Vrijdag heeft mijn kindje voor het eerst een middagje 'gewend' bij de gastouder waar hij vanaf januari 2 dagen per week zal zijn. Vooraf had ik een heel goed gevoel bij haar, maar nu zit me toch iets dwars. Ze ontvang me vriendelijk en ik zei dat ik het toch wel lastig vond. Dit begreep ze (zei ze). Ik wilde nog even met haar klesten, maar gaf duidelijk te kennen dat ze niet zat te wachten op een kletspraatje, dus ik gaf mijn mannetje een dikke zoen en ging richting de stad. 3,5 uur later (kon niet wachten, rende bijna naar haar huis, was half uur te vroeg) kwam ik hem ophalen (had nog iets lekkers mee voor bij de koffie) en hij stond al klaar in de wagen . Ik vroeg haar hoe het was gegaan en ze gaf aan dat het goed was gegaan, lief gespeelt. Ik stond met mijn jas aan en omdat ze niet aangaf dat ik 'm wel even uit mocht doen, hield ik deze maar aan. Oké. Om een lang verhaal kort te maken. Ik had een naar gevoel bij deze kennismaking. Ik voelde me niet welkom en had het idee dat ze me wel heel snel weg wilde hebben. Ja, ze kan het druk hebben, maar was een half uur te vroeg. Had ik er teveel van verwacht? Is het niet gebruikelijk dat je bij zo'n eerste wenmiddag even een kopje koffie drinkt? Ik weet niet of ik nu zo'n muts ben, en ik verwacht heus niet dat we iedere dag samen uren kletsen. Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!
ik heb hier geen ervaring mee maar ik vind het inderdaad een beetje raar overkomen hoor. Bij zo'n eerste kennismaking lijkt het me logisch dat je even een praatje maakt al is het maar om de ouders een beetje gerust te stellen
Hoi Ilja, Nu ik je verhaal lees realiseer ik mij dat de gastouder van mijn zoontje ook niet echt voor een lange kletspraatjes is. Wij hebben eigenlijk alleen maar koffie gedronken tijdens het bemiddelingsgesprek. De eerste keer dat hij daar ging wennen (ook 3,5 uur) heb ik hem gebracht, kwam terug even 10 minuutjes over het hoognodige gepraat en was weer weg. Dus ook geen koffie Het enige verschil is dat ik er eigenlijk ook geen koffie verwachtte, ik dacht er gewoon niet aan. Toch heb ik een hele goede band met haar. Ze zorgt heel goed voor mijn zoontje en we kletsen alleen 5 minuutjes bij binnenkomst en bij het ophalen. Bij het ophalen zie ik dat haar eten al klaarstaat en zorg dat ik snel weer weg ben. Ze is heel lief voor hem en dat is voor mij het belangrijkste. Dat ik geen lange kletspraatjes maak boeit me eigenlijk niet zo. Misschien sta ik daar anders in. Toch snap ik dat je je rot voelt. Maar ik zou zeggen geef haar een kans. De wendag ging blijkbaar goed en dat is ook belangrijk. Als je een rotgevoel blijft houden na een tijdje kun je nog altijd opzoek gaan naar een ander.
Ik ben zelf gastouder geweest . Hier waren de gastouders altijd ook van harte welkom en heb altijd gevraagd of ze wat wilde drinken vaak ook nog omdat er nog oprgeruimd moest worden of we hadden het nog te druk met knutselen. Ik zou op je eigen gevoel afgaan. Ikweet niet of je in de buurt woont haha ik heb helaas met dat gezin moeten stoppen.
Ik had bij onze 1ste gastouder ook geen goed gevoel.. ik kwam Esmee ook een keer te vroeg op halen( lees een dik half uur) en toen zat ze met jas en al in de maxicosie op de grond en een grote labrador lag er naast .. Ik voelde me zo naar worden toen ik mijn kleine meisje zo op de grond zag staan.. en zij zat met een ander kindje aan tafel te knutselen.. Bleek dat Esmee daar alleen maar huilde.. gelukkig is ze maar een keer op 6 geweest.. dat mens spoorde niet..Hoet voelde allemaal niet goed..Ze is ook bij het gastouderbureau uit het bestand gehaald.. Heb je er geen goed gevoel bij...niet doen! Sorry dat ik je topic vervuil maar wou je dit toch eventjes mee geven..
