Logopedist hier aanwezig?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door goblins, 3 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Mijn zoon van 5 heeft een spraakachterstand. Geen TOS.

Hij heeft vorig schooljaar bij Kentalis de Taaltrein gezeten en daar is zijn woordenschat enorm verrijkt.
    Nu zit hij op de basisschool, groep 1, met taalondersteuning vanuit school, twee keer per week, en er komt nog ondersteuning vanuit Kentalis.
    Tevens elke maandagmiddag logopedie.

En daar wringt het mij nu even.

Toen we begonnen kregen we thuisopdrachten, zoals de lidwoorden, om uit te voeren met Teun.
    De G en de R is tot nu toe slecht, hij begint sinds een twee weken meerdere woorden achter elkaar te zeggen, begint zich overal mee te bemoeien, hij bepaald het wel als 5 jarige en hij komt helemaal los.
    Maar bij logopedie hebben wij als thuiswerk meegekregen de stam +t zinnen.
    Je jongen loopt naar school
    De jongen fietst weg
    Het meisje wandelt naar school.

Mijn 6 jarige kan dit al niet eens goed, laat staan een knul van 5 die na net meerdere woorden achter elkaar zegt.

Mijn man heeft hier zijn vragen over gesteld en de logo gaat gewoon verder met haar programma....

Is dit een normale hang van zaken?

2. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoon heeft lang logopedie gehad omdat hij een achterstand had door zijn autisme maar zoals jij het benoemd ging het niet, het was meer dingen aanwijzen en goed uit leren spreken.Hij kon de "L" niet goed uitspreken dus kregen we als oefening dat hij veel woorden met die letter moest gaan oefenen, geen volledige zinnen.Ik kreeg ook altijd te horen dat ik hem niet moest corrigeren als hij het verkeerd zei maar gewoon op de juiste manier moest herhalen wat hij gezegd had.Als hij aanwees wat hij wilde dan benoemde ik het (bv drinken) en dan herhaalde hij weer wat ik zei.Verder veeeeel voorlezen,zelf langzaam en duidelijk praten en volhouden...Dingen als bellen blazen en drinken met een rietje zijn ook goed voor de ontwikkeling van de mondspieren /mondmotoriek ,klakken met de tong ook ,kusjes geven (kan mijn zoon nog steeds niet goed..o_O).Inmiddels praat hij de oren van mijn hoofd ,ook moeilijke woorden gaan goed..het is niet meer te horen dat hij al bijna 4 was toen hij ging praten.

3. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Nee. Dit is niet hoe mijn 5 jarige zoon logopedie krijgt.. daar oefenen ze echt dmv spelletjes met hem.

4. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik heb geen idee eerlijk gezegd. Mijn oudste heeft logopedie gehad maar dat was echt niets. Afspraak van een uur waarvan maar 20 min logo en derest nabespreken. Echt verschrikkelijk. Dat is 9 jaar geleden inmiddels maar volgens mij leerde hij vooral woorden omdat hij de V uitsprak als de T. Dus Tis ipv vis en ties ipv vies etc.

Ben er na 3 maanden mee gekapt en paar weken erna zei hij het ineens goed.

Mijn jongste zoon van 5.5 kan echter wel gewoon de zinnen zeggen die jij in de openings post zegt. Ik moet wel zeggen dat hij al heel vroeg praatte en een gigantische woordenschat heeft. Ik weet dus niet of de zinnen die jij aangeeft normaal gesproken door een 5.5 jarige gezegd kunnen worden omdat je aangeeft dat jouw 6 jarige dit ook al lastig vindt.

5. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Toen mijn zoon 4 was kreeg hij bepaalde klanken en letters niet uitgesproken: NG, s, sp, sl,
    Elke week andere woorden, per klank als het lukte kwam er een nieuwe bij. Hij heeft het 1 jaar gehad. Hij speelde spelletjes met haar met die woordjes er dan in, en dan moest hij het zeggen voor het gooien of als hij een juist paar had met memorie. Hij vond het geweldig dat hij mocht valsspelen dat maakte haar natuurlijk niks uit zolang hij het woordje maar zei.

6. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Een paar dingen:
    - logopedie is gericht op het individu. Er valt dus niet te vergelijken 'ging dit bij jullie ook zo?'.
    - je man heeft vragen gesteld en de logopedist(e) gaat gewoon verder met het programma zeg je: misschien heb ik het mis, maar ik lijk hieruit te proeven dat jullie het er niet mee eens zijn dat het programma op die manier verder gaat? Klopt dit? En zo ja, hebben jullie dat al zo specifiek aangegeven?
    - ik weet niet helemaal zeker of dat de vraag is, maar onze 5,5 jarige kan zeker al zulke zinnen zeggen. Qua wat ze horen te kunnen op deze leeftijd is het in ieder geval geen vreemde opdracht.

Dan nog een andere vraag: hebben jullie al eens gevraagd waarom de logo voor deze specifieke aanpak heeft gekozen? Kortom: hebben jullie het doel hierachter helder voor ogen?

