Bootvakantie met kinderen van 3 en 5?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Mama1978, 4 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama1978

Mama1978 Actief lid

10 jun 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn vriend wil volgend jaar heel graag in de zomer een zeilboot huren. Ik zie dat eigenlijk niet echt zitten. Onze kids zijn dan 3 en 5 jaar oud. Ik zie het niet voor me dat ze de hele dag op zo'n beperkte ruimte moeten zitten terwijl papa en mama te druk zijn met zeilen.
    Bovendien hebben ze geen van beiden een zwemdiploma en dat vind ik gewoon eng. Natuurlijk ga je na een dag varen een haven in en blijf je daar een nacht, misschien twee, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit leuk is voor kleintjes.
    We hebben ook een caravan en dat is naar mijn idee veel leuker voor kinderen. Lekker op een camping waar ze lekker kunnen spelen en vriendjes kunnen maken.

Mijn vriend en ik verschillen hierin zó enorm van mening... Hij vind mijn argumenten onzin. Ik vind dat we best over een jaar of vijf kunnen gaan, als ze 7 en 9 zijn en zichzelf wat beter kunnen vermaken/kunnen helpen met zeilen (en bovendien kunnen zwemmen!).

Wat is jullie mening?

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Ik denk dat het inderdaad voor kinderen niet leuk is om dan een hele dag op een boot te zitten. Zeker als jullie zelf druk zijn kun je ze niet in de gaten houden. Denk dat een camping veel leuker is. Daar zijn ook andere kindjes waar ze mee kunnen spelen.

3. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik zou het niet doen, mijn kids zijn nu die leeftijd en dat zou echt niet gaan werken. Die kleintjes worden daar echt niet blij van, ze hebben bewegingsruimte nodig, wat kunnen zij nou doen op een boot? Daar zijn ze echt na 1 dag al op uitgekeken.

En ik zou zelf ook niet rustig kunnen zitten omdat ze inderdaad niet kunnen zwemmen.

Dus in het kort: ik ben het volledig met jou eens! :D

4. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    ik weet niet hoeveel plek je heb op een zeilboot, of je je man moet helpen tijdens het varen en wat voor route hij wil etc, maar ik zou zelf voor de caravan gaan op deze leeftijd denk

5. Tese

Tese Niet meer actief

No way! Ten eerste omdat ik het vreselijk eng zou vinden en continu mn kids in de gaten hou als een havik. Dan heb ik al geenvakantie meer. Ten tweede omdat het voor de kids geen zak aan is.

6. tulip

tulip Niet meer actief

ik ben het met jou eens...een camping is gewoon super voor kinderen.

7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn collega had ook een bootje toen zijn zoontje 2 jaar was. Van het ene op het andere moment sukkelde het ventje in slaap en sloeg zo over boord. Zijn vader zat erbij en keek ernaar zo snel ging het.

Gelukkig is het goed afgelopen. Het was het geen zeilboot en de vader kon direct zelf over boord springen om zijn zoontje uit het water te vissen (zoontje droeg een zwemvest). Maar je moet er toch niet aan denken dat hij afgeleid was geweest en het niet direct gezien zou hebben.

Ik ben het helemaal met jou eens, je gaat niet zeilen met 2 kinderen die hun zwemdiploma nog niet hebben.

8. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Wij hebben een boot en onze kids zijn het echt wel zat na een paar uur. Dan willen ze er wel even van af, dat doen we dan ook en daarna varen we weer terug naar huis.
    Ik denk dat het ook leuker is om een bootvakantie te doen als ze wat ouder zijn en kunnen zwemmen.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Lijkt me doodeng! Dat was mijn eerste reactie. Je moet echt CONTINU alert zijn, meer nog dan op het strand bijvoorbeeld. Maar waar ik nog niet over na had gedacht, was inderdaad de beperkte ruimte. Lijkt me niks voor die kids. Op dek kun je dan amper spelen, want alle speelgoed rolt weg. En hoe zit het met kleine kinderen en zeeziekte?

10. All Mine

All Mine Bekend lid

22 feb 2009
    913
    0
    0
    NOP
    Ik ben opgegroeid met de zeilboot..
    Mijn eerste zeiltocht, was ik 3 weken oud!!
    Maaaarrrr, mijn zus en ik waren het dus wel gewend, wisten de regels:
    * Naderen we de haven/sluis e.d. direct zelfstandig (dat konden wij al met 1.5 jaar doordat we vaak geoefend hadden) naar binnen in de zeilboot en wachten tot papa en mama aangemeerd waren. (tijdens die drukte hadden ze niet veel tijd om goed op ons te letten, dan zaten we binnen dus veiliger)
    * In de haven/op de boot is slippers dragen verboden van papa & mama.. dus die mochten we pas dragen onder de douche bij de douche in de haven. Slippers val je veel eerder het water mee in omdat er tussen de plankjes van de stijger ruimte over is om achter te blijven haken met de slipper.
    * rennen in de haven/op de boot is ook verboden van papa & mama.
    * tijdens het zeilen zaten we ook altijd vast aan een touw, lang genoeg om overal te kunnen komen, maar zo konden ze ons ook gewoon op hijsen mochten we over boord vallen.

En mijn zus en ik konden ons zeer goed vermaken op de boot, omdat we het gewoon gewend waren... En mijn ouders hadden tijdens zeiltochten (van gemiddeld 9 uur aan 1 stuk) echt wel tijd om met ons dingen te doen.

In ieder geval vonden wij het super leuk op die leeftijd, maar we wisten ook niet beter.
    Mijn ouders kwamen altijd heel ontspannen over en durfden het goed met ons aan.
    En daarnaast kon ik met nog geen 4 jaar al zelfstandig zwemmen, kreeg nog geen A diploma, omdat ik nog geeneens op zwemles mocht, ik zou te jong zijn. Dus heeft mijn vader het mij zelf geleerd uit veiligheid.

