Dit is wat ik dus al 2x heb proberen uit te leggen hoor!: Mirwar: "Het kan dus zijn dat het laatste uurtje dat zij op die groep stond als 'leidster' stond en dat uurtje dus ook op mag schrijven!" Mirwar: "Dan zijn ze stagiaire voor SPW4 maar al wel gediplomeerd SPW3er (en DUS leidster!) en mogen ze WEL als leidster aan t werk.."
Wat Mirwar zegt, klopt wel. Als je een gediplomeerde SPW3-er bent, dan mag je alleen op de groep staan. In de SPW ( niveau 3 ) moet je in het 3e jaars kiezen uit verschillende doelgroepen. Als jij kiest voor kinderopvang, daar valt psz, bso en kdv onder! Zodra jij je diploma hebt, dan mag je alleen op de groep staan! Als je daarna beslist om verder te gaan met niveau 4 ( SPW4 ) dan ben je dus nog steeds gediplomeerde SPW3-er, dus het is verantwoord dat hij/zij alleen op de groep staat! SPW4 is niet gericht op de doelgroepen, die ik hier boven vernoemd heb, maar bij SPW4 kies je uit woonbegeleiding of activiteitenbegeleiding! Staat dus verder los van SPW3, want dat diploma heb je inmiddels al! Daarbij, als jij SPW3-er bent, dan mag/moet je in het laatste half jaar van je eindopleidings ( stage ) de zelfde dingen doen, die een leidster ook doet! Waarom? Omdat jij daarna ook een gediplomeerde leidster bent, dus je moet het wel kunnen! Het komt vaak genoeg voor, dat een stagiaire alleen met een aantal kinderen is! Ik ben vaak van mening, dat de stagiaires meer met de kinderen bezig zijn, dan de leidster! Wil niemand voor het hoofd stoten, die ook in de kinderbranch werkt, maar zeg het omdat ik het vroeger zelf ervaren heb! Maar dat is mijn ervaring! Niet elke KDV zal zo zijn, maar waar ik vroeger stage heb gelopen, was dit wel het geval
Dat klopt voor een deel wel ja! Als ik bij ons op t kdv kijk..daar is t zo retedruk! Je komt amper aan andere dingen toe (want er is veel meer dan alleen 'op de kindjes passen') en dan is t lekker als een stagiaire je bepaalde dingen even uit handen kan nemen. Dan kies je sneller voor een activiteit met de kinderen o.i.d dan bijv. een administratief iets. Dus dat klopt! Aangezien ik mezelf daar ook op betrapte laat ik nu de stagiaire ook af en toe bepaalde dingen doen die je snel geneigd bent zelf te doen. Als zij bijv. de badkamer schoonmaakt of de was opvouwt kan ik heerlijk met de kinderen bezig! Ze zouden gewoon de groepen veel minder groot moeten maken of meer leidsters (of een vaste groepshulp) op de groepen zetten....dat zou al heel veel schelen!
Ja, klopt ben ik met je eens! Groepshulp of vrijwilligster vind je bijna niet meer! Dus als je er één hebt, dan mag je in je handjes knijpen! Ik werk nu op een BSO en daar zijn de kinderen natuurlijk al wat zelfstandiger, maar toen het zo vreselijk gesneeuwd heeft heb ik samen met een aantal kinderen sneeuwballen gevecht gehouden! Hun tegen mij, heerlijk! Af en toe voel ik het kind in mezelf dan wel weer naar boven komen! Kan er zo van genieten, als de kinderen ook genieten! Maar in mijn stageperiode x aantal jaar geleden mocht ik in mijn 3e jaars het eerste half jaar geen kinderen ophalen bij de BSO, maar 2e half jaar wel, mits ik zelf verantwoording zou dragen!
