Bootvluchtelingen en reacties....

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Clivia, 20 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    LadyXochi! Dank je.

Ik merk dat ik zelf niet de energie heb om in dit soort onderwerpen op sommige reacties te reageren. Erg fijn dat jij wel de moeite neemt!

2. lies276

lies276 Niet meer actief

#202 lies276, 5 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2015
    ik doe vrijwilligerswerk op een azc en heb in mijn werk regelmatig te maken met vluchtelingen en vrijwilligers van vluchtelingenwerk.
    Geloof me: niemand hier zou willen ruilen met die gevluchtte mensen!
    Hoe vreselijk moet het zijn als je alles waar je van houdt achter moet laten voor een heel onzeker bestaan?!
    Dat doe je dan ook echt alleen maar als je zo verschrikkelijk in nood zit, dat er geen andere uitweg meer is.

In het azc heb ik contact met een gezin dat al 9 jaar!!!! Van azc naar azc trekt met hun 3 kinderen ( die overigens allemaal in het azc geboren zijn) en nog steeds geen duidelijkheid heeft.
    Ze delen hun kamer met nog een gezin ( wat in die jaren misschien inmiddels gezin nr. 25 is van een hele andere nationaliteit) en ondanks dat vader in het land van herkomst arts was, staat hun leven al 9 jaar stil en komen ze hun dagen doelloos door.

En zo zijn er nog heeeeeel veel andere schrijnende verhalen.

Wie denken wij dat we zijn dat we meer recht hebben op een leven in vrede en in (relatief) luxe, omdat we TOEVALLIG in Nederland geboren zijn?

Natuurlijk moet er een goed beleid zijn/ komen om dit in goede banen te leiden, maar ik schaam me dood voor mensen die alleen aan zichzelf denken en hun medemens zonder wroeging in hun ellende willen laten leven.

3. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Er heerst zoveel ontwetendheid!
    Ik hoop zo dat niemand die een grote mond heeft ooit in een situatie hoef te komen waarin hij/zij zijn land hoeft te ontvluchten.
    Klagen over de zorg, we hebben tenminste zorg!
    Klagen over onze armoede, deze valt in het niets met hoe het in andere landen is.
    Klagen,klagen en nog eens klagen, kijk naar wat je wel hebt! Wees dankbaar voor wat je wel hebt. Wat dat betreft kunnen we nog veel leren van mensen uit oorlogsgebieden, deze staan vaak nog positiever in het leven ondanks alle ellende wat ze hebben meegemaakt. Durven nog te dromen en hebben nog hoop.

4. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Hier ben ik het 100% mee eens! Mooi gezegd

5. sydneys

sydneys Niet meer actief

Dit is wat ik laatst bedoelde. Ik gun de vluchtelingen alle hulp maar wij laten op deze manier ook die monsters Europa binnenhuppelen.
    IS smokkelt strijders via boten Europa in | VTM NIEUWS
    Terreurorganisatie IS smokkelt haar strijders ongezien Europa binnen door ze mee op de vluchtelingenboten te zetten in Libië. De Italiaanse inlichtingendiensten waarschuwen al langer voor zulke praktijken. Een veiligheidsadviseur in Libië heeft dat nu bevestigd in een interview met de Britse zender BBC.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    En dan, waar ben je dan bang voor?

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Nou lijkt me logisch toch;)

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nee maar ff serieus, dat ze die boot afstappen en zich opblazen ofzo?

9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    +1 !

Kun je nagaan hoe snel het eigenlijk wordt vergeten. 70 jaar geleden waren dit onze eigen opa's en oma's!!

10. Islah

Islah Niet meer actief

Dit beangstigt mij ook heel erg... Maar van de andere kant, er zijn toch ook al genoeg IS-sympathisanten in Europa (helaas), waarom dan zogenaamde vluchtelingen (van IS dus) hier naartoe smokkelen?

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Sja, wat kan ik zeggen? Het is gewoon één van de manieren waarop ze Europa binnen proberen te komen. Wat moeten we dan? Geen enkele boot meer laten aanmeren? Uit het water schieten? Preventief laten zinken?

De IS smokkelt ook strijders Europa in met vrachtwagens, auto's, vliegtuigen, verzin het maar! Moeten we dan maar álle verkeer tegenhouden? Daar gaat mijn vakantie. ;)

Overigens klopt dat bericht wel, maar het is nog erger dan wat er in de krant staat. Je hebt een boot propvol vluchtelingen, die heel hun hebben en houden hebben verkocht om zo'n 'overtocht' te betalen. Alles wat ze aan/om hebben is hun enige bezit. Die boten zijn over-overvol. Ze zitten als sardientjes op elkaar gepakt met veel te weinig eten en drinken. Er is een groot risico, dat de boot zinkt of omslaat of weet ik wat, omdat ze er met te veel op zitten.

En dan? Dan komt IS even langs. Die gooien allereerst de helft van de vluchtelingen zo het water in. Bedenk dan ook meteen even dat het gros niet kan zwemmen, dus die zijn ten dode opgeschreven. Dan komt er een groep IS strijders aan boord. Nu is het risico dat de boot omslaat verminderd, want 'ineens' zijn er niet meer te veel mensen aan boord... En dan gaat de boot weer verder naar 'het beloofde land'. Daar aangekomen doen de IS strijders zich voor als 'gewone' vluchtelingen. De échte vluchtelingen durven hun mond niet open te doen, uit angst voor wat de IS ze aan zal doen. Ze hebben immers gezien hoe gewetenloos ze zijn, toen ze al die onschuldige, hulpeloze mensen in zee dumpten.

12. Islah

Islah Niet meer actief

Nee, absoluut niet. Maar het blijft moeilijk en voor mij vooral beangstigend.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat snap ik wel. Ik waan me relatief veilig, omdat ik in een kleine plaats woon, buiten de randstad. Ik hou me voor, dat als die lui iets gaan proberen, ze dat ergens doen waar ze veel slachtoffers kunnen maken. En dat is niet echt hierzo.

Maar ik vind dat we nu wel erg ver afwijken van het topic. Het ging over onschuldige vluchtelingen, die met gevaaar voor eigen leven vaderland verlaten, omdat ze dáár hun leven nóg minder zeker zijn... en dan de verschrikkelijk onmenselijk reacties wanneer het misgaat op zo'n vlucht en deze mensen sterven...

Gaat ook helemaal nergens over dat zo'n topic zo verdraaid wordt, dat het overslaat naar vreemdelingenhaat en IS... :(

14. Islah

Islah Niet meer actief

Ik ook, maar ik woon in Zeeland en hier heb je wel een kerncentrale. Ik ken wel een aantal Syrische vluchtelingen hier trouwens. 1 daarvan is eigenlijk oorspronkelijk een Palestijn die naar Syrië is gevlucht vanwege het geweld in zijn eigen land, dus die heeft al voor de tweede keer moeten vluchten.

Je hebt gelijk dat het off-topic is.

Deel Deze Pagina