Borst/ fles

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door wendysunny, 23 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ties drinkt maar 20 minuten hoor! en daar slaapt hij 3-4 uur op. alleen de eerste 2 weken heeft hij 30-45 minuten gedronken.

2. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Marieke: is idd ook vaak in het begin dat ze zo lang drinken. Maar ze leren naarmate ze ouder worden steeds effectiever drinken. Maar je hebt er ook bij die altijd deze minuten blijven drinken.
    De jongste van mij was op een gegeven moment binnen 10 minuten al klaar iedere keer na een paar weken. Erg fijn, hoewel ik het ook altijd wel een rustmoment vond en heerlijk.

3. Mizzy1982

Mizzy1982 Fanatiek lid

25 aug 2009
    1.660
    1
    0
    Oudenbosch
    Ik heb Justin in totaal 4 weken borst gegeven, menneer was vrolijk, alert en alles. Op het consultatiebureau was ie 400 gram afgevallen. Ook daarna bleef ie afvallen, ik ben toen op kv overgestapt en meneer kwam netjes aan.

Colin wou helemaal niet aan de borst, die draaide eigenwijs zijn hoofd weg, ben gaan kolven. 3 weken lang, meneer groeide als kool maar wou nog steeds geen borst alleen een fles. ;)aangezien ik er overdag heel alleen voor stond met een dreumes van 17 maanden een bibi en me een melkmachine voelde ben ik over gegaan op kv.

Als de derde komt, geen bv. Vanwege dat ik het er wel mee heb gehad na 2 dit soort ervaringen en omdat ik anti depresiva gebruik waarbij ik geen bv mag geven

4. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo!

Bij Tamara heb ik een week borstvoeding geprobeert en het was echt een hel!
    Ik had minimale produktie, dat bleef zelfs zo na 6 a 7 keer per dag aanleggen en 6 a 7 keer per dag kolven.
    Ik had kloven, tot bloedens aan toe.
    Zelfs de Lactatiedeskundige wist geen raad...
    Dit alles heeft m'n 1e week zo ontzettend verpest, dat m'n maag al omdraait als ik uberhaupt al aan borstvoeding denk.

We gaan bij deze beeb meteen met flesvoeding beginnen.
    Ik weet heus wel dat het nu misschien wel goed kan gaan, maar heb er door de nare ervaring van de vorige keer geen goed gevoel bij.

Liefs Elly.

5. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    Heb niet alles gelezen.

Ben van plan weer bv te gaan geven, heb de eerste 7 maanden gegeven, toen werden we beide ziek en liep het helaas terug en ben ik gestopt. Ik wilde maar 3 maanden geven maar heb gemerkt dat dat niet te plannen valt.

Ik voed overal, ook in het openbaar, bij de h&m heb je bv truitjes en die laten net je tepel vrij, ideaal, soms kwamen mensen me gedag zeggen en hadden niet eens in de gaten dat ik bv aan het geven was, ze dachten dat ik mijn kind gewoon lief tegen me aan had liggen.

Het is ff aanpoten de eerste twee weken en was heel blij met mijn elektrische kolf om alles goed op gang te brengen maar vond het super om te doen

6. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity

ga naar een bv cursus want voor iedereen is het anders en kan het anders voelen. De tijd kan ook erg verschillen..in het begin was het hier 10 min. later mas het max 20 min...er zijn wel wat uitzonderingen maar je moet niet denken dat een fles met 5 min klaar is dar duurt ook al snel 20 min.
    Band met vader...als vader zich door bv achtergesteld voelt heeft hij zelf gewoon een probleem...mijn man ging met de kleine zou gauw het kon baby zwemmen..vinden ze helemaal top!

7. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Nou het is niet zo dat HIJ zich achtergesteld voelt, het is zo dat ik het minder leuk voor hem vind :) maar goed, ik laat me nog wel goed voorlichten! ik weet dat het voor iedereen anders is, maar je hoort gewoon veel dat het de eerste week moeizaam is en je er niet echt van kan genieten en dat zou ik zonde vinden aaangezien wij van plan zijn om het bij 1 kindje te houden en ik dus overal optimaal van probeer/wil genieten !

8. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik was ook vastberaden om bv te geven, had mij er goed op voorbereid etc. Toch hield ik het maar 1 maand vol. Ik had last van overproductie, daardoor kreeg meneer enorme krampen en hij kon amper normaal drinken. Vervolgens kreeg ik kloven aan 1 kant, dus die kant moest ik kolven. En omdat dat kolven niet geweldig ging, kreeg ik een borstontsteking :(. Nou, toen was ik er wel klaar mee, ik was echt alleen nog maar met mijn tieten bezig.. Bovendien ging ik enorm opzien tegen de voedingsmomenten. Dus toen heb ik, na even slikken, flesvoeding gehaald. Wát een opluchting was dat zeg. Ik voel me er beter bij, ben zelf ook veel meer ontspannen. En dat heeft natuurlijk wel zijn weerslag op mijn zoontje.

9. Trix

Trix Lid

7 mei 2007
    56
    0
    0
    Zeker weten, Borstvoeding!

Eerste kindje ook ruim 9 maanden zelf gevoed (helaas door huidige zwangerschap, die overigens wel gepland was hoor!, moeten stoppen, omdat het teveel van me vroeg).

Vooraf naar informatieavonden/cursussen geweest over borstvoeding geven. Ik ben van mezelf erg rustig en nuchter en heb het allemaal op me af laten komen. We hadden 'n hele goede kraamhulp en onze zoon dronk vanaf het eerste moment (binnen 1 uur na de bevalling) erg goed! Geen tepelkloven, borstontsteking enz. gehad.

Dus hier heeft niks tegengezeten en ik heb het een geweldige tijd gevonden!! Hopelijk gaat het bij onze 2e over een paar maanden weer zo goed lukken...

Mijn mening:
    Iedere moeder moet gewoon doen wat ze zelf het fijnste vindt! Je kunt het op z'n minst proberen als je twijfelt. Dan heb je achteraf ook geen spijt. Als je het vooraf al niet ziet zitten, maak je dan niet druk en besluit dan gewoon om flesvoeding te gaan geven!! Ondanks reacties van anderen.. en die krijg je toch wel!!! Of je nou borst of fles geeft!! ;)

10. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Ik ben pro-fles! Ieder zijn mening, maar voor mij was het perfect! Ik heb hierdoor een heerlijke kraamtijd gehad, veel regelmaat en veel (innerlijke) rust.
    Volgens mij is het gewoon heel erg afhankelijk van hoe je zelf bent, en wat er bij jou past.

11. ipad

ipad Niet meer actief

Na 19 maanden borstvoeding aan Thobias....borsten die nog steeds stuwing hebben en lekken is de keuze snel gemaakt...ook dit prutsje krijgt borstvoeding...

ik heb onlangs uit pure ellende voorzichtig met de hand gekolft...wil dit ook weer niet te vaak doen, dat stimuleert alleen maar....mar ik hield het gewoon niet meer...de druk moest eraf!
    Thobias had een lekker bekertje melk daarna...hihi
    heeft nu ook weer meer interesse in de titi's....maar ik wil hem liever niet meer aan de borst nu....het heeft zo veel tijd gekost om te wennen dat hij niet meer kon drinken bij me...

12. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Vraagje he, voor mij is het wel allemaal nieuw,

mocht de bv gewoon goed lukken, dan wil ik wel ook kolven zodat mijn man af en toe ook de fles kan geven, en ik wil toch zo snel mogelijk mijn paardrijden weer oppikken, wel zo handig als er dan melk is he,

lees altijd over voorraadjes in de diepvries, hoe werkt dat, en waar bewaren jullie het in, kan iemand me vertellen hoe jullie dat doen.

ben wel positief ingesteld, en denk dat het gewoon gaat lukken, we zien het wel, moet nog 13 weekjes maar wil me wel een beetje voorbereiden.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ga net als bij Eva weer borstvoeding geven. Zoals sommigen geen goed gevoel bij borstvoeding hebben, heb ik dat dus niet bij de fles ;).

Openbaar voeden: geen probleem, de eerste keer wel in een pashokje (Eva was toen 10 dagen), daarna een beetje afgezonderd en daarna (vanaf zo'n 3 maanden) gewoon overal. Ik had geen zin meer om me af te zonderen voor zoiets natuurlijk als een kind dat moet drinken.

Weggaan zonder kindje: heb ik haast nooit gedaan, maar je borsten kunnen al snel wel zo'n 5-6 uur zonder drinken/kolven.

