Ik ben zwanger van mijn eerste kindje en heb dus nog niet zo veel ervaring. Jullie, meer ervaren moeders kunnen me vast helpen. Ik heb al een paar keer de vraag gehad of ik borstvoeding of flesvoeding wil geven. Ik wil graag de borst geven als het lukt maar, mijn vraag is: Kun je het ook allebei doen? zodat mijn vriend en moeder ook afentoe een flesje kunnen geven?
Je kunt ook kolven om je vriend eens het flesje te laten geven. Doen we hier ook wel eens maar na een paar keer vondt hij het wel weer goed, haha. Niet dat ie het niet leuk vondt integendeel, maar ja mannen he haha. Je kunt volgens mij ook bv en fv geven tegelijk maar geen ervaring in. Maar ik vindt als je het allen wilt doen voor je vriend, je beter kunt kolven hoor.
nou ik zie eigenlijk nog wel meer voordelen van flesvoeding geven, bij dagjes weg etc Maar dat kolven lijkt me helemaal niets... vandaar
Maar als je bij je borstvoeding productie hebt, kan je natuurlijk niet zomaar een dag weg zonder te voeden of te kolven en dan maar kunstvoeding geven. Borstvoeding is een principe van vraag en/is aanbod. Je kindje drinkt aan de borst (vraag) je borsten maken melk (aanbod). Kan je een keer de kleine niet aan de borst voeden, om wat voor rede dan ook, zul je moeten kolven. Omdat je borsten weten dat ze melk moeten maken, dat zijn ze immers gewend door dat vraag=aanbod principe. Steeds een voeding overslaan en kunstvoeding geven, daarmee raakt het vraag en aanbod wat op elkaar afgestemd is ontregeld en zal er minder melk zijn, omdat er dus minder aangelegd/gekolfd is (minder vraag = minder aanbod). Ga je een hele dag weg, dan zul je vanzelf aan je borsten voelen dat het tijd is om te voeden/kolven omdat ze gewend zijn bijv 9 keer per dag vraag is naar melk. Liefs, Hanneke!
inderdaad je kunt het niet uitkiezen wanneer je wel zin hebt in bv en wanneer niet. Hier ben ik s`morgens al blij als ik bv kan geven want ze springen letterlijk! Als je een keer fv wilt geven en geen bv zul je wel moeten kolven voor je productie en je arme tietjes, dus als jij tegen het kolven opziet zou ik me goed bedenken wat je wilt.
Ik zag ook enorm op tegen het kolven ... en het is nooit een hobby geweest ... maar het was me dubbel en dwars waard. Dus ik zou zeggen: probeer het ... je kunt makkelijker van BV > FV dan andersom
Ik geef mijn meisje de borst en ook flesvoeding. Ik wilde eigenlijk alleen borstvoeding geven maar na Tes' geboorte kwam het niet op gang. Echt van alles geprobeerd, tot ze 10% van haar geboortegewicht was afgevallen, toen maar flesvoeding bij gaan geven. Gelukkig is ze heel makkelijk en 'pakt' ze alles wat ze maar pakken kan, de borst, de fles, fopspeentje en zelfs mijn neus en lip, ! Ik geef dus nu eerst de borst (zo'n 20 min.) en daarna nog een flesje. Dit omdat ze niet tevreden is met alleen de borst. Maar het bevalt me uitstekend, borst en fles. Vooral wanneer ik niet zoveel tijd heb is het ideaal, dan geef ik haar dus meteen een flesje. Maar ik blijf ook nog wel even doorgaan met borstvoeding, zo fijn even een momentje samen!
maar als ik het dan goed begrijp kan je wel de helft van de tijd borstvoeding geven omdat je borsten dan gewend raken aan die hoeveelheid? of niet...?
