wie weet raad?

Discussion in 'De lounge' started by Antares, Aug 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    Ik heb er al een tijdje over na gedacht.

Het lijkt me zo leuk om echoscopiste te zijn!

Maar hoe ga je dan te wetk?

Ik heb alleen mavo diploma. ...

Ik heb wel opleiding gevonden maar moet je allemaal hbo medische voor opleidingen hebben.

Weet iemand of je het ook zo kan doen of waar ik kan informeren?

2. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

Mar 3, 2013
    2,775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Neem aan dat je moet weten wat je ziet en daardoor dus die medische opleiding nodig hebt... Zou hetzelfde zijn als je zegt ik wil rij instructeur worden maar om nou alle verkeersregels uit m'n hoofd te leren gaat niet lukken dus kan het op een andere manier? :)

3. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

ik heb er weleens naar gekeken. O.a. fontys eindhoven biedt het aan. maar... je MOET een (para)medische vooropleiding zoals verloskundige hebben, en de opleiding tot echoscopiste is erg duur. Een andere manier is er gewoon niet. Je zou dus eerst de 21+ test moeten doen voor een hbo opleiding, die 4 jaar doen en dan pas zou je aan de opleiding tot echoscopiste kunnen beginnen:(

4. muis26

muis26 Fanatiek lid

Jan 4, 2008
    4,077
    7
    38
    ergens in t gooi :)
    Ik wil dit misschien gaan doen ... Ik ga nu vierde jaar van HBO verpleegkunde in ... Dus na HBO-V kan het ook :)

5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Leuk!
    Volgens mij heb je inderdaad wel een medische vooropleiding nodig.

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Mijn zusje heeft de opleiding in Eindhoven gedaan, 1 dag in de week naar school 4 dagen werken, duaal. Zij werkt al een aantal jaar met veel plezier en doet echo's, mammografie, ct scans etc. Maar zij had havo als vooropleiding. Misschien is het voldoende om vakken als scheikunde en wiskunde op havo niveau te doen? Geen idee hoor, ik zou gewoon eens bellen naar zo'n opleiding.

7. marjon 2

marjon 2 VIP lid

Jul 23, 2008
    13,211
    0
    36
    in mijn vel
    maar ik denk dat ts bedoeld echoscopiste voor de zwangerschapsecho's .. is toch heel anders ..... Wat je zus doet is echo's maken en foto's maken en een arts moet ze uiteindelijk beoordelen

8. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    Nou dat andere lijkt me ook wel wat.

Maar bedoelde idd echografie voor zwangerschap. Niet perse medische maar idd was er al bang voor. ....Misschien toch eens kijken voor terug naar school:p.

Bedankt voor de antwoorden. Nog meer mensen die het toevallig doen of willen? Wat voor opleiding doe je nu of heb je en waar zou ik informatie kunnen krijgen?

9. moradora

moradora Fanatiek lid

Mar 6, 2013
    1,310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    ik denk dat je moet kijken voor de opleiding MBRT. deze leren je alle echos maken (ook zwangerschaps) voor die opleiding ben ik laatst proefkonijn geweest tijdens een examen om metingen van het hoofdje ed. te doen.
    Het is wel een HBO opleiding.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja maar dan heb je volgens mij gewoon dezelfde opleiding hoor. Want zij heeft ook collega's die zwangerschapsecho's ernaast maken. Een echoscopiste voor zwangeren mag net zo goed niet beoordelen, dan moet je verloskundige of gynaecoloog zijn.

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja, dat is inderdaad de opleiding die mijn zusje heeft gedaan. Er is (bij mijn weten!) geen specifieke opleiding voor alleen echografie. Dit is een 4-jarige opleiding.

EDIT: nu bedenk ik me ineens dat je zelfs voor zwangerschapsecho's nog een aanvullende opleiding moet doen. Want mijn zusje mag/kan dat niet. En die opleiding is ontzettend duur, collega's die dat hebben gedaan hebben daarna een eigen praktijk in de avonduren geopend om het geld terug te verdienen. Tot zover my five cents ;)

12. marjon 2

marjon 2 VIP lid

Jul 23, 2008
    13,211
    0
    36
    in mijn vel
    daar zit ook wel wat in , hier beoordeeld een echoscopiste in het zh overigens wel de termijn en de 20w echo's dat doet de gyneacoloog niet ....tuurlijk als er iets is wordt je natuurlijk doorgestuurd , maar de echoscopiste beoordeel of het goed of niet goed is ..

13. marjon 2

marjon 2 VIP lid

Jul 23, 2008
    13,211
    0
    36
    in mijn vel
    Lijkt mij trouwens ook wel heel leuk om te doen hoor !!

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Bij ons in het ziekenhuis zijn er zowel gynaecologen als echoscopisten (waaronder de beroemde Jan de Koning, haha) die de 20 weken echo doen...Maar die echoscopisten hebben wel allemaal de aanvullende opleiding gevolgd die ik hierboven noemde. Dat is echt een pittige opleiding.

15. marjon 2

marjon 2 VIP lid

Jul 23, 2008
    13,211
    0
    36
    in mijn vel
    ja dat geloof ik gelijk !! Zal erg pittig zijn !! Maar het lijkt me een mooi beroep , maar ook zwaar ..............

Share This Page