Snelheid in drinken: Eva dronk heel snel, dronk ook altijd maar 1 borst, was altijd binnen een kwartier klaar en een paar maanden later was het nog maar zo'n 5 minuten. Met de fles ben je zeker zoveel tijd kwijt.

Invriezen: in flesjes, avent bekers, ijsblokzakjes, allemaal mogelijk. Ik vond flesjes het makkelijkst op een gegeven moment, gewoon 200ml erin en dan was het zonder overgieten klaar!

Waarom vinden mensen de fles trouwens handiger/borstvoeding lastiger als je al een kindje hebt? Ik zie het verschil niet zo... als je oudste iets doet wat echt gevaarlijk is moet je de fles even wegzetten, of de baby even afkoppelen van de borst, is allebei niet zo handig maar ik zie dus niet het verschil. Mijn nichtje heeft 4 kinderen gekregen binnen 6 jaar en allemaal ongeveer 1 jaar borstvoeding gegeven, ging allemaal prima.

14. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Dobbel: als je bv wilt gaan invriezen moet je dat binnen 24 uur doen. Je mag meerdere kolfbeurten zeg maar bij elkaar gooien (van 1 dag) om een volle fles te krijgen om in te vriezen. Wel de melk op dezelfde temperatuur laten komen voordat je het bij elkaar giet anders gaat de melk schiften. In het begin is het makkelijk om nog niet zo'n grote porties in te vriezen omdat je niet weet hoeveel je kindje gaat drinken. Anders moet je veel weg gooien als ie het niet opdrinkt. Invriezen kan gewoon in flessen, van die avent bekers maar ook bijv. ijsklontzakjes (1 zo'n klontje is ongeveer 10 cc en je kan ze per klontje uitdrukken hoeveel je nodig hebt). In zo'n klein vrieskistje boven de koelkast daar kan je bv maar 3 maanden in bewaren maar in een aparte diepvries tot 6 maanden. Je hoeft niet bang te zijn dat je kindje veel te kort komt bijv. als je bv geeft die al van 2 maanden eerder is want wat hij evt. aan voedingstoffen te kort komt haalt hij wel weer in als hij live bij jou drinkt of als je kolft en hem dit meteen geeft. Je kan op de flessen of zakjes een stickertje doen met de hoeveelheid bv die erin zit en op welke datum je hem ingevroren hebt. Zo kan je altijd de oudste pakken.

Ontdooien van bv: je kan deze het beste s'avonds voordat je gaat slapen uit de diepvries halen en dit dan in de koelkast zetten (achteraan en niet in de deuropening). Meestal is deze de volgende dag nog niet helemaal ontdooit, maar wel grotendeels maar dat geeft verder niet. Gewoon verwarmen zoals de voorschriften zijn en gebruiken binnen 24 uur. Niet opnieuw invriezen. Mocht je ooit meteen een ingevroren flesje bv nodig hebben dan kan je dit het beste verwarmen door de kraan van koud naar steeds iets warmer te zetten zodat het gelijkmatig verwarmt (als ik het goed heb).

15. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity

Ik zie het zo....Een kindje ontstaat uit pure liefde...je kiest in de meeste gevallen samen dat er een kindje mag komen. Hier op het forum proberen we met alle geweld zwanger te worden...iedereen heeft er veel voor over...dan ben je zwanger...en je bevalt....dan komt borstvoeding op gang..indirect dus een producht uit pure liefde ontstaan ...en dat negeer je dan? Vind ik een beetje raar om dat te doen.

Je moet niet denken dat een fles geven in het begin wel grote lol is...bv is hard werken de eerste 6 weken..daarna krijg je er de beloning er dik voor terug (het feit dat je kind groeit van je eigen melk is waanzinnig) ook flessen kinderen krijgen krampen en clusteren wel eens...ook die slapen wel eens slecht...hoort er allemaal bij.

Ik heb me kraamtijd doorgebracht in het ziekenhuis met me kind op een andere afdeling...bv of fles het had geen ene fuck uitgemaakt me kraamtijd is zo gelopen...je kan zulke dingen niet plannen

16. dropfruit

dropfruit Bekend lid

4 mrt 2009
    591
    0
    0
    Student
    in een huis
    heb niet alles gelezen, maar ik ben wel van plan bv te geven, alleen wanneer er kloven/ontstekingen ect komen hou ik t wel voor gezien..

t gaat mij eigenlijk puur erom dat de baby de belangrijke voedingstoffen binnenkrijgt die in bv zitten, maar na een tijdje zou ik t ook wel lekker vinden als een ander ff kan voeden.

en kolven, nee daar begin ik sowieso niet aan, ben geen melkmachine!!

17. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal

Bedankt voor je heldere uitleg, ijsblokzakjes lijken me wel handig dan voor het begin, en inderdaad stikertjes met de datum erop.
    ook een goede tip.

18. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.421
    446
    83
    Limburg
    Ik was tijdens de zwangerschap ook aan het twijfelen van wat doe ik, in aller eerste instantie zei ik fles. Maar na me er meer in te verdiepen had ik toch zoiets van de borst maar niet ten koste van alles. Ben toen ook naar zo'n bv bijeenkomst geweest en die waren echt heel eerlijk erover, niet alleen maar de hemel inprijzen maar ook de nadelen noemen. Dit heeft me toen eigenlijk wel over de streep gehaald.
    Nu ging het vanaf het begin af aan super, de kraamhulp vond me ook super relaxt erin en Kelsey had gelijk door hoe het moest.
    Tegenwoordig kolf ik ook vaker zodat de vader ook een keer flesje kan geven en ik ff wat meer rust heb (kolven gaat sneller en kan ik beter plannen).
    Ga in ieder geval voor de 3 maanden en dan moet ik weer gaan werken. Zie het zelf niet hangen om op het werk te moeten gaan kolven. Ben nu een voorraadje aan het leggen zodat ze als ik af ga bouwen toch nog wat langer volledig kan krijgen. En als dat voorraadje bijna op is dan ga ik haar ook afbouwen. De ochtend en avond/nacht wil ik proberen om zo lang mogelijk vol te houden, maar moet ook kijken of dat dat niet te vermoeiend is in combinatie met werk en of het niet teveel terug loopt.
    Ben in ieder geval blij dat het tot nog toe gelukt is.

19. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Wat is dat nou voor opmerking? Je bent eigenlijk wel een melk'machine', het is namelijk een natuurlijk iets dat je borsten na een bevalling melk produceren. :)
    Ik vind de kolf juist een uitkomst, zo kan ik op werkdagen toch zorgen dat mijn zoontje BV krijgt.

BV is juist superhandig, je hebt het altijd bij je en het is altijd op de juiste temperatuur. Daarnaast is het ook nog eens het beste voor je kindje. Lijkt mij geen moeilijke keuze ;).

20. Gina82

Gina82 Fanatiek lid

3 aug 2007
    2.899
    1
    0
    Administratief medewerker
    Nederland
    Ik heb bij Noah bv gegeven, vond het super in het begin, ik kon hem zo troosten, voeden enzo en ik kreeg er zelfvertrouwen van als moeder. Maar ik vond het ook een hoop gedoe in een toch al hectische tijd. Na drie weken begon de bv al terug te lopen en ondanks kolven, wat heel lastig ging want ik had haast geen toeschietreflex, werd dat ook niet beter en heb ik moeten stoppen met 6 weken. Ik heb besloten om het nu niet te doen. Elke voeding duurde 3 kwartier, het trok enorm veel energie van mijzelf en uiteindelijk had ik gewoon niet genoeg voeding... Ik vond het een mooie ervaring maar ik kies nu voor mijn gemak. Een flesje maken en deze de kleine laten drinken is makkelijker, wat een ieder hier ook zegt.. ik heb bij Noah zowat alles uit mn voedingspatroon weg moeten schrappen ivm krampjes en als hij elke anderhalf uur kwam wist ik eigenlijk nooit of hij nou te weinig had gehad of dat hij gewoon getroost wilde worden.. met de fles is dit allemaal duidelijker..
    Nou moet ik er wel heel eerlijk bij zeggen dat ik geen super fan ben van bv ben hoor, als ik hier lees dat sommige hun kinderen van 2 nog voeden krijg ik daar persoonlijk raar idee bij, zou er niet aan moeten denken dat een kind wat er om kan vragen aan de borst gaat. Het heeft na een jaar volgens mij ook geen toegevoegde waarde meer las ik ergens..
    Maaaaaarrr ik vind dit voor iedereen heeeel persoonlijk!!!! En je bent als moeder toch op je best als je doet waar jij het prettigst bij voelt!!

Deel Deze Pagina