Boodschappen niet duurder na komst euro

Discussie in 'De lounge' gestart door -, 30 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Boodschappen niet duurder na komst euro
    door een onzer verslaggevers
    AMSTERDAM - De euro heeft alles extra duur gemaakt, zegt 93 procent van de Nederlanders in de representatieve Euro-enquête van De Telegraaf, uitgevoerd door Bureau Consumenten Onderzoek. De prijsvergelijking van onze rubriek De Boodschappenkar wijst echter het tegendeel uit.

Voor exact hetzelfde boodschappenpakket van vijf jaar geleden betalen we nu in euro's nagenoeg hetzelfde als destijds in guldens. Met dank aan de prijzenoorlog. Toch zijn volgens ruim driekwart van de Nederlanders de prijzen sinds de invoering van de euro sterk gestegen. Onderzoeker Michiel Vergeer van het Centraal Bureau voor de Statistiek: "De prijzen zijn helemaal niet exorbitant gestegen. Voedingsmiddelen, kleding en schoenen werden zelfs goedkoper." Wel kende de horeca een flinke prijsstijging.

Nou echt wel alles is duurder geworden na de euro!
    Vroeger teerde ik echt wel op een kar met boodschappen voor 100 gulden en als ik nu voor 45 euro boodschappen haal is mn kar echt niet vol!

2. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Nou idd, mijn kar vullen kost me nu veel meer als eerst. Waar ze die info nu weer vandaan halen :(
    Is zeker om de mensen gerust te stellen ofzo stelletje nepperds, als je elk onderzoek moest geloven... :rolleyes:

3. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Die mensen die dat beweren hebben er vast belang bij dat wij dat denken.
    Alleen gaat mijn geld ook sneller op. En ervaar ik toch echt dat alles duurder geworden is. Voral het voorbeeld van de schoenen vind ik onwaar. Voor een gewoon stel laarzen betaal ik nu 90 euro (188 gulden). In de gulden tijd heb ik dat nog nooit uitgegeven voor laarzen. Toen kwam ik toch echt op 130 gulden uit.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Klopt!

Net als alle andere berichten die in de media verschijnen, ;)

5. sim

sim Niet meer actief

ja vast om massa hysterie te verkomen. ik ben met 45 euro ook lang niet klaar voor een week, terwijl ik eerder nooit meer dan 100 gulden hoefde te pinnen voor een week! en toen rookte ik ook nog erbij! (pakje malboro light 4,50 gulden!)
    en dan sinasappels, ik kocht bijvoorbeeld nooit een netje voor 6,50 in guldens hoor, maar dat zie je nu niet meer.

alles is echt wel duurder geworden! :x

6. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    Wat een onzin! iedereen weet toch dat ALLES duurder is geworden door die euro!
    En dan komen ze met zo'n stelling? belachelijk! wat heeft dat onderzoek dan wel weer niet gekost (zoals vele van dit soort onderzoeken) laten ze hun geld maar ergens anders voor gebruiken.

7. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Toch zijn er echt wil dingen gooedkoper geworden. 9 jaar gelden kocht ik een pc voor 5000 gulden. later kon ik voor datzelfde geld een laptop kopen. Begin dit jaar kon ik voor een snelle laptop niet meer dan 1250 euro uitgeven.

8. Diddl

Diddl Fanatiek lid

13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    @Loekie ... dat heeft niets met de euro te maken. Dit soort dingen worden in de loop der jaren altijd goedkoper.

En over de boodschappen....echt wel duurder. Ben nu veel meer kwijt dan voorheen. Minimaal 100 euro per week en voorheen gaf ik echt niet 220 gulden uit per week.

9. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    @ Diddl, het heeft wel degelijk met de euro te maken, net als andere dingen duurder worden. Computers worden in de regel niet goedkoper hoor je koopt alleen meer voor hetzelfde geldt. De afgelopen jaren zijn pc's en laptop echt goedkoper geworden.

Ik vind het zo makkelijk om altijd maar te roepen dat alles duurder geworden is en dat de euro daar schuldig aan is. Ik denk ook dat we daar zelf schuldig aan zijn. Als we massaal overstappen van gewone koffie op Senseo moet je daar de euro niet de scguld van geven, je kiest zelf voor een duurdere koffiesoort. Ja, laat de introductie van de senseo nou net samen vallen met die van de euro, maar dat maakt de koffie nog niet duurder.

We kiezen zelf voor luxe.

10. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    Ik ben het toch eens met diddl, dat artikelen zoals pc's goedkoper worden met de jaren omdat er sneller steeds weer nieuwere soorten gemaakt worden..

maar zoals loekie zegt dat we zelf voor luxe kiezen is ook waar...

Wij zijn hier thuis ook al bezig om te kijken hoe we kunnen bezuinigen... we hebben onze "oude" koffie apparaat ook alweer in gebruik voor als er veel visite is, dus niet meer de hele tijd senseo maken....
    En ik heb mn thee pot ook weer in gbruik met eentheelichtje eronder zodat ik niet de hele tijd de waterkoker hoef te gebruiken... alle kleine beetjes helpen ;)

11. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Klopt als een bus! Denk er maar eens over na dat zo'n 10 jaar geleden zowat geen hond een pc thuis had nog en nu heeft iedereen er wel 1 soms meerdere zelfs, heeft echt niks met de euro te maken.

