Border Collie of Labradoodle

Discussie in 'De lounge' gestart door Tuti80, 23 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    goedemiddag,

Wij denken er over om een hond aan te schaffen. Ik wil het al jaren en mijn man begint nu ook overtuigd te raken. Wij wonen in eensgezinswoning en hebben 2 kinderen. 1 van 7 en 1 van 4. Twee dagen per week is er hier van 9 tot 4 niemand thuis. Ik vraag me af of het dan kan. Ik kan wel iemand vragen de hond op die 2 dagen een keer uit te laten maar de rest van de dag zou de hond alleen zijn. Nu zijn er 2 rassen die ons erg aanspreken. De border collie en de labradoodle. Mijn man neigt meer naar de border collie en ik naar de labradoodle.

Maar waar begin je? Waar ga ik opzoek naar een hond? Wil het niet van marktplaats maar hoe weet ik of ik een goede fokker tref? Kent iemand een goede fokker van deze honden? Ik weet inmiddels wel waar ik op moet letten maar mensen kunnen natuurlijk alles ook beter doen voorkomen dan dat het is.

En waar moet ik nog meer allemaal rekening mee houden?

Bedankt alvast.

Chillin vindt dit leuk.
  2. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Een border collie heeft heel veel beweging nodig, heb je daar tijd voor? En zin in? Je geeft aan dat de hond sowieso 2 dagen per week alleen zit. Onze hond zit 1 keer per maand een dag alleen, dan wordt hij opgehaald door de hondenuitlaat en zij brengt hem eind van de dag weer thuis.
    Willen jullie een pup of oudere hond?
    Ik heb mijn hond via de fokker en die fokker heb ik gevonden via de rasvereniging (stonden alle erkende en aangesloten fokkers op vermeldt.. deze heb ik aangeschreven).
    Ik ken wel 3 mensen met labradoodle's (komen ook van dezelfde fokker) dus ik kan eens voor je informeren.

3. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Persoonlijk vindt ik het gedrag van vele borders niet tof, zo ontzettend gefocust, drang tot drijven, dat ik er zelf nerveus van zou worden. Al met al zie ik het echt als werk honden. Niet als 100% huishond

Oa om die reden vindt ik een labradoodle vele malen beter binnen een gezin passen, wat relaxter, vriendelijk, minder snel onder de indruk en onwijs intelligent

kadootje vindt dit leuk.
  4. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Wat ben je van plan met de hond te gaan ondernemen? Een border collie vind ik persoonlijk niet geschikt om alleen als huishond te dienen, deze honden horen te werken! Ze moeten moe gemaakt worden, zowel lichamelijk als geestelijk! En dan ook nog twee dagen per week alleen thuis? Nee, dat zou ik niet doen.

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik eerst eens samen gaan zitten en bekijken aan welke eisen de toekomstige hond moet voldoen. En aan de hand daarvan een ras kiezen. Op basis van wat zijn jullie nu op een bordercollie en labradoodle uitgekomen? Het zijn 2 totaal verschillende rassen. Vooral een bordercollie is een echte werkhond. Daar gaat echt heel veel tijd in zitten om die geestelijk en lichamelijk moe te krijgen. Persoonlijk zou ik geen border als gezinshond en als 1e hond nemen. Als ze niet genoeg bezig gehouden worden dan wordt een border ontzettend nerveus met allerlei andere trekjes.
    En voor de 2 dagen alleen zal je echt moeten kijken naar een uitlaatservixe of zo. Maar houd er rekeng mee dat een pup er om de paar uur uit moet. Dus dat red je al niet met 1-2 uitlaten op een dag.

Phloxx vindt dit leuk.
  6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Eems met de rest. Border collies zijn enorm mooi maar hebben veel beweging nodig. Ik vind ze niet typische gezins honden.

7. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Zou ook geen collie nemen. Echt een werkhond. Labradoodle kan. Ben zelf niet heel enthousiast als ik deze honden tegen kom op straat met mijn eigen hond. Wij hebben een Ierse soft coated weathen terriër het uiterlijk lijkt een beetje op dat van een doodle, vooral de vacht. Geen haar in huis dus. Wel kammen en knippen. Hij is rustig in huis, maar blijft een blije buitenhond. Hij vindt het ook heel leuk aan de fiets en werkt dus ook graag voor je. Maar dat merk je niet in huis. Er zijn zoveel rassen, moeilijk. Zou vooral gaan kijken naar karakter. En wij konden geen hond nemen die verhaard ivm allergie. Wij hadden dus al een veel kleiner lijstje om uit te zoeken. Maar er zijn zeker meer rasen die niet verharen.

8. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Dank voor jullie reacties! Precies om de redenen die jullie noemen twijfel ik. Die 2 dagen alleen is eigenlijk een no go. Hoe doen andere hondenbezitsters dat? Een uitlaatservice? Of altijd zelf thuis. De border collie vindt mijn man leuk maar de labradoodle heb ik “uitgezocht” omdat dat een echte gezinshond is. Wij gaan vaak naar bos, strand, fietsen enz maar echt werken zal de hond niet doen. En de vacht vd labradoodle spreekt mij ook meer aan.

9. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Wij hebben op dit moment een border collie pup van 5.5 maand oud.
    En ja een border collie is een hond die aanwezig is maar ik vind hem niet drukker dan een andere hond. Hij is wel super makkelijk dus dat scheelt.
    Drijven doet hij alleen als we in het bos zijn en onze jongste zoon te ver gaat met zijn loopfiets..
    Ik maak hem geestelijk moe met hersenswerkjes.
    Voordeel vind ik dat een border collie snel leert..

Ik moet wel zeggen dat ik hiervoor 2 Duitse herders heb gehad dus ben wel wat gewend

Bailey07 vindt dit leuk.
  10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik heb zowel een herder als een border samen gehad ;) Zat precies een jaar tussen hen.

Ook ik vind een border collie niet drukker dan welke andere hond ook, voordeel vond ik dat ze super intelligent was, ze heeft nooit op cursus gezeten en luisterde enorm goed, véél beter dan mijn eigenwijze herder die bijna een jaar op cursus heeft gezeten.

En inderdaad, liep ik langs een kudde schapen dan ging ze langs de hekken sluipen om te drijven, dat zit er gewoon in. En als je een klein kind hebt, laat de hond zijn gang maar gaan, ik hoefde echt niet bang te zijn dat zoon weg was of zo :roflmao:

Ik ging ook vaak naar het bos met de hond.

Nu een golden retriever en hoewel ik haar echt heel lief vind, zit er "weinig" in. Ze is superrustig, en heus wel blij en enthousiast als ik langer dan 3 sec uit haar zicht ben geweest, maar die ik heb is nogal een....sul. :confused: Wel een lieve sul, dat dan weer wel, maar ik hou meer van actieve, rennende, spelende honden en dat is mijn hond gewoon niet.

11. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dit vind ik ook.

Die twee rassen zijn ook totaaaaaal niet met elkaar te vergelijken. Borders zijn vrij drukke honden, die je echt bezig moet houden.

zou ik eerder voor een labradoodle gaan.

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Waarom zou het een no-go zijn? Als jij een goede oplossing vindt in de vorm van een uitlaatservice of een hondendagopvang dan is er geen man over boord. Het enige lastige is wel de puppyperiode te zien overbruggen, wij hebben nu een jonge hond van 7 maanden. Die kan nu zo'n 4 uur zonder "uitlaten". De andere twee honden kunnen 6-8 uur "ophouden", maar dat zijn volwassen dieren. Niet dat ze dagelijks zo lang zitten hoor, mijn vriend is fulltime thuis. Maar bijv wanneer wij een dag op bezoek gaan, ja dan moeten ze het wel zo lang volhouden.
    Voor ons is het wel een voordeel dat wij werkende duitse herders hebben, ze zitten buiten in een kennel. Dus in geval van een "ongelukje" is het een kwestie van de tuinslang er bij...

13. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Mijn ervaring met border collies is ook wel dat je ze flink bezig moet houden. En dat drijven kan heel handig zijn maar als je er niks mee doet gaan ze dat ook bij auto's en vreemden doen.
    Mijn honden zitten 1 dag in de week alleen, van 8 tot 1500 uur. Eigenlijk vind ik dat veel te lang, maar dat is even niet anders. Ik laat ze goed wandelen voordat ik wegga, en om 1500 uur neem ik ze weer gelijk mee Nasr buiten.

