Belastingaangifte moeilijk?

Discussie in 'De lounge' gestart door Emama, 27 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    Hallo Dames

Mijn man moet natuurlijk binnenkort aangifte doen voorheen is het gratis gedaan door een bekende maar die gene is helaas overleden. Dus nu is mijn vraag is het moeilijk als jr een koophuis hebt en ben erachter dat ik ook recht heb op aanrechttoeslag.

Zouden wij dit zelf kunnen zonder enige ervaring of beter uit handen geven?

Bedankt alvast:)

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Als je je administratie er bij pakt en je man is in loondienst, is ‘t niet zo lastig hoor. Overal staat uitleg bij etc, heel duidelijk. Als zelfstandig ondernemer is het lastiger, maar ook dan veel uitleg. Plus je hebt de vorige aangifte om je op te baseren; als er niets in jullie situatie is veranderd, is het heel makkelijk gewoon wat bedragen aanpassen. Als je bv net een huis hebt gekocht, is het wat meer werk. Maar komt echt goed :)

Emama vindt dit leuk.
  3. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.859
    5.622
    113
    Het aangifteprogramma van de belastingdienst is echt heel hufterproof. Vooral de voorafingevulde variant.
    Kwestie van goed lezen en aangifte doen is echt een eitje. Mits je niet als zelfstandige werkt, chronisch ziek bent met hoge zorgkosten enz.

Zoek alvast de jaaropgave, woz waarde, hypotheekstukken ( betaalde rente 2018) en de jaaropgaven van je bank ( als je veel spaargeld en of beleggingen hebt) Die heb je namelijk nodig.

Emama vindt dit leuk.
  4. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik vind het niet lastig als er weinig is veranderd. Wij hebben vorig jaar een nieuwe woning gekocht dus nu wil ik wel even wat hulp hebben.

Emama vindt dit leuk.
  5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.266
    12.284
    113
    Wat een vreselijke term: aanrechttoeslag... maar zolang je in 2018 geen huis hebt gekocht/ verkocht/ eigen bedrijf hebt is het allemaal prima te doen.

Rosa5 en Emama vinden dit leuk.
  6. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Opzicht is het prima te doen. Wij hebben helaas wel 2 jaar achter elkaar dezelfde fout gemaakt bij het huis. Heel stom omdat we hem apart invulde dus 2x dezelfde gegevens gebruikt terwijl dat maar 1x moest. Dus ik raadt aan om het gezamenlijk in te vullen.

Emama vindt dit leuk.
  7. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Het programma wijst zich echt ontzettend vanzelf. Wij zijn in 2017 verhuisd, hebben een kind gekregen én een van ons werkt als zelfstandige. En toch zelf aangifte gedaan :)

Emama vindt dit leuk.
  8. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.581
    8.549
    113
    En als je zeker wilt weten dat je niets vergeet, pak dan even de aangifte van vorig jaar (2017) er bij ;)

Emama vindt dit leuk.
  9. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    Nog een vraag als je het zelf doet en dan een fout maakt herstelt de belastingdienst dat dan zelf ofzo of krijg je misschien een boete ?

10. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Je kunt een boete krijgen maar ik denk niet dat ze hiervoor boetes zouden opleggen. En wat kan er misgaan?
    Je hebt een huis en je moet daarvoor de betaalde rente in invullen. De jaaropgave vd bank kun je downloaden via internetbankieren en daar staat de begin en eindstand vd hypotheek ook in. Verder vul je de aangifte dus samen in (fiscale partners) en het loon van je man is vooringevuld door de Belastingdienst. Als hij zijn jaaropgave 2018 ook heeft, dan leg je dat ernaast.

Als er een punt komt waarbij je geld terug krijgt, vraagt het programma wie wat uitbetaald moet krijgen. Dat is meestal voordeliger bij de meest verdienende partner ivm (restant) hypotheekrenteaftrek. En dan volgt later de voorlopige aanslag :)

11. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.817
    691
    113
    Vrouw
    Je krijgt dan een brief van de inspecteur dat hij wil afwijken van jou aangifte. Ik zou zeggen gebruiken sowieso de Via (vooraf ingevulde aangifte) en pas waar nodig je aangifte aan. Ook kun je de belasting telefoon bellen bij vragen omtrent je woning mocht je er niet uitkomen. Ik werk er en vanaf vrijdag zitten we met volle bak bij de belasting telefoon klaar voor iedereen!

Jingle vindt dit leuk.
  12. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.266
    12.284
    113
    Dat is nog een goede tip! Je moet even goed kijken aan het einde wat de verdeling doet en wat voor jullie het meest gunstig is. Ik probeer altijd veel opties en ineens zie je waar het omslagpunt zit.

pippa26 vindt dit leuk.
  13. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.576
    14.159
    113
    Vrouw
    Inderdaad gewoon de vooraf ingevulde aangifte gebruiken en vervolgens alles stap voor stap goed controleren.
    Zelfs met extra zorgkosten, ouderschapsverlof en een nieuw huis deden wij het zelf. Overal kan je voor extra uitleg klikken als je twijfelt of de belastingtelefoon bellen.
    Ik ben altijd het langst bezig om de boel te verdelen maar dat levert dan zeker ook honderden euro's op.

14. miloena

miloena Fanatiek lid

19 mei 2014
    1.824
    1.174
    113
    pedagogiek
    Hoe bedoel je het langst bezig om te verdelen? Wat te verdelen?

To: hier doen wij het ook zelf, ook vorig jaar een nieuw huis gekocht maar toch ook zelf gedaan met behulp van alle formulieren ( jaaropgaves ed)

Waar vind je de aanrecht toeslag? Ik dacht dat dat allang afgeschaft was

15. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.435
    590
    113
    Vrouw
    Zelf de aangifte doen is heel goed te doen zeker als je voor ingevulde aangifte gebruikt.

@miloena het bedrag wat je terug krijgt verdeel je over degene die de aangiftes doen, het is zinvol om hier mee te spelen omdat het veel kan schelen.

Aanrechtgeld bestaat nog steeds maar heet nu algemene heffingskorting voor minstverdienende partner, deze stopt pas in 2024 (wordt afgebouwd)

16. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik vul al sinds mijn 18e zelfstandig in :) vind zelf heel makkelijk.

Tip;
    Als je situatie niet veel is veranderd is, is handig om je oude van vorig jaar ernaast te leggen. Kan je beetje vergelijken wat waar is ingevuld :)

17. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Haha hier puzzel ik er ook altijd op :) maar afgelopen jaar maakte het maar 3,- verschil :|

18. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.576
    14.159
    113
    Vrouw
    Op het laatst kan je het bedrag dat je terug krijgt, verdelen over beide aangifte partners. In die 'hokjes' kan je spelen met de getallen. Dat kan behoorlijk schelen, want op een of andere manier vult de belastingdienst dat voor ons altijd op de meest ongunstige manier in.

miloena vindt dit leuk.
  19. miloena

miloena Fanatiek lid

19 mei 2014
    1.824
    1.174
    113
    pedagogiek
    Ja inderdaad dan snap ik hem! Dat hadden wij indd vorige x ook en als je daar mee schommelt kan het veel leuker worden!

Cin85 vindt dit leuk.
  20. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.715
    4.039
    113
    Overijssel
    Als je een huis hebt gekocht even goed nakijken welke kosten je mag opgeven ( bijv wel van je hypotheekadviseur)
    Ik vond het heel makkelijk maar wij hadden geen huis verkocht,dus weet niet hoe dat zit.

Deel Deze Pagina