Boodschappenbudget per week

Discussie in 'De lounge' gestart door GoldenClown, 10 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GoldenClown

    GoldenClown Niet meer actief

    Ik kan niet slapen en ben eens aan het filosoferen over de boodschappen, de prijzen daarvan en gezonder willen eten. Ben benieuwd hoe jullie uitgaven aan boodschappen verdeeld zijn.

    Hier is de verhouding ongeveer:
    Slager 50 euro (zoveel mogelijk puur vlees: gehakt, kipgehakt, kipfilet, biefstuk, soepvlees, varkenshaa, beenham en gepaneerde schnitzels. Met dat gehakt maak ik zelf hamburgers en gehaktballen)

    Bakker: 10 euro voor 7 halfjes zesgranen

    Zuivel: 25 euro (boter, kaas en eieren, melk, yoghurt en vleeswaren)

    Aardappelen, groente en fruit: 25 euro

    Dkw: 25 euro (basic producten als deegwaren, bloem, olie, sauzen, kruiden, koffie etc)

    Totaal is 135 euro per week voor 4 personen. Er wordt hier veel zelfgemaakte soep gegeten, dat is niet goedkoop, pan groentesoep 9 euro, aardapelsoep 7 euro, tomatensoep 8 euro, snert 20 euro, zijn dan wel erg rijkgevulde soepen met in de snert bijvoorbeeld een kilo beenham. Bijna alle soorten zijn standaard aanwezig in de vriezer.
    Brood bakken ga ik mee experimenteren op verzoek van dochter. Verder kaas- en melkmonsters hier, kilo kaas en 6 liter melk gaat met gemak op iedere week.

    Streven is zo min mogelijke ultrabewerkte producten nog te halen (koek, snoep,chips, frisdrank, zakjes en pakjes etc). Op een paar uitzonderingen na alsmayo en ketchup, limonadesiroop en af en toe een diepvriesfrikandel. Maar dingen als pasta etc haal ik in bulk en ga ik niet vers lopen maken.

    Twee keer per jaar haal ik voor ongeveer 125 euro boodschappen in Duitsland: basisproducten als bouillonblokjes, kruiden, pasta, bakproducten, smeltchocolade, tubes tomatenpuree, tomaten in blik, geraspte kaas, Alpenmelk en toetjes. En 1x in de 2 jaar een krat Tsjechisch bier voor man.

    Hier dus 135 per week, was eerder 100 maar door de gestegen prijzen, bezuinigen op horeca en meer pure vleesproducten dus het budget wat omhoog geschroefd. En dan omgerekend ongeveer 5 euro per week voor de Duitse voorraad. Verzorgingsproducten tel ik niet mee, die haal ik 2x per jaar in Duitsland of bestel ik in bulk bij bol.com, is hooguit een tientje per week omgerekend denk ik. Wat geven jullie uit en welke eetkeuzes maken jullie met dat budget?
     
    Chillin vindt dit leuk.
  2. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Ik heb per week:
    100-130 euro bij AH (dat zijn de weekboodschappen) toevallig deze week maar 90 euro. Dat zijn dingen als brood en beleg, avondeten, melk etc.
    10-20 euro groenteboer (fruit, groente al bestel ik bijv een zak appels bij de ah of andere aanbiedingen en eten we ook wel diepvriesproducten dus dat is dan wel groente maar niet van de groenteboer maar van ah)
    10-30 euro slager we eten 3 (soms 4) keer per week vlees. Ligt dus beetje aan wat er die week op het menu staat. En ik gebruik altijd maar weinig vlees. Spaghetti gaat dus geen 500 g gehakt door maar 300 en veel groente
    10- 20 euro bijhalen: op woensdag ga ik vaak even naar supermarkt op de hoek en haal ik bijv fruit en melk bij. Of als daar aanbiedingen zijn haal ik dat.

    Dit is dus standaard. Soms halen we op zaterdag nog broodje bij bakker ofzo. Of eten we een keer vis en ga ik naar visboer (maar heb ik minder vlees dus dat compenseert) En soms ga ik naar Lidl en haal ik daar veel houdbare spullen alvast. Dan geef ik wat weken minder uit bij AH.

    Verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen en luiers etc altijd alleen in aanbieding en daarbij krijg ik korting via mijn werk. Ik heb daar geen vast bedrag voor dat is soms 100 euro en dan 2 maanden niks bijv. En af en toe neem ik bij de boodschappen bestelling nog een fles allesreiniger mee bijv. Gemiddeld 20-50 euro per maand ongeveer wat dan dus verdeeld is in soms wel soms niet? Ik heb een aardige voorraad haha dus ik heb nu al tijden niet gekocht.

    We zijn met 5 (kinderen 8,6 en 1)

    130- 200 euro per week dus aan weekboodschappen.
     
    GoldenClown vindt dit leuk.
  3. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Wij zitten op ongeveer 200 euro per week. Het meeste wordt besteld en thuis bezorgd daarnaast halen we dingen op de markt of bij de bakker. Net hoe het uitkomt.
     