Als je er geen goed gevoel over hebt, zou ik het niet doen... Jij kent jou zelf en je kinderen het beste of ze het wel of niet leuk zouden vinden, en of je er zelf wel van zou kunnen genieten.
    Ik wou mijn ervaring met je delen om te laten zien dat het dus WEL kàn op die leeftijd.

11. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou het ook niet doen. Ten eerste omdat ze niet kunnen zwemmen, ten tweede omdat je ze dan continue bezig moet houden want ze hebben en kunnen er weinig maar het belangrijkste, het is voor hun ook vakantie en het moet voor hun ook leuk zijn. Hier huren we wel eens een bootje om een middagje te varen. Heel gezellig en de kids kijken hun ogen uit.... Voor een uurtje! Ik zou gek worden met 2 kids op een boot een vakantie lang! Doe mij dan maar de camping.

12. Mama1978

Mama1978 Actief lid

10 jun 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Goed om te horen meiden! Ik voel me echt zo'n zeikerd af en toe... Het is echt een discussiepunt bij ons. Mijn vriend vind me overdreven bezorgd en zegt dat zoveel mensen het doen. Maar ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat het nú leuk is! Natuurlijk is het wel leuk, maar niet met kinderen in deze leeftijd.

En ja, met zeeziekte met de kids heb ik geen ervaring, ze hebben dus nog nooit op een klein bootje gevaren. Wel met een grote (oversteek naar Texel en een keer oversteek naar Venetie).
    Maar ik ben dus wél zeeziek. En niet zo'n beetje ook. Ook dat vind mijn vriend onzin, hij vind dat dat tussen mijn oren zit. Dat ik er niet aan moet toegeven. Terwijl ik als baby al spuugde bij een ritje van 10 minuten met de auto, maar dat gaat er bij hem niet in... Je maakt jezelf ziek door er teveel mee bezig te zijn vindt hij.
    Maargoed, dat is weer een andere discussie... Punt is wel dat als ik zeeziek ben, waar dus grote kans van is, ik alleen maar kotsend over boord hang en dus niet op de kids kan letten terwijl hij druk is met zeilen en ook niet goed op kan letten. Maar nog steeds vind hij mijn argumenten dus slap en kijkt hij nog steeds naar bootvakanties op internet. Grrrrrr!

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.792
    113
    Wij zeilen ook wel met de kinderen maar alleen maar voor een dag

Ik vind het eerlijk zelf niks aan om te zeilen met kleine kinderen om me heen.

Maar goed, wij hebben een open zeilboot

Met een zeilboot met kajuit kun je natuurlijk al meer doen.

In onze haven heb je hele leuke voorzieningen als je daar ligt. Net als een camping.

Wij gingen vroeger wel altijd met de boot op vakantie ( kruiser) en wij vonden dat geweldig.

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Lekker laten kijken. Als jij niet overstag gaat, gaat het toch niet door? Je gaat toch zeker niet op een vakantie als je er niet beide achter staat?

15. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar vergeet vooral jezelf niet! Als jij ziek wordt heb je niks aan hè vakantie!!

16. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik zou het ook niet doen. Wij willen ook graag een keer een vaarvakantie houden, maar dan pas als beide jongens goed kunnen zwemmen. Anders moet je ze constant in de gaten houden. Vorig jaar hebben we ze een dagje meegenomen met vrienden die echt een groot jacht hadden. Daar was wel plek zat om te spelen, zowel binnen als buiten, denk dat dat ook op een zeilboot wel anders is.
    Op zich zijn de havens wel erg leuk, vaak is er wel een speeltuintje en andere kinderen, dus dat lijkt wel wat op een camping. Maar overdag tijdens het varen is het best saai voor die kleintjes en hebben ze weinig speelruimte, denk ik.

17. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Wij zeilen ieder weekend en de vakanties met onze zoon van 11 maanden. Tuurlijk is hij minder mobiel en veeleisend dan jouw kinderen, maar alles kan. Je moet alleen je vaargedrag aanpassen. Kortere stukken varen dan dat je zonder kinderen zou doen en ze actief bij het varen betrekken.

Zeilen is ons leven, dus Timo zal op de boot opgroeien en hopelijk zelf ook een echte zeiler worden. Maar ik kan me in jouw geval de keus voor een camping goed voorstellen. Zeilen (met of zonder kinderen) als je het jiet gewend bent, kan stress met zich meebrengen. Ik denk dat de camping veel relaxter is voor jullie allemaal.

18. Britttt

Britttt Lid

13 jul 2012
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is geen onmogelijkheid, maar het lijkt mij toch dat je beide achter de keuze van je vakantiebesteding moet staan?

Tips zijn al genoemd. Vraag me wel af of je man de boot alleen kan zeilen? Lijkt me toch wel handig met de leeftijd van jullie kinderen. En waar zouden jullie heen gaan, Nederland of bijvoorbeeld een flottielje in Griekenland ofzo? Daar vaar je met meerdere boten (vaak gezinnen) samen kortere tochten en zie je elkaar weer in de haven.

Succes met de beslissing!

19. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Mijn broers en ik gingen ook altijd op vakantie met mijn ouders op een boot. Maar dat was geen zeilboot maar een motorboot (luxe jacht). Wij vonden het hartstikke leuk! We bleven geregeld een paar nachtjes in dezelfde plaats, en op de boot konden wij ons ook prima vermaken.
    Maar je moet idd doen waar jij je goed bij voelt.
    Voelt het echt niet vertrouwd, dan niet doen.

Deel Deze Pagina