Sinds afgelopen zaterdag hebben we een gecastereerde kater overgenomen van kennissen. Vanaf dag 1 die als helemaal gek op ons en kroelt de hele dag. Maar nu begint die op onze arm te rijden en word boos als we m eraf halen. Ik lees dat ze zih dan op hun genak voelen maar naar mijn weten is t dominantie? Dus wie heeft t antwoord?
Ik heb 5 katten en al mijn hele leven katten gehad, maar nog nooit mee gemaakt dat ze op een van ons gaan rijden Ken het wel van honden, en volgens mij is het bij honden inderdaad dominantie, maar bij katten? Misschien eens de dierenarts bellen en vragen hoe die erover denkt? Maar in ieder geval positief dat ie jullie lief vindt toch
Mmm dat is wel balen en zeker aangezien hij gecastreerd is zou hij dat gedrag niet snel meer moeten vertonen. Dat hij zich op zijn gemak voelt bij jullie is alleen maar goed maar dat hij boos wordt als je hem corrigeert is inderdaad dominant gedrag, je zou het eens aan een Dierenarts kunnen vragen?
Hier een kater overgenomen van een fokker, raskater. Flink dominant, had hetzelfde probleem maar dan tegenover andere katten. Hij is gecastreerd en daardoor is het minder geworden na TIJD (goed jaar). Soms als er seizoenswisselingen gebeuren dan wilt hij kort weer dominant worden. Ze kunnen je kat hormonen geven bij de dierenarts waardoor dit minder word. Edit: Hier was het echt ook gewoon last van hormonen en dominantie! Geen aandacht te kort of iets dergelijks.
Wij hebben ook een kater wel vanaf kleins af aan. Ook gecastreerd maar echt nog nooit heeft hij zoiets gedaan Dus kan je geen tips geven.
Geen dominantie, daar heeft het helemaal niets mee te maken. Het is eerder een gedragsprobleem. Deed hij het daar ook? Zo nee, dan zou stress een factor kunnen zijn. Ook doen katten die te vroeg bij de moeder zijn weggehaald dit soort dingen wel eens. Zou hem eerst laten checken bij de dierenarts en anders een gedragstherapeut raadplegen.
Heel vervelend vinden we t niet want hij heeft t pas 2x gedaan Vervelig zou ook nog kunnen aangezien het een buiten kat is en nu opgesloten binnen zit. nee bij hen heeft die dat niet gedaan maar lag die oook niet veel op schoot wegens 3 kinderen een andere kat en een hond. we gaan niet zomaar naar de dierenarts wil eerst dat die naar buiten gaat (over 3.5 week) en een beetje setteld..
Het zou heel goed kunnen dat jullie kater gestrest is. Een kat kan al helemaal van slag zijn als je nieuwe buren hebt... Laat staan als de kat in kwestie in een ander gezin terecht komt. Dat is niet zijn territorium. Daarnaast is het bekend dat katten die te vroeg bij hun moeder zijn weggehaald een gedragsprobleem kunnen ontwikkelen. Dat kan zich uiten door het niet plassen/poepen in de kattenbak, Overdreven veel in gordijnen hangen/banken open krabben, Bijten, Maar ook op seksuele vlak. Even langs een DA gaan, die kan beter beoordelen waarom jullie kater op jullie arm rijd. Succes
Ik zou hem even de tijd geven om te settlen inderdaad en kijken hoe het is als hij naar buiten kan.. Naar de dierenarts/gedragstherapeut kan altijd nog als het gedrag aanhoudt. Hier een kater uit het asiel en die was de 1e tijd ook nogal ondeugend in huis (niet hetzelfde gedrag dan die van jou) maar dit is volledig weggegaan toen hij lekker naar buiten kon. Je hebt hem nog maar zo kort in huis, ik zou het even laten bezinken allemaal voor hem. En als hij gaat zitten rijden op de grond zetten. Dan wordt hij maar boos, heeft hij ff pech.. Wij zien wel vaker dat mensen met katten komen (ben dierenartsassistente) die ze net hebben met afwijkend gedrag en in de meeste gevallen gaat dit vanzelf over, verhuizing geeft ook een hoop stress.
Merk ook echt dat die zich verveeld en graag naar buiten wilt zo sneu. Bedankt voor je berichtje, denk ook idd dat het de stress is het is al zijn 3e adresje
haha hij klemt zijn voorpoten om mn arm en dan met zn achterpoten drukken dus gaat de achterkant op en neer. en dan zn bek ook nog op mn hand zacht bijtend..