@Mazz: ja en nee... als je kindje een supervast ritme heeft, is dat wel gemakkelijk te doen, maar ik hoor niet veel dat kindjes, zeker BV-kindjes een supervast ritme hebben. Als je het een beetje om-en-om doet, kan het op den duur wel, maar voor de eerste weken wordt geadviseerd om volledig BV te geven, omdat er anders tepel-speen-verwarring zou kunnen ontstaan bij je kindje en hij de tepel uberhaupt niet meer gaat pakken. Mijn advies, als je twijfelt, zou ook zijn: begin met BV, je kunt altijd nog zien of je FV erbij gaat doen of daarnaar overstapt. Andersom kan namelijk niet echt, (ja, soms hoor je dat het TOCH nog lukt, maar dat is nou niet bepaald de regel). Enneh, wat betreft dat het zo leuk is voor je vriend of moeder om ook eens een flesje te geven: het zit hem niet enkel in het voeden hoor. Ze kunnen ook andere dingen doen met het kindje die leuk zijn. Op zich is het voordeel als je je vriend af en toe een flesje laat geven wel weer dat het gemakkelijker is als jij weer aan het werk gaat, maar over het algemeen lukt het op dat moment alsnog prima om de fles door een ander te laten geven... Over het kolven: dat valt mij aardig mee hoor... En als je toch je productie op gang moet houden, zou ik lekker voor kolven gaan: moedermelk is toch het gezondste voor je kindje, kunstvoeding blijft gezondheidshalve een tweede (goede) keuze. Voordeel van BV is natuurlijk ook weer dat het lekker gratis is, Ik vind de KV behoorlijk duur! Maar kijk het allemaal ook nog even aan. Je kunt nu wel bedenken van: Ik ga het zo-en-zo doen, maar je weet niet hoe het gaat lopen. Ik heb hier aardig wat strijd moeten voeren om de BV te laten slagen, (eerste dagen kolven om productie op gang te krijgen, aanlegproblemen met Thirza dus eerst vingervoeding en later met tepelhoedje, vervolgens weer eerste deel voeding afkolven omdat ik veel te veel had... Inmiddels drinkt ze overigens helemaal normaal, zonder toeters en bellen . Ik merk overigens wel dat Thirza echt wel behoefte heeft aan die warme borst. Woensdag ging mijn man met de fles afgekolfde melk geven en daar ging ze helemaal van overstuur, (in de loop van de dag pakte ze de fles wel hoor). Toen ik op een gegeven moment tussendoor toch maar even de borst gaf, was ze echt in 1 seconde van totaal van de kaart weer helemaal rustig... is toch een stukje intimiteit wat je je kind kunt bieden, wat ze uit de fles niet halen, (niet bedoeld als aanval op FV-moeders!). Ik had trouwens voor de bevalling ook veel nagedacht over hoe het zou zijn enzo, bedacht me regelmatig dat het toch wel een heel vreemd idee was, een kind dat uit je borst drinkt, maar niets is minder waar en ik vind het helemaal super! Dus start gewoon met BV zou ik zeggen, kijk hoe het je bevalt, en zie dan verder. Dan heb je tenminste echt de keuze. Als je gelijk al met flesjes gaat werken, zeker als je daarbij kiest voor KV, heb je die keuze straks niet meer...
als je bv wilt geven, geef je dat lijkt mij omdat je vindt dat dat de beste voeding voor het kindje is. en ja je zou borstvoeding kunnen combineren met flesvoeding, maar dat is iets wat je eigenlijk het beste kunt doen zodra je productie stabiel genoeg is, en dat is het in het begin nog niet. wat wel iets is waar je over na moet denken als je het wilt combineren met flesvoeding, dat de voordelen die er te behalen zijn indien je de 1e 6 maanden exclusief borstvoeding geeft je dan teniet doet. en ja elke voeding die ze binnen krijgen is goed, maar de voordelen zoals die gesteld worden die behaal je dan niet, dus dan vraag ik me af waarom je dan zou willen combineren. beter zou zijn als je de voedingen die je zou willen vervangen door flesvoeding zou afkolven, en nee tis geen leuke bezigheid maar als je productie goed op gang gekomen is, zul je zien dat het steeds makkelijker en makkelijker wordt, en je zo een flesje gevuld heeft die papa-oma-opa of wie dan ook kan geven.
