Blokjesbeugel volwassene

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 25 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tumtummetje

    tumtummetje Fanatiek lid

    8 jul 2006
    1.768
    1.513
    113
    15 januari wordt mijn beugel geplaatst.
    Boven keramische en beneden gewone blokjesbeugel.
    Ik zie er best tegenop, ben bang dat mijn lippen straks open liggen en dat ik heel lang geen kauwgom meer kan kauwen :oops:

    Wie heeft er ervaring? Viel het mee of tegen? En de orthodontist vertelde dat het gebruikelijk is dat de beugel in 2x wordt geplaatst. Ik kies er zelf voor om het in 1x te laten plaatsen. Pijn doet het vast toch wel :o:

    Graag hoor ik jullie ervaringen:D

    Xxx
     
  2. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Ik heb hem aan de onderkant gehad op mn 26e. Ik heb er geen last van gehad qua pijn ofzo. Alleen na aandraaien irriteerde het even een paar uurtjes. En inderdaad voorlopig beter geen kauwgum eten, dan maar pepermuntjes of iets dergelijks;).
    Ik heb hem een jaartje gedragen en ben er nog steeds blij mee dat ik het gedaan heb toen. Resultaat is nog steeds top!
     
  3. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Ik zou flink vloeibaar en zacht eten in slaan. Maar dat is uit ervaring van m'n oudste dochter.
    Ook flink wat pijnstillers.
     
  4. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Ik heb hem 8 jaar geleden gehad. Ja, het deed pijn in het begin en na elke keer aandraaien. Ik ben toen 8 kilo afgevallen (helaas zit er inmiddels 30 kilo bij:cry:).
    Ik had in het begin best wel veel blaren in mijn mond en ja...dat deed ook pijn natuurlijk.

    Maar ik heb er nog steeds geen moment spijt van. Ik durf weer te lachen en dat was mij de pijn wel waard.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Hier dezelfde ervaring. Dochter kon pas na een week weer normaal eten.
    Kauwgom mag helemaal niet. Ze heeft de onderkant nu 2 week en de bovenkant 1 week en is wel al goed gewend.
     
  6. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.247
    668
    113
    Ik heb op dit moment boven weer een beugel, het gaat maar om 8 plakkertjes en ben er binnen een paar maanden al vanaf omdat het maar een kleine correctie betreft.

    Eerste dagen pijn in mijn lippen en wondjes maar heb hem nu een maand en dat is nu weg gelukkig. Was kwestie van wennen.

    Ben afgelopen vrijdag weer op controle geweest en ja daarna is het lastig eten maar het scheelt bij mij dat het niet op mijn kiezen zit dus kan in principe gewoon eten al is een broodje eten of iets afbijten echt pijnlijk omdat je dat toch met je voortanden doet.

    Mijn zoon heeft de eerste paar dagen echt veel pijn en moet echt pijnstillers innemen om de dag door te komen en eten kan hij echt alleen hele zachte dingen in stukjes of vloeibaar.
     
  7. Mimus

    Mimus Fanatiek lid

    26 okt 2015
    2.266
    2.464
    113
    Ik ben ortho assistente, en plaats de beugels ook.
    Wij plaatsen ze meestal wel in een keer. plaatsen van de beugel doet inpricipe geen pijn, je ligt alleen lang met je mond open;)

    als hij zit is het idd wel wennen vooral eerste dagen zal het wel een beetje gevoelig zijn, maar verschilt ook heel erg per persoon, en ligt er ook aan wat voor draadje ze erin doen, hoeveel spanning er dan op staat, hoe scheef het staat etc.
    Maar een paracetamol kan wonderen doen, en wieweet valt het ook wel heel erg mee!

