Voorlopig schooladvies

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Eefje00, 20 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Ik moet het even van me afschrijven.
    We hebben het voorlopig schooladvies gekregen en dat is: kader/mavo.

Zijn cito is:
    Rekenen A+
    Spelling A
    Begrijpend lezen D

Zn methodetoetsen zijn allemaal voldoende/goed op 1 onvoldoende na. Voor begrijpend lezen staat hij gemiddeld een 7 voor z'n methodetoetsen.
    Ik ben flink geschrokken van het advies. Zijn ze te streng of is het voorlopig advies passend?

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hoe was begrijpend lezen de afgelopen jaren? Is het een eenmalig lage score of scoort hij altijd al laag?

3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    In mijn ervaring tellen rekenen, begrijpend lezen en werkhouding/motivatie/planning mee (mijn dochter had ook een cito 'studievaardigheden' die zwaar mee telde), en dan vooral de trend vanaf groep 6.
    Spelling is niet zo relevant (mijn dochter zit op het VWO met een IV/D score voor spelling).

Het is een groot verschil bij jouw kind tussen rekenen en begrijpend lezen, maar het zwakste resultaat moet denk ik wel richting geven, want anders krijg je wellicht de situatie dat je kind helemaal niet meekomt op een bepaald niveau, behalve in wiskunde. Dat is niet voldoende voor een succesvolle schoolcarrière.

Aan de andere kant heb je straks ook nog de eindtoets, waarin je kind kan laten zien wat hij kan en dan kan het advies omhoog worden bijgesteld.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het erg laag. Zeker met de methode toetsen voor begrijpend lezen zou hij hier wel een HAVO advies krijgen. Kader slaat echt nergens op. Hier telt inzet wel aardig mee.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Het klinkt voor nu laag maar hoe is zijn instelling? Traag, lui, laks etc

Ik denk dat naast de reguliere toetsen de cito ook het werken belangrijk is.

Ben benieuwd wat de leerkrachten zeggen. Die kunnen vast vertellen waarom ze hier voor kiezen.

Al ben ik wel van mening dat ze al eerder weten wat de richting is en dat beter moeten communiceren. Net als bij een rapport zou het geen verrassing moeten zijn.

6. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Wij zijn nog niet zover, dochter gaat naar groep 6, maar mijn gevoel zegt: hoe hoger het schoolniveau, hoe meer stof er (zelf) gelezen moet worden. Op de middelbare en ook op vervolgonderwijs. Daar heb je begrijpend lezen voor nodig.. als daar te weinig kunde is, loop je op veel vakken spaak.

7. Kenzi

Kenzi Actief lid

22 mei 2014
    205
    29
    28
    NULL
    NULL
    Ik denk wel dat hij gaat zich vervelen wat betreft wiskunde. Kader wiskunde valt tot nu toe erg mee bij mijn dochter die altijd V had voor rekenen. Ze heeft meer moeite met begrijpend lezen, bijvoorbeeld vakken als Biologie en Natuurkunde. Ik zou inzetten op mavo/havo.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Ik zou vooral benieuwd zijn naar de onderbouwing vanuit school. Op basis waarvan geven ze dit advies? Wat zijn hun verwachtingen richting het eindadvies? Hebben ze zicht op de reden van de D-score (en inderdaad, hoe is het de andere jaren gegaan met begrijpend lezen)? En gaan ze hem bv. extra begeleiden/ondersteuning bieden mbt begrijpend lezen?

Neuzeke vindt dit leuk.
  9. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Ik ben wel benieuwd hoe ze aan kader/mavo komen?

Mavo is toch meer te vergelijken met VMBO TL? Tussen kader en TL zit toch nog gemengde leerweg, dacht ik?

10. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Bedankt voor jullie inzicht. Begrijpend lezen is altijd zn zwakke punt geweest, op de cito dan. Schommelde altijd tussen een lage C en D.

Verder complimenteerde de juf hem wat zijn werkhouding betreft. Maakt altijd zn huiswerk en zijn methodetoetsen zijn altijd voldoende/goed.

Ik vind het niveau gewoon niet passen bij hem en zn overige cijfers. Het is alsof alles wordt genegeerd en begrijpend lezen het enige is waarop gefocust is.

11. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Ze bleef erop hameren dat het een voorlopig advies is en dit nog kan veranderen. Hij zit in het instruciegroepje met begrijpend lezen en krijgt soms extra huiswerk mee. Enige wat ze steeds bleef herhalen was dat ze het heel moeilijk vond om hem een advies te geven omdat het verschil tussen de andere vakken en begrijpend lezen zo groot is.

12. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Het verschil is inderdaad heel groot en dat maakt het lastig. Waarom niet nog meer extra aandacht besteden aan begrijpend lezen zodat zijn score wellicht omhoog gaat?

13. Keiblij

Keiblij Actief lid

5 nov 2011
    317
    269
    63
    Met deze scores zou het minimaal mavo moeten zijn, tenzij de A+ voor rekenen een afwijkend resultaat was en hij hiervoor veel lagere scores haalde. Ik kan dit voorlopige advies niet rijmen met deze scores én complimenten over zijn werkhouding.

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Dat is wel laag ja met zulke scores.
    Zou zelf aan de slag gaan met hem met begrijpend lezen. Dan zie je eerder waar het mis gaat en kun je dat aanpakken.
    Heeft hij deze juf volgend jaar weer?
    Heeft hij verder geen concentratieproblemen ofzo wat mee wordt genomen in het advies?
    En een 7 voor de methodetoetsen voor begrijpend lezen is toch ook prima?

15. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Begrijpend lezen is ook een kwestie van woordenschat en voorkennis. Hoe meer woorden je ‘kent’ hoe beter je een tekst begrijpt. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken, het is geen trucje dat je iemand kunt aanleren. Het vergt vooral tijd en veel, heel veel lezen. Zowel zakelijke teksten als fictie en kennis van de actualiteit (daar gaan veel teksten over). Hierdoor leren kinderen verbanden leggen én kennis die nodig is om teksten te begrijpen.
    Dus vooral veel lezen, thuis en kijken naar het (jeugd)journaal.
    Persoonlijk vind ik kader trouwens een laag advies, gezien de rest. Als ze alle kinderen die niet goed zijn in begrijpend lezen naar kader zouden sturen dan zou ik maar de helft aan leerlingen hebben in mijn havo en vwo klassen :rolleyes:. En ja, het blijft een ‘dingetje’ dat begrijpend lezen. Uiteindelijk moet iedereen hier z’n examen mee halen.

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Als zijn werkhouding goed is en eigenlijk alleen begrijpend lezen zwakker is lijkt me dit niveau ook laag.

Begrijpend lezen komt overal terug maar de rest van de vakken moet ook nog leuk blijven. Ergens moet er ook nog een uitdaging in zitten.

Leest hij veel thuis?

17. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Ik probeer even alle vragen te beantwoorden.

Zijn cito rekenen was geen uitzondering. Hij scoort vanaf groep 3 altijd een A. 1 keer heeft hij een B gescoord. Zn methodetoetsen zijn allemaal 8.5 of hoger. Hij is heel sterk in rekenen, de A+ was dus geen meevaller.

Ik oefen ook begrijpend lezen met hem thuis. We gebruiken dan de boeken ban Junior Einstein. Ik heb vooral het gevoel dat hij snel klaar wil zijn omdat hij het vak niet zo leuk vindt. Nalezen en dus nogmaals het antwoord controleren 'vergeet' hij dan.
    Zijn werkhouding is prima. Hier gaat ie vaker niet dan wel zonder mokken aan zijn (leer)werk zitten.
    Lezen vind hij heel leuk en doet hij ook vrijwillig elke dag.

Ik kan het nog steeds niet rijmen met zijn resultaten en het advies. Heb om een vervolgafspraak gemaakt. Gisteren was ik zo geschokt dat ik niet veel kon uitbrengen.

18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Ik vind het advies ook wel laag. Hoewel begrijpend lezen wel echt heel belangrijk is. Dus werkhouding en doorzettingsvermogen zijn dan ook nog belangrijke zaken om op te letten bij een advies. Hoe is zijn werkhouding in de klas. Huiswerk altijd af zal voor een leerkracht niet het allerbelangrijkste zijn, aangezien dat gestuurd kan worden van uit ouders en dus minder zegt dan wat ze aan werkhouding daadwerkelijk zelf in de klas zien.
    Maar ik zou dan eerder een mavo/havo advies verwachten. Ik zou zeker een vervolggesprek aangaan en om een duidelijke motivatie vragen.

19. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.023
    3.257
    113
    Mijn ervaring (nu twee jaar achter elkaar een kind in gr8 en wat ik van hun vriendjes hoor) is dat het voorlopig advies in 80% van de gevallen minimaal een niveau lager is dan het definitieve advies.

20. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Ze complimenteerde hem ook over zijn werkhouding. Hij is soms afgeleid, vooral als hij naast het raam zit. Maar maakt zijn opdrachten en neemt zijn leerwerk ook serieus. Ook wat ik hier thuis zelf zie.

Deel Deze Pagina