Zindelijk worden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Moekje, 13 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Goedemiddag,

Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen aangaande het zindelijk worden van jullie kleintjes.

mijn zoontje is 3 en is nog niet zindelijk.
    We zijn er wel al lang mee bezig, het potje staat altijd in de kamer, klaar voor gebruik.
    Daarbij vragen we regelmatig of hij naar de WC moet op het moment dat wij denken dat hij moet plassen. Als hij niet wil dwingen we niet, proberen hem wel te motiveren.

Als we zeggen ga even op het potje of de WC plassen doet hij het wel, alleen zet hij druk (ook bij het plassen) om het er uit te persen zegmaar.
    Dat lijkt me ook niet de bedoeling. Hij vind het ook totaal niet eng om te poepen of plassen op de WC of het potje alleen geeft hij dus helemaal niets zelf aan.
    De keren dat hij uit zichzelf op het potje is gaan zitten zijn op 1 hand te tellen en aangeven heeft hij nog nooit gedaan.

Nu reageert mijn zoontje heel erg op luiers en hierdoor veel uitslag/eczeem. Hij heeft hier ook last van met verschonen en het zou dus heel goed voor hem zijn als hij zindelijk zou zijn.
    We proberen dat ook uit te leggen maar hij heeft het nog niet door.

Iemand tips?

2. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Als hij snapt wat de bedoeling is, zou ik een week gaan plannen om hem zindelijk te maken. Bereid hem voor dat in die week de luiers weg gaan (alleen nog in bed) en dat hij vanaf dan op het potje moet gaan.
    Als die week is aangebroken, luier uit en lekker laten gaan. Sopje en dweil klaarzetten en hoppa.

Hier was hij toen op dag 4 zindelijk. En het gaat supergoed! Eerst lekker in zijn blote billen, daarna in boxershort en als laatste stap ook zijn gewone broek. Hij heeft echt nooit ongelukjes en gaat altijd uit zichzelf naar de wc. In het begin heel vaak, nu zit er meestal een paar uur tussen.
    Hem naar de wc sturen en herinneren zorgden hier voor een flinke weerstand, dus wij hebben het gewoon losgelaten. Op dag 3 een flinke weerstand, maar niet aan toegegeven en dag 4 was hier dus DE dag.

Succes!

3. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Luier uit, stoppen met vragen en het hem zelf laten voelen. Zodra ze in hun broek plassen en dus ook echt nat worden, komt het doorgaans heel snel dat ze gaan snappen wanneer ze moeten plassen en dat dan ook zelf gaan aangeven.
    Ik zou niet teveel voorbereiden, maar vooral bij een plas in de broek/op de grond aangeven dat hij dat ook op de wc mag doen.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Als hij kan plassen op de po of wc, en last heeft van luiers, is dit toch de uitgesproken tijd om de luier uit te laten?

Mn zoon is nu ongeveer een week overdag uit de luiers. Alleen rond etenstijd doe ik hem soms nog wel aan hij is dan namelijk erg moe en plast meestal echt enorm veel op de grond of kinderstoel, dan is het gewoon even op voor de dag.

Poepen doet hij nog wel regelmatig in zn onderboek helaas maar plassen gaat overwegend goed.

5. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    We laten hier gewoon de luier uit en we zetten haar op de wc. Eerst wilde ze ook niet, maar probeerde haar wel te motiveren. Nu gaat het beter. Eerst plassen dus hup naar de wc. Poepen wil ze nog niet op de wc, dus dan maar in de luier. Komt vanzelf. Ze geeft het trouwens ook niet aan hoor, wanneer ze moet. Ik houd de tijd gewoon wat in de gaten en zeg dat ze even naar de wc moet. Ook in openbare gelegenheden gaat het goed.
    Ze hield trouwens de plas eerst veel te lang op, dat gaat gelukkig nu beter.

6. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0

Maar dat heeft niks met zindelijkheid te maken. Bij zindelijkheid voelen ze zelf dat ze naar de wc moeten en gaan dan ook. Als je kind niks aangeeft dan zou ik die luier nog aan laten omdat je kind er dan nog niet aan toe is.

7. wachtend

wachtend Niet meer actief

Hier merkte dat hij snachts ineens droog was, overdag luier uitgelaten de eerste dagen zou ik een emmer met sopje klaarzetten want serieus je hele woonkamer word gedweild :D en binnen een week had hij geen ongelukjes meer en is hij dag en nacht droog.

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik zou onderbroek aandoen en laten lopen dagen lang in.
    Vraag niets, zet wel even voordat jullie lang weggaan bijv wil niet dan prima laat hem plassen buiten of in broek neemt kleding mee.

9. Catootje86

Catootje86 Actief lid

19 nov 2012
    220
    0
    0
    NULL
    Oss
    Wij hebben hier een potje in de woonkamer gezet toen hij interesse begon te krijgen in z'n poepen en plassen. Maanden was het m'n mooiste meubelstuk, maar sinds een aantal weken wordt hij goed benut. Ik heb geen haast dus laat hem de keuze; wil je een luier aan vandaag of in de blote billen? (Op mijn vrije dagen).
    Kiest hij voor de blote billen, dan zegt hij zelf al 'niet op de grond plassen, op het potje!' 9 van de 10 keer ligt het op de vloer of in de buurt van het potje, maar hij is steeds vaker op tijd.
    Met vanmorgen de primeur; ik ging even douchen en hij liep in Adamskostuum rond. Na een paar minuten kwam hij gezellig de badkamer in en wilde erbij, prima. Maar toen hij ging zitten zag ik een veeg poep op het bad... Dus hem laten spetteren en zelf gauw kijken in de woonkamer (met in m'n hoofd: niet over de duplo/racebaan/het tapijt aub!!). En daar stond het potje, met een drolletje er in! Zo trots!!
    Hier lijkt het No pressure systeem best te werken dus. 😊

10. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    boekjes erover lezen (Op het potje, Zaza en het potje) die waren heilig hier, en maanden mee naar de wc, ja echt.

11. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Euh.... Ze voelt wel aan wanneer ze moet plassen en ook wanneer ze moet poepen. Bij dat laatste vraagt ze om een luier. Ze kan een hele dag droog blijven en heeft amper ongelukjes. Ze weet dat ze moet plassen. Maar ze is in een fase waar ze op alles nee zegt, terwijl het ja moet zijn. Dus hier gaat de luier niet meer aan, alleen met slapen en poepen. Mijn dochter is drie en heeft hulp nodig om op de wc te gaan. Ze kan er zelf niet opklimmen. Maar bedankt voor je inbreng.

12. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    meiden bedankt voor jullie reacties.
    Ik ga binnenkort maar eens gewoon een paar dagen thuis de luier uit laten.
    Dit hebben we al eerder geprobeerd, maar hij geeft er niets om dat hij dan vies word zeg maar. het is gewoon een viespeukie hahaha.

Maar wellicht nu een poosje verder en is er iets veranderd.

13. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Als dat 'm niet kan schelen, is hij er nog niet aan toe.
    Evt kun je een beloningssysteem inzetten, maar ik zou dat zelf beneden de 3 nog niet doen.

14. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    @miss appletree
    zoontje kon ook niet zelf op het toilet klimmen, wij hebben een verkleiner met trapje eraan gekocht. Dit ging super.
    P.s. het staat nog te koop op marktplaats

15. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    ons zoontje is ook 3 en doet het helemaal zelf. Krukje van de xenos en hij zet deze er zelf voor, doet broek naar beneden en gaat zelf plassen of poepen. Hoe meer jij je kind stuurt hoe minder goed zij het zelf aangeven. Niet sturen maar zelf leren te bepalen wanneer het tijd is voor de wc. Ook moeten ze leren om te willen stoppen met spelen om even die tussenstop te maken. Dan gaat het even iets vaker mis maar zo leren ze wel echt zindelijk zijn.

16. fafa

fafa Niet meer actief

Ik weet het niet...
    Onze oudste boeide het ook niet om nat en vies te worden. Maar op het moment dat we haar telkens iets lekker gaven als ze zelf op het potje was gegaan was ze in 2 dagen zindelijk. Toen was ze nog geen 2,5.
    Dus toen was er blijkbaar fysiek en mentaal wel aan toe, ze zat alleen nog op een incentive te wachten ;)

Deel Deze Pagina