bloedgroep vraagje!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door heppiedepeppie, 20 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Vandaag heb ik mijn tweede echo gehad. Omdat mijn bloedgroep A negatief is moet ik rond de 30 weken bloed op laten sturen naar A'dam waar ze dan kunnen zien aan mijn bloed, wat de bloedgroep van mijn baby is.
    Dit in verband met de rhesus factor.

Nu belde ik mijn moeder net en zij vertelde me dat haar bloedgroep A positief is, en ze weet bijna 100% zeker dat die van mijn vader ook A positief is. Kan ik dan wel A negatief hebben?? Dat vond ik wel raar....

Oh ja, en ik ben echt van mijn eigen papa :D. Of is het zo dat positief en positief ook samen negatief kunnen worden?

Groetjes!!

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    ja hoor. je ouders hebben 2 genen voor de bloedgroep. Van elk hun ouders 1. Blijkbaar hebben ze allebei 1 positief en 1 negatief. En bij hun zaadcellen/eitjes is de kans 50-50 op positief of negatief.
    Ze hebben dan aan jou de 2 negatieve doorgegeven.

2 negatieve ouders kunnen geen positieve kindjes krijgen (normaal gesproken)

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik sluit me aan bij hierboven. Het kan zeker wel.
    De kans hierop is 25%...

4. Bri

Bri Niet meer actief

Klopt helemaal.
    Je ouders hebben dan blijkbaar allebei "+ -". De + is dominant, dus zij hebben een positieve resusfactor. Maar blijkbaar hebben ze allebei de - aan jou doorgegeven en heb jij "- -", wat neerkomt op een negatieve resusfactor.

5. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    oh oke, dan weet ik in ieder geval hoe het zit en dat ik wel echt van mijn papa ben :D:D (grapje)

Maar bedankt voor jullie uitleg!

Deel Deze Pagina