goedemorgen, allereerst wil even zeggen dat ik het hartstikke fijn vind dat er weer een lactatiedeskundige op het forum is, super!! Mijn zoontje krijgt volledige borstvoeding en doet het hier hartstikke goed op, weegt al bijna 7 kg. Ik ben sinds 2 weken weer aan het werk, Hielke gaat dan naar de oppas toe. Bij de oppas is zijn drink en slaapgedrag anders dan thuis. Thuis: hij komt ongeveer om de 3 uren voor een voeding, drinkt dan maximaal 10 minuten aan de borst en wil geen toetje, slaapt niet na de voeding. Slaap overdag eigenlijk helemaal niet, soms een hazeslaapje tijdens het wandelen. Hij heeft thuis veel zuigbehoefte, wil geen speen alleen maar een pink. Thuis spuugt hij veel na de voeding, is ook bekend met reflux. Bij de oppas: Hielke krijgt flesje mee met 180 cc. Deze drinkt hij nagenoeg helemaal leeg. Komt om de 4 uren en lijkt minder zuigbehoefte te hebben. Doet ongeveer 15-20 minuten over een fles. Hij spuugt minder en slaapt overdag regelmatig. Voor mijn gevoel krijgt hij bij mij aan de borst te weinig, hij drinkt te kort. Daarom komt hij vaker en gaat hij niet tevreden slapen. Nu heb ik gisteren hem steeds een flesje gegeven. Ik kolf amper 150 cc dit dus aangevuld met een andere voeding tot 180 cc. En het lijkt beter te gaan. HIj komt nog steeds voor een nachtvoeding, ondanks dat hij gisteravond rond 23.00 uur 170 cc uit een flesje gedronken heeft. Het kan dus mogelijk zijn dat mijn voeding niet genoeg bevat voor hem. Graag zou ik willen weten of mijn gedachten kloppen en wat ik het beste kan gaan doen. Ik heb al eens een kolfweekend gehouden en gebruik ook al domperidon. groetjes Suzanne
Beste Suzanne, Ik voel mij ook erg welkom op de site!! Op zich fijn natuurlijk dat het bij de oppas goed gaat, alleen als moeder is het toch fijner als het bij jou beter gaat ..... Allereerst: ik denk dat er helemaal niets mis is met je productie als ik alleen naar zijn groei kijk: hij groeit ongeveer 1 kilo in de 5 weken (200 gram per week): perfect! Is hij onrustig na de borst? Je schrijft dat hij veel zuigbehoefte heeft: wil hij dan niet meer aan de borst? Spuugt hij ook na de fles? Heb je toevallig een sterk toeschietreflex? 150 ml kolven per keer is echt wel goed hoor, zegt zeker niet dat je productie achterloopt: hij zal er in principe zeker de 150 maar waarschijnlijk meer uithalen. Annemarie
Bedankt voor je antwoord. Ik heb een erg sterk toeschietreflex, hij heeft het daar vaak moeilijk mee en kan er soms niet tegenaan slikken. Ik haal hem er dan vaak even af. Zelf stopt hij dan met zuigen en slikt alleen maar. Het teveel aan melk laat hij gewoon uit zijn mondje lopen. Hij heeft erg veel zuigbehoefte, dit houdt hij ook na het drinken, wil echter niet meer aanhappen, laat dan gelijk los. Hij sabbelt veel op zijn eigen handjes momenteel. Ik voed hem zelf bijna altijd liggend (dit ivm pijn in zijn nekje door het KISS syndroom), ik weet niet of dit ook invloed heeft. Ben blij om te horen dat ik mij geen zorgen hoef te maken over mijn productie. alvast bedankt groetjes Suzanne Ps alvast een fijne vakantie gewenst
Wat je doet om hem eraf te halen als de melk toeschiet is prima: je kan dit zelfs iets ervoor doen (als je het voelt toeschieten) dan laat je de melk in een doek wegspuiten: als het heftige toeschieten voorbij is dan kan hij iets rustiger drinken. Je kan ook eventueel in de australische houding voeden (hij ligt als het ware op je en drinkt tegen de zwaartekacht in) Zijn zuigbehoefte komt waarschijnlijk omdat hij te snel zijn voeding binnenkrijgt om zijn zuigbehoefte te kunnen stillen en heeft waarschijnlijk minder met honger te maken.