Ben het wel grotendeels eens met de meesten hier , het is hun huis .. Zij moeten doen en laten wat ze willen neem aan dat ze ook niet voor deze situatie gekozen hebben ( jij zwanger en thuiswonend ) ik zou als ik jou was zelf weggaan als ze roken , naar je kamer of een blokje om .. Mijn ouders roken ook als een ketter maar ik kan van hun niet verwachten dat ze buiten gaan staan roken als ik met mijn dochtertje op bezoek ben , nou gaan hun al onder de afzuigkap staan en dat vind ik al heel wat ..
Tuurlijk is het hun huis, dus je kunt zoiets als roken niet verbieden. Ik vind ook dat ts tijdens haar zwangerschap er zelf zorg voor moet dragen om uit de rook te blijven, door bijvoorbeeld op haar kamer te gaan zitten. Maar als eenmaal het kindje er is, dan ga je daarbij toch niet meer roken? Sorry hoor, het feit dat ze nog thuis woont, toont ook dat haar ouders haar dus willen helpen tot ze zelf een woning heeft. Dan is wederzijdse aanpassing wel op zijn plaats vind ik. En dat houdt dus in dat je bij een baby niet rookt. Ook niet als die in zijn/haar bed ligt, rook gaat overal doorheen..Hoeveel moeite is het nu om die paar minuten onder de afzuigkap te gaan staan? Honeyy, dus als ik het goed begrijp zie jij het probleem niet zo van roken bij kinderen en zul je dat ook bij je eigen kind doen?
mijn moeder heeft gerookt tijdens haar zwangerschappen en na de geboorte en mijn broer en ik zijn NIET gezond! het is duidelijk aangetoond dat dat door het roken kwam, wou je in discussie? kom maar op! ik kan helaas aantonen dat het weldegelijk schadelijk is.
Sel dat ik in deze situatie thuis zou wonen en ik zou t advies van hierboven opvolgen, n blokje om als ze roken, dan kan ik net zo goed op straat gaan wonen. Mijn vader heeft ALTIJD een sigaret en mn moeder iets minder, maar ook veel. Verder ben ik t eens met de meeste, het is hun huis. Mijn oudste (20) heeft ook de neigeing te denken dat hij hier dingen in huis kan bepalen. Niet dus, tis ons huis en als hij t ergens niet mee eens is zoekt ie zn eigen huis maar en bepaalt daar zijn eigen regels. Maar, ik zou vind t wel zwak van je ouders vinden als ze binnen blijven roken als je kleine er is. Misschien is t mogelijk dat ze in de keuken gaan roken ofzo, met de afzuigkap aan. Wij zijn zelf ook stevige rokers geweest, zijn er nog niet zolang vanaf, worstelen dus nog met de verslaving. Maar wij rookten al tig jaren niet binnen, je huis wordt er zo smerig van, t stinkt verschrikkelijk en wij willen t onze kinderen niet aandoen om daarin te leven. Maar daarvoor hebben wij ook jaren binnen gerookt, waar de kinderen bij waren. Nu rookt helaas de oudste ook, maar wel buiten. Ook als t flink vriest of regent.
Tuurlijk is het hun huis maar ik vind dat ze wel rekening mogen houden met hun dochter die zelf niet rookt en zwanger is. Woon je nog bij hun? of begrijp ik dat verkeerd? Zo niet bij je zelf afschaffen hebben wij ook gedaan, toen onze oudste gebore werd ( notabene ook nog met een afweiking aan zn hartje) hebben we het door vreemde roken in huis verboden, ze gaan maar lekker in de tuin staan. Gezondheid gaat voor meis! mamavan
Ja maar het kindje is er toch nog niet , dus je weet toch helemaal niet of ze dan roken waar het kindje bij is of niet .. misschien gaan ze dan vanzelf wel bij de afzuigkap staan of buiten , maar ik vind gewoon dat ze nu niet kan verbieden om een sigaretje te roken omdat ze erbij zit , zij is verantwoordelijk voor het ukkie in dr buik niet haar ouders .. En om dan ook nog te gaan verkondigen dat ze graag drinken vind ik niet zo netjes , ik bedoel ze nemen je wel in hun huis en helpen je mee , beetje laag om dan hier zo te praten .. maar dat is mijn mening dan he
Weet je wat mij ook erg verbaasd in de meeste reacties? Dat jullie zeggen, "het is HUN huis". Kijk je er ook zo tegenaan met je eigen kinderen? Hier is het zo dat het huis van ons is, maar ook voor onze kinderen. Zolang zij hier onder ons dak wonen, moeten wij ook rekening met hen houden. Natuurlijk gelden onze regels boven hun wensen, maar het is zeker ook hùn huis zolang ze thuiswonen. Daar heb je toch voor gekozen?
