Als je het op deze manier uitlegt dan ben ik het helemaal met je eens, moet je wel die vergelijking van dat been en die snee weglaten.
ieuw ik vind jou een grote griezel, jij reageert op MIJ. En begint over een sneetje in mijn been te vergelijken met een verkrachting. dat is toch ziek? Je kunt wel afstand nemen maar je hebt het zelf geschreven hoor. Edit,ik zie je laatste bericht,dat is een stuk duidelijker. Maar ik ga verder niet meer op je reageren. Ik vind alleen nog steeds dat niet alle vluchtelingen die hier komen ook echt geholpen moeten worden. Sommige mensen komen gewoon omdat ze arm zijn. Ik snap wel dat ze komen,dat zou ik ook doen maar we kunnen niet iedereen helpen. Mensen die een oorlog ontvluchten zou ik liever helpen.
De realiteit momenteel voor mijn schoonfamilie in Syrie: Stad is in handen van Al Quida, dit met de nodige wreedheden van hun kant. Assad gooit bommen op de stad. Er wordt in verschillende delen van de stad met chloorgas gegooid. Er is geen eten meer, want er komt geen eten meer binnen, de voorraden beginnen na ruim 3 weken op te raken ook voor de winkels. Geen elektriciteit, geen telefoon, geen internet. Contact is bijna onmogelijk. We hebben in ruim 3 weken 2 x contact gehad omdat ze even met hun mobiel buiten de stad zijn gegaan wat levensgevaarlijk is want de bommen en raketten van beide kanten vliegen je om de oren. Mijn zwagers en schoonzussen hebben gezworen nooit hun huizen en hun stad te ontvluchten, maar ze gaan nu toch. Ze hebben allemaal kinderen onder de 5 jaar en je wilt ze niet dood zien gaan aan chloorgas of honger zien lijden. Mijn schoonfamilie leidde tot de oorlog een normaal leven, allemaal een eigen huis, op vakantie, wekelijks met de familie uit eten. Naar een pretpark op zijn tijd... En nu is alles wat ze hun hele leven hebben opgebouwd weg.... Al hun spaargeld er doorheen want het leven is al jaren ontwricht. De economie functioneert niet meer. De kinderen schrikken al niet eens meer van de inslagen, zo gewoon is het geworden. Het is daar het einde van de wereld, de hel op aarde. Deze oorlog wordt uitgevochten zoals altijd over de ruggen van de gewone bevolking. Het is niet te bevatten wat daar gebeurd.... Kwam er in godsnaam maar een einde aan....
Ik vergeleek verkrachting niet met een sneetje in je vinger. Dat het zo overkwam vind ik rot en ik heb al meerdere keren geschreven dat dit niet mijn bedoeling is geweest dit met elkaar te vergelijken. Ik hoop dat je inmiddels snapt wat ik wel bedoelde.
Ik denk dat het ook een kwestie van begrijpend lezen is, want ik snapte dus helemaal niet hoe iemand erbij kwam dat een snee in een vinger werd vergeleken met verkrachting (dat gebeurde dus ook absoluut niet)
Dat wens je je grootste vijand niet toe.. En het ergste is dat men hier verwacht dat alle vluchtelingen straatarme mensen moeten zijn, daarnaast ook kansarm en ze willen allemaal een uitkering. Dat je als normaal functionerend mens niet binnen 1 dag kunt veranderen in een vluchteling die niks anders wil dan een normaal leven leiden. Hoe of waar dan ook.. Dat mensen zoals jouw schoonfamilie voor het leven getraumatiseerd zijn, MAAR geen enkele recht hebben om hulp te krijgen voor deze trauma's. Dat hulp die wij hier krijgen voor het bijv verwerken van een traumatische bevalling of een verkeersongeluk 100x groter is dan hulp die deze mensen krijgen na het overleven van een concentratiekamp, je eigen ouders of kinderen voor je ogen zien gemarteld worden en doodgaan, je complete leven letterlijk zien instorten. De meeste mensen die hier komen hebben dingen meegemaakt die het voorstellingsvermogen van velen te boven gaat. En TOCH krijgen ze geen enkele psychische bijstand, moeten ze zsm de taal leren, vooral normaal doen omdat ze anders onvoldoende integreren enz
Wat is dit vreselijk.... haast niet voor te stellen en te bevatten. Wij klagen al als er eens een keer geen melk in de supermarkt te koop is... En ja, als je een sneetje in je vinger hebt en iemand heeft een gebroken been, mag je best klagen over het sneetje in je vinger . Maar relativeren op zijn tijd mag ook wel. Ik klaag ook als ik griep heb terwijl ik heus wel weet dat er mensen veel ernstiger ziek zijn. En ik klaag als het superdruk is in een pretpark. Maar ik besef ook heel goed dat we het hier uiteindelijk gewoon heel erg goed hebben. En wat een voorrecht om hier geboren te zijn! Al vind ik de maatschappij, al is hier geen oorlog, vaak ook gewoon verschrikkelijk. Zolang ik in mijn eigen bubbel blijf gaat het gelukkig wel. Maar mijn bloed gaat dus koken als ik die kortzichtige reacties op facebook lees. De generatie die de tweede wereloorlog heeft meegemaakt is bijna uitgestorven en dat is helaas ook wel te merken.
