Beoordeling motoriek peuter via BSID3 schaal

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Romantic, Dec 4, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Romantic

Romantic Bekend lid

Nov 29, 2015
    874
    91
    28
    Goedemorgen,

Ik heb een brief gekregen van de fysio waar wij lopen en was nieuwsgierig wat de uitslagen betekenen, ik dacht misschien leest iemand dit die er verstand van heeft😉

Met grove motoriek: P5
    Fijne motoriek: P25

Wat houdt dit in..?

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Pin me er niet op vast (weet ook niet of dit BSID is) maar op een oud scoreformulier van ons mannetje staat:

boven P15 normale motorische ontwikkeling.
    tussen P5 en P15 bedreigde motorische ontwikkeling.
    onder de P5 indicatie voor bewegingsproblemen.

Was jouw kindje geen billenschuiver?
    Overigens wel bijzonder dat je een brief krijgt waar geen uitleg bij staat. Of staat er nog meer in dan alleen die score?

3. Romantic

Romantic Bekend lid

Nov 29, 2015
    874
    91
    28
    Mijn dochter is inderdaad een billenschuiver. Dat is de reden dat wij al een langere tijd met haar bij de fysio lopen. Ze heeft een brief voor mij gemaakt om mee te nemen naar het CB morgen als we op controle moeten.

Ze heeft wel uitleg erbij geschreven maar ik kon zo snel niet vinden wat deze scores precies aan zouden geven, vandaar mijn vraag. 😊

4. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Een p-waarde wil zeggen dat zoveel procent van kinderen net zo goed (of slecht) scoren.

Een p5 waarde wil dus zeggen dat 95% van de leeftijdsgenootjes het 'beter' doen cq meer kunnen. Dan zit je zodanig aan de 'ondergrens' dat begeleiding/hulp aan te bevelen is (en de kans dat je een 'stoornis' ontdekt groter wordt).
    P25 betekent dan dat je kind niet echt 'briljant' is op het gebied van fijne motoriek (75% van leeftijdsgenootjes kunnen 'beter'), maar voldoende meekomt. We hebben namelijk allemaal onze eigen talenten ;), niet iedereen is overal even goed in.

Ik neem aan dat de fysio verder met je zal bespreken wat het plan is?

Mijn zoon had op 3,5 jarige leeftijd een score van <p1 ;) (wel een andere schaal, hij heeft ABC movement gehad), dus meer dan 99% van leeftijdsgenootjes konden meer/beter dan hij. En dat klopt dus ook met zijn beperkingen.

(heb overigens nooit fysio gevraagd voor mijn billenschuiver, ik wist niet eens dat dit een reden kon zijn. Maar goed, ze heeft zich verder ook prima ontwikkelt dus fysio was ook zeker niet nodig)

5. Romantic

Romantic Bekend lid

Nov 29, 2015
    874
    91
    28
    Hmm... Die grove motoriek wist ik al wel en snap ik de beoordeling P5.. Voor de fijne motoriek echter dan niet. Daar is ze juist heel goed in. Met name blaasjes van een boekje pakken/omslaan, speelgoed als duplo/blokken e.d....

Ze is cognitief gezien verder ontwikkelt. Begrijpt een heleboel, spreekt zinnetjes met 4-5 woorden en telt van 1 t/m 10. Kan 5 kleuren benoemen...

Wat de grove motoriek betreft beschrijft ze dat ze verder geen aanwijzingen heeft voor een stoornis die verder meespeelt en een normale spierspanning. Alleen zou ik zo graag voor haar zien dat ze gaat los lopen, en niet de kleine muziekstukken die ze nu doet, maar echt loslopen...

6. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,185
    823
    113
    Hoe oud is ze precies?
    Het kan natuurlijk zijn dat de fijne motoriek heel goed lijkt omdat de grove minder is. Blaadjes van een boekje omslaan en duplo, tja, dat ligt er echt aan hoe oud ze precies is. Kinderen van 1 jaar kunnen ook bladzijden omslaan (dikke maar soms ook dunne pagina's) en met bijna 2 jaar is duplo stapelen ook echt wel normaal. Maar jouw dochter is al 2 jaar toch? Als ze een peuter is?

Zijn er al eens foto's van de heupjes gemaakt? er is geen hypermobiliteit?

Cognitie staat vaak los van motoriek. 4-5 woordjes is voor een net 2 jarige wel goed ja. Tot 10 tellen en kleuren benoemen heeft meer met automatiseren en geheugen te maken (telrij opzeggen) en niet met rekenontwikkeling of logisch denken.

7. Romantic

Romantic Bekend lid

Nov 29, 2015
    874
    91
    28
    Ze is net 3 weken 2. Stapelen kan ze al even. Blaadjes omslaan doet ze netjes met pincetgreep. Ze kan een iPhone aan en af de oplader doen, dat soort dingetjes. Eet netjes met bestekjes.

Ik denk dat ze ook een beetje verkeerd beeld heeft gekregen qua fijne motoriek omdat mijn dochter regelmatig 'spelletjes' die dat aantonen weigert bij de fysio. Ze is wat dat betreft heel koppig.

Er zijn nooit foto's van de heupjes gemaakt, wel een paar keer naar gekeken tijdens bezoeken aan CB. Hypermobiel is ze niet. Heupdysplasie heeft de zus van m'n man wel gehad.

8. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,185
    823
    113

9. Romantic

Romantic Bekend lid

Nov 29, 2015
    874
    91
    28
    Ik zie zelf geen bijzonderheden, de kinderarts op CB die haar een aantal keren gecontroleerd heeft, heeft dit ook niet gezien en benoemd. Wel dat ze keek of er sprake van was omdat ze als kleiner meisje al nooit rolde e.d.

In de W zitten kan ze, doet ze ook regelmatig. Ze is wel flexibel in haar gewrichten, maar niet te zeg maar.

Vandaag op controle geweest bij het CB en afgesproken met de kinderarts dat we over 3 maanden even terugkomen bij haar om te kijken hoe het dan gaat met loslopen.

Share This Page