Ik ben iemand aan het helpen die geen Nederlands spreekt en ook niet verzekerd is. Hij is wegens klachten in juni 2013 in Nederland naar een ziekenhuis gegaan. Hij zegt dat hij ongeveer 10 uur in totaal in het ziekenhuis was. Nu heeft hij een rekening van 2800 euro gekregen, die hij zelf moet betalen. Volgens specificatie gaat het om : -polikliniek bezoek -Verpleegdag (1) -CT onderzoek van de hersenen Ik denk dat het wel erg veel is voor een nachtje ziekenhuis? Ik ben bekend met ziekenhuis tarieven, maar niet met de Nederlandse tarieven. Iemand hier bekend mee?
Zou goed kunnen kloppen hoor weet dat toen dochter op de ic lag, je een paar duizend! ! Per dag betaalde.. volgensmij nog zonder het personeel
Nou denk dat dit wel een correcte rekening is hoor. Om heel eerlijk te zijn vind ik de rekening zelfs nog wel meevallen. En misschien kan je de bedragen terugvinden op de betreffende site van het zkh? Dat is namelijk bij ons skh wel het geval.
De tarieven zijn een gevolg van afspraken tussen het ziekenhuis en de zorgverzekeraars, dat betekent dat er bijna geen vaste tarieven meer zijn, behalve voor een aantal DBC's. De zorg in NL wordt per DBC betaald (Diagnose Behandel Combinatie) en het enige dat je kunt doen is of de DBC's waar hij voor is aangeslagen bekijken of deze kloppen. Als ik het zo lees is hij voor 3 DBC's aangeslagen. Eerst naar de poli, vervolgens een CT scan en daarna een nacht verblijven. Voor alle 3 geldt een verschillend tarief. Het totale bedrag is dus niet alleen voor het nachtje verblijven, maar ook voor het poli bezoek en CT scan en die zijn niet goedkoop helaas. Op de website van het ziekenhuis staan meestal de prijzen per DBC. Als het nog in dit boekjaar is geweest helpt het ook wel om te bellen met de afdeling waar hij heeft gelegen en kijken of ze hem nog voor een goedkopere DBC in kunnen schrijven. Toen ik mijn spiraaltje heb laten controleren met een echo in het zkh heb ik dat ook gedaan, had geen zin om volle mep eigen risico te betalen en heb er toen een kort gynaecologisch consult van weten te maken. Scheelde toch weer 100 euro.
KNO bezoek is al rond de 300 euro wat ik weet. Vooral de scans zijn prijzig boven de 1000 euro dus het kan zomaar kloppen.
Ik werk zelf in een ziekenhuis en stel onder andere kostprijzen op waarop tarieven worden gebasseerd. Het bedrag dat jij laat zien is niet vreemd. Voor een CT betaal je al dik 1000,-. Een dag opnamen ben je ook zo 500,- verder. En dan komt personeel etc er nog bij op. En daarnaast, hoe krom ook. Betaal je als niet verzekerde patient gewoon meer dan een zorgverzekeraar die strak onderhandelt en zorg voor groepen patienten inkoopt.
CT scan is heel erg duur. Denk dat het klopt hoor en vind de kosten nog 'meevallen'. Is de persoon in kwestie niet verzekerd via reisverzekering oid?
Alle 3 de punten die worden genoemd vallen onder 1 DBC waar een totaal prijs voor is afgerekend. Het profiel van de DBC zorg voor een vaste prijs. Zo kan het niet uitmaken of je nu 1 of 5 dagen bent opgenomen. Je betaald hetzelfde. Dat is het plan van het kabinet om de zorg transparanter te maken.
Vind het bedrag niet schokkend hoog. Weet dat dagopname curettage 1100 euro koste ruim 7 jaar terug. Dus opname, operatie, wakker worden . De opname daarvoor voor 5 dg Inc infuus etc voor uitdroging bracht de rekening op 4100 euro Inc slapen, medicatie, bloedonderzoeken en echo. Kreeg de rekening door foutje van het ziekenhuis. Tja vind 2800 euro voor overnachten en mri etc niet zoveel. Vooral die ctg en mri zijn erg duur
http://www.erasmusmc.nl/cs-patientenzorg/372137/379086/Passanten Hier wat tarieven uit een willekeurig ziekenhuis
https://www.catharinaziekenhuis.nl/files/Patient/Praktische_info/Tarieven/Tarievenlijst-Catharina-Ziekenhuis-2014.pdf En nog een tarieven lijst ander ziekenhuis voor niet verzekerde .
Vind het ook niet schokkend hoor. Mijn spiraaltje moest eruit en draadjes waren foetsie. Consult gynocoloog: 366 euro Die kreeg het ook niet voor elkaar toen hebben ze een soort kijkoperatie gedaan, was echt met 10 minuutjes gepiept niks geen verdoving of narcose ofzo maar koste iets van 680 euro. Leuk dat je nu bij je zorgverzekeraar kan zien wat het allemaal kost, dan ben je blij dat je goed verzekerd bent...
Dat kan wel kloppen hoor. Ik moest ook n keer naar het seh. Kreeg mri vd hersenen, bloed geprikt, nachtje zkh en de factuur was 3650 EUR.
Je kunt ook kijken op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit. Zij bepalen voor een heleboel medische beroepsgroepen de maximumtarieven.
Het bedrag viel mij nog zoveel mee . Als ik kijk dat een dagopname voor mijn infuus op de oncologie poli alleen de opname zonder medicatie al 1200 euro kost valt me dit hard mee.