Ik zou ook op je gevoel afgaan. Ik heb ook alleen bij het bemiddelingsgesprek koffie gedronken, maar ze neemt wel alle tijd voor me. Als ik haar kom brengen en als ik haar ga halen. Of ze geeft het netjes aan. Ze maakt er sowieso veel werk van. Ze schrijft ook iedere keer in een schriftje wat ze heeft gedaan en wat ze heeft meegemaakt, heel leuk. Misschien dat je via het bemiddelingsbureau kunt kijken wat je kunt doen? Succes in ieder geval. Het moet wel goed voelen als je weer op je werk zit!
Ligt het nou aan mij of is het een beetje vreemd dat ie een half uur van te voren al klaar ligt? Wist ze dat je hem vroeger kwam halen oid? Overigens zelfs op het kdv kan ik altijd even napraten en rustig aan Thijmen klaar maken om naar huis te gaan. Ook bij het wennen ging alles lekker rustig aan enzo. Het is toch de eerste keer en je weet het ook allemaal niet. Het is zoals iemand anders al zei: volg je gevoel hierin! Geef haar wellicht nog een kans en als het dan niet goed voelt zou ik iemand anders zoeken.
Rosao.. nee ligt niet aan jou.. Het is ook vreemd dat een kindje een half uur te vroeg al klaar ligt..
Vind het ook een beetje vreemd, dat hij al met jas en al klaar zat. Ik neem aan, dat je niet van te voren gebeld had, dat je eraan kwam? Zo te lezen wil die vrouw het dus echt zakelijk houden. Brengen en halen en geen kletspraatje. Ik zou zeggen, ga op je gevoel af.
je gevoel laat je meestal niet in de steek dus ik zou je gevoel zeker volgen. Jesse gaat naar een KDV en ik vind het dus wel prettig dat ik 's morgens rustig Jesse ergens te spelen neer kan zetten even samen spelen een kus even praten met de leidsters of er nog bijzonderheden zijn etc en bij terugkomst spreek je toch nog wel even door hoe hij het heeft gehad.. als het nu al niet echt goed voelt zou ik er niet mee doorgaan...
Raar verhaal hoor! Een kind al klaar zetten komt mij absoluut niet aardig over. Juist de eerste keer willen de ouders toch graag even napraten? Zeker tijdens zo`n wenningsperiode houd je toch rekening met de ouders. Kijk ik heb ook weleens geen tijd maar dan geef ik er wel uitleg bij!
raar verhaal. en een kind zet je niet klaar. als je dus een keer een kwartiertje later komt, staat ze dan ook al klaar voor vertrek? je kan toch zelf even een jasje aantrekken. mijn meiden gaan naar het kdv en ik klets vaak zat met de leidsters. en niet alleen over mijn kind, maar ook over hun zelf. vind het fijn om te weten wie de persoon is die zoveel dagen op mijn kinderen past/zorgt/knuffelt etc. krijg toch door de vele verhalen vaak een raar gevoel bij veel gastouders (sorry voor de ontzettend lieve en zorgzame gastouders)
Iedereen kan zich maar aanmelden als gastouder.. Mijn 1ste gastouder bleek achteraf geen verklaring omtrent goed gedrag te kunnen leveren.. Nogmaals als je dat kleine stemmetje in je hoofd blijft houden wat nee zegt.. Doe het niet! Gelukkig heb ik nu een hele lieve oppas oma voor Esmee.. Esmee gaat er met plezier heen, ze is er altijd vrolijk en bij binnenkomst wil ze meteen op de arm bij de gastoma.
Ik vind het raar dat ze je kindje al in de jas had zitten terwijl je een half uur eerder er was! ik vind het normaal om de eerste keer goed contact te hebben met de gastouder. De gastouder moet niet alleen met het kind goed overweg kunnen ook met jou! ik zou het even aanzien en als het telkens zo gaat zou ik misschien op zoek gaan naar n ander
Als je geen goed gevoel erbij hebt, weggaan. Ik heb helaas ook een minder goede ervaring met een gastouder. (niet van mijn zoontje, maar mijn vroegere oppaskindje). Zij ging altijd naar een vrouw die niet zou roken. Kwam haar moeder een keer een uur eerder terug, waren ze met zijn 3-en aan het roken waar dat meisje bij was. (altijd erg bij een kind, maar zij heeft ook nog zware astma) een andere keer was haar dochter van 15 aan het oppassen omdat die vrouw zelf ergens anders aan het werk was.