Borderline bij kind?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door floppie888, 17 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Ik ben juf en heb in mijn klas een meisje van 9 jaar die bijzonder gedrag laat zien wat ik herken als symptomen van borderline: hevige emoties die snel wisselen, heel rijke fantasie, sociale relaties die heel heftig zijn, maar ook snel weer voorbij kunnen zijn, voortdurend grenzen opzoeken bij mij om te zien of ik echt wel haar juf wil blijven, erg hooggevoelig en hoogbegaafd, zo kan ik nog even door gaan.

    Dit meisje is naast het bijzondere gedrag een heel lief kind, maar heeft door haar gedrag nauwelijks aansluiting met leeftijdsgenoten.

    Ouders zijn een beetje ten einde raad en weten ook niet goed meer wat te doen.

    Nu vraag ik mij af of er op die leeftijd al een psychiatrische diagnose gesteld kan worden en mogelijk medicatie gegeven kan worden.
     
  2. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.542
    7.044
    113
    Het lijkt mij meer passen bij een verstoorde hechting. Bordeline persoonlijkheidsstoornis kan nog niet voor ze 18 zijn, officieel. Dan heet het 'in wording'. Maar in mijn werk heb ik maar 1 keer meegemaakt dat een 12 jarige die diagnose kreeg, en dat was een uitzondering toen (dat is al wel een jaar of 6 geleden dat ik met kinderen werkte in de psychiatrie dus misschien is het nu anders).
    Maar de kenmerken die je beschrijft vind ik eerder iets in de hechting eigenlijk (ik heb wel eens gehoord van een professional dat veel diagnoses gegeven worden terwijl het eigenlijk om verstoorde hechting gaat)
    Het omgaan met bordeline is totaal anders dan met kinderen met een hechtingsprobleem. Dat maakt het enorm lastig. Maar als ouders er iets mee willen kunnen ze (eventueel via de huisarts) een traject in gaan om te kijken of er een diagnose gesteld kan worden.
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.607
    3.494
    113
    Zoals Riean al aangeeft wordt de diagnose borderline op die leeftijd normaal niet gesteld.

    Ik denk dat een deel van deze kenmerken ook met hoogbegaafdheid te maken kunnen hebben. Daarnaast kan het ook best inderdaad iets met hechting te maken hebben. Ik ken een meisje wat ook zulk gedrag vertoont waarbij een van de ouders vertrokken is en er geen contact meer wil.
    Ze maakt constant ruzie met andere kinderen en leraren, kijkt hoever ze kan gaan stelt anderen ook steeds voor de keuze ‘als je voor haar kiest, ben ik je vriendin niet meer’ etc. Of doet uitspraken als ‘iedereen heeft een hekel aan mij’. Heel vermoeiend en vervelend, maar ook verklaarbaar en sneu.
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  4. Hobbelpaardje

    Hobbelpaardje Actief lid

    23 aug 2014
    189
    139
    43
    NULL
    NULL
    Kan goed vanuit het hoogbegaafdheid vandaan komen. Dit gedrag komt vaker coor wanneer een hoogbegaafd kind totaal geen passend onderwijs krijgt, de opvoeding misschien ook niet aansluit op wat het kind nodig heeft vandaaruit. En dat kan fikse schade geven.
     
  5. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Ik weet dat hb ook voor problemen kan zorgen. Zij volgt op school ook een speciaal programma voor hoogbegaafden. Onze school heeft daarvoor een docent die hiervoor opgeleid is. Ik denk echter dat er wat meer aan de hand is en heb ouders inderdaad ook aangeraden om via de huisarts hulp te zoeken. Het meisje komt nu helemaal niet tot ontwikkeling, zowel op het gebied van leren als op sociaal-emotioneel gebied blijft ze achter.

    De hersenen zijn natuurlijk volop in ontwikkeling op deze leeftijd, dus zo'n heftige diagnose kan waarschijnlijk niet nu al.
     
