Hoi mama's, Wie weet er raad. Vorig jaar in de lente heeft mijn oudste 2 of 3x een astmatische (?) aanval gehad, kortademig en verkouden. Ik ben er 1x mee naar d HA geweest, hij zei niet veel maar gaf een pufje mee. Helpt niet echt trouwens.. Twee keer was ze ook echt naar en koorts, derde keer niet. In de winter heeft ze het niet gehad en nu heeft ze vrijdag/zaterdag bij mn ouders geslapen en ik hoorde meteen dat ze weer kortademig was. Mn moeder merkt dat niet echt.. Gisteren was het iets gezakt en vanochtend wel weer wat. Niet ziek verder dus een pufje en naar school. Maar nu komt het, mn ouders hebben dus en hond, hij zit wel buiten en ze komt er ook niet dichtbij. Vorig jaar was ze 2 van de 3 aanvallen ook bij mn ouders geweest, derde keer niet. Als ik er 1 middag ben merk ik niks trouwens alleen na een nacht. Kan dat van de hond komen? f toch door pollen? Kun je daar voor testen zo ja hoe werkt dat? We zijn bekend met astma, eczeem en allergie in de familie trouwens.
Je heb bloedtest die (bijna)uitsluitend is: hooikoorts/stof. Eczeem hoeft niet gerelateerd te zijn van allergie maar dat kan gepaard gaan. Als in naaste familie komt voor langdurige eczeem(genetisch/atopisch), allergie, hooikoorts dan hebben kinderen extra aanleg voor. Kan ook dat het niet altijd aanwezig is en pas later ontwikkelt zich. Je kan hooikoorts/stof test via huisarts of kinderarts of kno aanvragen. Je bent niet voor elk hond allergisch. Je bent allergisch voor ondervacht dus voor honden die erg veel verharen of katten. Er zijn rassen waar allergie niet komt. Welk ras is die hond? Mijn dochter heeft atopische/genetische eczeem ze mist een huidcel maar dus ze is niet allergisch op iets maar extra gevoelig voor weer/bovenluchtwegen infectie/stof. En het kan nog pas over jaren komen astma etc. maar hoeft ook niet omdat haar eczeem is puur huidaandoening is en niet invloed van buitenaf. Het is niet zoveel onderzoek na maar het is wel iets lijkt mij in je geval om naar kinderarts te gaan!
Ik zou ook even laten testen op allergie. Klinkt als allergische astma, dat heb ik ook. Ik was vroeger allergisch voor cavia's en kattenhaar, kreeg mijn eerste astma aanval na het slapen in een tent op hooi. Ik denk dat ik 8 was.... Zeker laten testen dus, misschien zijn het meerdere factoren...stof en huismijt kan ook. Of is het erg schoon bij je ouders? Geen boekenkast in het slaapkamertje bijvoorbeeld? Als ze het een keer weten kunnen ze de astma medicatie er ook op aanpassen. Daar hebben ze zo veel verschillende merken van. Misschien heeft ze niet alleen een luchtwegverwijderaar (ventolin pufje) nodig maar ook een ontstekingsremmer... Ik zou het wel serieus nemen. Astma en benauwdheid kunnen op lange termijn schade aanbrengen.
Dankje. Ja mn moeder is erg schoon maar het is wel 1 van de kamers die niet veel gebruikt wordt, boekenkast eb veel spullen van mn zus. Dus veel stof denk ik. Maar duurt dat dan een paar dagen die kortademigheid? De hond is een gladde, soort Jack Russel maar dan kruising geloof ik. Dus je kunt gewoon naar de HA gaan en zon test aanvragen?
Gladde honden zijn juist veel onderharig )) hoe meer haar hoe beter: labradoedle, westie, malteser etc minder allergisch. Jack russel is meeste allergieras. Stof kan ook. Geen idee over paar dagen ik weet het eigelijk niet hoe snel dat gaat. Ja ha vragen of verwijzing kinderarts ivm astma of ha vragen bloedonderzoek hooikoorts/stof/haar (er zijn 3 dingen in 1 test). We deden dat test met 20 mnd en werd ons gezegt dat hij uitsluitend/betrouwbaar is op die leeftijd. Wat je ook kan doe is kno arts verwijzing vragen en daar kijkt die en vraagt ook test. Het kan ook zijn van amandelen lijkt mij. Hier in elkgeval kno arts kon niets vinden maar vroeg test om terwijl dermatoloog en ka vonden test niet nodig. (Dochter vaak verkouden, ruikt uit mondje en snotterig).