    Lippen went vaak vrij snel, maar soms kun je blaren krijgen, dan kun je een beetje wax op het slotje doen en dan heeft het blaartje tijd om te Helen;)

    Eten moet je vooral erom denken dat je geen harde dingen afbijt want dan kunnen de slotjes los komen, dit geeft natuurlijk vertraging in het geheel.
    En uit eigen ervaring viel het me heel erg mee, kauwgom kon ik wel gewoon kauwen, maar denk er wel om dat je suikervrije hebt;)
     
  8. tumtummetje

    tumtummetje Fanatiek lid

    8 jul 2006
    1.768
    1.513
    113
    Oef ben heel benieuwd Als ik dit zo lees :o:
    Maar aan de andere kant heb ik er ook zin in vooral het eindresultaat natuurlijk.
    Al jaren loop ik er tegenaan te hikken. Blij dat ik nu eindelijk de stap gezet heb:)
     
  9. Novi

    Novi Niet meer actief

    Ik heb nu een beugel, bijna 2 jaar al. De eerste dagen na het plaatsen veel pijn gehad en na het bijstellen ook een paar dagen gevoelige tanden. Verder heb ik er geen last van. Je moet wel meer tijd nemen om je tanden en tussen de beugel goed te poetsen. Ik heb ook een dubbele kaak en kincorrectie gehad, mond vol schroefjes nu :roflmao: Het heeft me al met al veel geld en pijn gekost, maar ik zou het zo over doen.
     
  10. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
  11. tumtummetje

    tumtummetje Fanatiek lid

    8 jul 2006
    1.768
    1.513
    113
    jaja, vrijdag is het zover. Mijn beugel wordt dan geplaatst.
    Nieuw dilemma. Ik zou eigenlijk boven keramisch en beneden normaal. Maar nu begin ik te twijfelen. Die keramische schijnen nogal snel te verkleuren.

    Iemand daar ervaring mee? Ben bang dat het lijkt alsof je vieze tanden hebt :o::D
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.555
    3.456
    113
    Ik had van die doorzichtige kunststof slotjes voor de voorste 4 of 6 boventanden. De rest normaal. Verkleurde niet of weinig, veel mensen hadden niet eens door dat ik een beugel had. Onder had ik geen beugel.
    Het deed totaal geen pijn.
     
  13. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Succes alvast vrijdag! Niet te druk maken hoor, het valt echt heel erg mee - vind ik althans.

    Ik heb vijf jaar geleden voor het laatst een plaatjesbeugel gehad. Met doorzichtige slotjes inderdaad, dat was prima (al had ik er niet bij stil gestaan dat de elastiekjes niet doorzichtig zijn, dus het was alsnog opvallend).
    Ja, je voelt de druk wel de eerste twee, drie dagen, maar echt als zware pijn heb ik dat niet ervaren. Ja, je kunt die eerste dagen lastig eten, maar vloeibaar voedsel hoefde hier echt niet (pasta met groente bijvoorbeeld was geen probleem, al deed ik er wat lang over). Nee, geen last van lippen of zo: scherpe puntjes knipte de orthodontist goed weg, maar ligt er misschien aan hoe gevoelig je ervoor bent. Nee, plaatsen doet geen pijn, maar zoals hierboven gezegd, duurt het gewoon super lang, dus je ligt daar dan heel ongemakkelijk met je mond open en zo'n slang erin te wachten tot de lijm droog is.

    Ik heb er nooit spijt van gehad en ook nooit erge last ervaren. Het is geen pretje, maar vind het slapen met een bitje sinds de plaatjes eruit zijn veel vervelender eerlijk gezegd... (Maar ja, anders staat het bij mij na een paar maanden weer schots en scheef.)
     
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.520
    4.578
    113
    Wat goed dat je dit doet. Een mooi recht gebit is zo belangrijk en staat verzorgd.

    Was het niet mogelijk zo'n kunststof bitje als beugel te nemen? Die zie ik tegenwoordig steeds meer en is veel prettiger en mooier. Natuurlijk kan dat niet bij alle problemen.

    Denk er wel aan na de beugel een permanente stang te laten plaatsen! Anders kan alles zo weer scheef komen te staan!
     
  15. tumtummetje

    tumtummetje Fanatiek lid

    8 jul 2006
    1.768
    1.513
    113
    Hier heb ik over nagedacht, bijvoorbeeld de invisalign maar was stuk duurder. Ik hoef ook maar een jaar, dus dan maar zo :)
     

Deel Deze Pagina