  6. Daphne91

    Daphne91 Fanatiek lid

    5 dec 2013
    2.073
    465
    83
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb een zusje van inmiddels 14,5j welke ook een soortgelijk gedrag vertoonde op die leeftijd. Dat werd geleidelijk aan steeds erger maar een diagnose kan niet worden gesteld zo jong. Zij heeft diverse onderzoeken ondergaan en nu is er het aannemelijke vermoeden dat ze kampt met borderline, door instanties wordt dit gezegd. Maar dat is pas nu, na jaren van ellende en zoeken naar diagnoses. Dit is overigens in Duitsland maar ook daar hebben ze dus geen diagnose voor 18j.

    Ook mijn zusje loopt achter in ontwikkeling, op diverse vlakken. Natuurlijk kan het zowel bij je leerling als bij mijn zusje nog om iets anders gaan. Wel denk ik dat het goed is dat dit uitgesproken is naar de ouders en dat ze er mogelijk wat mee kunnen doen. Ik heb dus gezien wat er kan gebeuren wanneer er weinig gebeurd en er uiteindelijk vermoedelijk wel borderline in het spel is.
     
    Luckyme96 en floppie888 vinden dit leuk.
  7. maliro

    maliro Niet meer actief

    Mijn zoontje heeft mcdd. Een meervoudige complexe gedragsstoornis.
    Op https://www.balansdigitaal.nl/kennis/wat-is-mcdd/ staat meer info hierover.
    De psycholoog vertelde dat dit lijkt op een soort "borderline voor kinderen". Het is ook afwachten hoe zoon zich gaat ontwikkelen, er is een verhoogde kans op bv schizofrenie of psychoses.
    Zoon heeft medicatie voor zn ADHD en dit dempt zijn angsten ook erg goed.
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.607
    3.494
    113
    Het kan ook gewoon zijn dat een aparte leerlijn etc. voor haar gewoon niet voldoende of passend is en ze gewoon echt beter op haar plek zit op een school waar fulltime hb-onderwijs gegeven wordt en ze tussen kinderen zit die haar beter begrijpen en tegen hetzelfde aanlopen. Sommige hoogbegaafde kinderen kunnen daardoor behoorlijk wat gedragsproblemen krijgen.

    Ik ben zelf opgegroeid met iemand die borderline heeft en hoog intelligent is en ik heb een hoogbegaafd kind.
    Verschillen die ik merk bij hun is dat diegene met borderline zich moeilijk in anderen kon verplaatsen, weinig tot geen empathie had en gewoon geen rekening hield met anderen (als kind dan, later kwam er vanalles bij). Dat merk ik bij mijn kind niet, die is juist erg meelevend en zorgzaam.
    Overeenkomsten, allebei wel erg emotioneel.
     
    MyMiracle en floppie888 vinden dit leuk.
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.853
    32.732
    113
    Ik heb dezelfde ervaring. Ook opgegroeid met iemand met borderline, hoogintelligent en een heel slimme zoon. Ik merk ook heel veel verschillen, mijn zoon is heel erg gevoelig en empathisch en absoluut niet agressief.
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  10. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Ik zou alleen benoemen wat je ziet en inderdaad naar hulp verwijzen maar niet zelf op de stoel van psychiater gaan zitten.
    De juf van mijn dochter vroeger noemde ook borderline en manisch heeft ze haar ook vaker genoemd maar de problematiek bleek heel wat anders te zijn.
    En ga er inderdaad niet standaard van uit dat de begeleiding in hoogbegaafdheid voldoende is omdat er een programma voor is. Mijn dochter zat op voltijds hb onderwijs en dat was zelfs niet passend.
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zoals al genoemd wordt de diagnose Borderline gewoon niet gegeven op die leeftijd. Ik ben zelf juf en ik weet hoe veel zorgen je je soms kunt maken om een leerling waar het niet goed mee gaat. Ik begrijp dus ook heel goed dat je zoekende bent en wilt meedenken. Maar het is niet aan ons als juffen om op de stoel van een psychiater te gaan zitten. Natuurlijk kun je bepaalde kenmerken herkennen. Maar benoem dan die kenmerken zonder daar verder conclusies aan te verbinden. Hoe verleidelijk dat ook is.

