3e x borstontsteking, stoppen met borstvoeding?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by GewoonLinda, Jul 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    2,938
    58
    48
    Beste lactatiekundige,

Ik ben bijna 8 weken geleden bevallen en heb sindsdien al 3 x een borstontsteking gehad. Momenteel heb ik het dus voor de derde keer.

Nu is het zo dat ik in het begin mijn linkerborst gekolfd heb, omdat hij aan die borst heel slecht aan hapte. Toen heb ik twee keer kort achter elkaar een borstontsteking gehad aan de die borst. Ik heb toen besloten om het toch weer aan te gaan leggen en uiteindelijk ging dat toch best goed. Ik denk omdat mijn tepel makkelijker te pakken was, doordat ik zo vaak gekolfd had.
    Maar omdat mijn zoontje zo ontzettend spuugt, wilde ik graag johannesbroodpitmeel gaan gebruiken. Daarom ben ik weer gaan kolven en door de afgekolfde melk het johannesbroodpitmeel gaan mengen. Dit gaat echt heel erg goed. Hij spuugt nagenoeg niet meer, waar ik natuurlijk ontzettend blij mee ben.

Maar nu ik weer ben begonnen met kolven heb ik voor de derde keer die borstontsteking gekregen, wederom in dezelfde borst.
    Of het met het kolven te maken heeft, weet ik niet, maar ik begin wel een verband te zien.

Verder maak ik me ook wel een beetje zorgen over de antibiotica die ik elke keer binnen krijg. Ik weet dat het voor mijn eigen darmflora al niet best is, maar wat doet het met de darmflora van zo'n kleine baby. Ik slik zelf al probiotica en geef mijn zoontje dat nu ook (Orthiflor Start), om in elk geval de schade te beperken. Maar ik vraag me wel af of mijn borstvoeding nu nog wel zo gezond is, nu ik zelf antibiotica slik.
    Weten jullie dit misschien?

En dan nog een vraagje: Ik kolf nu mijn beide borsten elke keer leeg, maar uit mijn 'zieke' borst haal ik elke keer maar 40 ml. Terwijl er uit de andere 80 tot 100 ml komt. Is dit normaal?

Mijn uiteindelijke vraag is dus: Moet ik nog wel doorgaan met de borstvoeding?

Redenen voor mij om te stoppen:
    -3 borstontstekingen in 8 weken (krijg er elke keer toch wel een klap van qua energieniveau)
    -Kind krijgt mijn antibiotica elke keer binnen
    -Moet kolven om het johannesbroodpitmeel te kunnen geven (heb het geprobeerd om voor en na de voeding dmv een papje te geven, maar dan lijkt het wel dikke behangplaksel. Echt smerig! Daarbij komt ook nog eens dat hij na zijn voeding vaak slaapt en ik het er niet meer in krijg)

Redenen om door te gaan:
    -Ik wil hem graag het beste geven (, maar is mijn borstvoeding dat nog wel?)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik weet het even niet zo goed.
    -

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Wat vervelend dat je nu voor de 3e keer een borstontsteking hebt.
    Ik begrijp je zorgen heel goed.
    Ik ga even per punt voor je:

Antibiotica:
    - Je kan gerust BV blijven geven ondanks je AB. Je kindje zou ook dunnen ontlasting kunnen krijgen, maar de voordelen die je alsnog geeft met BV wegen vele malen meer.

Johannebrood pitmeel.
    - Je kan je kindje ook aan de borst blijven voeden. Kolf een kleine beetje melk af met de hand, of haal wat uit je voorraadje en meng hier het meel mee tot een papje en geef dit per lepel direct na het klaarmaken VOOR je BV gaat geven. De melk zal in zijn maagje alsnog dikker worden en zo het spugen verminderen/voorkomen. Het papje zal dikker zij, maar je zou iets meer melk kunnen gebruiken om het klaar te maken.

De ontstekingen:
    - Heb je nieuwe kolfschelpen aangeschaft? Het kan zijn dat de bacterie van je vorige ontsteking er nog in zit, ondanks het uitkoken.
    - Kijk even op de volgende site voor extra info:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borstontsteking - Verstopt melkkanaaltje en borstontsteking (mastitis)

Of je door wilt gaan met BV is de keuze aan jou. Het zou goed zijn voor jou en je kindje.

Ondank het advies wat ik je nu schriftelijk kan meegeven, wil ik je aanraden om evt. laagdrempelig een lactatiekundige bij jou in de buurt in consult te vrage.
    Zij kan dan meekijken met een voeding en/of kolven of te kijken of dat zo optimaal moeglijk gebeurt en zo een borstontsteking kunnen gaan voorkomen.

Succes.

Groetjes Saskia

3. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    2,938
    58
    48
    Ik heb geen nieuwe kolfschelpen aangeschaft. Niet eens aan gedacht, eerlijk gezegd. Dacht dat uitkoken voldoende was.
    Dus ik ga meteen via internet een paar nieuwe bestellen.
    En verder ga ik een afspraak maken bij een lactatiekundige.
    Bedankt voor het advies!

Share This Page