12. Yentl

Yentl Fanatiek lid

30 aug 2006
    2.445
    0
    0
    Culemborg
    Ik vindt het ook een onzin verhaal!Alle prijzen zijn echt
    wel gestegen
    Ik kan nu ook geen week boodschappen halen voor minder dan 100 euro terwijl ik dat vroeger wel kon,ook dat schoenen/laarzen verhaal is waar vroeger zou ik ook nooit 200 gulden hebben betaald voor een paar maar nu mag je blij zijn als je een paar hebt voor 69euro!

Ook ik gebruik mijn oude koffieapp als ik veel visite krijg scheelt toch weer een beetje. ;)

Liefs Claudia

13. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    Wij zijn idd ook meer kwijt dan voor de euro, maar heeft dat niet ook voor een deel te maken met de normale prijsstijgingen?

Dan heb ik het alleen over levensmiddelen enzo hoor.
    Ik denk dat het allemaal wel meevalt.
    Laatst vond ik ergens een reclame krant uit 1989, daar was toch alles al veel goedkoper dan vlak voor het moment dat de euro werd ingevoerd.
    Nu zijn we inmiddels 6 jaar verder en ook weer 6 jaar prijsstijgingen verder.

En over 6 jaar is het allemaal nog duurder.

Waar het probleem inzit (volgens mij) is dat alles wel in prijs gestegen is, maar dat we relatief gezien minder in de portomonee hebben gekregen door het niet meestijgen van de lonen.

14. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Mensen vergeten ook gewoon inflatie, prijsstijgingen enz, economie, niet alleen door de euro.

15. Niet meer actief

Ook hier merk ik dat ik niet zo rond kom met de euro als dat ik met de gulden deed.

Overigens ben ik het niet helemaal eens met loekie over pc's en dergelijke. Dit staat misschien niet helemaal los van de euro, maar heel veel heeft dit er niet mee te maken.

Wanneer iets nieuws op de markt komt, betaal je nou eenmaal de volle pond. Zo heb ik nog geen jaar geleden meer dan 100 euro betaald voor een 1GB SD kaart. Je hebt er nu 1 voor 48 euro en dan is ook nog een 2 GB. Dat heeft niks met de euro te maken, maar meer met de snelheid waarmee de markt wordt bedreven. Wil je in de PC/Laptop wereld nou eenmaal je product verkopen, dan zul je aantrekkelijke prijzen moeten geven.

Zo hebben wij eind vorig jaar een laptop gekocht voor 2700 euro en een dergelijke met dezelfde mogelijkheden is 1. nu alweer ingehaald en 2. zeker 1000 euro goedkoper..

Maar hoe dan ook.. het leven is er in ieder geval niet goedkoper op geworden!

En kunnen jullie je ook nog herinneren dat er zo tegengesproken werd dat er niet afgerond zou worden naar 5 of 0. We zouden prijzen krijgen zoals 98,87 en 23,43! Nou mooi niet hè. Afgerond en wel staat het in de folders. Zelfs in de supermarkt wordt het afgerond afgerekend. Zelfs wanneer ik cash betaal, ronden ze het af..

16. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Uhm, volgens mij vergis je je, JUIST als je contant betaald ronden ze af, als je pint betaal je op de cent nauwkeurig. Je mag dit trouwens weigeren hè. Als jij op de cent nauwkerig contant kunt betalen mag je dat doen, ze mogen de munten van 1 en 2 cent niet weigeren, maar dat vergeten veel mensen.

Ik betwist zeker niet dat het leven duurder geworden is, maar dat heeft naar mijn idee niets met de euro, maar alles met het beleid te maken. Ik heb ook minder te besteden in de maand, maar dat ligt hem meer aan ziektekosten, energierekeningen e.d.

De prijzen in de supermarkt e.d. zijn wel iets gestegen, maar dat is niet meer dan normale inflatie, wat wel exorbitant gestegen is, is bijvoorbeeld energie en brandstofkosten, omdat er weer een of andere tax op geheven moet worden, want de staatskas wordt niet rijk van BTW, maar wel van accijnsen. Dus doe er maar weer een paar procent bij op, als je maandag gaat tanken is de prijsverhoging aan de pomp echt niet veroorzaakt door stijgende olieprijzen.

Maar ondanks dat wordt er geen liter minder getankt in Nederland en blijven we allemaal evenveel autorijden.

Aan de stijging van de ziektekosten KUNNEN we helaas niets doen, dat hoort er, als we de politiek moeten geloven gewoon bij, dus die stijging van 10% zal wel normaal zijn. Het houd wel in dat ik vanaf maandag 40 euro minder te besteden heb per maand, de stijging van de energierekening heb ik nog niet binnen, maar zal er ook wel weer niet om liegen. Ook de OZB wordt in 2007 weer verhoogd, met alle gevolgen van dien.

Het is wel duidelijk denk ik.

17. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    kleding goedkoper, nou als ik nu een goed merk jeans koop betaal je een euro of 150. ik heb nooit voor 330 gulden een jeans gekocht.

en oliebollen 90 cent per stuk bij de bakker :confused:

en dan de vaste lasten elke maand pffff

18. Monika

Monika VIP lid

12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Ik zou hier dus bijna zeggen 100 gulden = 100 euro....zo komt het op mij over. En dan klopt het wel.

19. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Dat noem ik gewoon een dure smaak hebben. Mijn jeans kosten echt niet meer dan 35 euro en dat vind ik al duur.

20. De prijzen zijn wel gestegen natuurlijk, maar ik geloof niet dat het alleen met de euro te maken heeft hoor!

Het zal altijd zo zijn dat prijzen blijven stijgen! De inflatie speelt ook gewoon zn rol. Zonder de euro zouden de prijzen ook gestegen zijn!

Groetjes Jelske

Deel Deze Pagina