    Als het meisje hoogbegaafd is, dan is ze dus al eens onderzocht. Is er toen alleen een IQ-test gedaan of zijn ook andere aspecten onderzocht? En is dit gedaan door een persoon / instantie die echt gespecialiseerd is in hoogbegaafdheid? Misschien kan ze dan daar begeleid worden.

    Bij hoogbegaafdheid kan er natuurlijk sprake zijn van comorbiditeit (dus bijkomende problemen). Maar er zijn ook heel veel misdiagnoses. De ervaring van de hoogbegaafdheidsafdeling binnen ons bestuur heeft uitgewezen dat bij vrijwel alle leerlingen de comorbiditeit sterk vermindert zodra ze op deze afdeling zitten. Bij ongeveer driekwart zijn de kenmerken van adhd en autisme e.d gewoon helemaal verdwenen als ze eenmaal gewend zijn. Ik zou dus zeker niet uitsluiten dat haar gedrag toch wordt veroorzaakt door haar hoogbegaafdheid en het feit dat ze daarmee nu niet op haar plek zit. De zaken die jij benoemt, zien we wel vaker bij hoogbegaafde kinderen die nog niet op hun plek zitten.
    Zelfs als het onderwijsaanbod passend is, heeft ze nog steeds op cognitief niveau weinig aansluiting bij klasgenoten. Niet elk (hoogbegaafd-)kind heeft daar evenveel behoefte aan. Maar voor degenen die die behoefte wel hebben, kan het gemis van ontwikkelingsgelijken erg groot zijn. En dat kan dus die wisselende vriendschappen makkelijk verklaren: ze heeft er wel behoefte aan, maar steeds blijken vriendinnen niet aan haar 'eisen' te (kunnen) voldoen. Doordat ze niet lekker in haar vel zit, is het opzoeken van grenzen natuurlijk ook geen raar gedrag. Dat is niet per se typisch 'hoogbegaafd', dat zie je ook wel bij andere kinderen die zich om wat voor reden ook niet helemaal thuis voelen op school.

    Natuurlijk zou het ook kunnen dat er andere zaken een rol spelen. Verstoorde hechting wordt een paar keer genoemd. Als je weet dat er dingen gebeurd zijn die een verstoorde hechting kunnen veroorzaken, zou je dat in een eventuele onderzoeksvraag kunnen meenemen. Maar dan dus als feitelijke observaties.

    Wat ook de reden is dat dit meisje zich zo gedraagt: ze heeft hulp nodig. In de eerste plaats natuurlijk voor haarzelf. Maar ik kan me zo voorstellen dat dit gedrag ook een wissel trekt op de groep. Ga dus (weer) met ouders in gesprek en raad aanvullend onderzoek aan. Ze heeft hulp nodig om uit dit negatieve patroon te komen en dat kunnen jullie niet alleen! Je hoeft niet met suggesties te komen wat er aan de hand zou kunnen zijn. Jouw bezorgdheid en die van ouders zijn genoeg reden. Stel in overleg met ouders een brief op voor de huisarts of schoolarts om verwijzing aan te vragen. Daar kun je de beschrijving van haar gedrag in kwijt. Je krijgt altijd wel weer vragenlijsten van de onderzoeker, daar kun je dan ook gebeurtenissen uit haar jongere jaren op kwijt die van invloed kunnen zijn geweest op haar ontwikkeling.

    Is er bij jullie in de regio een bureau dat gespecialiseerd is in hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit? Raad ouders dan aan om daar eerst eens te kijken. Het is echt een andere doelgroep. En hoewel er steeds meer bekendheid komt (al is het maar uit commercieel oogpunt...) is het echt niet zo dat iedere behandelaar er al genoeg van af weet en er raad mee weet. Ik weet niet waar je woont, maar kan je in Zuidwest NL een bureau aanraden. Stuur maar pb als je meer wilt weten.
     
