Eens. Ik zou ook geen borg staan. Precies om bovenstaande reden. Wat je nog zou kunnen doen, juist omdat hij in een depressie zit, is op dit moment nog even helemaal niks. Jullie gaan m.i. veel te snel. Hij is op dit moment in een dusdanige emotionele toestand dat je dit soort beslissingen nog helemaal niet moet gaan maken. Veel te drastisch. Ik zou voorlopig even ergens anders gaan wonen en het over een half jaar weer gaan bekijken. Dan hebben jullie een tijdje apart gewoond en heeft hij tijd gehad om aan zijn herstel te werken. Misschien komen jullie in die rustperiode toch weer nader tot elkaar en is geen van de 3 bovenmstaande opties meer nodig. Ik hoop dat jullie eruit komen met zijn tweetjes. Niet niks dit... Heel veel sterkte. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het gevoel hebt dat de aarde onder je voeten is verdwenen en dat je nu min of meer gedwongen wordt beslissingen te nemen, waar je gevoelsmatig nog helemaal niet achter kunt staan.
Ik zou ook geen borg staan! Als hij niet betaalt dan komt alles dus op jou terecht? NIET doen !!! Huis verkopen, als je schuld hebt, beiden een aparte lening aangaan om die 1e in 1x af te betalen. Anders mag het huis niet verkocht worden (zo is dat hier toch) Als de lening niet gelijk met het huis afgelost wordt, dan mag het huis niet verkocht worden omdat ze dan geen borg meer hebben voor de hypotheek aangezien die dan weg zou zijn. Dus: verkopen, elk nieuwe lening aangaan voor de helft van de schuld, de schuld gelijk betalen met de verkoop. Dan ben je van 't huis af, betaal je enkel je eigen schuld op een termijn die je zelf afspreekt met de bank (of als het niet te hoog is, met je ouders of zo, zo heb ik het gedaan) Ben je in 1x van alles af, en hang je niet meer vast aan je ex!
Maar als mede eigenaar komt je wellicht wel in de problemen met toeslagen of subsidies. Daarnaast heb je een bezit waar je ook belasting over moet betalen. Ts kan jij hem niet uitkopen? Eventueel met garantstelling van ouders oid? Een particulier huis huren kost ook veel geld. Ik zou zelf niet graag garant staan voor je ex, je komt nooit los, kan zelf niet opnieuw beginnen en als hij de hypotheek niet betaald, ben je de klos.
Ik heb verder je andere verhaal niet gelezen, maar ik denk dat het ongeacht hoe je 'relatie' op dat moment is, het eigenlijk nooit een goed idee is om borg te staan voor je ex.
Niet borg staan. Ik ben ook ongeveer een half jaar geleden gescheiden en dat in goede harmonie, maar als er irritaties ontstaan oid dan kan het toch zo zijn dat je ex uit frustratie jou met een probleem opzadelt. Ik zou het toch te koop zetten in de hoop dat het verkocht wordt. Tot die tijd samen de hypotheek, een van de twee blijft er wonen en de ander zoekt een ander plekje. Tip voor goedkoop huren: Carex. Zit in elk geval hier in het Noorden van het land, ik heb een half jaar via hun gehuurd a 100 euro per maand. Het zijn geen paleisjes maar je hebt wel een dak boven je hoofd.
Zoals je ex nu is, zou ik er niet voor willen kiezen. Wat je beter kunt doen is kijken of een familielid van hem borg wil staan. Mocht je niemand vinden kijken of je zelf de hypotheek rond kunt krijgen. mocht dit niet lukken dan inderdaad (helaas) je huis te koop zetten. Stel wel duidelijke voorwaarden op met je ex zodat hij niet de eventuele verkoop gaat verminderen door er een bende van te maken of de verkoop tegen te werken. Dat is immers iets wat je niet wil! Succes met je keuze
meis niet borg gaan staat dan maar in de verkoop. ik weet dat er een fikse rest schuld ontstaat (je weet dat ik dan huisje wilde kopen maar ipv samen ben gaan wonen ) maar dan ben je er wel vanaf en is die rest schuld er dan kun je op nieuw beginnen.