Ja, daar schrok ik dus ook van. Ik zou het jammer vinden als we hier uiterst voorzichtig moeten schrijven uit angst dat je iemand voor het hoofd stoot. Maar ik ben blij dat jij dit er niet in las!
Zo waar! Mijn ouders hadden beiden gestudeerd, mijn vader had twee higere studies afgerond, werk,huis. Hadden nergens behoefte aan.Toen de oorlog in alle hevigheid toenam en blijven geen optie meer was, zijn wij gevlucht. In Nederland hebben mijn beide ouders in de kassen gewerkt, moeder werkt nu als schoonmaakster (is ver in de 50)en vader neemt elke baantje aan die hij krijgt (is 61) en mijn hart breekt als ze weer eens worden gezien als bijstandtrekkers die naar Nederland zijn gekomen om lekker te luieren.
Heeft echt niks met angst aanjagen te maken (jeetje waar komt dat nou weer vandaan?!) Die ´stel´ gaat er wel degelijk komen als wij masssaal met boten die richting opgaan om drenkelingen te gaan redden. Dat is een vrijbrief om dan maar op zo´n gammel bootje te stappen want hulp is toch nabij. Dit is dus niet de oplossing, want hier kunnen we geen 5 miljoen mensen kwijt. De oplossing moet liggen in het ter plaatse oplossen van de problemen, zodat mensen huis en haard niet hoeven te verlaten. Dát is toch te zot voor woorden? Dat je je eigen land uit gejaagd wordt door een stelletje ongecontroleerde barbaren? Dáár moet iets aan gedaan worden!
Precies. Dat bedoel ik. Die ´stel´ gaat er heus wel komen als ´wij´ voor betere boten gaan zorgen... niet de oplossing dus. Het moge trouwens wel duidelijk zijn dat ik niet wil dat al die mensen dan maar moeten verdrinken hè. Laat dat even duidelijk zijn. Ik zeg alleen dat betere boten errheen stuen, niet de meest effectieve oplossing is. Het lost het oorspronkelijke probleem in het land van herkomst niet op.
Wie stuurt die boten dan?? Daar heb ik namelijk helemaal niks over meegekregen.. Alsof er 5 miljoen mensen op bootjes van daar hier ff naar Nederland worden gevaren en hier allemaal binnen komen De vraag van de eu is of wij (naast de andere landen) 500 extra mensen kunnen opvangen. En tja dat tweede, wat moeten die mensen nu dan? Een verbetering gaat er nog lang niet komen.
Inderdaad. Hoe had je dat gezien dan? Hoe wil je voor elkaar krijgen, dat de ellende in die landen daar ophoudt? Humanitaire hulp sturen? Oh, doen we al. Maar die 'eigen volk eerst' mensen willen natuurlijk ook dat er op DIE hulp bezuinigd wordt. Wat dan? Militairen sturen? Oh, doen we óók al (bv Mali, Zuid-Soedan, Somalië, Burundi, Burkina Faso). En diezelfde mensen, willen dat er op defensie bezuidigd wordt. Of in elk geval dat onze militairen niet vechten voor de vrijheid en veiligheid van mensen in ándere landen (aka 'apenlanden'). Of moeten we het op de Amerikaanse manier doen? Gewoon binnenvallen, leiders afzetten, beetje 'opbouwen' en dan weer weg gaan? Dan is het over 5 jaar weer net zo erg, of misschien zelfs erger. Of moeten we die landen boycotten, tot ze hun zaakjes op orde hebben? Ja, dáár is de bevolking mee geholpen! Als het kon, dan was er toch allang wat gedaan?
Bevolking daar weghalen en hierheen brengen in een al veel te overbevolkt land wat ook nog eens in een recessie verkeert is gewoon geen optie. Probleem moet lokaal worden aangepakt.
Eerste alinea is natuurlijk een kulargument, tweede lijkt me vrij logisch, maar wanneer jij met je gezin op ee lijstje staat om afgemaakt te worden, dan wacht je ook niet tot het probleem lokaal is aagepakt. Denk je dat die mensen het hier zo geweldig vinden, met hun kindjes op een paar vierkante meter in een asz met allerlei andere mensen op je nek met trauma's. Familie en dierbaren zien omkomen, je geliefde spulletjes achterlatende. Vaak in een dorp met een stel botte boeren die je liever zien oprotten..
je bedoelt ´zin´, geen alinea. verder ga ik er niet meer op in. Ik geef mijn mening en ga die niet veranderen in jouw mening...
Wie heeft het over daar weghalen en hierheen brengen? Dit zijn vluchtelingen. Die vluchten zelf en die vragen in Europa asiel aan. Vanwege het feit dat we in een Europese Unie zitten, laten we het land waar deze mensen massaal aankomen (Italië dus meestal) niet stikken met 'hun' probleem. We (alle landen in de EU) hebben afspraken gemaakt om o.a. alle asielzoekers te verspreiden over de landen, naar draagkracht. Ik ben er niet van overtuigd dat wij (Nederland), gelet op onze draagkracht relatief veel meer vluchtelingen opnemen dan de rest van de EU. Oh wacht, daar is dat moeilijke woordje weer... Relatief... Relativeren... Nee laat maar... Dit bericht wordt toch niet begrepen hier...