Ik zeg alleen dat je de 6 weken voor moet zijn. Dit zijn adviezen wat ik in mijn werk mee maak en ook van diverse kraamverpleegkundigen hoor. Sommige ouders beginnen nl. net voor dat ze aan het werk gaan nog eens met kolven en vinden het dan gek dat hun kindje het flesje niet wil. Ik maak het in de kraamweek ook wel eens mee dat er een flesje gegeven moet worden omdat het bijvoeden op een andere manier soms niet haalbaar is. Let op: ik doe dit alleen in situaties waarbij het kindje echt goed aan de borst drinkt en altijd in overleg. Meestal geven ouders dit aan en is het ook hun keuze en ik steun ze daar in. 'k Heb nog niet één kindje gehad wat daarna de borst niet meer wilde. Kindjes die nog niet goed drinken aan de borst, zou ik idd geen flesje aanbieden. Maar mocht ik zelf een kleine krijgen, dan begin ik wel met een week of 3 (er van uitgaand dat de borstvoeding dan prima loopt en het kindje goed drinkt). Ieder moet die keuze voor zich maken. Overigens de adviezen zijn 4 tot 6 week en niet na de 6 weken. Garanties heb je nooit en er zullen altijd kindjes zijn waar het niet gelijk lekker gaat. Overigens is de tepel/speenverwarring in opspraak en niet iedereen gelooft erin. Ik geloof er wel in, 'k heb 't ook uit eigen ervaring gezien maar dit was een situatie waarin het kindje niet goed uit de borst dronk en op de 3e dag een flesje kreeg van de ouders. Dit gebeurde 's nachts en uiteraard niet op mijn advies en het heeft even geduurd maar uiteindelijk is het kindje weer netjes aan de borst gekomen.
Als je een combi wilt gaan doen van borst en flesvoeding, kun je het beste kiezen voor hypoallergene voeding. Deze voeding lijkt het meest op de borstvoeding en dan hebben ze er het minste last van. Overigens heb je wel kans dat de borstvoeding terug loopt en je kindje krijgt niet optimaal alle 'goede' dingen van de borstvoeding binnen.
Ik ben beginnen kolven toen ons meisje 2 maanden oud was. Eerst proberen als je veel melk hebt, na de voeding een flesje te vullen, en nadien elke keer als je man het flesje van de vorige dag geeft, kan jij op je gemak een flesje vullen voor de volgende dag. Zo hebben we het hier lang volgehouden. En ik kon wel eens 's avonds weg, naar de postnatale kiné vb. Toen ze 4 maanden was, was ik het kolven wel een beetje beu, en kreeg ze 1x flesje, ook omdat ze naar de onthaalmoeder moest. Zo heb ik het toch nog 2 maanden volgehouden, 4x bv en 1x fles. En in't weekend volledige bv. Dat kan echt hoor, het hangt van ieders melkproductie af. Nu is ze bijna 7 maanden oud, en geef nog steeds 's morgens en 's avonds bv. Zalig. Vooral in het weekend, leg je die gewoon bij je, laat je haar wat zabberen (tegen dan vinden ze de weg zelf wel ) en nadien val je samen met 3'tjes weer in slaap. Alleen zien dat het geen gewoonte wordt. Alhoewel, ik vind het een goede gewoonte om in het WE uit te slapen. Ik hoop het zo nog even te kunnen volhouden. Zo een borstje voor het slapen gaan lijkt voor een baby'tje toch zalig, niet? Ik kan er waarschijnlijk ook geen afscheid van nemen...