10 minuten! wow das helemaal snel! het is ook een heerlijk rustmoment! het heeft even geduurd maar nu kan ik echt van bv genieten en zou ik het niet willen missen!
Wilde nog even toevoegen dat ik vaak hoor dat meiden er te gemakkelijk over denken. Van oja dat doe ik wel even. Het is aanleggen en klaar. Maar dit is het vaak niet. Van beide kanten moet het geleerd worden. En ja, dan kan het wel eens voorkomen dat er kloven bijv. ontstaan. Het kost in het begin gewoon best veel tijd, inzet en geduld. Na een paar weken zie je dat het vaak beter gaat lopen, dan is bijv. ook de vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd. Er zijn er natuurlijk ook bij die meteen natuurtalenten zijn, maar het grootste gedeelte niet. Maar daar heb je ook echt de tijd voor om het te leren in je kraamweek. Maar met goede begeleiding kom je een heel eind en durf om hulp te vragen bijv. van een lactatiekundige als het niet gaat of je loopt tegen problemen aan. Ik hoor ook vaak als ik mensen thuis zie komen uit het ziekenhuis dat ze het daar heel anders deden en dat er ook anders mee omgegaan word. Ze hebben niet zoveel tijd en er word soms lomper mee omgegaan, snel een flesje voorgesteld enz. Nu is dit gelukkig niet in elk ziekenhuis meer zo, en de meeste zijn nu ook borstvoedingsgecertificeerd. Maar iedereen moet doen waar die zich het prettigst bij voelt. We hebben niks aan een frusti moeder en/of kind in het kraambed of later. Ik zeg zelf altijd borstvoeding mag best wel wat moeite kosten, maar het moet geen bloed, zweet en tranen opleveren. Moeders moeten niet tegen elke voeding op gaan zien en met kromme tenen te liggen/zitten voeden want dan zit er iets niet goed.
Grotendeels borstvoeding en ivm medicatie ook iedere dag een flesje erbij.. het is even kijken of dat lukt.. maar wil het in ieder geval geprobeerd hebben
Kijk we kunnen het wel, over dit onderwerp praten zonder een uit de hand gelopen discussie te krijgen, top Ik ga voor de fles, want ik heb geen zin in stress. (rijmt ook nog, haha) Ik heb respect voor ieder zijn keuze, om welke reden dan ook.
ik ga ook de fles geven. Heb het zelf ook niet zo op bv geven. Denk dat ik me daar niet prettig bij voel. De meeste kinderen om mij heen zijn ook met de fles opgevoed en zijn gezonde kinderen. Voor mij dus ook de fles!
Met een fles worden ze ook groot en gezond. Mijn moeder heb ik verloren aan borstkanker, teminste aan een uitzaaiing ervan. Bv geven is voor mij niet alleen natuurlijk maar ook wel een must...met min. 9 maanden bv verklein je namelijk de kans om zelf borstkanker te krijgen met procenten. wilde ik alleen toevoegen omdat iedereen het alleen over het beste voor hun kind willen en hebben...maar het is ook zo goed voor de mama zelf.
Je vergeet erbij te vermelden dat borstvoeding de kans op borstkanker niet alleen aanzienlijk verminderd..... ook de kans op baarmoeder (hals)kanker is daarmee aanzienlijk verkleind zoals teven de kans op eierstokkanker.......
Was benieuwd wat jullie mening is over mijn verhaal: Ik ben zwanger van een tweeling. In principe wil ik BV proberen maar alleen als het echt makkelijk gaat. Ik heb geen ervaring dus ga niet direct zeggen geen BV. Ik weet niet of het kan maar ik dacht misschien kan je beide geven (dus BV en FV) zodat ik niet constant aan het voeden ben (ben ik waarschijnlijk dan ook wel, maar ik begrijp dat FV sneller gaat). Ik dacht eerst nog alleen kolven zodat ze het uit een flesje krijgen maar ik begrijp dat je dan dubbelop bezig bent... Verder zie ik het niet zitten om op het werk te kolven want hier is geen ruimte. Ik weet wel dat je er recht op hebt maar ik ga geen stennis schoppen. Ik denk dat het erop uit draait dat ik gewoon een korte tijd BV geef en dan overga op fles. Nog een vraag mag je nou FV/BB wel of niet in de magnetron opwarmen?
Een vriendin van me heeft haar eerste, ook een tweeling bv gegeven...en ook zoiets als bijna een jaar.... Weet het niet zeker maar volgens mij is ze toen ze ging werken wel aantal voedingen gaan vervangen door fles....maar de ochtend en avond voeding was lang aan de borst dus kan best. Denk dat je eerst ff een tijdje bv moet geven om het goed opgang te hebben en idd als je bijna te werk gaat een voeding moet vervangen om zo te wenen maar toch de bv eerst goed laten werken. Misschien moet je toch in het begin ergens kolven...omdat je borsten ook moeten wennen dat je weer aan het werk bent en ze hebben op een gegeven moment een inwendig klokje...en beginnen ze te lopen als het voedingstijd is..en dat moet je toch kwijt. Je heb tot 9m na de geboorte kolf recht dat houd ook in datje eventueel ook naar je kinderen mag gaan om daar te voeden....dus als je vlak bij huis werk is dat misschien een uitkomst, tijdelijk. Bv mag niet in de magnetron...opwarmen met een flessenwarmer of au-bain marie....kv mag wel in de magnetron maar ook daar hoor je tegen strijdige verhalen over
Ik wil borstvoeding gaan proberen maar vraag me af of je het niet vanaf het begin kan combineren. Bijvoorbeeld overdag bv en 's nachts 1 voeding door flesvoeding vervangen? Ik ben nog erg aan het twijfelen, vind het me hele leven al niet prettig als iemand aan mijn tepels zit en het idee dat er een baby aan zuigt wat nog pijnlijk is ook geeft me nu al kippenvel. Maar ja, aan de andere kant ben ik me wel bewust dat het het gezondste is voor het kind, zeker de eerste melk.
Als je het meteen gaat combineren, heb je grote kans dat je voeding teveel terug gaat lopen. Dus het is aan jou of je dat risico wil nemen. Ik heb nogal gevoelige tepels, vind het ook vaak niet prettig als eraan gezeten wordt . Maar met Eva heb ik nooit problemen gehad, ja, in het begin een beetje pijn (paar dagen), maar niet zo erg dat het vervelend was.
@ Dehtje misschien handig om gelijk erbij te gaan kolven, ik wil dat ook gaan doen zodat de kans zo klein mogelijk is dat de voeding terugloopt (meiden corrigeer me als ik het niet goed heb). Het idee dat er een baby aan zuigt vind ik ook nog niet zo, maar ik vind wel dat ik het in ieder geval geprobeerd moet hebben. En het is toch heel goed voor de baby ja. Als je het dan niks vindt of het lukt niet kan je altijd nog overgaan op de fles toch?