Werk ook op een kdv. Ik begeleid ook een stagair, SPW3 laatste jaar. Bij ons mag de stagair niet alleen op de groep staan in de zin van: eindverantwoordelijkheid dragen. maar wel als ik naar de WC moet, even met een ander kindje iets in een andere ruimte doen etc. Ik ben eindverantwoordelijke en moet dus alle beslissingen nemen, ik MOET dus echt in de buurt zijn, maar hoef er niet continu verplicht bij te zijn. Nu komt het zelde voor dat ze alleen is, ja 5 minuten omdat ik naar de WC moet, iets op moet ruimen etc. Maar verder niet. Ook gaat mijn stagaire wel eens mee met de kids buitenspelen. Dan is ze ook alleen met een paar kindjes, wel op een afgesloten terrein maar wel alleen dus. Nu heeft deze zelfde stagaire dus ook een inval contract bij ons. En ind. soms staat ze als Leidster op de groep. Maar hierbij geld, niet als hoofdleidster en dus geen eindverantwoordelijkheid, want dat mag niet, ze heeft haar diploma nog niet. Nu staan wij altijd met 2 leidsters op de groep, en zij staat dus wel eens als 2e leidster op de groep. En ook dan ben je wel eens alleen met de kids. Wij hebben trouwens een strenger beleid met kindjes tot 1 jaar. In principe mogen stagaires bij ons geen baby's tillen, verschonen en in/uit bed brengen. Nu is het zo, dat we bij derde jaars na een paar maanden dit wel toelaten. Maar wel onder toezicht, ook dat hoort namelijk bij het leerproces. Als ik het goed begrijp uit TO haar verhaal, was de ongediplomeerde stagair alleen in het pand met 5 kindjes? Als dit het geval is, is zijn ze zwaar in overtreding. Want de stagair heeft totaal geen eindveranwoordelijkheid en kan zo ook op niemand terug vallen. In dit geval zal ik zeker een gesprek aangaan, en eventueel dreigen met de GGD, want dit vind ik erg onprofessioneel en bovendien erg gevaarlijk! kus miek
Hoi Miekie: daar heb je helemaal gelijk in hoor! Maar TS heeft het er niet over of het een gediplomeerde stagiaire is ja of nee...en dat was dus nou juist mijn punt. Als ze dat nl wel is en een contract bij het kdv heeft dan mag ze daar gewoon werken...ze is dan gewoon een leidster net zoals jij en ik. En dan kan het zijn dat ze daarnaast dan nog een opleiding doet voor SPW4 en dus voor die stageuren nog gewoon stagiaire is. Kan me alleen wel voorstellen dat t verwarrend is en ik vind ook dat t duidelijk naar de ouders toe gecommuniceerd moet worden. Ik heb toen met mijn SPW4 stagiaire duidelijke brieven meegegeven aan de ouders. Want zij was zowel bij ons in dienst met haar SPW3-diploma, alswel stagiaire voor haar SPW4-opleiding. Groetjes Mir
Even een vraagje.. Ik heb gewerkt op een BSO en daar was t bij ons verboden om alleen af te sluiten... Mocht wel met een invaller of stagiaire erbij, maar niet alleen. Wij zaten in een apart gebouw, geen andere bedrijven etc. Ook al had ik minder dan 10 kindjes, dan nog moesten er 2 leidsters aanwezig zijn.. Daarnaast vind ik t persoonlijk raar dat een SPW niv 4 stage loopt bij een KDV, als je daarvoor al SPW3 hebt afgerond gericht op kinderopvang.. Lijkt mij een beetje dubbel.. Of zie ik dit verkeerd? Het is natuurlijk een ander verhaal als je start met SPW 4 zonder een SPW 3 diploma, maar ja dan mag je sowieso niet als leidster op de groep staan, aangezien je niet gediplomeerd bent...
Bij ons is ook een (volgens mij ongeschreven) regel dat je niet alleen afsluit...Daarentegen op t kdv waar ik een aantal jaar geleden werkte mocht dit wel...Of dit dan iets is wat OF in het beleid staat OF gewoon uit veiligheid (dus als ongeschreven regel) gedaan wordt hangt denk ik van t kdv/bso af waar je werkt. Ik snap eigenlijk ook niet waarom iemand die SPW4 volgt op een kdv gaat stagelopen hoor...Het is nl activiteitenbegeleidster en/of woonbegeleidster...lijkt mij toch ook dat als je die opleiding gaat doen je juist wel een beetje uitgekeken bent op kdv en wat meer uitdaging en SPW-gericht wil hebben! Ik liet mijn stagiaire dan ook voornamelijk activiteiten bedenken..maar dan nog vond ik t niet SPW4-waardig. Eigenlijk zat ze net op t randje van SPW3...Ze heeft t bij mij dan ook niet gehaald. Dus ik snap idd wat je bedoelt! Misschien zijn er weinig stageplekken te krijgen in die richting...Maar eigenlijk krijg je dan best makkelijk dat 4e jaar erbij als je hetzelfde doet als SPW3.....
ik werk ook op op een kdv en bij ons is het niet toegestaan om een stagiare alleen af te laten sluiten. Het kan zijn dat ze wel even alleen met de wakker blijvers buiten speelt of in de groep is bij de slapers . Maar dit zijn dan maar een paar kinderen. Wat betreft buiten spelen alleen. Bij ons kan het soms met uitzondering gebeuren dat de wakker blijvers meestal max 4 kids even alleen buiten spelen. Wij kunnen ze wel horen en zien binnen en gaan altijd even kijken. Kinderen hebben dit ook nodig om zelf vertrouwen te ontwikkelen. En natuurlijk is ons speelpleintje zo ingericht dat er weinig ongelukjes kunnen gebeuren . En de oudste kids spelen vaak lief met elkaar zonder echte ruzies en anders komen ze het wel verklikken hahaa . Maar als je on tevreden bent moet je altijd een gesprek aan gaan. Jij moet je kind met een goed gevoel daar achter laten en als dat neit zo is moet je erover praten om te kijken of het gevoel weer terug komt.
Ohh okey, dat is dus waarschijnlijk per KDV/organisatie anders geregeld (het alleen mogen afsluiten).. Idd net wat jij zegt, ik vind het idd niet het niveau 4 waardig, als je dit al haalt met niveau 3.. En ook uit de richting van de opleiding.. (woonbegeleiding/activiteitenbegeleiding) is toch anders dan werken op een kdv? Ja er zitten stukjes overlap in, maar das niet de opleiding (wel de spw 3 richting kinderopvang).. En terecht dat deze stagiaire t dan ook niet gehaald heeft..