Bij mij denk ik wel... Ik geef gewoon de borst als het mij uitkomt, anders meteen een flesje. Daar zijn mijn borsten denk ik aan gewend (zo'n 4 keer per dag 20 minuten aanleggen). 's Nachts geef ik altijd meteen een flesje, maar dan is 's ochtends wel mijn hele nachthemd nat. Overdag drinkt Tes ze wel goed leeg en lekken ze niet. Alleen als ze de halve dag niet bij me heeft gedronken, omdat ik lekker wilde shoppen . Het is inderdaad afwachten voor je hoe het gaat lopen. Je kunt wel iets heel graag willen, maar of het ook zo gaat? Ik wilde heel graag alleen de borst geven (en dan ook kolven), heb er ook veel voor gedaan, maar het ging net even anders. Nu ben ik heel blij dat ik mijn meisje toch nog wel een beetje borstvoeding kan geven, al ben ik daar wel best druk mee, soms een uur per voeding (en dat eerder om de 3 uur...). Ik moet er wel bij zeggen dat ik een supermakkelijk meisje heb, je hoort niet heel vaak dat kindjes de borst naast de fles zo goed accepteren, zeker niet de eerste weken. Even offtopic... Ik vind wel dat er heel makkelijk over borstvoeding gedaan wordt. Mijn ervaring is dat het dus allemaal niet vanzelf gaat, dat je er best veel voor moet doen en dus erg gemotiveerd moet zijn. En soms kan je er niets aan doen als het niet lukt. Ik heb een geplande keizersnede (i.v.m. stuitligging) gehad en dat komt de borstvoeding niet ten goede. Alhoewel, bij mijn buurvrouw in het ziekenhuis die ook een keizersnede heeft gehad, spoot de melk uit haar borsten en dat terwijl zij bewust voor flesvoeding koos. Bij mij kwam er echt geen drupje uit de eerste dagen en Tes lag bijna de hele dag aan mijn borst. In mijn zwangerschap heb ik ook nooit lekkende borsten gehad. Natuurlijk is het ziekenhuis ook geen goede plek om rustig met de borstvoeding aan de slag te gaan, vooral niet als je met z'n tweeen op een kamer ligt en beide veel bezoek krijgt. Ik zat zelfs te kolven met bezoek erbij (onder een dekentje)! Achteraf gezien erg dom dat ik niet gewoon het bezoek gevraagd heb om even weg te gaan. Maar met andere woorden; je hebt het gewoon niet altijd voor het zeggen... Ik kan je alleen als tip meegeven: bereid je goed voor, wees gemotiveerd en zorg dat je in alle rust je kindje kunt voeden. Heel veel succes straks en natuurlijk ook heeeeel veel plezier! Groetjes, Koetje
iedergeval dankjewel voor jullie reacties. Het is mijn eerste kindje zoals ik al zei en ik ben me gewoon eens aan het oriënteren op de mogelijkheden. Het borstvoeden leek me eigenlijk al niets om eerlijk te zijn. Ben een beetje bang voor de pijn etc Mijn borsten zijn nu al 2 maten gegroeid waar ik best wel last van heb (en ze zijn rood en zitten vol met striae) Ik weet niet precies wat de effecten van borstvoeding zijn op je borsten? Maar ik zou het toch wel willen proberen omdat het natuurlijk zo gezond is voor de baby. (Na de geboorte heb ik gepland om 3 maanden thuis te blijven voor ik weer ga werken)
Ik heb ook een tijd bv en fv gecombineerd, maar na een paar weken liep mijn bv productie wel terug. De eerste 6 weken volledige bv gegeven, ging ook niet zonder slag of stoot en ik heb de eerste dagen met gekromde tenen van de pijn gevoed. Maar ja, na een tijdje doet het echt geen pijn meer. Ik vond het zo gezellig, zo'n momentje tussen mij en mijn kind. Door overmatig spugen (reflux) ben ik met 3 maanden gestopt, vond het heel jammer. Bij de volgende probeer ik het weer. Gewoon proberen hoor, wie weet vind je het wel geweldig. Flesjes opwarmen, schoonmaken etc. is ook niet ideaal, ik vond bv vaak juist een stuk makkelijker.
