Mag ik quornburgers eten

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door 1979kik, 24 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1979kik

1979kik Bekend lid

2 aug 2009
    612
    1
    18
    medewerker personeelsdienst
    België
    Jee wat klinkt die vraag stom ;)
    Ik ben net zwanger en uit men bloedafname blijkt dat ik geen antistoffen heb tegen toxoplasmose, dit houdt oa in dat ik geen rauwe eieren of producten bereid met rauwe eieren mag eten.
    Als ik kijk bij de ingrediënten zie ik oa scharrelei-eiwit staan.
    Nu ben ik aan het twijfelen of ik dit mag eten?
    Heb het voorlopig maar niet gegeten maar had er zoooo een zin in!!
    groetjes

2. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Denk niet dat het met 5 weken al kwaad kan kindje berijkt misschien net de baarmoeder pas. maar of je iets met geklopt eiwit mag eten weet ik niet eerlijk gezegt, groetjes

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je mag inderdaad geen rauwe melk, rauw ei en rauw vlees. Maar in principe mag geen enkele zwangere dat nemen, want de meesten worden niet getest op antistoffen tegen toxoplasmose.
    Toxoplasmose is juist het gevaarlijkst in de eerste 3 maanden, maar goed, daarna ook goed op blijven letten natuurlijk.

Maar een quornburger bak je toch??? Dan zit er toch geen rauw ei in?

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    En met 5 weken zit je kindje al zeker zo'n 2 weken in je baarmoeder, daarom maakt je lichaam ook hcg aan waardoor je positief test.

5. Dreamtheatre

6 aug 2009
    62
    0
    0
    Leuke vraag! Ik eet al jaren vegetarische en heb quorn nooit als schadelijk voor mn kleine gezien. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat toxoplasmose daar in kan zitten. Toch nieuwsgierig heb ik even gesurfed en vond op de site van de vegetarierbond een tekst waarin geen negatief advies voor het eten van quorn tijdens de zwangerschap wordt gegeven:
    Vegetariers.nl Voeding tijdens de zwangerschap en als je borstvoeding geeft
    Hopelijk heb je er wat aan!

6. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Dit wist ik niet maar toch denk ik dat het nu niks meer uit maakt je kan ook wijn of bier of wat dan ook rond die tijd nog tot je nemen omdat je niet weet dat je dan al zwanger bent toch! De een weet het wel met 5 weken en de ander komt er pas met zes zeven weken achter zo als ik bv.;)

7. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Ja hoor, quorn bevat namelijk geen rauwe eiwitten en daarbij verhit je het ook nog eens..

8. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Tuurlijk, dit gaat niet om rauwe producten, en je bakt ze daarnaast zelf ook nog. Ik ben vegetarier en eet niet anders dan quorn/soja producten.

9. Bibi23

Bibi23 Actief lid

4 jan 2008
    403
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Bij rauwe melk gaat het om listeria en bij rauwe eieren om samonella. Volgens mij is het alleen bij rood vlees dat er toxoplasmose in kan zitten?
    Als je al die producten goed verhit/bakt kan je het prima eten.

10. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Even via wikipedia:

Om toxoplasmose besmetting te voorkomen dien je te vermijden:

- de kattenbak te verschonen als daar jonge katten in hebben gepoept. Alle katten raken ermee besmet, maar ze scheiden alleen cysten uit gedurende een paar weken na de eerste besmetting; de cysten worden pas na 48 uur buiten het lichaam te hebben vertoefd infectieus. Normale hygiëne en geregeld verschonen zijn voldoende om besmetting te voorkomen.
    - tuinieren
    - rauw of onvoldoende verhit vlees (bijvoorbeeld van de barbecue) te eten
    - ongewassen groenten te eten (risico op besmetting met mest van besmette dieren)

Heeft dus idd niks met evt. rauwe eieren te maken, maar die zijn wel weer gevaarlijk voor salmonella.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant

Deel Deze Pagina