Mooi verwoord loetje.. Je houd rekening met elkaar en gezondheid voor iedereen gaat voor.. Helemaal voor je eigen kleinkindje.. En ik vind het niet meer als normaal dat er niet gerookt wordt als ik op visite kom.. Als dat uurtje al te veel is om niet te roken of naar buiten te gaan dan kom ik gewoon niet.. Misschien egoistische/arrogant.. Ik pas me altijd aan aan een ander dan kunnen mensen dat ook wel zo af en toe voor mijn dochter doen.
Haha dat roken wekt altijd leuke discussies op... nouja, hierbij mijn mening dan maar. Wij zijn zelf allebei (met Allen Carr en zonder moeite) gestopt met roken toen we stopten met de pil. We zijn nu ruim 2,5 jaar verder en heb geen moment trek meer gehad in een sigaret. Ik ben nu zwanger en mijn moeder een schoonouders roken wel. De afspraak is dat in mijn huis rookt niemand, dus als ze op visite zijn gaan ze naar buiten. Als ik ergens anders ben (bij hun thuis bijv) kan ik ze niet verbieden te roken. Zoals je ook op een verjaardag bij familie ofzo niet aan alle visite kan vragen of iedereen even in de tuin gaat staan. Ik ga dan zelf even ergens anders zitten als iemand naast me een sigaret opsteekt. Wel heb ik afgesproken dat als ons kindje er straks is niemand rookt waar hij/zij bij is tijdens oppassen enzo. Maar dat vonden ze zelf ook niet meer dan normaal. Maar dan nog kan ik bijv op een familie verjaardag niet verwachten dat niemand binnen rookt omdat ik er met mijn kind ben. Bijv mijn vriend zijn 88 jarige oma, moet ik die vragen naar buiten te gaan?!?! Ik begrijp dat het lastig is omdat je thuis woont. Ik ben het eens met dat het hun huis is en jij ze niet kunt verbieden te roken. Hoe oneerlijk het soms ook voelt: wie de hypotheek betaalt, bepaalt. En ja, het huis is ook voor je kinderen. Maar er zijn ouders die zouden zeggen: wees blij dat je hier mag wonen terwijl je 20 en zwanger bent. Het gaat overal anders. Je zou hopen dat ze er zelf rekening mee houden maar helaas werkt dat zo niet bij iedereen. Ik denk dan ook dat er niet veel anders op zit dan af en toe nog eens serieus (zonder boosheid en verwijten) uit te leggen waarom je het fijn zou vinden als ze niet roken waar je baby bij is. Misschien ga je ooit tot ze doordringen. En zolang dat niet lukt kun je een paar dingen doen: het accepteren, meer vaart zetten achter een huurwoning zoeken (bijv particulier), of inderdaad naar boven of buiten gaan als ze gaan roken. En vergeet ondertussen niet dat een verslaving (of je het nou over die sigaretten of drank heb) niet rationeel is. Dus je kunt vaak argumenteren wat je wil maar meestal win je het niet. Misschien als ze straks je ukkie in hun armen hebben dat ze wel omslaan en ineens zo verliefd zijn dat ze wat meer hun best gaan doen! Veel succes, het is een lastige situatie maar jullie komen er vast wel uit!
@ mammavan, ik woon inderdaad nog thuis maar ben al ruim 2 jaar woningzoekende en nog steeds sta je op de 100 ste plek voor een huisje.... erg hopeloos @ nicole26, als me ouders thuis komen van het werk drinken ze ongeveer 3 biertjes... daarna rond half 8 kopje koffie en om half 9 worden de flessen wijn alweer gepakt en drinken ze ongeveer 5 glaasjes en dat elke dag... en in het weekend nog meer, dan ga je me niet zeggen dat ze niet verslaafd zijn... @ de rest, ik weet dat het HUN huis is maar ze zeiden dat ze wouden stoppen en waren "gestopt" en als je dan vraagt of ze roken en ze nee zeggen terwijl er duidelijk een rookwalm om hun heen hangt en je overal nog pakjes sigaretten verstopt vind kan ik niet tegen. Me opa ( rookte 40 jaar ) had copd door het roken gekregen en had nog maar 20% lucht en is er aan gestorven, zij wouden niet zo`n dood zeiden ze en waren erg geschrokken. Het feit dat ze tegen mij zeggen dit is het laatste pakje en dan nog een pakje later kopen en tegen mij liegen doet best wel pijn, dan heb ik liever dat ze zeggen ja we blijven roken maar dan niet meer dan 5 sigaretten per dag en die rook ik buiten of op me werk. Maar ze gaan weer binnen roken en dan word het weer een ritueel, als je uit bed komt... na het ontbijten/lunchen/avondeten en even tussendoor... dan gaan ze weer een pakje of meer per dag oproken, ik maak me best wel zorgen en wil ook dat ze gezond oud worden en geen copd krijgen en een pijnlijke verstikkingsdood hebben alleen door die sigaretten, dat ze straks achter hun kleinkind kunnen aanrennen zonder buiten adem te raken... Sommige mensen vinden me denk ik verwent ofzo maar het is ook niet dat ik ervan profiteer dat ik thuis woon... want als het kon was ik allang het huis uit. ik doe hardstikke vaak de boodschappen ( betaal ze ook zelf van me eigen verdiende geld ), koop me eigen kleding, kook heel vaak het eten, doe de was en elke maandag help ik me moeder het huis schoon te houden en dat doe ik al vanaf me 16e.
ik ga geen discussie voeren over het wel of niet roken bij kinderen. Ik heb mijn mening daarover gegeven.. en loetje ja bij mij in huis word gewoon gerookt ja.. net zoals in mijn vorige bericht; niet direct naast de kleine nee dat niet maar ik ga niet eerst ( voordat ik inverwachting ben) iedereen bij mij binnen late roken en dan niet vind ik helemaal belachelijk.. mymiracle; we hebbne het hier toch niet over roken tijdens de zwangerschap? het meisj an dit topic heeft het over rondom roken.. maar goed je hebt bij elke dingen wel een paar uitzonderlijke gevallen.. 10000 mensen liggen heel de dag onder de zon 2 hebben er huidkanker.. zelfde voorbeeld..
nee hoor ik heb het over roken tijdens en na de zwangerschap, en ik ben niet een van die paar uitzonderlijke gevallen, er zijn een heleboel kinderen OF overleden aan wiegendood OF heel zwak omdat de ouders roken in het bijzijn van hun kinderen. maar als jij dat risico niet serieus neemt ,be my guest!
het ligt eraan of die mensen zich insmeren met zonnebrandcreme... en of ze eerst hele dagen binnen zitten en dan ineens 12 uur in de felle zon zitten of dat ze hun huid geleidelijk laten wennen aan de zon Voorbeeld: me stierfbroertje gaat sochtends naar school 3 minuutjes met de fiets en komt smiddags weer thuis weer 3 minuutjes met de fiets... dan gaat hij meteen naar boven achter zijn computer tot savonds 8 uur en komt tussendoor even eten... hij laat zijn huid niet wennen aan de zon. vorig jaar gingen me ouders op vakantie in spanje en hij zat ineens hele dagen in de zon met als gevolg zonneallergie en blaren van 30cm bij 30 cm over zijn hele lichaam, diarree en kotsmisselijk.
