Wanneer naar PSZ???

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Trieske, 27 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trieske

Trieske Actief lid

10 okt 2010
    188
    0
    0
    Hallo,

Roan is nu 2 jaar en 2 maanden. Toen hij 1 werd ging hij naar het kdv omdat ik zwanger was en na het verlof moest gaan werken. Het eerste half jaar is hij 2 dgn per week gegaan en het 2e half jaar zijn we terug gegaan naar 1 dag. Dit omdat ik inmiddels een eigen zaak heb en mijn dagen dus zelf in kan delen.

Eigenlijk heb ik er nooit een goed gevoel bij gehad. Roan had heel veel moeite met het afscheid, echt mijn hart brak! Maar na een tijd leek het beter te gaan, tot hij 2 werd en naar de peutergroep ging. Vanaf dat moment ging het mis. Hij werd een heel ander kind als we hem brachten. Hield zijn huilen in en was totaal overstuur bij het ophalen. 's Avonds was hij dan heel stilletjes en verdrietig. Dat is heel vreemd voor Roan die normaal heeeel actief en vrolijk is.

Doordat mijn man en ik elkaar op de zaak aflossen is er altijd een van ons thuis. 's middags zijn we altijd met z'n viertjes lekker thuis omdat we dan gesloten zijn. Dat in combi met het vreemde gedrag van Roan, het geld en mijn gevoel heeft ons doen besluiten hem niet meer daarheen te brengen. Senna, zijn zusje (1), gaat ook niet.

Maar nu??? Ik ben op 2 pszalen geweest en eigenlijk heb ik ook geen goed gevoel bij beide. De ene niet omdat Roan dan zo'n beetje het enige blanke kindje is en die psz niet aansluit bij de basisschool waar Roan heen zal gaan. De andere niet omdat ik daar totaal niet goed ontvangen ben en het was er ook een rommeltje. De leidsters groette me niet eens (ik had een afspraak) Maar ja, die sluit weer aan bij de basisschool. psz en basisschool zitten hier allemaal in 1 gebouw en hebben nauw contact met elkaar...

Maar dan nog, ik zie het uberhoubt niet zitten om Roan weer ergens achter te moeten laten. Hij heeft het daar zo moeilijk mee. En ook alleen bij het kdv of psz. Bij bv Opa en Oma of zijn tante zwaait hij me zelfs uit.

Tuurlijk weet ik ook wel dat hij moet wennen maar gezien de geschiedenis (na een jaar nog steeds moeite) durf ik daar niet vanuit te gaan.

Dussssss: Wat vinden jullie? Zou ik wachten met Roan naar de psz brengen? Wat is de beste leeftijd? En naar welk psz dan? Andere pszalen zijn geen optie, allemaal wijkgebonden.

Mocht je nu nog aan het lezen zijn....dankjewel voor je tijd...

2. Romaira

Romaira Fanatiek lid

23 mei 2008
    4.067
    0
    0
    persoonlijk zou ik dan nog eventjes wachten met hem weg te brengen , al is het maar voor je eigen gevoel ! Je kan hem toch ook nog naar de psz brengen als ie 3 is ?!

En welke je dan zou moeten kiezen is lastig denk dat ik voor de gene zou gaan die t beste aansluit op de basisschool , neem aan dat ie dan ook meer kindjes leert kennen waarbij hij op de basisschool in de klas komt te zitten ? Dit is voor ons in ieder geval wel belangrijk :)

succes met je keuze

3. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Psz mag he, moet niet. Als jij het helemaal niet ziet zitten, dan gewoon niet doen.

4. mol81

mol81 Niet meer actief

Ik heb gewacht totdat onze dochter 2,5 jaar werd. Sommigen wachten tot 3 jaar. Dit kun je ook doen. Ik zou de PSZ kiezen die aansluit bij de basisschool. Wennen moet hij zeker en dit kost even tijd. Maar als hij 4 is moet hij ook naar school en en kan hij beter al eerder gewend zijn aan een ochtend of middag zonder papa en mama.

5. rensje

rensje Fanatiek lid

30 nov 2008
    2.079
    1
    36
    altijd lastig zoiets!
    onze zoon gaat over 2 weken voor het eerst. En dan is hij bijna 2.5 jaar oud!
    Ik zie wel wat hij ervan vind, tuurlijk moet hij even wennen maar gaat het niet dan gaat het niet.
    Als jou gevoel niet goed is dan wacht je toch nog eventjes...
    psz moet niet, mag wel... en als jullie het zo op kunnen lossen.
    Ik moet wel zeggen dat ik het wel belangrijk vind dat onze zoon met leeftijdsgenootjes speelt. En dat kan super op de psz.
    Mijn zoon komt zelfs nog in een klasje bij een juf die ik zelf nog heb gehad.... erg leuk...

6. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Ruben ging ook met 2,5 naar psz. Idd degene die bij de basisschool aan sloot.

Was het zo druk toen je de afspraak had daar of zou het haar mentaliteit zijn geweest dat ze geen gedag zei.
    Meiden hier zijn juist heel spontaan en zeker de 1e indruk die je op hun hebt moet wel goed zijn.
    Vind het wel lastig voor je.
    Wat vind je zelf?
    Ben wel van mening dat het voor de kleintjes wel prettig is om te leren delen/spelen en een goede voorbereiding voor de basisschool.
    Maar ja dat is het over een jaartje nog, vooral omdat je gevoel niet goed is. Of ik zou nog een gesprek aanvragen met als reden dat je er nog niet zo'n goed gevoel over hebt.

Jonathan gaat na de kerstvakantie al naar psz. Maar dit is mede doordat het qua werk en financieel dan super uit komt (hij gaat nu nog 2 dagen naar kdv en daar betaal ik hele dagen, gaat me 400 per maand schelen)

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Maar als je bij de psz geen goed gevoel hebt terwijl die erg nauw samen werkt met school... Heb je dan wel een goed gevoel bij de school.

Het dilemma is lastig... Ene kant wil je hem er zo snel mogelijk vanaf helpen. Aan de andere kant heeft dat natuurlijk niet echt haast.
    Pas bij 4 (en officieel zelfs 5) moet hij er echt aan geloven.
    Toch zou ik wel zorgen dat hij voordat hij naar school gaat er enigszins lol in kan zien.

Maar dat kan ook over een half jaartje natuurlijk. Misschien dat hij Cannes wat steviger in z'n schoenen staat.
    Onze dochter had aanvankelijk veel moeite met de peutergroep omdat die gewoon veel drukker waren. De babygroep was altijd een oase van rust terwijl peuters dat echt niet zijn. Misschien dat h het gewoon veel te veel drukte vind?
    En dat kun je langzaam oefenen en opbouwen op zich. En qua schoolkeuze kun je dat ook meenemen natuurlijk.

8. Trieske

Trieske Actief lid

10 okt 2010
    188
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties! Gisteren nog eens met mijn man over gehad en we wachten nog een half jaartje. Rond mei ga ik weer een gesprek aanvragen bij de psz die aansluit bij de basisschool. Inmiddels heb ik vernomen dat het personeel daar net helemaal veranderd is en het idd een rommeltje is omdat iedereen nieuw is. Nou, dan kom ik wel weer een keer als het helemaal op rolletjes loopt.

Wel fijn om te weten dat jullie ook vinden dat het wel kan wachten. Hij speelt best veel met leeftijdsgenootjes dus dat zit wel goed.

Stiekem best fijn om het uit te stellen...

9. DvS

DvS Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.012
    0
    36
    Noord-Brabant!
    Tieske, even off-topic, waar heb jij die mooie foto van je onderschrift gemaakt? :)

10. marleen2109

marleen2109 Fanatiek lid

13 jan 2010
    2.575
    0
    0
    Door je ontvangst heb je misschien wel een beetje een vertekend beeld gekregen van de psz. Niet dat het een excuus is want ik vind dat je iedereen netjes moet ontvangen, maar meestal als het zo begint sta je ergens ook niet meer voor open. Ik zou namelijk precies hetzelfde hebben. Maar mijn ervaring met de psz is juist heel goed. Tegenwoordig mogen met 2 jaar bij de meeste. Mijn jongste ging met 2 jaar en 2 mnd en ik heb er geen moment spijt van gehad. Hij is niet zo vlot met praten en daar doen ze echt wat mee. Inmiddels is hij met sprongen vooruit gegaan. Maar ze leren er ook ontzettend veel. Ik lees vaak dat er een beetje "minderwaardig" gedaan wordt over de psz, maar het is wel een (goede) voorbereiding op de basisschool. En ik kan je vertellen dat de basisschool best pittig is en dat het fijn is dat ze de psz ervaren hebben en een beetje weten hoe en wat. Ze staan net eventjes wat sterker in hun schoenen. Althans zo ervaar ik het!

Deel Deze Pagina