Edit: laat maar. Ben er erg van geschrokken maar ben de discussie ook zat. Laten we vooral weer in topic gaan.
sommige dagen niet en sommige dagen zo ongeveer elke minuut Afhankelijk van hoe moe ik ben, waar ik in mn cyclus zit, wat voor weer het is, welke dag het is, hoeveel (en wat) er op de planning staat die dag.... Hoe er gestraft word hangt af van de reden waarom ik boos ben. Of soms geeneens boos maar gewoon regel die overtreden wordt zoals te laat thuis, dan is het gewoon 1 of 2 middagen niet uit de tuin. Zonder eten naar bed is alleen als ze in slaap vallen maar een tik op de hand/kont komt hier weleens voor en nee daar ben ik niet trots op en ik weet dat het vaak uit machteloosheid is (want daar zit ook weer verschil in, is het machteloosheid of uit schrik vanwege gevaarlijke situatie). Is hier ook weleens gebeurd, nadat de oudste in een driftbui bleef hangen en ik dat zò zat was Mijn inziens gaat het er ook om hoe en wat je er na doet. Wordt hij/zij nat naar de kamer gestuurd en zoek het de komende uren maar uit of is het helpen afdrogen, aankleden, uitpraten en knuffelen. Mijn oudste had die shockstraffen nodig, vaak was haren onder de kraan voldoende om uit zn bui te komen (nadat ik praten/afleiden/etc had geprobeerd)
ik vind onder een koude douche zetten ook geen manier van straffen wat mijn kind ook gedaan heeft en kijkend naar de leeftijd nee ik vind dat echt een gemene pijnlijke straf hier haalt vooral de jongste regelmatig het bloed onder mijn nagels vandaan type dramaqueen 1.0 en het getreuzel als we s morgens naar school moeten vind ik echt het ergste van de hele dag dat schiet niet op
Ik had het laatst met buurvrouwen erover. Een dochter met zulke heftige driftbuien. En een buurvrouw die psycholoog is en vertelde dat een koude douche ervoor zorgt dat een kind eruit kan komen. Inderdaad als een schokeffect, waardoor de hersenen een soort reset krijgen. Wel hadden we het er ook over dat het zo schaamtevol kan zijn om het in te zetten. Ik vond het fijn om zo met elkaar te praten. Hoe je als ouder met je handen in je haar kan zitten. Een dochter die scheldt en op je spuugt. En dan ook je kwetsbaar op durven stellen als moeders. Hoe moeilijk het soms is om geduld te bewaren. Dus vandaar: Blij met dit topic!
Dat was voor mij ook een eye-opener! Ik heb serieus mezelf afgevraagd waarom het bij ons vaak zo ongezellig is, boze buien, 3x per dag naar de hal ivm mama slaan of expres een stift kapot drukken enz. Ja, vriendinnen zeiden wel dat het bij hun ook zo ging, maar ik kon me daar niks bij voorstellen. Bij mijn beste vriendin met 2 kinderen van 5 en 3 lijkt alles altijd op rolletjes te gaan. Oudste zit braaf met lego te spelen en jongste zit gerust een uur stil aan tafel met strijkkralen te spelen. Echt een modelhuishouden, vond ik altijd. Tot die ene keer dat ik bij haar was en haar man met de oudste thuis kwam van iets. Hij was al uit zijn hum, toen kwam de jongste die hem expres begon te prikken met een potlood. Krijgt dat jongetje me daar een driftbui, zo erg is het bij ons nog nooit geweest. Stoelen, poppen en complete legokastelen vlogen tegen de muur. Papa is 2m lang maar die kreeg verbaal als fysiek de volle laag toen dat jongetje op de gang werd gezet. Hij trapte echt bijna de deur doormidden, zo woest werd hij. Gevolg was dat de jongste ook begon te krijsen en zij met tweeën probeerden de situatie te kalmeren. Dat was echt een eye-opener. Okay, het gaat bij anderen ook wel eens echt mis. 's Avonds belde dat jongetje met z'n moeder naar mij om te zeggen dat hij het heeeeeeel erg vond dat hij zich zo had gedragen, dat dan weer wel.
Inderdaad, dat was ook een beetje mijn opzet. Ik ben ook blij met dit topic want soms ben ik echt onzeker. Deze reacties en herkenning doen heel veel. Ik weet dat mijn tante de douche ook weleens inzette als laatste redmiddel. Als ze het echt niet meer wist. Mijn neefje was ook fysiek sterk en onder de douche kwam hij dan eindelijk tot rust. Ze zat hier in tranen dat te vertellen.
Ik ben ook blij met de herkenning dat het bij meerdere mama's een lastig probleem is, hier ook hoor. Ben soms ook echt niet trots hoe ik heb gereageerd op haar. Gistermiddag haalde ik haar op van het KDV, ze was duidelijk moe, gaf dit ook aan maarja ik vind dit dan geen reden om de rest van de middag/avond drama te schoppen. Eenmaal thuis was het alleen maar huilen, gillen, boos zijn, niks willen, dwars doen, aan mama hangen die dan ook nog de diertjes moet verzorgen, niks was goed en constant krijsen en gillen. Ik was er zo klaar mee en heb echt flink mijn stem verheft, haar de kamer in gestuurd op een hele duidelijke manier en gezegd bij me uit de buurt te blijven omdat ik er helemaal klaar mee was met het gehuil. (uiteraard hieraan vooraf al op de lieve manier geprobeerd, steeds ietsje duidelijker gemaakt en uiteindelijk dus zo gereageerd) Resultaat, ze was danig onder de indruk, heeft nog een tijdje achter de deur hard staan huilen en een paar keer op de deur geslagen maar uiteindelijk werd ze rustig en kwam naar me toe en zei sorry mama. Daarna was ze ook weer lief en gezellig. Doel dus wel bereikt maar eigenlijk niet op de manier zoals ik het graag zou willen en ik voel me dan rot dat ik zo boos heb gereageerd op haar. Uiteraard heb ik ook gezegd sorry dat mama even heel boos was maar dat ik ook als ik boos ben nog steeds van haar houd. Dan wordt er heerlijk geknuffeld en is alles weer helemaal goed hoor. Vanmorgen was het ook weer bal, ik moest haar helaas wakker maken om naar het KDV te gaan, dit wilde ze natuurlijk niet dus hartstikke boos en verdrietig. Even de tijd voor haar genomen maar helaas werd het er niet beter op en aangezien we toch de deur uit moeten op een gegeven moment doorgepakt. Ook dan stap ik niet lekker in de auto, zij verdrietig en ik ook nog verdrietig. Gelukkig weet ik wel dat het snel over is bij haar en dat ze het enorm naar haar zin heeft op het KDV maar ik zie dit liever op een gezellige manier gebeuren, het de deur uit gaan.
Normaal word ik niet zo gauw boos op ons zoontje van 19 maanden, maar ben momenteel hoogzwanger (u.d. 25e) en heb de laatste maand veel lichamelijke pijn. Daardoor val ik nu wel sneller uit naar hem. Vooral als ik aan het koken ben en ik al ongemakkelijk sta met mn zwangere buik tegen het aanrecht en hij maar niet uit de keuken wil blijven.....
Ik lees dit topic en echt.. wauw. Hoe durf je iemand zo te beschuldigen zonder dat je de achterliggende gedachte/situatie kent. Dan mag je het er niet mee eens zijn (ongeacht de situatie en gedachte), maar om dan zo het heilige boontje te spelen hier.. unbelievable.
Dus je mag niet zeggen dat je vindt dat iemand te ver gaat maar moet altijd maar begrip hebben? Dat vind ik schijnheilig. Ik ben zelf ook echt niet heilig, ook al eerder aangegeven dat ik hulp heb gezocht voor mezelf om beter met mijn boosheid om te kunnen gaan.
Nee zeker niet, natuurlijk mag iemand vinden dat ik te ver ging, hun mening, helemaal prima. Ik kan ook vaak hard uit de hoek komen, maar ik zou nooit iemand beschuldigen van kindermishandeling, dat gaat in mijn ogen een stap te ver.
Jeetje, Boommm, het moet vreselijk geweest zijn om de beslissing te nemen om je 4-jarige kind onder de douche te zetten. Dan is de situatie al vreselijk uit de hand gelopen. Wat moet jij je afschuwelijk hebben gevoeld. Ik deel de mening van suus dat het niet goed is. Waarmee ik je overigens niet veroordeel, want ik ga ervan uit dat jij deze beslissing hebt genomen omdat je geen andere uitweg zag. Heb je wel hulp gezocht om andere oplossingen voor de situatie te vinden? Hier hebben wij overigens vreselijk geluk. Onze kinderen zijn ontzettend lief, met elkaar, tegen ons. Natuurlijk zijn ze wel eens ondeugend, maar dan leidt ik ze af als het te ver gaat. Stem verheffen is hier zelfs nooit nodig, ik kan me de laatste keer niet herinneren.
Dank je wel @Mimosa voor deze normale reactie. Dit bedoelde ik nou de hele tijd met anders formuleren!
Ik snap wat je bedoelt, ben zelf soms erg onhandig met formuleren, dus excuses als ik mijn mening te hard heb verwoord.
Ik doe mijn best het rustig te houden, maar heb 2 uitersten en soms kan ik echt wel mopperen. De oudste is rete traag en de jongste dwars in de ochtend, leuke combi. Maar verder dan wat mopperen is het niet in ieder geval. Ik mag niet klagen