Hoi, Aanstaande vrijdag krijg ik een geplande keizersnede. Mijn oudste zoontje was 9 pond bij de geboorte (na 20 uur spoedkeizersnede), en dit kindje volgt hetzelfde groeischema. Mijn zoontje was zo groot dat hij gelijk aan een glucose-infuus moest, en ze hebben hem in het ziekenhuis een flesje gegeven. Bij mij kwam de borstvoeding wel goed op gang, maar hij kreeg het niet voor elkaar om fatsoenlijk aan de borst te drinken, alle pogingen van lactatiekundigen etc. ten spijt. Ik had ondertussen een overproductie, en kolfde alles. 'S ochtend kolfde ik in 7 minuten bijna een halve liter melk... Na 3 maanden ben ik gestopt met kolven, omdat mijn zoontje reflux bleek te hebben. Hij reageerde zo goed op flesvoeding, en dat luchtte mij wel op. Mijn man en zwager hebben net zo op moedermelk gereageerd vertelde mijn schoonmoeder. Nu wil ik wel heel graag met dit kindje proberen om de borstvoeding fatsoenlijk op gang te krijgen. Hebben jullie tips? Ik weet dat ik na de ks het kindje meekrijg naar de verkoever, kan ik dan al proberen aan te leggen? En hoe zat het ook weer met goede houdingen? Alvast bedankt, groetjes, Mickey
Hoi. Ik zie dat jou vraag er helaas tussen is gevallen en je inmiddels bent bevallen. Ik hoop dat alles goed is gegaan. Kan ik je nog ergens mee helpen? Groetjes Saskia
Hoi Saskia, Dankjewel voor je reactie. Geeft niet dat de vraag er bijin is geschoten, het is al zo fijn dat je hier überhaupt je vraag kan stellen! Ik heb toch nog wel hulp nodig. Mijn zoontje is 20 juli met een primaire sectio geboren, en was met 38.5wk 4070gr. En weer was zijn bloedsuiker aan de lage kant en mest hij snel bijgevoed worden. Ik heb erop toegezien dat het met fingerfeeding gebeurde, en ik heb hem ook gelijk nog aan kunnen leggen. Gelukkig bleef het toen goed, en hoefde hij niet aan het infuus. Mijn melk kwam heel snel op gang, de 22e kolfde ik in 5 minuten 60cc af. Toen begon de stuwing ook al, en daarmee ook gelijk de problemen met aanleggen. In het ziekenhuis was ook een lactatiekundige, en die heeft veel geholpen. Hij viel wel veel af, toen we de 22e naar huis mochten woog hij 3780gr. Vervolgens kreeg ik weer zo'n gigaproductie, en ging hij slechter aan de borst drinken. Heel onrustig, snel driftig als het niet gelijk lukt, mijn tepels kon hij niet goed pakken, met een tepelhoedje werd hij helemaal gek.Ik had al snel kloven, en hij bleek 3 dagen lang niets aan te komen. Voedingen duurden al snel een uur, en met een peuter in huis kwam ik niet echt goed aan mijn rust toe. (hoewel manlief vreselijk veel doet hier!) De kraamhulp stelde voor om te kolven. Borsten 2 dagen gereset, en toen werd de stuwing minder. Ik kolf alleen af wat ik nodig heb voor een voeding (120cc). Drinken uit een flesje gaat heel goed, maar sinds een paar dagen weet ik het even niet meer. Mijn borsten zitten overvol, zijn steeds warm met harde plekken, en 's nachts word ik badend in de melk wakker. Ik masseer ze onder de douche, dat helpt iets. De laatste dagen zie ik ook dat ik eigenlijk alleen maar voormelk afkolf, en daar groeit hij natuurlijk niet genoeg van. Hij komt ongeveer 8 keer per etmaal, en drinkt dan tussen de 100 en 120cc. Maar het meest vervelende is, dat mijn zoontje er helemaal niet goed op lijkt te reageren. Hij ligt na elke voeding onrustig in zijn bedje, wordt vaak met een gil wakker, ik hoor hem voeding 'herkauwen', kortom: ik ben bang dat hij net als zijn grote broer reflux heeft. Nu hebben we besloten om de laatste fles kv hypoallergeen te geven, en daar gaat het heel goed op. Hij drinkt rustig, is tevreden daarna en poept goed na zo'n fles. Maar wat moet ik met dat kolven? Ik had zo gehoopt dat het nu beter zou gaan, maar het is ons blijkbaar niet gegund. Is het beter om de borstvoeding af te bouwen en helemaal op hypoallergene kv over te gaan? Hopelijk heb je wat tips voor me... Groetjes, Mickey
Hoi Mickey. Gefeliciteerd met je zoontje. Gezien je stuwing en leeftijd van je kindje is het 8 voedingen echt het minimum. Het liefste geef je tussen de 10-12 voedingen per dag. De rode warme plekken zijn in jou geval een teken van overproductie en een voorbode op een borstontsteking. Hoelang kolf je? Kolf je 15 minuten of tot je borst leeg is. Als je kolft tot hij leeg is, dan kolf je ook de vette achtermelk. Het is nu aan te raden om je borsten goed leeg te maken, dmv drinken van je zoontje of dmv te kolven. Masseer je borsten voor en tijden het voeden/kolven richting de tepel en elke keer op een andere plek. Zodat je je borsten echt leeg maak. Voed niet op schema, maar wanneer hij erom vraagt. Laat hem net zo lang drinken tot hij zelf stop of niet meer echt zuigt. Beperk dus niet de duur van de voeding. Bied 1 borst aan en laat deze leeg drinken, de volgende voeding bied je de andere borst aan. Heb je tussen de voedingen last van pijn, haal dan alleen de druk eraf dmv kolven. Gezien de groei van je zoontje kan je voor het aanleggen even 5 minuten kolven en dan aanleggen, zodat hij sneller de vettere achtermelk krijgt en je borsten soepeler zijn zodat hij makkelijker kan aanhappen. De buikkrampjes kunnen komen omdat hij nu voornamelijk voormelk krijgt waar veel lactose in zit. Als je erg veel lactose krijgt, gaan je darmen hierop reageren. Hypoallergene melk helpt niet tegen de reflux. Is er een andere rede dat je hypoallergeen geeft? Zoals allergiën in de familie? Ook dit kan krampjes veroorzaken, omdat kunstvoeding zwaarder valt (en zich langer verzadigd voelt) en zwaarder te verteren is dan borstvoeding. Reflux: Vervelend als hij dit heeft. je kan proberen hem wat rechterop te voeden en na de voeding rechtop te houden. Je kan ook het hoofdeinde van het bed iets omhoog zetten. Mocht dit allemaal niet werken, dan kan je evt. Johannesbroodpitmeel gebruiken om de voeding in te dikken. Bij flesvoeding kan je dit de fles toevoegen, bij borstvoeding maak je een klein papje en geef je dit voor de voeding. De melk dikt dan in de maag in. Met der tijd zal hij hier overheen gaan groeien. Hoelang dat duurt is per kindje verschillend. (ga niet vergelijken met je 1e kindje) Een lang verhaal, hopelijk kan je hier mee verder. Anders hoor ik het wel weer. Groetjes Saskia