Roanna, ManonBB en Jessi79 vinden dit leuk.
  7. yakuzi

yakuzi Fanatiek lid

23 aug 2012
    1.109
    844
    113
    Misschien oefent ze die moeilijke zinnen wel voor de uitspraak. Dat hij bij uitspraak moeite heeft met de t s t achter elkaar? Of dat ze daarmee de tong oefent in een bepaalde beweging? Mijn oudste twee hebben logopedie gehad. Mijn dochter omdat ze een uitspraak probleem had wat ze zelf niet hoorde en dus echt aangepakt moest worden. Het had een naam maar geen idee meer eigenlijk. Had iig niks met intelligentie te maken ofzo want ze is super slim. Maar dat heeft erg lang geduurd! Vanaf haar tweede tot haar vijfde heeft ze twee x per week logopedie gehad met opdrachten op een speelse manier. Toen was ze pas klaar. Mijn zoon daarentegen heeft maar drie maanden logopedie gehad omdat hij na het plaatsen van buisjes ineens veel beter kon praten/horen. Hij had ook hele andere begeleiding en oefeningen dan mijn dochter. Kortom, er zit waarschijnlijk een hele goede reden achter dat jouw logopedist ervoor kiest om deze zinnetjes te oefenen. Verder vind ik wel dat als jullie om uitleg vragen dat ze die ook horen te geven. Dat is ook wat ik gewend ben in ieder geval. Dus gewoon rechtuit vragen naar de reden;)

hummeltje5 vindt dit leuk.
  8. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Wij vinden het vreemd dat ze begint met woorden en dan echt specifiek de stam +t.

We zijn allang blij dat hij sinds 2 weken eindelijk een keer werkwoord in een zin zegt.
    Hij gebruikte tot die tijd alleen woorden en nu nogsteeds kan hij geen volle zinnen zeggen.

Simpel voorbeeld:
    We waren even bij onze vorige gastouder wat brengen en hij wilde graag blijven spelen.
    Ik heb aangegeven dat hij dat aan de go moest vragen en dat het van mij wel mocht.

Hij ging naar de go en zei:
    GO, ik hier spelen?

Of:
    Ik pizza lekker vind, ik graag pizza. Mm Mm.

Veel langere zinnen maakt hij echt niet.
    De hele werkwoordvervoegingen kan hij nog niet. Dus zijn onze gedachtes, waarom gelijk beginnen met werkwoordvervoegingen als hij nog geen normale zin kan maken.
    De logopedist blijft ook echt hameren op alleen de stam+t.

9. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Zie mij reactie hierboven qua uitspraken.

En als we wat vragen verwachten wij ook antwoord.
    Ze is nieuw, heeft de praktijk overgenomen van de logo die onze zoon op zijn 3e gehad heeft en daar zijn we weg gegaan. Die vrouw was te lief maar praatte ook tegen mij alsof ik een kind van 4 was.... die kwam dus heel snel in mijn irritatiezone terwijl ze superlief is. Hahahaha. Dat lag echt aan mij.
    En vlot daarna is onze zoon naar Kentalis gegaan.

10. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Even opsommen:
    Week 1 de d, week daarop kon hij de d produceren.
    Week 2 de g, de week daarop nogsteeds niet maar wel gelijk naar een nieuw letter zoals de R.

Toen woordenschat, en hij scoort bovengemiddeld qua woorden.
    En nu dus stam+t.

Onze zoon heeft dus problemen met spraak, kan geen zinnen vormen. We zien hem ook nadenken voor hij een vraag stelt.

Als hij er niet uitkomt zeg ik ook altijd, moeilijk is praten, of niet?
    Hij zegt dan ja met een zucht en dan geven we elkaar een dikke knuffel en zeg ik dat het ook moeilijk is en dat we blijven oefenen.

11. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Het corrigeren van woorden doen we niet, hebben we nooit gedaan, altijd wel de zin herhalen.
    Wat je ook aangeeft. Voorlezen en alles doen we ook tot in den treure .... ben er regelmatig nu wel flauw van.. weer dat boek voor mijn neus. Hahahahahahaha.
    Maar ze vliegt door de opdrachten heen, en gaat dus snel over op nieuwe prima terwijl oude punten nog niet goed worden uitgesproken...

12. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik denk zelf twee dingen:
    - (net als @yakuzi) dat het waarschijnlijk om een bepaalde klank gaat die hij op deze manier kan oefenen.
    - leren praten is niet alleen maar het dóen, maar óók het luisteren naar. Dus hoe vaker een kind hoort wat de juiste zinsopbouw is, hoe beter ze dat na verloop van tijd op zullen pikken (uitzonderingen daargelaten).

Verder zou ik zeker (nog) eens vragen naar het 'waarom deze aanpak' als dat jullie nog altijd niet duidelijk is.

13. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Over je laatste zin: hoe lang zit je zoon nu bij deze fysio?
    En zitten jullie nog in de onderzoeksfase of niet?
    Ik dacht eerst namelijk van niet, maar door je laatste zin begin ik te twijfelen..

14. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik zou eens vragen waarom ze het zo aan pakt.
    En echt zorgen dat het voor jullie duidelijk is.

C heeft ook logopedie gehad maar die kon sommige letters en combinaties niet uitspreken.
    Haar oren waren de grote boosdoener.
    Sp, sch, g, k , r, st, etc
    Stam + t is hier nooit ter sprake gekomen.
    Wij moesten dan thuis oefenen en als ze het die week er na nog niet kon werd daar verder mee geoefend voordat we door gingen naar de volgende letter(combinatie)

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier had dochter moeite met bepaalde klanken en combinaties van klanken, die werden los geoefend maar ook in zinnen en ook gecombineerd. Als hij bv moeite heeft met zinsbouw, vind ik zinnen oefenen niet zo gek. Als hij echt grammatica-lesjes krijgt over wat de stam is, en wanneer je +t moet doen etc, dan vind ik dat niet passend bij zijn leeftijd en ontwikkeling. Maar goed, ik ben linguist, geen logopedist, en ik weet ook niet wat ze precies oefenen natuurlijk. Zou je niet een extra afspraak kunnen maken om te bespreken wat het plan is? Wat ze dus gaan oefenen, hoe, en ook waarom op die manier. Hier is dat bij logopedie heel normaal, ik weet precies waarom en hoe ze iets oefenen.

Deel Deze Pagina