kan dit? (begravenis/condoleren)

Discussion in 'De lounge' started by guppie81, Jan 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    A.s. donderdag begraaft een oud-collega haar man. Ik zou daar natuurlijk graag naartoe willen, maar ik heb geen opvang. Heb ook geen dusdanige relatie met de buurvrouw ofzo dat ze even een half uurtje daarheen kan.
    Nu is het condoleren voorafgaand aan de dienst. Ik wil graag even een hand geven en toch mijn medeleven betuigen, maar dan moet mijn dochter van net 2 mee. Kan dat? Of vinden jullie dat ik beter niet ka gaan met zo'n kleintje.
    Ik twijfel enorm. Ik blijf natuurlijk niet lang, maar de kans dat ze een keer een schreeuw geeft is er natuurlijk. Je weet nooit hoe lang de mensen in de rij staan...

2. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Ik persoonlijk zou denken: waarom niet?

Ik weet nog dat mijn (stief) opa gecremeerd werd en mijn schoonzus en broer hadden ook hun dochtertje van nog geen één jaar meegenomen. Mijn schoonzus fluisterde toen tegen me toen de crematie bezig was dat een kind erg veel troost geeft. Dus wie weet dat anderen dat ook wel zo ervaren, bij het zien van een klein hummeltje?

3. novaa

novaa Fanatiek lid

Dec 28, 2009
    3,286
    0
    36
    aan de ene kant denk ik, moet toch best kunnen. En maakt het uit als ze ineens harde geluiden maakt ofzo, daar zou ik niet mee zitten. Iedereen is kind geweest.

Maar ik denk aan de andere kant, het is wel een beetje een rare setting om je kind mee naartoe te nemen. Weet niet of haar man ook opgebaard ligt of iets, dit soort dingen kunnen meer indruk maken dan je denkt, weet ik uit eigen ervaring.

4. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    Ik vind het raar dat mensen hun kind (Zeker zo jong.) niet naar zoiets mee willen nemen.. Als je oppas hebt is het voor jezelf soms prettiger! maar vaak ervaren anderen het idd als prettig. De kinderen hebben er zelf geen weet van. Zorg dat ze een boekje of iets dergelijks heeft waar ze zich even stilletjes mee kan vermaken. En als ze begint te huilen of zo. kan je altijd er ff uit gaan toch?!

Ik zou het gewoon doen. Je bent daar om je medeleven te betonen. Maakt niet uit hoe je komt. Men is blij dat je er bent!

5. Tese

Tese Niet meer actief

Bij codoleren kan dit wel alleen niet bij een begravenis

6. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    nee de begravenis en de dienst zelf ga ik natuurlijk niet naar toe. Gewoon even een hand geven. Ik ken haar kinderen ook, dus wil er gewoon wel even naartoe!

7. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,281
    6,808
    113
    Ja kan prima hoor. Alleen condoleren duurt misschien 2 minuten ( behalve als er en flinke rij staat).

Ik zou het zelf wel gewoon doen. Niet de dienst maar daar ga je ook niet naartoe.

8. yenolah

yenolah Fanatiek lid

Dec 12, 2008
    4,038
    83
    48
    Female
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Toen mijn vader gecremeerd werd een maand geleden, hebben wij ook gewoon onze kleine (toen 14 maanden) meegenomen en mijn zus haar zoon van 2,5. Ze hielden zich heel goed (een uur geduurd in totaal) en bij de muziek gingen ze zelfs een beetje dansen. Idd, het zien van zo´n hummeltje deed velen toch juist goed.

9. miss C

miss C VIP lid

Nov 20, 2009
    11,719
    971
    113
    Female
    Het ♡je van Nederland!
    als allereerst gefeliciteerd met je kleine meid!
    als je toch niet naar de begrafenis gaat, maar alleen naar de condoleance zou ik je dochter gewoon meenemen...

10. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Toen mijn ex opgebaard lag ben ik er met mijn 2 kinderen heen geweest. Mn oudste had n beetje door (5) wat er gaande was en kon dus afscheid nemen. Mn jongste had alleen oog voor de kar waar de kist op stond...hij was GEK op alles met wieltjes dus op n gegeve moment ging hij er met de kar en kist en al bijna van door... ;)
    Kan er nu om lachen...en eigenlijk toen ook wel. Ondanks dat t erg verdrietig was enzo zorgt zo'n uk net even voor de tegenhanger in al dat verdriet.
    Kleine kinderen = het leven gaat door.

11. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    Tuurlijk kan dat.

Maar waarom kan een kind niet mee naar een begravenis of crematie?

Toen mijn schoonvader is overleden waren mijn kids 1,5 en 3. Die van mijn schoonzusje 2 en 4 jaar oud. Ja ze waren soms niet helemaal stil en op de muziek werd gedanst maar dat was echt geen ramp.

Ik ben, helaas, bij veel begravenissen geweest en meestal waren daar ook gewoon kinderen bij.

12. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,042
    1,860
    113
    Provincie Groningen
    Als het condoleren vooraf is dan zou ik haar gewoon meenemen.
    Zou niet met haar naar de dienst zelf gaan.

Kinderen vinden het vaak toch moeilijk om zo'n lange tijd stil te zijn.

13. loopy

loopy Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    3,564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    misschien kun je naar de contactpersoon bij de begrafenisonderneming bellen en het gewoon vragen. zij kunnen het dan aan de familie vragen en je een eerlijk antwoord geven.

14. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    als het iemand dichtbij mij was zou ik idd gewoon met mijn dochter gaan, maar dat is nu niet zo.
    Het is niet mijn verdriet, ik wil alleen die mensen graag steunen in hun verdriet.

15. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,277
    4,509
    113
    Ik zou haar gewoon meenemen.

Toen mijn schoonvader overleed vond ik het fijn dat er mensen aan ons dachten en de moeite namen langs te komen om hun medeleven te betuigen, ik zou je niet eens meer kunnen vertellen of daar kinderen bij waren.

Ik zou wel aan je dochter, van te voren, uitleggen dat de mensen heel erg verdrietig zijn en dat je daarom er even naar toe wilt om ze een handje te geven en te zeggen hoe erg je het voor ze vind.

Groetje sanita

16. sweetmarije

sweetmarije Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    1,199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
    toen mijn vader plots overleed was jamie 3 weken oud en hij heeft de hele dienst lekker geslapen terwijl hij helemaal geen slaapbaby is. en bij het condoleren (wat bij ons achteraf was) zat ie lekker bij mijn ooms en tantes aan een tafel terwijl ik handjes schudde met mn zussen en moeder. ik denk juist dat het de druk een beetje van de ketel haalde, zelfs familie en vrienden die we al een lange tijd nie gezien hadden wilden allemaal even jamie zien en lachten door hun tranen heen. kinderen voelen meestal veilloos aan hoe ze zich moeten gedragen, ookal kan je het ze nog niet uitleggen. en bij het condoleren is het sowieso niet doodstil. iedereen praat wel met elkaar en misschien spelen ze zelfs wel muziek op de achtergrond. ik zou gewoon heen gaan. het feit dat je de moeite neemt om er heen te gaan en er voor je oud collega te zijn, doet haar heel veel. alle steun helpt.

17. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    3,028
    2
    0
    Zou gewoon je kind meenemen. Denk wel even na over welk tijdstip je gaat. Als je vroeg gaat of laat, is het waarschijnlijk minder druk, dan midden in zeg maar. Hoef je waarschijnlijk niet zo lang in de rij te staan.
    Sterkte.

18. Aura

Aura Niet meer actief

Ik zou het absoluut niet doen, heb het hier meegemaakt met de opa van mijn man en is de grootste heibel over geweest en was nota bene nog wel een kleinkind...
    Zelf zou ik er niet zoveel waarde aan hechten hoor en ken die mensen niet dus is moeilijk inschatten...
    zou het van te voren idd aan contact persoon vragen....
    De ene zal het een fijne verademing vinden zon lief spring in het veld kleintje en de ander zal het erg ongepast vinden......
    Lastige situatie maar bij twijfel en zeker zulke dingen zou ik het indien je niet zeker weet niet doen.

19. Citroentje

Citroentje VIP lid

Apr 7, 2007
    5,556
    0
    0
    Gup, ik zou haar gewoon meenemen en merk je dat je 'ongewenst' bent met je dochter dan ben je toch ook zo weer weg.

Share This Page