Als je borstvoeding niks vind, doe je het gewoon niet. Jouw keuze, niemand anders die die keuze kan maken voor je. Je kan het hoogstens eerst proberen alvorens te zeggen dat je het niks lijkt/vind . Borstvoeding geven hoeft echt geen pijn te doen hoor. Hier heeft het eigenlijk nooit pijn gedaan. Oke in het begin voelt het wat onwennig aan, maar alles is dan nog onwennig. Later heeft het bij mij een keer een tijdje pijn gedaan omdat ik op een of andere manier een soort van kloofje had en toen hun eetkamermeubilair getest werd maar vaker niet hoor. Gewoon afwachten dus eigenlijk. Borstvoeding heeft eigenlijk geen effecten op je borsten. Tenminste niet naar mijn weten. Het theezakjes-effect komt niet door het geven van borstvoeding maar door zwangerschapshormonen. Kan alleen zijn dat je borsten wat langer wat groter blijven ivm melkproductie, maar hoeft niet hoor. Als jij het een gezonde keuze voor je kindje vind, dan zou ik er als ik jou was 100% voor gaan! Volg ook een cursus of meerdere, kan je zeker wat van opsteken ! Op het werk heb je tot 9 maanden recht om je kindje te voeden. Je mag dan 25% van je contracturen besteden om, naar de kleine toe om te voeden, de kleine naar je toe laten komen om te voeden, kolven op het werk of thuis, eerder naar huis van het werk of later beginnen op het werk. Relacteren/Relactatie heet dat en dat heeft zeker wel grote kans van slagen als je er als ouders maar 200% voor gaat !
Kijk het gewoon aan en probeer het als je het wilt, en wil je flesvoeding geven nou dan geef je flesvoeding, ook gezond hoor! Ik vindt het t mooiste wat er is en ben zooo blij dat ik het doe. Heb er zelf nooit over nagedacht het was voor mij altijd al duidelijk dat ik bv ging geven, maar zo denkt niet iedereen. Pijnlijk vobdt ik het helemaal niet, ik was ook een beetje bang. Tja en het effect, ze zijn veel groter de tietjes dus ja daar is geen bezwaar tegen he... Nou ik ben eens benieuwd wat je keuze wordt uiteindelijk! Succes met een keuze maken...
@bolbuikje... ik zou toch niet zo gemakkelijk doen over relactatie: het lukt vaker niet dan wel! En lukt het wel, dan heeft dat reteveel moeite gekost, dus vandaar dat ik maar zeg: als je twijfelt eerst BV proberen, kun je altijd toch nog FV gaan geven. @Mazz: BV geven doet geen pijn hoor, Als je goed aanlegt niet, in ieder geval en mocht dat niet helemaal lukken, dan kun je een tepelhoedje gebruiken, (hier gebruikt omdat Thirza mijn tepel niet vacuum kon zuigen de eerste periode, werkt prima, beetje gepruts, maar ach... dt heb je met FV ook als je steeds een flesje moet maken, ). Wat ook al gezegd wordt: het theezakjes-effect heeft niets met BV te maken maar met je zwangerschap(shormonen). Zorg dat je goeie stevige bh's draagt na de bevalling, en verzorg de huid van je borsten goed, dan kun je in ieder geval een positieve invloed uitoefenen op wat er komen gaat: dat verschilt per vrouw. Ik ben gegroeid van cup B naar E tijdens de zwangerschap en behalve de beroemde stuwing, zijn mijn borsten verder niet meer gegroeid hoor! Ik heb het destijds niet gedaan, maar heb daar achteraf wel spijt van: een borstvoedingscursus volgen. Zat ik daar 's nachts na de bevalling met Thirza en de grote vraag: Shit, hoe doe ik dat nou? Heeft hier niet echt geholpen om e.e.a. goed op gang te krijgen Doen dus, die cursus volgen, want als je 's nachts ligt te bevallen, gaat de kraamhulp weg als alles opgeruimd is en dan lig je daar niet te weten wat je nou precies moet...