Borderline Persoonlijkheidsstoornis ?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minyaweth, 28 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    je hebt ook mensen, zoals mijn moeder die dus alles wat ze doen of zeggen het daarna afschuiven op die stoornis... daar kan ik echt niet tegen... ook niet tegen dat zielige gedrag en altijd maar aan jezelf denken... gelukkig hebben niet alle mensen met borderline dat maar de meesten wel....

ik heb er tot mijn 18e mee moeten leven en we dachten altijd al dat er iets niet helmaal goed zat bij mijn moeder door de keuzes die ze maakte, zonder na te denken om haar kinderen en achteraf wij op de blaren moesten zitten... er is dan ook jeugdzorg aan te pas gekomen en mijn jongere broertje en zusje staan gedeeltelijk onder hun hoede... ook hebben we gezinstherapy moeten doormaken omdat mijn moeder het niet meer aankon en een beroep op hun heeft gedaan... gelukkig was het toen voor mij de tijd dat ik bijna op mezelf kon gaan wonen dus heb me er verre van buiten gehouden.. ik dacht toen, zoek het lekker zelf uit.... wil mijn eigen leven gaan leiden.... is me gelukt!! vind het heel naar voor de kinderen van iemand met borderline of familie en omstanders...

2. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Het is niet leuk maar wel een van de symptomen van bps.
    Je kan accepteren dat je moeder ziek maar niet alles over je kant laten gaan en beseffen dat je, je eigen leven hebt en je moeder het hare waarin zij keuzes, misschien meestal de verkeerde maar dat is haar verantwoording.

3. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant

ja joh, mijn kinderen hebben echt een slecht leven;) fijn dat jij zo'n medelijden met ze hebt.

maar over slachtoffer spelen....lees ff je eigen posts.

ik heb ook echt geen makkelijk leven achter de rug, ben kind van verslaafde ouders. zelf verslaafd geboren.
    mijn vader is overleden op 28 jarige leeftijd aan een overdosis, ik was toen 3. heb mijn hele leven voor mezelf moeten zorgen.
    maar weet je wat...ik leef in het heden en niet in het verleden.\

mijn kinderen komen niks tekort, en heb het heel erg leuk met hun. alleen soms heb ik een mindere dag en als ik dat aan voel komen bel ik op tijd mijn schoonouders zodat hun er niks van mee krijgen.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Je kunt de ene situatie niet met de andere vergelijken. Hoe erg de situatie is, is van verschillende factoren afhankelijk. Daarnaast ervaart iedereen het weer anders.
    En Ruby, jij ziet het aankomen en brengt je kinderen weg, er zullen er ook zijn die dat niet doen en wel veel te ver gaan.

5. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis

ten eerste is dit niet speciaal op jou gericht...
    ik zeg nergens dat ik vind dat ik medelijden heb met JOUW kinderen... wel even goed lezen hoor voordat je los gaat.

ten tweede leef ik juist niet in het verleden. heb ik ook geen behoefte aan... ook ga ik niet hier mijn hele hebben en houwen op een forum plaatsen. iedereen heeft weleens iets meegemaakt in hun kinderjaren wat ze altijd is bijgebleven, dat geloof ik zeker.

het is wel zo voor sommige kinderen waarvan een van de ouders bps heeft dat je hoe dan ook gevormd word door het gedrag van je moeder. als je een kind bent heb je dat nog niet zo door maar als je ouder word zie je dus dat het gedrag wat vertoond word abnormaal is. het hoeft echt niet zo te zijn dat een kind van een ouder met bps wat tekort komt. wel vind ik het zelf belangrijk dat eraan gewerkt word en je zo min mogelijk van je nukken overbrengt aan je kind.

een vader had ik ook niet die is ook overleden aan die drugs, cocaine.. mijn biologische vader heeft nooit naar mij en mn zus omgekeken. jij weet niet hoe je zelf overkomt naar een ander toe en probeerd alleen rottige slinkse opmerkingen te plaatsen. misschien ook eens medeleven tonen voor een ander zijn verhaal? ik typ dit niet voor mn lol en ik geef ook mijn gevoel bloot hoor. ben ook een mens met een verleden. ik wens niemand een rotleven toe, ook de mensen met bps niet!!! ik denk er alleen anders over omdat ik ermee heb moeten leven met iemand met bps, dat is anders dan dat je het zelf hebt.

6. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    mens get a life !!!!
    je probeert me in een ander topic ook af te branden...maar helaas het doet me weinig.

de meiden hier op het forum die me kennen live en via hyves weten dat ik mijn leven op orde heb.

dat jij denkt dat een persoon met borderline zich aanstelt omdat jouw moeder er niks aan gedaan heeft is jouw probleem.
    en zegt meer over jouw denkwijze dan over borderliners.

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Nou nou, iets meer begrip voor haar situatie mag ook wel vind ik. Ik kan me voorstellen dat als je door een persoon die zo belangrijk is in je leven veel verdriet hebt gekend door deze stoornis, je er wat kritisch tegenover staat. Bovendien, het mag best wel gezegd worden; een ouder hebben met een psychische stoornis is echt niet altijd makkelijk. De vrouw van mijn vader heeft echt een hele moeilijk jeugd gehad doordat haar moeder schizofrenie had.

8. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    sorry maar op jou ga ik niet meer in na dit bericht. je bent verre van fatsoenlijk.. ook betrek je alles op jezelf... dat jij het ervaart dat ik je overal op wil afbranden is je eigen beleving... dit is een forum met allerlei verschillende mensen en ervaringen dus ook andere meningen.. mag ook weleens gerespecteert worden vind ik! daar is een forum voor. en niet om alleen maar dingen te willen lezen die je zelf wil horen.

ook heb ik nergens gezegd dta een persoon met bps zich aanstelt! mijn moeder heeft er niets mee gedaan omdat het in haar tijd nog niet aantoonbaar zodanig bekend was om het te behandelen. die leefde in een heel andere tijd als nu... vandaar dat ze het nu ook pas heeft gehoord na allerlei onderzoeken en gesprekken met een psygiater. mijn denkwijze heeft niks te maken met hoe een bps persoon is. het is gewoon mijn beleving en mijn eigen mening. beetje respect vind ik wel op zn plaats! ik brand jou toch ook niet af?

9. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Mora, ik vind jou ook absoluut niet fatsoenlijk, in meerdere topics probeer je mensen de grond in te boren omdat je zelf zo zielig bent!

10. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ohja welke dan??
    jij mag me zielig vinden hoor, als ik mezelf maar niet zielig vind... heb ik geen problemen mee...

11. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ja maar denken je dat die moeders die weten dat ze iets mankeren het niet erg vinden voor hun kinderen?

ik heb mijn oudste zoon deel laten nemen aan KOPP kinderen, een speciale groep voor kinderen met ouders met een stoornis.
    mijn zoon kwam na 5 minuten naar buiten om te vragen of hij ajb weer naar huis mocht...
    er zaten daar kinderen die hun ouders een zelfmoordpoging hadden zien doen en dergelijke. Dat is idd heel erg en niet wenselijk.

maar mijn kinderen kennen dat helemaal niet.

je hebt het in verschillende gradaties dus je kan niet iedereen over 1 kam scheren.

en mijn felle reactie ???? sorry hoor maar alle borderliners worden door mora inhetzelfde hokje gepropt terwijl het kant nog wal raakt.

@MORA:je zegt het niet over mijn kinderen te hebben...er staat toch echt in je post dat je medelijden hebt met kinderen van borderlinemoeders. dus ja dan voel ik me aangesproken.

12. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    jij maakt het er ook niet makkelijk op om er ook nog eens mee te bemoeien toch? Waarom is het in zoveel topics zo ongezellig. Kan daar slecht tegen. Straks moet hier ook al weer een slotje op:(

13. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ja ik vind het ook erg vervelend dat je nergens meer een fatsoenlijk topic kan staande houden door die vervelende reacties als, je bent zielig, of kansloos.... komop zeg!

14. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Meiden kom op! Laten we de sfeer hier gewoon gezellig houden. Of je de stoornis zelf hebt of juist een familielid waardoor je als kind geen fijn leven gehad hebt: het is beiden erg vervelend. Knap, Mora, dat je zo open durft te zijn over jouw jeugd en wat jouw ervaringen zijn van de gevolgen van de borderline van jouw moeder! En ook knap van jou, Ruby, dat je weet wanneer het echt even niet gaat en fijn ook dat je een beroep kunt doen op je schoonmoeder.

De moeder van mijn stiefzoon heeft, zoals ze dat noemen, veel symptomen van borderline. Ik weet niet of ze nu uiteindelijk gediagnostiseerd is, wat ik wel weet dat ze in ieder geval een verwante persoonlijkheidsstoornis heeft. Ze is een ontzettend lief mens, eerlijk waar. Echt zo iemand die je de hele wereld gunt. Het uit zich bij haar door vooral heel veel aandacht te vragen. Zelfs de mishandelingen of uitbarstingen van haar vriend lijkt wel een soort aandacht voor haar te zijn. Of in ieder geval de reacties van de omgeving wanneer er weer zoiets geweest is. Haar kinderen (ze heeft nog een kind) staan nu onder toezicht, iets waar ik heel blij mee ben. Het gaat nu een beetje van start en ik hoop (ook voor haar!) dat ze nu eindelijk de juiste begeleiding krijgen. Veel meer kan ik er niet over zeggen omdat het niet over mezelf gaat, maar dit is even in het kort hoe het zich bij haar uit.

15. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik lees op de achtergrond mee en denk dat meiden komop waar gaat het over.

Ik denk dat jij het allemaal heel goed bedoelt Mora27 maar het misschien af en toe verkeerd opschrijft/formuleerd. Dat is altijd het linke van schrijfwijze/smstaal. Je kan iets bedoelen, maar met schrijfwijze komt het anders over. Maar hier en daar wordt er wel overdreven gereageerd. Maar misschien niet raar in dit topic

16. fafje

fafje Niet meer actief

Sorry dat ik ook even kom binnen vallen...maar ik had eerder gereageerd over mn nichtje die borderline heeft...en aangezien TS vroeg naar ervaringen of kenmerken heb ik dat hier neer gezet...maar ik lees ook mee sinds de discussie zo oploopt..

Wat ik vindt...mensen met borderline hebben het al zwaar genoeg...iedereen ervaart "iets" op zn eigen manier...dus ik snap als mora zegt...ja je moet niet slachtoffer spelen en er niets aan doen...maar niemand zegt dat hier...dus ik snap heel goed dat alle dames zich hierin aangesproken voelen...Maar ik snap ook dat mora het heemaal niet zo slecht bedoelt...zij is mss gewoon wat pessimistischer wat dat betreft...nav haar levensverhaal heeft zij dus ook dingen anders ervaren...of er andere conclusies opna gehouden..

Maar dat wil niet zeggen dat DAT het is...nee voor ieder zit er een andere oplossing...denk ik dan...
    Maar ik vind het onderwerp heel interessant ( wil er gewoon meer van weten, juist omdat mn nichtje het heeft)...en het is zonde als er zo'n rare sfeer ontstaat...gewoon gezellig hoduen...niet meer op elkaar ingaan...anders word het idd gesloten..nou leuk!

sorry maar ik moest dit even kwijt

groetjes en

17. Chai

Chai Niet meer actief

Volgensmij heefd iedereen wel wat als ze zich door een psychiater zouden laten onderzoeken, als ik heel eerlijk ben.
    Ik ben zelf geen borderliner, maar begrijp wel een hoop denk ik.
    Er is namelijk een groot verschil tussen een suicidale borderliner die verschrikkelijk onstabiel is en een borderliner die vrij rustig is en niet suicidaal. Ik denk dat veel borderliners zelf wel kunnen inschatten of ze voor kinderen kunnen zorgen ofniet.
    Daarbij, er zijn ook zat mensen waarbij nooit een stoornis geconstateerd is, die toch hele slechte ouders zijn.

Dus... wees een beetje lief voor mekaar. :)

18. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Tja, ik kan nogal fel reageren als mensen express zo bot doen, want Mora doet bot omdat ze alles vanuit haar perspectief bekijkt en iedereen als de vijand behandelt, jammer, want er zijn ook mensen die positief willen leven ondanks hun stoornis.

19. yeira

yeira Lid

1 mrt 2009
    94
    0
    0
    Psycholoog/coach
    Rotterdam
    Hier ook een moeder die de diagnose Borderline heeft. Mijn grootste angst is net zo te worden als mijn vader waar nooit een diagnose is gesteld, maar die wel degelijk psychische en sociale stoornis heeft.
    Ja, ik ben getekend voor het leven door mijn vaders gedrag, maar nee, ik ben absoluut niet zielig!
    En mijn angst te worden zoals mijn vader houdt me scherp en geeft me de kracht het met mijn kleintje anders te doen.
    Vanaf mijn 20e heb ik verschillende therapieën gevolgd en heb me zelfs voor 8 maanden in een kliniek voor persoonlijkheidsstoornissen laten opnemen.
    Alle moeders met Borderline die hier reageren hebben gewerkt, of werken aan hun valkuilen. Wat maakt dat ze fantastische moeders zijn!
    Mijn psychische kwetsbaarheid en gevoeligheid voor hormonale veranderingen hebben er wel weer voor gezorgd dat ik een zware postpartum depressie en psychose heb gekregen. Ik heb me vaak afgevraagd of ik er wel goed aan heb gedaan een kind op de wereld te zetten.
    In een ander forum las ik dat iemand met Borderline geen goede moeder kan zijn. Daar heb ik echt dagen stuk van gezeten.
    Mensen met Bordelrine zijn erg gevoelige personen, als je reageert in een topic (zo ook hier) kun je daar best rekening mee houden. Ik zie het nut er niet van in mensen die het al moeilijk hebben onnodig en moedwillig te kwetsen.

wisten jullie trouwens dat:

-Borderliners vaak intelligente mensen zijn?
    -Borderliners vaak creatief zijn?
    -Het (volgens mijn man;)) nooit saai is met een Borderliner?
    -Borderliners vaak meelevend zijn?
    -Bordeliners anderen vaak goed aanvoelen?
    -Borderliners vaak de gangmakers op feestjes zijn?
    -Borderliners snelle denkers zijn?
    -Borderliners gevoelsmensen zijn?
    -Borderliners vaak van knuffelen houden?
    -Borderliners vaak heel begripvol zijn?
    -Borderliners goede mental coaches zijn?
    -Borderliners zich bewust van hun medemensen zijn?
    -Borderliners door hun ziekte levenswijs zijn?
    -Bordeliners vaak dierenliefhebbers zijn?
    -Borderliners humor en gezonde zelfspot hebben?
    -Borderliners (gedwongen) bezig met wezenlijke dingen in het leven
    -Borderliners veel levenservaring hebben?
    -Borderliners een andere kijk op het leven hebben?

Ooit wel eens een normaal mens ontmoet?.........En beviel het?;)

20. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Meiden, laten we asjeblieft ophouden om elkaar hier aan te vallen. Ja, er zijn wat vervelende opmerkingen geplaatst, maar ik denk dat iedereen nu wel haar punt duidelijk heeft gemaakt. Ik zou het zo jammer vinden als mijn topic wordt gesloten.

Iedereen een andere mening, andere visie en andere ervaringen. Laten we dat respecteren. Ennuuuh, gewoon even nadenken hoe je iets netjes en op een respectvolle manier formuleert :)

Deel Deze Pagina