off topic, huidkanker schijnt vaak al veroorzaakt te zijn in de kinderjaren. Door de ouders dus, door je kind niet in te smeren en (te) vaak in de zon te laten spelen. Dit komt omdat de huidcellen van kinderen niet de kans krijgen zich te herstellen, dan hebben ze zich al gedeeld, met alle gevolgen van dien.... On topic weer, wat TS zegt over dat liegen ben ik helemaal met haar eens. Maar ik weet uit ervaring van andere verslaafde om mij heen (ongeacht welke verslaving) dat dat liegen (en dus ook ontkennen aan jezelf) hoort bij t verslaafd zijn. Dus daar heb ik dan ook wel weer begrip voor.
Leuk dat je je visite boven je bloedeigen kind stelt Mensen hebben het hier werkelijk nooit als probleem of belachelijk beschouwd dat ze òf in de keuken onder de afzuigkap òf bij mooi weer buiten moeten roken. Ze vinden het zelfs heel normaal.. Mijn maag draait echt om van dit soort berichten, dat je het belang van rokende volwassenen boven de gezondheid van je kind stelt, over belachelijk gesproken.. Ts, is het mss zo dat je nog niet eens zo boos bent om het hele "stoppen" verhaal, maar ben je na het overlijden van je opa gewoon erg bang geworden dat je ouders ook iets dergelijks krijgen. Als dat zo is, wees dan eerlijk..Haal er niet allerlei dingen bij, maar "get to the point". Wees eerlijk tegen je ouders en vertel hun je angsten. Als je van iemand houd, dan kan ik me voorstellen dat je ze, zèker na het zien van de ziekte van je opa, graag gezond ziet en dat ze nog heel lang bij je blijven...
Bij ons wordt ook onder de afzuigkap gerookt door mijn man en de visite, of op het balkon. Ik ben sinds eind oktober 2008 gestopt, maar nu ik niet meer zwanger ben begint het wel weer af en toe te kriebelen... Tot nu toe nog geen opgestoken, maar af en toe is het wel erg moeilijk. Maar dan kijk ik naar mijn meisje, en dan kan mama er weer even tegen @TS: Tja, mijn vader rookt, mijn moeder is CARA patiënt. Ik heb zelf als kind bronchitis gehad (en ja zelf begonnen met roken toen ik 14 was). Als je nog thuis woont, je kunt ze vragen er rekening mee te houden. Maar je kunt ze niet verbieden in hun eigen woning te roken. Ja, je bent volwassen, maar je woont nog wel bij je ouders. (ik heb tot 2 jaar geleden ook nog thuis gewoont), en heb je je te schikken naar hun regels en gewoonten. Niet leuk, en soms moeilijk, maar zo is het wel. Het enige dat je kunt doen is ervoor zorgen dat jezelf uit de rook blijft.
Je kan nooit van je ouders verwachten dat ze stoppen voor jou of hun kleinkind. ja klinkt hard en zal er vast reactie op krijgen maar......ze zijn volwassen en het is hun huis. Het zou iets anders zijn dat ze bij jou thuis een peuk op steken terwijl jij niet rookt. Goed misschien kunnen ze als jij er bent een beetje rekening mee houden maar dit kun je nou eenmaal niet eisen. Helaas is dit een situatie waar je niets tegen in te brengen heb. Het enige wat je kan doen is aangeven dat je niet langs komt met de kleine als ze in huis roken. Dit zal pas werken als jij niet meer thuis woont natuurlijk.
Met als eventueel gevolg dat er dan gezegd wordt: dan kom je maar niet. Dat doen mijn ouders dus. In mijn huis mag er niet gerookt worden, iedereen gaat maar lekker naar buiten. Dit heeft als gevolg dat mijn meisje haar opa en oma alleen zien in de zomer en in t voorjaar als t mooi weer is. Ik geloof dat die afgelopen winter 1x hier geweest zijn. Die gaan toch zeker niet buiten roken als t koud is, dan komen ze wel niet.... Dus dit kunnen keuzes zijn met behoorlijke gevolgen.