14. Marjo88

Marjo88 Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    Wij hebben een labrador echt een schat van een hond. Die zit 3 dagen in de week, wanneer ik moet werken ongeveer 8 uur alleen thuis. We laten hem voor het werk extra lang uit, veel laten rennen en spelen. En na het werk ook weer. Hij kan prima die 8 uur alleen thuis zijn.

15. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Qua ras zou ik voor een gezinshond geen border collie nemen. Tenminste niet als je niet naast een bos of weide woont en hij veel kan werken voor je. Anders heb je kans dat hij de kinders gaat "drijven" en bij border collies gebeurt dat nogal eens met tanden.

Een labradoodle heb ik geen verstand van. Ik zou goed onderzoek doen naar een ras en via de rasvereniging een kennel zoeken. Of een hond uit het asiel halen!

Wij hadden vroeger twee schapendoezen en die waren 1 dag per week zo'n 9u lang alleen. Betekende ervoor minimaal 30min wandelen en erna minimaal 1 uur. Na voldoende training hielden ze dat vol zonder uitlaten tussendoor.
    De puppyperiode hadden we in de zomervakantie en daarna hebben mn ouders nog verlof opgenomen om de tijd te overbruggen dat ze minder lang zindelijk waren.

16. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Overdrijven is ook een vak...

Een border collie kan een geweldige gezinshond zijn. Je moet er wel rekening mee houden dat je iets moet gaan ondernemen met je hond. 3x per dag een kwartiertje rond, is niet voldoende.
    Ik kan met mijn border collie uren het bos in gaan, ze komt thuis en wil spelen. Ga ik een half uurtje met haar frisbeeën, trainen oid, is ze bekaf en voldaan. Je hoeft echt geen uren met ze te lopen, de geestelijke uitdaging is veel belangrijker.
    Ze kunnen zich goed uitleven in diverse hondensporten zoals agility, flyball, dogfrisbee, doggydance etc. Maar ook zeker schapendrijven indien ze daar de aanleg voor hebben.

Geen 1 van mijn borders(4) drijven mijn kinderen, fietsers of auto’s. Ook niet in een periode van minder actief bezig zijn.
    Ik heb 1 border collie wat echt de allerliefste hond is wat je als gezin kunt wensen. Ik heb 1 border collie die wat nerveuzer is bij een grotere drukte wanneer er kinderen komen spelen, ze gaat dan haar eigen weg en zoekt een plekje waar het rustig is. Zodra de rust dan is wedergekeerd, komt ze weer bij ons liggen.

Ook kunnen ze prima alleen zijn. Ik werk best veel van huis. Ze worden dan tussen de middag uitgelaten door onze ouders. Dit is geen probleem, indien je ze op andere momenten maar de geestelijke stimulans geeft die ze nodig zijn.
    In Ierland, waar ze voornamelijk veel gebruikt worden waar ze ooit voor gefokt zijn worden ze ook alleen maar opgetrommeld wanneer ze nodig zijn. De rest van de dagen hangen ze rond op de boerderij en zijn ook niet continue bezig. Is ook echt niet nodig!

Indien je meer info wilt, mag je mij altijd een pb sturen. Ik ben onderhand al heel wat jaren actief in de border collie wereld en ken wel wat fokkers, goede én minder goede.
    Let in elk geval goed op de volgende aspecten wanneer je een border collie pup uitzoekt:
    - HD
    - Epilepsie(!!)
    - Oogtesten
    - DNA vrij of drager
    Zoek de lijnen goed na. Komt er epilepsie voor? Helaas de laatste tijd steeds meer gevallen van bekend. 1 van mijn borders heeft het ook, een verschrikkelijke ziekte. Een goede fokker zal trots de papieren laten zien waaruit blijkt dat zijn honden gezond zijn. Zijn ze er vaag over oid, omdraaien en klaar.

Leed en Blijdorp vinden dit leuk.
  17. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Wat een heerlijke ervaringen heb jij met je collies! Ik had er een paar in de buurt wonen en alleen "negatieve" ervaringen. Tenminste niet persoonlijk maar hoorde dit van de eigenaren. Zeker een paar die echt gingen drijven (kinderen, eenden etc.). Leuk om te zien maar niet wat de eigenaren wilden.
    Vind het zelf hele leuke honden maar zou er dus alleen een nemen als ik er echt genoeg tijd in kon steken en genoeg uitdaging aan hen kon bieden.

18. marlidd

marlidd Niet meer actief

Ik heb zelf een bordercollie gehad. er zit verschil in uit welke lijn hij komt. ik had de werklijn. Heel lief maar ook enorm gevoelig. Ik vind borders ook alleen geschikt voor mensen met ervaring. Met de juiste opvoeding en VEEL tijd kun je er een geweldige hond van maken . Het zijn honden die echt veel energie hebben en dol gelukkig van worden als ze mogen werken voor de baas. mijn border zat nooit langer als 3a4 uurtjes alleeen thuis. ( ik vind trouwens dat geen 1 hond dat zou moeten ook al zouden ze het kunnen ) borders hebben aanleg om bij de verkeerde opvoeding onderprikkeld te raken en depressief te worden. er worden duizenden borders ter herplaatsing aangeboden omdat het in de thuissituatie niet meer gaat en mensen zich op het ras verkeken hebben. er zijn facebookpagina vol ... ( bordercollie herplaatsing facebook ) het is echt heel zielig. echt denk er goed overna!! natuurlijk zijn er uitzonderingen en heb je een bordercollie die zich als perfecte huishond gedraagt maar 70% doet dat niet. ja het zijn prachtige honden maar waak ervoor dat je niet alleen daar naar kijkt. neem eens een kijkje op bordercollie herplaatsing facebook en lees daar eens de verhalen van de baasjes.Ik denk dat dit je kan helpen bij je beslissing.

labradoodles zijn ook heel leuk ( kunnen ook wel heel druk zijn hoor ) zijn heel sociaal.
    maar kijk ook daar of je de zuivere lijn hebt.labradoodles staan bekend om goede gezinshond.
    maar voor elke hond geld dat je er tijd in moet stoppen. ik zou inderdaad wel zorgen dat die dagen dat hij alleen komt te zijn er wel iemand is die hem uitlaat. dagen alleen zitten is voor geen enkele hond leuk. accepteren doen ze meestal wel maar dat wil niet zeggen dat ze er blij mee zijn;)

Blijdorp vindt dit leuk.
  19. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Ik ben van mening dat met de juiste discipline, goede cursussen en een commitment een starter prima met een border collie kan beginnen.
    Ik ben er zo ook mee begonnen, cursussen doorlopen, goed inlezen etc. Het feit dat je hier een topic plaatst en info inwint zegt al genoeg.
    De meeste border collies die als herplaatser worden aangeboden zijn in een impuls aangeschaft en wordt totaal niet ingelezen in het ras.

Ik weet nog dat een bevriende fokker mij vertelde dat ze een gezin kregen voor 1 van hun pups. Ze wilden graag zo’n hondje wat zo leuk over hekjes kon springen. Maar deze mensen hebben zich verdiept in het ras, zich inlezen, cursussen gevolgd. Een paar jaar later liepen ze met diezelfde hond het wereldkampioenschap agility.
    Nu hoeft iedereen niet direct dusdanig te gaan sporten. Maar een startend gezin die hun eerste hond zoekt kan prima uit de voeten met een border collie. Indien je dus maar de tijd en moeite erin steekt.
    Maar eerlijk gezegd geldt dat voor ieder ras. Deed elke hondeneigenaar dat maar, of je nu een border collie, golden retriever, boomer of een stafford aanschaft. Lees je in, in het ras. Zoom in op de valkuilen van het ras en ga op cursus. Dan zouden er een stuk minder herplaatsers zijn en aanvaringen tussen honden en mensen.

Blijdorp vindt dit leuk.
  20. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Dat een border collie nog wel eens durft te drijven en zijn tanden daar voor gebruikt is echt niet iets wat normaal gedrag is hoor..

Onze hond kan 7 a 8 uur alleen blijven (met 5 maanden oud) hij zit dit zelden. Hij vind het fijner om langer alleen te blijven ipv dat ik naar huis kom om hem uit te laten dus als het echt nodig is zit hij wat langer alleen.

Labradoodle heb ik geen ervaring mee, maar er zit retriever in en die hebben soms een jachtinstinct, daar zou ik wel goed bnaar kijken...

Deel Deze Pagina