Border Collie

Discussion in 'De lounge' started by Beitsche, Jun 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Manuk

Manuk Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    2,751
    62
    48
    Female
    Groningen
    Een border collie hoeft niet de hele dag door te werken.
    Als hij s ochtends en s avonds goed zijn energie kwijt kan en zijn mentale stimulatie krijgt, heb je smiddags gewoon een rustige hond (mits ie goed opgevoed wordt uiteraard;) )

Bezoek anders eens een keer een hondenshow, dan maak je kennis met de honden in real-life en er zijn veel liefhebbers. Dus als je dan wat wilt weten over een bepaald ras zijn er een heleboel die je er wat over kunnen vertellen

2. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Mijn ouders hebben een border collie, geweldig beest! Wil inderdaad 'werken', haar 'baan' is de bal halen :D
    Ze is geen honden hond zeg maar, spelen met andere honden vind ze echt niks. Sterker nog, een hond die te dicht bij komt snauwt ze flink af. Het 'opdrijven' doet ze niet echt, soms probeert ze de kat op te drijven, maar die is niet echt onder de indruk van onze L.una ;)

Wat een nadeel kan zijn, ze moeten wel veel lopen. Ze hebben bergen energie. Dus houd daar rekening mee. Wat geweldig is is cursussen volgen met je hond. Ook zo'n parcours rennen vinden ze vaak geweldig. Er gaat dus best veel tijd in zitten. Maar heb je dat er voor over, is het echt een geweldig ras om te hebben.

3. Lilotje

Lilotje Bekend lid

Aug 28, 2011
    541
    0
    0
    Ik zou ook niet op het uiterlijk van een hond af gaan. Ik ben al mijn hele leven verliefd op husky's, maar qua karakter voor ons echt niet te doen. Wij hebben gekozen voor een labrador, vond het in eerste instantie niks, saaie honden haha, maar oh zo leuk en in onze situatie echt veel makkelijker.
    Ik vind border collies er heel leuk uit zien, maar zou er absoluut nooit zelf een willen. Vond het een beetje rare beestjes vaak, ze houden je erg in de gaten, echt schapendrijvers, daar moet je wel tegen kunnen, ik zou er een beetje zenuwachtig van worden.

Bedenk je eerst eens wat je echt van plan bent te gaan doen met de hond, wat wil je met een hond, wat verwacht je er van. Ga eens kijken bij een fokker wat je van het ras vindt, stel je vragen, lees je in. Het kiezen voor een hond is zo belangrijk! Het is zo zonde als je straks met een hond zit waar je niet goed mee kan om gaan of die niet in jullie (thuis)situatie past!

4. denise89

denise89 Bekend lid

Dec 22, 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    Voor ons was een bordercolie ook niet haalbaar en zijn we gaan kijken naar een ander ras. Nu word als alles goed gaat rond 25 juni onze mini Australiën Shepherd puppy geboren. Een hondje die buiten actief is en binnen een heerlijke huishond kan zijn.
    Goed met kinderen kan en de ouders zijn op heel veel aandoeningen getest dus ook nog verandwoorde fok.

5. Manuk

Manuk Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    2,751
    62
    48
    Female
    Groningen
    Een aussie heeft net zoveel beweging en stimulans nodig als een BC. Enkel zijn ze over het algemeen niet zo zenuwachtig, tenzij ze hun beweging niet krijgen.
    Een bc is ook gewoon een heerlijke huishond als hij zijn beweging maar krijgt.

Ik snap dus niet helemaal de overstap naar een aussie want die worden ook stokongelukkig als ze niet kunnen werken!!

6. emma84

emma84 Bekend lid

Dec 3, 2012
    603
    0
    0
    Twente
    Wij hebben een border collie en het zijn echt geweldige beesten mits je hem consequent ALS HOND kan opvoeden.

Je moet een border heel duidelijk grenzen aangeven, echt een roedelleider zijn. nee is nee, ja is ja, een grijs gebied bestaat niet. als je van jezelf weet dat je daar moeite mee hebt, dat je het bijvoorbeeld zielig vind om streng te zijn of wat dan ook dan moet je geen border nemen. een hond is een hond en dus geen mens.

wat betreft de activiteiten: je moet juist niet teveel gaan doen met je border. Daarmee kweek je alleen maar conditie en heeft hij ook meer nodig.

Als je hem gewoon uitlaat moet je wel een rondje nemen van een half uurtje, niet 5 minuten. Als je daarnaast nog 3 a 4 x per week bijvoorbeeld met hem op een veldje gaat frisbeeen, dan heeft hij genoeg zijn 'eye' kwijt gekunt.

Als je echt alleen maar lange wandelingen of fietstochten gaat maken, dan wordt zn conditie zo groot, dat hij ook echt die tochten nodig gaat hebben. Een border collie moet geestelijk bezig gehouden worden, niet zozeer alleen maar fysiek.

als je ze streng opvoed, duidelijk laat merken dat jij boven hem staat, dan zijn het echt geweldige honden. hij zal wel altijd uit blijven testen (net proberen als eerst door de deur te gaan, een poot op je leggen - veel mensen zien dit als schattig-)

Onze border is echt heel lief, luistert goed en is duidelijk de laagste in rang binnen ons gezin. maar we hebben hem als jonge hond (8 maanden) een keer 3 uur bij mijn moeder gelaten en je herkende hem niet meer terug: helemaal gek in de kop, met de tuinslang in de bek enz. Puur en alleen omdat mijn moeder het zielig/moeilijk vind om duidelijk aan te geven wat wel mag en wat niet. ze is een beetje bang dat de hond dan denkt dat je boos op hem, dat ie je niet meer lief vind, dat je een slecht baasje bent enz. dan neemt de border collie zo de functie als roedelleider van je over!

7. Booey

Booey VIP lid

Dec 6, 2006
    5,663
    0
    36
    Radiator Springs
    Dit.

Geef je zo´n hond niet de ruimte zal hij bij wijze van je kinderen in de kuiten gaan happen om de kudde op te drijven. Ik zou deze hond alleen kiezen als je de ruimte hebt en je weet waar je aan begint.

8. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

Feb 3, 2011
    3,396
    0
    0
    OV
    Vrienden van ons hebben deze hond ook, echt een dotje! Luistert als een gek, kan die van ons nog wat van leren... Moet wel zeggen dat ie heel strak is opgevoed. Verder geen idee hoe de hond verder is..

Gewoon ff inlezen! Succes meid.

9. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

Feb 3, 2011
    3,396
    0
    0
    OV

Sweeeeeeeeeeeeet!! ;)

Share This Page