zelfgemaakte hapjes: wie helpt mij?

Discussion in 'Voeding' started by Miffy77, Jan 4, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

Jan 9, 2009
    2,725
    3
    38
    Maastricht
    Sinds een paar weken is Juultje bezig met haar eerste hapjes, en ze vindt het zalig!

Ik heb tot nu toe de groentehapjes uit een potje gegeven, maar wil het eigenlijk zelf gaan maken. Wel ben ik hier een beetje onzeker over, ik heb een hele berg vragen!

* hoe kan ik het zo klaarmaken dat er voldoende voedingsstoffen inzitten? Die potjes verrijken ze toch met ijzer en vanalles (omega 3 vetzuren); hoe zorg ik dat dat allemaal in mijn zelfgemaakte prutjes zit?
    * Moet ik al vlees of vis gaan toevoegen (ze is nu 6 maanden)?
    * Kan ik ook rijst gebruiken, of beter aardappel?
    * Wat zijn de verhoudingen groente-aardappel/rijst-vlees/vis?
    * Moet ik olie of boter toevoegen?

Maken jullie je zelfgemaakte babyvoeding 1 keer per week klaar, en dan in de vriezer? Ik kan niet iedere dag apart voor Juul gaan koken, ik werk ook nog fulltime. Dus ik werk het liefst wat vooruit.

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!

2. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

Jul 8, 2009
    1,445
    0
    0
    * hoe kan ik het zo klaarmaken dat er voldoende voedingsstoffen inzitten? Die potjes verrijken ze toch met ijzer en vanalles (omega 3 vetzuren); hoe zorg ik dat dat allemaal in mijn zelfgemaakte prutjes zit?
    Zit volgens mij voldoende in de groenten zelf
    Mag wel, hoeft niet iedere dag
    Rijst, pasta of aardappel mag alledrie
    Ik deed de helft groente, kwart aardappel oid en kwart vees/vis/ei en als ik vegetarisch deed, dan dat kwart ook nog groenten
    Dat mag, wordt het smeuiger van en zitten ook weer die extra goede vetten in (zie je eerste vraag)

Ik maakte in het begin wat meer klaar, dan stond ik gewoon een uurtje of twee te koken.
    Nu mijn zoontje echt met ons mee eet, kijk ik er niet meer zo naar. Als we dan bijv stamp of zo hebben, dan vries ik het in voor wij iets eten wat hij nog niet mag hebben (iets pittigs of zo)

Succes!

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    In gewone groente ed zit genoeg voedingstoffen, zeker als je afwisselt qua soorten hoef je niks toe te voegen. Daarnaast krijgt je kleintje nu toch nog een flinke portie bouwstoffen uit de fles/borst, dus niks om je zorgen over te maken.

Wij hebben met 8 maanden voor het eerst vlees gegeven, geloof rundergehakt. Maar tot ze een jaar zijn krijgen ze nog veel voedingsstoffen uit het vlees/vis uit de melk. Wij gaven van 8 tot 12 maanden, doorsnee 2 keer per week vlees of vis. Maar volgens mij moet dat niet eens perse..

Wij zijn met 6 maanden begonnen met aardappel, daarna pasta en rijst. Het maakt niet zoveel uit. Variatie blijft het motto..

Op een voeding van zo'n 200 gram zat 100-125 gram groente, 50-75 gram aardappel/pasta/rijst en 0-50 gram vlees/vis.

Van ons CB moesten we een mini beetje toevoegen, omdat baby's en kindere vetten nodig hebben om te groeien. Het is ook wel fijn om het hapje smeuig te maken. Maar gebruik niet teveel, want dan laxeert het nogal.

Maken jullie je zelfgemaakte babyvoeding 1 keer per week klaar, en dan in de vriezer? Ik kan niet iedere dag apart voor Juul gaan koken, ik werk ook nog fulltime. Dus ik werk het liefst wat vooruit.

Ik kookte vaak wel vers, maar invriezen kan ook prima. Hoor vaak van moeders die dan een kookzondag hebben, en een paar gerechten maken, in kleine porties verdelen, en dan invriezen. Dan kun je ook nog afwisselen. Zelf zou ik het niet veel langer dan een maand ingevroren laten.

Wel heb ik in het begin porties groente, rijst en aardappel los ingevroren (ijsblokjesvorm). En dan gewoon per dag wat blokjes bij elkaar doen. De ene dag haalde je dan rijst bij de wortels, een andere dag aardappels. Leuk voor de variatie.
    Alleen bij 200 gram heb je best veel blokjes nodig. En 1 pannetje extra op het fornuis voor baby-eten is niet zo tijdrovend. Vandaar dat we toch meer vers kookten.

4. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

Jan 9, 2009
    2,725
    3
    38
    Maastricht
    Dank jullie voor de reacties! Hier kan ik wat mee!

Hoe deden jullie dat met het "afmeten" van de hoeveelheden groente en aardappels/rijst/pasta (en straks vlees/vis). Op het weegschaaltje, of gewoon op het oog? Ik heb nu een potje van potjesvoeding afgewassen, zodat ik dat kan gebruiken als richtlijn voor de hoeveelheid per portie. Superhandige tip, van die ijsblokjesvorm! Is het niet erg dat het eten dan onafgedekt in de vriezer staat?

Hebben jullie nog tips voor receptjes/lekkere combinaties?
    Ik zat bijvoorbeeld te denken hoe ik bruine bonen met appel moet klaarmaken (die uit een potje vindt ze heerlijk). Mogen de bonen dan uit blik?

Pfff, normaal gesproken ben ik niet zo'n muggezifter, maar als het om mijn kleintje gaat kan ik echt over dit soort dingen miemelen... ;)

5. Koekeloerie

Koekeloerie Niet meer actief

6. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik heb ook de babycook...vind het een ideaal ding!

Ik kan je over "waneer wat geven" niet zoveel vertellen omdat Finn koemelkallergie heeft en we dus een heel ander schema volgen.

Ik maak wel voor meerder dagen. voor ongeveer een week tegelijk klaar.

Ik heb van die invriesbakjes van beaba (van de babycook) en daarmee vries je porties van 60 ml in.

ik geef nu 1 portie groente en 1 portie aardappel.
    Vlees geven we nog niet ivm zijn allergie.
    Het is de bedoeling dat er meer groente bijkomt en vlees of vis.

We gaan aan het einde van de week rijst geven. Hijheeft deze week rijstebloempap gehad en daar kan hij goed tegen dus kan gewone rijst ook.

boter e.d. voeg ik nog niet toe omdat het nu nog niet echt nodig is...dat is meer als ze minder flessen krijgen.

7. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

Jul 8, 2009
    1,445
    0
    0
    Ik gebruikte inderdaad zo'n blik bruine bonen, die spoelde ik dan even af onder de kraan. appeltje erbij, wat aardappel en eten maar...

hutspot (eerst zonder, daarna met een beetje ui) was hier ook erg favoriet.

8. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Er bestaat ook een babykookboek: superleuk met handige receptjes waar alles gewoon inzit uiteraard. Misschien leuk kado om te vragen?

9. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik heb ook een babykookboek...bij de boekenvoordeel gehaald voor €3,- ofzo!

10. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

Jan 9, 2009
    2,725
    3
    38
    Maastricht
    Die website van de Keukenkikker is super, bedankt voor de tip! Er staat zelfs op hoe je bruine boontjes met appel maakt :D!

Ik had ook al over die Babycook zitten denken... wat vinden jullie er zo handig aan in vergelijking met "gewoon koken"? Moet je daarin alles in een mandje stomen? Kan daar alles tegelijk in?

Wat een vragen heb ik weer ;)

11. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,069
    3,862
    113
    Ik heb een Avent stomer en blender, dat is net zoiets als de Babycook, alleen krijg je die nu gratis bij een abonnement op Kinderen. Super handig hoor, zo'n ding, al redde ik het ook prima zonder bij mijn dochtertje.
    Ik heb er al een paar dingen in klaargemaakt, gaat erg makkelijk. Ondertussen heeft hij buikgriep gekregen en heb ik de hapjes maar weer even gelaten voor wat het is. Over een weekje begin ik wel weer.
    Bij de Xenos heb ik wat kleine goedkope bakjes gehaald en ik heb van die Viabekertjes waar ik dingen in invries.
    Potjes gaf ik wel op vakantie of als ik onderweg was, lekker makkelijk, maar thuis gewoon meestal vers. Het is niet zoveel werk.

12. Koekeloerie

Die bakjes van de Xenos heb ik ook. Met gekleurde deksels. 4 voor 1.49. Vaatwasser, magnetron en vriesbestendig.

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Zolang je nog borstvoeding of opvolgmelk geeft hoef je je daarom geen zorgen te maken! Daar zit het merendeel van de dagelijks benodigde bouwstoffen in. Je gaat er nog geen melkvoeding af laten; je gaat beginnen met BIJ-voeding.
    Nee, absoluut niet! Hier kunnen de darmen vaak nog niet tegen en het is overbodig. In vlees zitten veel eiwitten. Die haalt je kindje nog gewoon uit de borst/fles. Zo tegen de 10 maanden zou je kunnen beginnen met vlees.
    Ja.
    Mijn zoontje eet 2x zoveel groente als aardappel of volkorenpasta. Rijst geef ik niet, want wij geven eten op de Rapley-manier (het zelf pakken en in de mond stoppen van eten) want dat gaat niet zo handig met die kleine korreltjes!
    Hoeft niet, het mag wel. Kies dan wel voor roomboter, want daar zitten goede vetten en eiwitten en vitamine A en D in, die zitten in olie niet. Om je groenteprak smeuiger te maken kan je ook gewoon het kookvocht gebruiken. In die potjes zit ook een berg water.
    Ik zou er trouwens voor kiezen om pure smaken aan te bieden en niet te mengen.

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    deden jullie dat met het "afmeten" van de hoeveelheden groente en aardappels/rijst/pasta (en straks vlees/vis). Op het weegschaaltje, of gewoon op het oog? Ik heb nu een potje van potjesvoeding afgewassen, zodat ik dat kan gebruiken als richtlijn voor de hoeveelheid per portie. Superhandige tip, van die ijsblokjesvorm! Is het niet erg dat het eten dan onafgedekt in de vriezer staat?
    Ik deed het gewoon op het oog. Maar in ieder geval de helft groente.
    Die glazen potjes mag je trouwens niet in de vriezer gebruiken. Er is een kleine kans dat er door de kou een splinter glas afbreekt. Dat wil je niet in het hapje hebben..

Die ijsblokjes vorm dekte ik af met een stukje vershoudfolie. En als het dan goed bevroren was over in een diepvrieszakje. Dan kun je die vorm voor een volgende lichting gebruiken..

Hebben jullie nog tips voor receptjes/lekkere combinaties?
    De keukenkikker heeft leuke recepten. Maar in het begin zijn pure smaken ook prima. Vanaf een maand of 8 zijn we steeds meer gaan kijken naar ons eten. Dus gewoon 2 varianten maken. Een baby-vriendelijke, en een voor ons.. Semi-met de pot mee..

Ik zat bijvoorbeeld te denken hoe ik bruine bonen met appel moet klaarmaken (die uit een potje vindt ze heerlijk). Mogen de bonen dan uit blik?
    Bruine bonen deed ik van gedroogde bruine bonen. In die blikken zit vaak zout, en dat trekt toch de bruine bonen in, hoe goed je zo ook afspoelt. Het is even wat meer werk, maar op zo'n jonge leeftijd had ik dat er wel voor over.

15. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

Jan 9, 2009
    2,725
    3
    38
    Maastricht
    Oh nee, ik was niet van plan die glazen potjes in te vriezen 8)! Ik gebruik het om een richting te hebben hoeveel een portie is.
    Gisterenavond ben ik voor het eerst in de keuken aan de slag gegaan voor Juul. Ik heb bloemkool en aardappel gemaakt. Zo'n glazen potje voor ruim 2/3 gevuld met geprakte bloemkool, de rest aangevuld met gepureerde aardappel. Dan het potje weer leeggeschept in een plastic diepvriesbakje en zo ingevroren. vanavond heeft ze dit voor het eerst gehad, ze heeft gesmuld! :D:D:D Dit stimuleert wel tot verdergaan met zelf maken moet ik zeggen!

Grappig van die Xenos-bakjes! Ik zag ze vandaag in de folder staan en heb mijn mannetje orders gegeven om in zijn pauze een berg te gaan halen (hij werkt vlakbij het centrum). Ik vind die gekleurde ronde bakjes van de Hema (met deksel) ook erg handig, kunnen ook in de magnetron.

Ik mag nog wat uitzoeken uit zo'n boekje van mijn kerstpakket... Ik kan ook kiezen voor een Avent mini blender en hakmolen voor babyvoeding. Maar dat is dan toch niet anders dan mijn staafmixer?

16. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,069
    3,862
    113
    Volgens mij kun je dan inderdaad gewoon net zo goed je staafmixer gebruiken en een ander leuk cadeau uitzoeken. Leuk dat ze zo heeft gesmuld!

17. Koekeloerie

Ik weet niet wat die avent blender inhoud, maar klinkt idd hetzelfde als een staafmixer.
    Leuk dat ze zo heeft zitten genieten van het verse prutje bloemkool. Super goed.

Ik vind het vers maken zo ideaal. Je weet precies wat er in zit, altijd vers en je kan de structuur van het eten zelf bepalen. Glad papje of een beetje stukjes. En nog een voordeel: ze zijn je kookkunsten gewend en eten dalijk makkelijker met de pot mee.

Share This Page