Middagslaapje vaste tijd of niet?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Jessmin, Jan 4, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ha meiden,

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Bij mij is het nu zo dat mijn dochter van 15 maand oud rond half 2/ half 3 moe wordt en dan tot half vier/vier uur slaapt 's middags, dus niet meer om 19.00 uur wil slapen (haar normale bedtijd). Ik vroeg me af, moet ik haar gewoon een stuk eerder op bed leggen en vaste tijd wakker maken (hoe laat dan? Van 12 tot 2 ofzo?) 's middags? Of zal ik haar volgen wanneer zij moe wordt en haar een tijdje haar later dan 19.00 uur op bed leggen (vermoedelijk zal het 20.30 worden), totdat het middagslaapje helemaal verdwijnt (omdat het naar steeds later zal verschuiven)? Zo deed ik het vanaf het begin toen ze nog meer slaapjes deed als ze van drie naar twee ging, van twee naar één, etc. Maar nu werkt het dus niet meer zo omdat ze gewoon echt niet meer om 19.00 uur moe is... Ik neem toch aan als ik haar nu volg dat als het middagslaapje ook verdwijnt, ze wel weer gewoon om 19.00 uur zal gaan slapen...

Graag jullie ervaringen!

2. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,232
    0
    0
    Velsen
    Ik denk dat als Luca niet meer om 19.00 naar bed zou kunnen ik zou bekijken of hij eerder in de middag naar bed kan. Maar dat moet je aan kindje zien. Als zij niet moe is om bijv 12 uur, dan heeft het ook geen zin om haar naar bed te doen.
    Is het niet gewoon een fase om niet naar bed te willen savonds? Of dat je bijv om 19uur met haar naar boven gaat en haar lekker in bad doet en dan naar bed? Dat ze wat vermoeider is? Miss helpt dat al? Als ze smiddags niet moe is, dan idd miss maar wat later naar bed. Ik zou echt naar mijn kindje kijken. succes

3. klarinet

klarinet Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    2,985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik heb er geen ervaring mee, want Milan is pas 8 maanden. Maar als ik het zo lees zou ik proberen de middag slaap te vervroegen.
    Bijvoorbeeld na de lunch. Bvb van 13-15 uur.
    Ik zou er zelf niet voor kiezen mijn kindje later in bed te legen s'avonds. Succes!

4. lianda

lianda Fanatiek lid

Jun 6, 2007
    2,367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Hier gaat Keano om half 1 na bed tot zo'n 3 uur a half 4.
    Hij gaat dan om half 8 na bed en slaapt dan tot de volgende ochtend rond half 8.
    Ik denk dat hij voorlopig echt nog wel slaapt s'middags en zal vast en zeker op den duur wel merken of ie het nog nodig heeft ja of nee.
    Hier waren de oudste 2 net 3 jaar toen ze s'middags niet meer wilden slapen.

5. alice

alice Fanatiek lid

Aug 16, 2006
    4,014
    0
    36
    Overijssel
    Ieder kind is anders maar het lijkt me te vroeg om helemaal niet meer te slapen. Maar de tijd dat ze nu slaapt lijkt me wel beetje laat op de dag...zo is ze nog fit om 19 uur. Slaapt ze sochtends vaak uit? Omdat ze het zo lang volhoudt van sochtends tot savonds? Mijn dochter is bijna 2,5 jaar en ligt altijd vóór 12 uur weer plat, dan is ze alweer zo moe. Dan is ze wakker vanaf 6.30/7 uur.
    Misschien is het wel een fase en wil ze over en tijd wel weer slapen en anders iedere dag haar slaapje iets vervroegen totdat je op een gegeven moment uitkomt om bijv 13 uur uiterlijk naar bed.

6. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Sannaa: hoe laat zijn Luca's slaaptijden?

7. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @alice: Ja ze sliep eerst een tijdje van 19.00 tot 08.30. En nu ze kiezen krijgt, leg ik haar wel op bed om 19.00 uur maar huilt en morrelt ze nog tot 20.00. En dan slaapt ze ook tot 09.00 uur omdat haar nachten niet lekker gaan. En ik heb dat ook echt nodig, want als de nachten niet lekker zijn krijg ik mezelf er ook echt niet uit rond 07.30...

8. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,232
    0
    0
    Velsen
    Luca slaapt nu van 19.30-7.30/8.00 (was tot voor kort 9.00)
    en smiddags van 13.30/14.00-15.30/16.30
    Om 11 uur stort hij soms een beetje in, maar na de lunch is hij weer superaktief en krijg ik hem echt niet om 13 uur naar bed, hij geeft zelf nu aan door naar de trap te lopen tussen 13.30-/14.00 dat hij wil slapen.
    Om elf uur gaan we dus even zitten en een mandarijntje eten en wat drinken. Om twaalf uur gaan we broodjes maken en eten. Dat gaat zo heel goed.

9. kikker2

kikker2 Bekend lid

Jun 8, 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    Ik denk dat het beste is wat je haar kunt aanbieden, een vast ritme is.
    Ik zou haar na het middageten in bed leggen, zodat ze daar een ritme in krijgt en dat ze gewoon weet dat ze na het eten gaat slapen.eten doe je toch ook op vaste tijden?kinderen hebben slaap nodig om te groeien en de dag te verwerken.
    Ik ben zelf ook blij als ik zoonlief in bed kan leggen, even rust:D
    en hier moppert meneer ook als ik hem op bed leg,(gooit zijn knuffel uit bed, schreeuwt, huilt, maar op bed is op bed, en het gaat wel weer over.juist door minder rust overdag, slapen ze s nachts slechter.
    en misschien lijkt ze niet moe, maar naarmate ze moeier worden worden kinderen actiever, en drukker, ik weet niet of dat bij haar het geval is?

10. Wen26

Wen26 VIP lid

Jun 16, 2007
    12,487
    0
    36
    Fenne sliep op die leeftijd nog 2 keer, maar nu gaat ze meestal ergens tussen 12 en 1 uur naar bed en slaapt dan 2 tot 3 uurtjes (soms iets korter, soms iets langer). Ze gaat 's avonds naar bed tussen 19:00 en 19:30 en slaapt dan tot ergens tussen 08:00 en 09:00 uur...

Ik denk dat pas om 14 uur gaan slapen misschien inderdaad wat aan de late kant is... misschien lukt het om 13 uur ook wel? Ik merk bij Fenne dat of ze nou signalen van moeheid geeft of niet dat als ik haar op bed leg ze altijd lekker gaat slapen... misschien wacht je dus op signalen terwijl het helemaal niet nodig is.

Succes!

11. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier precies hetzelfde ;)

12. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Wen26: hoe ziet het slaap/eet-schema van jouw dochter er dan uit? Want als ze om 09.00 uur wakker wordt en dan om 13.00 uur weer zou gaan slapen na haar lunch dan zit ontbijt en lunch toch erg dicht op elkaar? Ben benieuwd want mijn dochter staat ook om 09.00 uur op dus dan kan ik wat van je leren :)

Share This Page