Beste lactatiedeskundige, onze prachtige zoon is inmiddels ruim een week oud. Hij doet het geweldig, zit al weer boven zijn geboortegewicht en drinkt goed aan de borst. Ik voed op verzoek, dat houdt in dat hij momenteel zo'n 9 tot 11 keer per dag komt. Hij drinkt een borst per keer. Na zo'n 10 minuten heeft hij genoeg (of valt hij in slaap). We verschonen hem dan en ik bied hem dan nog eens dezelfde borst aan. Ook dan drinkt hij maximaal 10 minuten. Ik heb veel melk, en begin al te sproeien voordat hij gehapt heeft (alles zit vaak onder de melk). Hij moet ook flink doordrinken om het bij te houden, je hoort hem echt klokken. Soms geeft hij een of twee mondjes melk terug. De laatste dagen heeft hij regelmatig last van darmkrampjes dus ik ben gisteren begonnen aan de venkelthee. Dit ter achtergrond (ik weet niet wat je allemaal wilt weten ) Tijdens mijn borstvoedingscursus zei de lactatiedeskundige dat voeding op verzoek iets is voor de kraamweek en dat je daarna op tijd moet voeden. Maar.. hoe vertel je dat een baby? En is dat werkelijk een goed idee? Het enige wat ik kan bedenken is hem laten huilen als hij honger heeft en hem wakker maken als het tijd is. Maar wakker maken en voeden lukt vaak niet zo goed (hij drinkt heel weinig en komt na een uur ofzo weer) en laten huilen heb ik zo'n slecht gevoel over bij zo'n ukkie. Ik heb dus behoefte aan advies! Gewoon nog blijven voeden op verzoek of toch iets van een schema? En hoe dan? Alvast bedankt!
Van welke lactatiekundige heb jij een cursus gehad?? Ik kan me niet voorstellen dat ze dat advies heeft gegeven!. Eén van de 10 vuistregels voor borstvoeding ís juist: voeden op verzoek. Er staan geen maatstreepjes op je borst; je weet nooit precies hoeveel je baby heeft gedronken, dus kun je ook niet bepalen hoelang hij ermee moet doen. De ene keer drinkt hij veel en zal hij na 3 uur nog helemaal geen honger hebben. De andere keer wil hij wat sneller drinken en ook dat is prima. Als het maar binnen bepaalde grenzen is. Een baby die elk uur wil drinken: dat klopt niet. Als zijn ritme goed is voor jou: dan mooi zo laten. Je controleert alleen of hij voldoende plast en poept en of zijn groei goed is/blijft. Zo werkt borstvoeding geven. Jij vertelt dat je erg veel melk hebt en dus geef je maar 1 borst per keer: prima. Vraag en aanbod zullen op elkaar afgestemd raken en er zal geleidelijk aan vanzelf wat meer ritme inkomen. Kun je hier wat mee? groet Linda
Ik verzin het echt niet hoor Goed, dit advies komt overeen met mijn gevoel. Dus de komende tijd lekker mijn mannetje om de 2 uur aan de borst. Dank je wel