    MyMiracle, floppie888 en Jo79 vinden dit leuk.
  12. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Wat een mooi uitgebreid antwoord!

    Ik weet dat het echt mijn taak niet is om een diagnose te stellen, maar ik probeer mee te denken. Ik ben bekend met comorbiteit bij hb en weet dat het meisje al getest is voor autisme en adhd, maar daar was geen sprake van. Ik begrijp nu dat ze een verwijzing naar een psycholoog heeft gehad en op een wachtlijst staat.

    Het gedrag wat ze vertoont is dusdanig ongewoon dat ik denk dat er, naast hb, ook iets anders met haar aan de hand is. Ik zie erg veel hoogbegaafden in mijn werk, maar dit heb ik niet eerder gezien.

    Voor zover ik weet is haar gezin altijd stabiel geweest, maar ze is wel extreem vroeg geboren. Mogelijk kan daar ook verstoorde hechting vandaan komen.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.607
    3.494
    113
    Op Pharos en hb-kindforum zijn verhalen van doorgedraaide hoogbegaafde kinderen (helaas) geen uitzondering.
    Kinderen die agressief, depressief of juist geblokkeerd zijn en zich terug trekken en gewoon enorm problematisch of extreem gedrag vertonen.
    In veel gevallen verdwijnt zulk gedrag als er eenmaal een passende aanpak en omgeving is.
    Net zoals Tupp aanraadt zou ik de ouders adviseren naar een bureau te gaan wat gespecialiseerd is in hoogbegaafdheid, want ook als er al wat anders speelt wat dat gedrag veroorzaakt is mijn ervaring dat psychologen vaak zelfs moeilijk onderscheid kunnen maken tussen kenmerken die bij hoofbegaafdheid kunnen horen of bij bepaalde stoornissen.
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  14. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.246
    3.680
    113
    Klinkt mij eerder als een hechtingsstoornis, het zoeken van grenzen, testen van veiligheid, de relaties die niet standvastig zijn.
    Ik hoop het niet want hechtingsproblematiek is echt een monster.
    Maar ik denk dat het inderdaad goed is als ouders naar een psycholoog gaan, bij voorkeur wel iemand met kennis over verstoorde hechting. Helaas word dit maar al te vaak verdoezeld onder een verkeerde diagnose
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  15. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Ik heb ervaring met borderline, mijn moeder heeft dat, en heb ervaring met hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid (door mijn dochter).
    Veel dingen die je omschrijft herken ik van mijn dochter op het reguliere onderwijs. Niet hechten aan klasgenootjes (van sommige klasgenootjes wist ze aan het einde van het schooljaar de naam niet eens) en aan anderen weer heel erg voor even. Op school volgde ze een aparte leerlijn en waren er een aantal leraren in hb gespecialiseerd. Ook het testen van ons en de leraren herken ik. Daarnaast deed ze zichzelf op een gegeven moment expres pijn omdat ze ‘iets wilde voelen’ en echt pijn was fijner dat zichzelf niet fijn voelen. Hele erge stemmingswisselingen waren ook niet uitzonderlijk.
    Met hulp van een kinderpsycholoog ging het een heel stuk beter met Q. De kinderpsycholoog hielp Q, ons als ouders en haar leraren op school. Maar toch was het advies van de kinderpsycholoog en school fulltime hb onderwijs. Hier is Q in korte tijd super veranderd. Van de stemmingswisselingen is geen sprake meer (natuurlijk wel het normale dwarse kindergedrag), ze is vrolijk, heeft aansluiting bij klasgenootjes en kinderen uit de andere hb klassen, etc etc.
    Dit was voor haar dus echt de oplossing.

    Wat ik van borderline weet en niet herken(de) in Q was ook het zich niet in anderen verplaatsen en zelf nooit iets ‘verkeerd’ doen.
     
    floppie888 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina