Hey meiden, graag wat tips... Mijn zoontje is bijna 10 maanden en krijgt nog zo'n 5-6x bv per 24 uur. Maar ik kolf steeds minder (35cc per borst na 4 uur!) en heb nu ook echt het idee dat mn zoontje te kort komt. Hij komt 's avonds en 's nachts weer mega vaak. Na 10 maanden slapeloze nachten trek ik dat inmiddels echt niet meer. 1x per nacht drinken vind ik ok, is ook goed voor de productie, maar 5x gaat me te ver. Ik probeer hem, als ik thuis ben, al zo vaak mogelijk aan te leggen maar de productie gaat niet omhoog. Op mn werk kan ik ook niet heel vaak kolven aangezien mn kolfrecht al voorbij is. Dus hou dat nu op 2x. Ik kolf dus uiteraard ook te weinig om voldoende mee te geven naar het kdv, dus hij krijgt daar soms ook wat kv.. Vind ik echt moeilijk maar ik hik hier al zolang tegen aan dat ik die knop wel om móet gaan zetten. Zit er ook aan te denken om evt alleen nog maar 's ochtends, 's avonds en 's nachts bv te gaan geven, en overdag niet meer. Is mijn productie daar stabiel genoeg voor? Of zal het dan super snel nog verder terug gaan lopen?
Geef je hem geen ander drinken naast de bv? Wij geven de laatste tijd als ik moet werken steeds minder bv (afgekolfde bv) omdat ik niet meer kolf op mn werk. Als ze (bijna 12 maanden) nu een hele dag gaat krijgt ze wel 1 flesje bv mee, maar verder zal ze haar vocht binnen moeten krijgen met water, fruit en thee. Heel soms krijgt ze ook wat water met wat druppels diksap. Ze haalt nu genoeg voeding uit haar bijvoeding. Boterhammen, fruit en groente eet ze volop. Soms ook wat lepeltjes yogurt of kwark. Het lukt me niet meer om complete hoeveelheden bij elkaar te kolven. We zitten nu op 3 tot 4 voedingen op een dag. Soms, als ik de hele dag thuis ben zijn het er 5. Is dit een idee voor je? Of wil je perse alleen melk als vocht blijven doen?
Dank je wel voor je reactie! Nee, ik geef hem verder geen ander vocht. Ik heb ook al eens op het kdv gezegd dat ze hem ook water of diksap mogen geven maar dat wil hij dus niet... Verder eet ie ook super goed trouwens, 3 stuks (gepureerd) fruit, ruim een hele boterham, groente en als toetje een bakje yoghurt, gaan er makkelijk in! Maar afgezien van het probleem van te weinig melk op het kdv, maak ik me gewoon zorgen of hij wel genoeg vocht binnen krijgt.. Als ik thuis ook aan de diksap ga beginnen, loopt de bv natuurlijk nog verder terug, toch?
Kan het niet zo zijn dat je cyclus op gang aan het komen is en dat het dus een tijdelijk probleem is? Mijn kindje krijgt wel ander vocht bij, maar m'n productie kan dit hebben. Wel kolf ik steeds minder, maar sinds een maand ook weer een cyclus, dus dat geef ik daar de schuld van. Maar onthoud wel dat je kindje veel meer kan drinken dan jij kan kolven! Weet je zeker dat het wakkerworden 's nachts van de honegr is? Hebben jullie geprobeerd om hem op een andere, manier weer in slaap te krijgen? Ik hoop dat je eruit komt!
Thuis zou ik het ook jog niet doen in jouw geval, maar op kdv w el blijven proberen. Het heeft hier ook wel ff geduurd voordat ze er van begon te drinken. Probeer je water ed in een fles of tuitbeker? Misschien dat dat nog verschil kan maken? Uit fruit haal je ook vocht, kan hij daar niet extra van eten? Of dat je probeert een peertje te pureren en aan gaat mengen met water > verse sap? Of vocht of kdv met lepeltje geven?? Ik geef zelf geen gepurreerde 'prut', maar anders daar wat water aan toe voegen??
@ Vgg, ik ben inmiddels al 3x ongesteld geweest en idd meestal vlak ervoor merk ik dat ik minder kolf maar nu is het al een hele tijd constant minder.... Net zelfs maar 55cc uit 2 borsten gekolfd! Ik heb ook wel eens Domperidon gedacht maar dat lijkt me ook niet heel erg goed voor mij... @ Maartje, op het kdv vind ik het nu opzich niet heel erg meer als hij ook wat kv extra krijgt. Hij drinkt dan maar zo'n 120cc kv. Ik wil gewoon mn productie omhoog hebben, maar vrees dat dat heel erg lastig gaat worden..
heb je al gedacht aan clusteren zowel met kolf als live voeden mogelijk. het fijne weet ik er niet van maar heb er vaker over gelezen op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding hopelijk lost het zichzelf snel op
Dan is het simpel: aanleggen, aanleggen en nog eens aanleggen. Of kolven, kolven en nog eens kolven: vraag aanbod systeempje he Je zou ook bv thee kunnen proberen. Maar zelf heb ik het idee dat die thee het beste hielp rond de 6 a 7 maanden. Ik drink hem nu ook nog wel eens, maar merk geen verhoging.
Ohja, dit wil ik ook nog even meegeven: maar eigenlijk is het, vind ik, normaal dat je minder aanmaakt. Je kindje eet steeds meer andere voedingsproducten. Dus het is echt niet gek dat je nu minder voeding aanmaakt dan rond de 6 maanden (ik noem maar wat). Ik kolfde eerst om de max 3 a 4 uur als ik moest werken. Ik pakte met gemak 100 cc dan, soms nog wel meer. Maar nu, als ik kolf om de 5 uur moet ik blij zijn als er 75 cc uit komt. Je productie stemt zich natuurlijk af op de behoefte van je kindje. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je niet te snel minder melk aanmaakt want dan bouw je te snel af = opdrogen. Maar rond dit termijn hoort je productie wel aardig stabiel en goed afgestemt te zijn.
Dus 70cc om de 4 uur kolven is eigenlijk best ok dan? Ik wist idd dat hij minder melk gaat drinken naarmate hij ouder wordt maar ik vind hem de laatste tijd soms wat ontevreden. Fijn om te lezen iig dat ik niet de enige ben die zo weinig kolft! Dan gaan we zo gewoon lekker verder!