Borst en fles

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Tjilpje, 7 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter krijgt volledige borstvoeding, kan prima. Ben gastouder dus kan dit ook blijven geven. Nu heb ik niks met kolven, diep respect voor de moeders die die kunnen alsof het niks is;) Heb bij de vorige twee echt wel geprobeerd, maar als ik de kolf zie springen de tranen al bijna in mijn ogen. Ik vind het afschuwelijk waarom geen idee, maar heb er iets tegen:(

Nu is mijn punt natuurlijk dat ik wel eens weg moet en mijn man maar moet hopen dat ze het red;) gaat altijd goed. Volgende maand heb ik een afspraak die langer duurd en ik 1 voeding niet kan doen.

Nu wil ik haar dan een flesje geven, zou dat mogelijk zijn? gewoon heel af en toe een flesje? en hoe pak ik dat aan? met oefenen?

Ik heb geen behoefte om hele dagen weg te blijven, maar gewoon eens voor 1 voeding als ik toch even niet in de buurt ben;)

2. mamavan3

mamavan3 Fanatiek lid

24 mei 2007
    1.849
    5
    38
    fulltime huismama
    rotterdam
    hoi,. je zou als flesje het beste de medela calma kunnen gebruiken die heeft het zelfde effect als je borst en zo zal je kindje dus niet de fles weigeren of je borst nadat ze de fles gehad heeft , het flesje is wel duur maar wel super goed!

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Helaas moet je dat wel vantevoren uitproberen als je erop wilt kunnen rekenen dat ze de fles pakt. En in mijn ervaring moet je dit zelfs regelmatig doen, onze dochter was de fles ook weer helemaal vergeten na een tijdje nl. (Maar misschien geldt dit niet voor jouw dochter. Het probleem is dat je (man) dit pas weet wanneer het te laat is; als jij er niet bent! :()

Regelmatig een flesje geven terwijl het maar heel af en toe hoeft is natuurlijk niet zo fijn (voor je productie?).

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier moesten we op een gegeven moment ook echt een flesje per dag geven omdat mevrouw de fles ging weigeren. 1-2x per week bleek niet voldoende. Pas na een tijd dat het geen probleem meer was en nu maakt het haar niet zoveel uit volgens mij, melk=melk. Al wil ze 's avonds laat en 's nachts alleen bij mij live drinken.

5. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Ik had ook de medela Calma, maar die pakte ze dus absoluut niet. Ze weigerde eigenlijk eerst elke fles, hoewel we met 4 weken waren begonnen met oefenen. Dit heeft tot ze 20 weken was geduurd. Nu gaat het ineens super.
    Ik oefende eerst wel met gekolfde melk, maar uiteindelijk brak me dit ook een beetje op, steeds maar kolven en het vervolgens weg kunnen gooien als ik teveel had verwarmd.
    Ik ben blijven oefenen 1 keer per dag maar dan met flesvoeding omdat dit wel geld kost, maar minder energie, die ik toen echt nodig had.
    Het kan dus wel gewoon.
    Als je dus niet kolft zal ik vanaf nu beginnen met oefenen met de fles, met gewoon een beetje flesvoeding erin. Maakt ze er meteen geen probleem van dan zou ik het om de dag 1 x een beetje aanbieden (en daarna gewoon aanleggen alsnog) zodat ze blijft weten hoe het moet. Ik zou dus niet wachten tot die keer dat je weg moet. En daarnaast heb je dan toch een bus flesvoeding aangeschaft en die zijn maar een maand houdbaar als ze open zijn en anders is het ook zonde om weg te gooien.
    Succes!

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Het lijkt me zeer af te raden om een fles te geven als jij niet wil kolven. Zeker nu. Dat is echt funest voor je melkproductie. Dus of niet weg gaan zonder je dochter, of kolven op het moment dat je dochter een fles krijgt. (en dan de borstvoeding in de fles de volgende voeding ipv KV)

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik haat het ook te kolven en heb dat alleen igv nood gedaan.

Maar ik kolf nog liever dan kunstvoeding te geven.

8. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    als je toch echt niet wilt kolven en geen bus flesvoeding wilt aanschaffen zijn er ook kleine pakjes 200ml met kant en klare kunstvoeding. die zou je incidenteel kunnen gebruiken. hoe ze met flessen omgaat moet je in de praktijk maar zien. je hebt ook kans dat ze gewoon uit de fles dirnkt natuurlijk ;)

9. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Je zou nog kunnen proberen met de hand te kolven? Misschien dat dat iets fijner voelt.

Behalve dat het niet goed is voor je melkproductie om een voeding "over te slaan" is het ook beroerd voor je borsten. Je krijgt dan echt enorme stuwing.

10. fafje

fafje Niet meer actief

ja als je een flesje wilt geven moet je het regelmatig doen..hier zoonlief pakte vanaf week 5 heel makkelijk de fles, regelmatig gegeven...toen even 2/3 weken niet...gelijk vergeten...nu zit ik met een halve flesweigeraar...

11. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Ik heb echt nog nooit last gehad van mijn borsten of verminderde productie bij een keer overslaan. Maar misschien heeft dit te maken met hoe vaak je kindje drinkt. Sommige kindjes laten makkelijk 3 a 4 uur tussen een voeding en/of slapen de nacht door. Die van mij kwam vaker en meestal ook 2 keer per nacht, dus mijn productie bleef gewoon op peil omdat er dus nooit zoveel tijd tussen zat.
    Maar je bent nog niet zo heel lang bezig met bv en dan is het idd wel uitkijken, al is het niet zo dat na 1 voeding overslaan het allemaal minder is.
    Maar als je om de dag 1 voeding aanbiedt in een flesje met bijv. maar 30 cc kan je alsnog daarna aanleggen en dan is het geen probleem hoor (mijn ervaring dan)

Daarnaast wordt er soms gedaan alsof af en toe flesvoeding geven een zonde is. Maar ik denk dat iedereen moet kijken naar wat bij haar situatie past en haalbaar is. Wel is het mooi als je de eerste maanden exclusief BV kunt geven. Maar als dat op de 1 of andere manier niet kan dan is het een mooi alternatief toch als je af en toe een voeding kan vervangen?
    Ik vind dus dat je gewoon heel erg naar je zelf moeten kijken en luisteren. Ik heb nooit een probleem met de kolf gehad, maar als dat op de 1 of andere manier echt niet voor jou werkt?
    En als je wel wilt dat je kindje uit een flesje kan drinken dan zal ik wel beginnen met oefenen, het kan namelijk even duren, al hoeft dat niet.

12. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties dames, ik heb toch besloten om morgen mijn handkolf van zolder te gaan plukken en af te stoffen;)
    Ik waag een poging om weer te kolven.

13. zonnebloempje

25 apr 2008
    48
    0
    0
    Hoi,

Hier hebben we een meisje van bijna 9 weken oud. Ze krijgt 6 voedingen per dag waarvan 1 flesvoeding met KV. Hier zijn we mee gestart nadat ze opgenomen geweest is in het z'huis. Ze kreeg toen sondevoeding (wel met BV) en ik ging kolven. Resultaat was wel dat productie terugliep en ik niet meer genoeg had.
    Ik zou nu een poging kunnen doen om de productie op te schroeven maar ben tevreden op deze manier.
    Het geeft voordelen. Zij went aan de fles en ik heb op dat moment iets meer vrijheid. Daarnaast kolf ik ook nog weleens en geef haar (of haar papa geeft het) in een fles (maar dat is incidenteel (2 x per week ofzo).

Deel Deze Pagina