    GoldenClown vindt dit leuk.
  4. Prjbt

    Prjbt Bekend lid

    28 jun 2022
    889
    959
    93
    Vrouw
    De AH bezorgd hier 2x per week.
    Gemiddeld zijn we €200 per week kwijt
     
    GoldenClown vindt dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Hier ook zeker 200 euro per week. :| Één persoon eet glutenvrij en twee vegetarisch, maar dat laatste is niet per se duurder. Ik moet er wel bij zeggen dat we de laatste maanden niet echt hebben opgelet qua budget, omdat we genoeg andere dingen aan ons hoofd hadden. We kopen het overgrote deel bij de Jumbo, deels bezorgen en deels zelf halen. Bakker en slager komen we nooit, groenteboer een heel enkele keer. Bij het bedrag zit wel schoonmaak- en wasmiddel en soms shampoo ed.
     
    Biny en GoldenClown vinden dit leuk.
  6. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.527
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    #6 cowgirl80, 10 jan 2023
    Laatst bewerkt: 10 jan 2023
    Ik kom ook makkelijk aan de 200 euro als het niet 250 is.
    Ik haal wel altijd veel voorgesneden groenten en van die groentepakketten. Ik hou wel van vers en puur eten, maar ook van gemak :$. Heb me wel voorgenomen daar een beetje meer op te gaan letten.
    Ik doe altijd 1 grote bestelling bij de Plus. En dan nog wat kleine dingen die ik vergeten ben haal ik tussendoor bij de appie.

    2 eten koolhydraatbeperkt en vegetarisch. En ik wil alleen biologische zuivel en eieren, de vleese ters krijgen alleen biologisch vlees. Dus dat is al snel duurder.

    edit: het is wel inclusief verzorgingsproducten en kattevoer ook.
     
    GoldenClown vindt dit leuk.
  7. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Volwassene en 1 kind rond de 75 euro per week. Zonder verzorgingsproducten.
    Geen alcohol, frisdrank, koffie.
    Wel bio zuivel, boter, kaas, eieren.
    We eten vegetarisch. Dochter eet 1x bio kip en 1x bio rund per week, portie van 50 gram.
    Brood via to good to go.

    @ topic starter - vaker vegetarisch eten? Of kleinere porties vlees.
     
    Bloem2310 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ik probeer rond de 200 euro per week, maar vaak ga ik daarover heen. Probeer nu weer wat op te letten, afgelopen maanden helemaal niet gedaan.
    Hier gaat heel veel naar fruit en groente+ kwark + eieren en kaas. Vlees kopen we niet heel veel, maar is natuurlijk wel duur nu. Sowieso eten we een brood of 7 a 10 per week, dus dat tikt ook wel aan.
     
  9. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    6 liter melk? Daar schrik ik van! Dat is echt veel te veel. Als je het roer om wilt gooien, zou ik dit gaan minderen. Volwassenen hebben geen melk nodig en kinderen maar een beperkte hoeveelheid.

    Ik zou ook kijken of je meer groente kan eten, want 25 euro aan groente is niet zoveel, veel vind ik daarintegen wel veel, maar goed ik zie de hoeveelheden niet.
     
    vlinderCN en Jessi79 vinden dit leuk.
  10. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    groenteboer is bij mij ontstaan omdat ik een rolberoerte kreeg van de prijzen van de appie. Courgette is nu bij appie 1.19 zag ik, groenteboer 85 cent komkommer 1,19, groenteboer 1.09. En bijv kiwi’s van de ah keihard en niet lekker en heel duur. Groenteboer veel goedkoper. Ook de Turk haal ik regelmatig.
    Maar deed ik eerst dus ook niet. Nu wel lekkerder en goedkoper dus dikke prima.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  11. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    [QUOTE="suus1983, post: 24462653, member: 4697"Sowieso eten we een brood of 7 a 10 per week, dus dat tikt ook wel aan.[/QUOTE]

    Dit is ook herkenbaar, gewoon niet aan te slepen.... en dan nog alle broodbeleg!
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Dit is ook herkenbaar, gewoon niet aan te slepen.... en dan nog alle broodbeleg![/QUOTE]

    Ja en dat is duur geworden! Wij aten vaak kipfilet, maar men... dat is onbetaalbaar aan het worden. Gisteren had de plus 1+1 gratis op zo'n voordeelverpakking, maar alles was gelijk weg.
     
    Chillin, Shay25 en Havermout vinden dit leuk.
  13. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    komen wij met zijn vijven ook wel aan hoor. Nou ja, 5 liter dan in een week. En dan is het alleen maar een bekertje in de ochtend voor elk kind en een glas voor m’n man. En soms in de havermout voor hen of door een gerecht.

    eigenlijk 4 bedenk ik me. Want ik lust zelf geen melk :roflmao:
     
  14. GoldenClown

    GoldenClown Niet meer actief

    Nope, we eten graag goed vlees dus gaan zeker niet vegetarisch eten. Zou niet weten waarom. Porties zijn ook niet extreem groot hoor, maar zeker onze puber heeft snel bloedarmoede en zij eet dus regelmatig een biefstukje. Ze heeft tijden gehad dat ze niets weg kon krijgen en op fastfood leefde, dus ik kook graag op deze manier voor haar.
     
    Chillin en masami vinden dit leuk.
  15. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Max 150 euro per week voor 6 personen. 1 x per week komt de Jumbo voor 130 euro ongeveer, en kleine dingen die ik vergeten ben te bestellen of iets wat toch sneller op ging, haal ik dan tussendoor nog even bij de Coop in ons dorp.
    Af en toe een fles frisdrank voor de oudste, alcohol drinken we bijna nooit, voor een verjaardag koop ik dan verschillende de soorten biertjes en daar doet man dan mee tot ze niet meer houdbaar zijn :roflmao:
    Wijn en wiskey krijgt hij altijd voor zijn verjaardag en doet hij ook zeker een jaar mee en krijgt dan weer nieuwe.
    We kopen niks biologisch o.i.d., eten 5 a 6 dagen vlees ongeveer.
    Ik probeer regelmatig too good to go boxen te kopen, vooral de broodbox vind ik ideaal, maar die is vaak al weg voor ik wakker ben :)
     
    Golden1213 vindt dit leuk.
  16. GoldenClown

    GoldenClown Niet meer actief

    #16 GoldenClown, 10 jan 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jan 2023
    Melk is prima, zou niet weten waarom dat niet gedronken mag worden. 6 liter met 4 personen waaronder een puber is niet zoveel. Gaat ook door de pannenkoeken heen etc.
    Groente en fruit eten we ontzettend veel, dat is niet zo duur. Heb voor 25 euro zeker 3 tassen vol. Eten iedere dag verschillende soorten groenten bij het avondeten, 2 pannen verse soep per week, groente bij de lunch, paar komkommers per week, avocados, druiven, appels, bananen, 2 porties fruit pp dag minimaal.
    Vlees is gewoon dagelijks, aan vegetarische onzin doen we niet. Niet per definitie grote hoeveelheden, wel goede kwaliteit vlees zonder opgepompt water.
    Ik hoef het roer ook niet om te gooien, het gaat me om het budget. Wij eten prima gevarieerd, gaat me vooral om het vermijden van snoep enzo.
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  17. GoldenClown

    GoldenClown Niet meer actief

    #17 GoldenClown, 10 jan 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jan 2023
    Dit is ook herkenbaar, gewoon niet aan te slepen.... en dan nog alle broodbeleg![/QUOTE]

    Hier lunchen de 3 groten met soep en warme gerechten, dus een halfje brood is genoeg voor 3x ontbijt en voor de jongste ontbijt en lunch. Is ook goed vullend brood. Puber af en toe nog een tosti. Veel voordeliger dan allemaal broodbeleg moeten kopen. Gaat wel een kilo kaas per week doorheen, verder weinig hartig beleg.
     
  18. Prjbt

    Prjbt Bekend lid

    28 jun 2022
    889
    959
    93
    Vrouw
    Die 200 is bij ons met 7 man.

    Schrik niet maar bij ons gaan er 14 broden doorheen. 2 per dag.

    In de praktijk iets minder omdat we woensdagmiddag en in het weekend vaak wel een keer lekkere broodjes halen.

    Op zuivel reageren hun darmen dus kwark etc is geen optie als ontbijt
     
    Havermout vindt dit leuk.
  19. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    #19 Deedee91, 10 jan 2023
    Laatst bewerkt: 10 jan 2023
    Poeh ik denk ook rond de 200 euro per week. Sowieso de wekelijkse boodschappen ongeveer 120/130 kwijt. En dan nog 2x per week los nog heen rond de 40/50 totaal. En dan bestel ik eens in de zoveel tijd vlees bij een online slager, best aan de prijs maar het vlees is vele malen lekkerder. Dan eten we minder vlees maar wel lekker. Gisteren kwam het net weer binnen, a 110 euro. Dat is dan voor 10 x vlees ( omgerekend dus wel duur) Maar er zit ook en goed stuk rib eye tussen moet ik zeggen die duurder is. Maar gemiddeld is het vlees wel 8/9 euro per keer.

    Wat ik gewoon merk is dat vers koken veel duurder is. Wij eten niks uit pot of de vriezer. Wij eten graag die verspakketten van de Ah maar die zijn 5.50 en dan moet je nog het vlees er bij kopen. Kom je zo op de 10 euro uit.

    O en wij zijn maar met zijn 3en :|
     
    GoldenClown en Havermout vinden dit leuk.
  20. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.002
    15.545
    113
    Vrouw
    Ik heb deze week al alles opgeschreven en zit voorlopig aan 124 euro.
    Eten tot en met vrijdag.
    Fruit en groenten wel al voor heel de week
    Koeken en chips voor de hele maand.

    Nog te halen.
    Eten voor zat en zon
    Brood (tgtg)
     
    zuurtje en GoldenClown vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina