Boodschappenbudget per week

Discussie in 'De lounge' gestart door GoldenClown, 10 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    #41 tuc, 10 jan 2023
    Laatst bewerkt: 10 jan 2023
    Ik hou het niet bij, maar heb even naar afgelopen weekend gekeken.
    60 euro bij lidl en ah bij elkaar.
    En 75 euro bij de Jumbo. Maar dat is voor een gezin van 4 en 3 dagen in de week 10 oppaskinderen waarvan er 8 mee eten voor lunch en tussendoortjes.
    Bij de Jumbo bestel ik alles voor de opvang, behalve brood (ieuww), wat ik kan verantwoorden aan de belastingdienst zakelijk. Dus melk, siroop, alle rauwkost, fruit diksap, koekjes, snoepjes, soepstengel, crackers, rijstewafels, broodbeleg, schoonmaakartikelen etc. Wordt uiteraard ook door ons gegeten.
    Bij de lidl en ah dus verse groente voor de avondmaaltijd, brood, chipjes, andere ingrediënten voor de avondmaaltijd, frisdrank, (is sowieso weinig bij ons), yoghurt, toetjes

    Edit, o en 2 cavia's
     
    Havermout vindt dit leuk.
  2. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Omgerekend zo'n 75 euro per week, denk ik. Kan de ene week iets minder of juist iets meer zijn. Maar we zouden het niet precies bij omdat we de boodschappen verdeeld over verschillende winkels halen (en de markt). Dat is voor 6 personen (ons gezin plus mijn schoonmoeder en zwager). Klinkt wat weinig wellicht, maar de prijzen liggen anders dan in NL. En omdat ons streven is gezond/"clean" eten is, bespaart dat ook best wel, omdat ongezonde bewerkte producten hier veel duurder zijn. Ook andere dure (en in mijn ogen overbodige) etenswaren zoals rundvlees, kaas, geïmporteerde dingen etc kopen we nauwelijks tot niet. Maar dat uitgespaarde bedrag gaat dan net zo goed weer op aan duurder maar gezond voedsel. Groenten, vis, pasta, peulvruchten e.d zijn daarentegen gelukkig redelijk betaalbaar.
    Natuurlijk eten we ook wel wat minder gezonde dingen hoor, maar proberen de verhouding van 80/20 aan te houden. En verder maak ik veel zelf, dus dat scheelt ook nogal! Mijn zelfgemaakte mayonaise bijvoorbeeld is 4x zo goedkoop als de potjes uit de supermarkt. En dan is dat ook nog eens Franse mayonaise. In dit bedrag zitten ook verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen. Laatstgenoemde kopen we in bulk (flessen van 5 liter afwasmiddel e.d.) omdat dat een stuk goedkoper is.

    Onze boodschappen komen van de markt (groenten en fruit e.d), verpakkingsvrije winkel (peulvruchten, noten, granen etc) en van de buurtsuper wat niet op de markt of in de verpakkingsvrije winkel verkrijgbaar is. Hierdoor komen we amper in de supermarkt, ja 1x per maand misschien voor enkele dingen die alleen daar verkrijgbaar zijn. Aan bezorgen doen ze hier niet, maar is ook niet zo nodig want we wonen overal dichtbij. Er zit zelfs een winkeltje pal tegenover ons huis.
    Op aanbiedingen let ik niet want daar doen ze hier niet echt aan. Ja dan gaat er van x product misschien 5 cent af maar niet een "tweede halve prijs" achtige aanbieding oid. Dat is me dus niet de moeite waard.
     
    GoldenClown vindt dit leuk.
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Met 8 vind ik dat zeker niet heel veel.
     
  4. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.670
    113
    Wij zitten gemiddeld aan 200 per week met 2 volwassenen en 2 pubers.
    1x per week komt Jumbo. Daarnaast gaan we nog naar de kaasboer en ( turkse) slager.
    Vroeger haalde ik brood bij de bakker en vlees en broodbeleg bij de keurslager maar daar ben ik echt op gaan besparen.
    Wbt zuivel, hier iedere week 6 liter melk, 1,5 liter magere yoghurt, 1 grote bak griekse yoghurt en 4 bakken skyr minimaal
     
    GoldenClown vindt dit leuk.
  5. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Weinig groente en fruit dan zeker. Alleen al aan groente en fruit ( loop ik als eerste langs) ben ik al meer dan 50 euro aan kwijt. ( specifiek deze week 62 euro even herstelt was de appels vergeten)

    Als je dan wel veel groente e fruit hebt hoe doe je dat dan?
     
  6. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.458
    113
    Oh de dieren heb ik niet mee geteld. We zijn overigens van 8 honden naar 2 honden gegaan in best wel korte tijd. Dus dat scheelt echt enorm veel geld maar was niet de bedoeling... Verder hebben we nog 3 katten. Ik denk dat dit €30 per week is.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Veel groente en fruit juist. Maar die zitten verdeeld over de 2/3 winkels. Bij de jumbo dus alle fruit en rauwkost en bij de lidl/ah alle verse groenten.
    Ik eet wel veel seizoensgebonden. Koop nu geen ananas of aardbeien. En in de zomer geen mandarijnen.
     
    Shay25 en Havermout vinden dit leuk.
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Edit: van die 75 euro bij de Jumbo is zeker 50 euro fruit en rauwkost.
    Van de 60 euro bij de andere 2 winkels ook wel 30-40 euro denk ik.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  9. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Heel apart. Ik ben dus 62 euro kwijt aan groente en fruit alleen. Zowel lidl als AH. Dan moet de rest nog.
     
  10. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Ligt er ook wel aan wat voor groenten en fruit je koopt denk ik? En ook waar je het koopt.

    Als ik spruitjes koop ben ik volgens mij 9 euro per kilo kwijt. Champignons 2 euro per bakje, een kleine ananas 5 euro per stuk bananen 4 euro per kilo enzo. (Allemaal geïmporteerd trouwens.) Maar voor wortels, knolraap of snijbiet bijvoorbeeld betaal je 15 cent voor een grote bos. Dadels en sinaasappels 60 cent per kilo etc. Dan is de keuze m.i snel gemaakt (nog los van het feit dat ik ivm het klimaat zoveel mogelijk lokaal en seizoensgebonden eet). Hoewel wij echt veel groenten eten zijn we hieraan dus het minst kwijt per week. Ik denk dat de prijzen in NL wel wat minder extreem zijn, maar ook daar kan je door keuzes te maken goedkoper uit zijn.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  11. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Voor de kat omrekenen na week is lastig koop zo 3/4 x per jaar zak brokjes van 4 kilo voor 64 euro en kattengrit ook online. Bij supermarkt haal ik natvoer 8 kuipjes voor 6,49 krijgt kuipje over dag verdeeld en anti hairbal snoepjes beide koop ik vaak in de aanbieding.
     
  12. Haje32

    Haje32 Bekend lid

    4 sep 2019
    574
    379
    63
    Vrouw
    Wij hebben dus 98,08 euro per week voor 4 personen, waarbij de kinderen gewoon evenveel eten als wij zelf en qua brood zelfs meer als ik.
    We eten elke dag 2 stuks fruit en voldoende groente bij het avondeten. Maar we kopen dan geen frambozen e.d. buiten het seizoen. Had nu wel 2 mango's bij AH 1+1 gratis. Verder hebben we standaard appels(5,40), bananen(2,80), mandarijnen(2,80) en peren(2 euro)=13 euro zonder aanbieding. Kunnen we over het algemeen allemaal de hele week 2 stuks fruit per dag van eten. Dan eten we veel uit het seizoen. 500 gram spruitjes kosten nu zo rond de 70 cent, dus is 1,40 voor een maaltijd. Aardappelen in de aanbieding(10 kilo voor 5,80), zakje spekjes erdoor en een rode ui. Ik heb dan voor een euro of 5/6 een warme maaltijd. Bloemkool, lasagne met roerbakgroente 1+1 gratis. Boerenkool en hutspot is nu heel betaalbaar en vaak in de 1+1 gratis. Maar het klopt wel dat het grootste deel van de 98 euro opgaat aan groente en fruit.
    Ik geloof echt niet dat minder budget persé betekend dat je ongezond eet, misschien alleen iets minder afwisselend?
     
    Liekje81, GoldenClown, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    O ik hoef niet goedkoper uit te zijn. Ik vind variatie en dus veel groente en fruit belangrijk ( is vanuit huis denk ik , mediterraans)

    Ik vind het gewoon echt knap dat je van 125 euro met 4 personen en 10 oppaskinderen van kunt eten een hele week.

    Ik ben het dubbele kwijt met 4 personen. :eek::oops:
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik heb hiervoor grofweg:
    Appels, bananen, druiven, kiwi's, peren, mandarijn, sinaasappel, veeeel komkommer:roflmao:, tomaatjes, wortels, paprika's.
    Verse groenten verschilt heel erg per week.
     
  15. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Supermarkt meestal tussen de 100 en 140 euro. Inclusief luiers en drogmetica.
    Bakker ongeveer 10 euro in de week.
    Bij de supermarkt spaar ik ook koopzegels. Daar krijg je 6 procent rente op. (Je koopt voor €49 en krijgt €52).
     
    GoldenClown vindt dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Er eten er 8 mee, maar niet 1 avondmaaltijd he. Baby's, dreumesen en peuters eten vaak geen 3 stukken fruit per dag.

    Wat koop je dan aan fruit/rauwkost, want ik heb ook een heel gevarieerd assortiment.

    Edit, van de 7 dagen werk ik er maar 3 he?
     
    Havermout vindt dit leuk.
  17. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.705
    3.961
    113
    Vrouw
    Heb even teruggerekend.
    Hangt bij ons een beetje tussen de 100 en de 150 euro per maand momenteel, voor 2 volwassen, waarvan 1 kliko.
    Daarvan 20 a 30 euro per week bij de groenteboer en dan de rest bij de AH.
    We eten nauwelijks brood, meestal salade of het avondeten van de dag ervoor als lunch. Grotendeels vegetarisch en amper vis.
    Geen frisdrank, wel snacks maar meer in de vorm van noten enzo.
     
    Knut10 vindt dit leuk.
  18. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    :roflmao::roflmao:
     
    Knut10, Shay25 en Fruity90 vinden dit leuk.
  19. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    100 a 150 per week voor alles bij elkaar, ik sla daarvoor ook goede aanbiedingen flink in en dit is ook inclusief luiers voor twee kinderen. We zijn met zn vijven, de baby eet via mij voor een volwassene :p
     
  20. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.670
    113
    Hier ook veel noten, dat tikt ook flink aan
     
    Fruity90 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina