borstvoeding geven tijdens zwangerschap

Discussion in 'Borstvoeding' started by Cindy84, Jul 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

Aug 15, 2008
    914
    1
    16
    ik hoor vaak verhalen dat de bv stopt zodra je zwanger bent, nu nem ik dus zwanger en mijn dochter van 16 mnd drinkt in de ochtend als ze wakker wordt en in de avond als ze naar bed gaat nog bij me. dit gaat tot nu toe goed.
    ik vraag me af wat de ervaringen zijn van anderen, ik wil graag door blijven voeden en tendamvoeden lijkt me ook een super ervaring.
    ik hoop dat er melk blijf aanmaken en dat mijn meisje lekker blijft drinken zodat ze straks samen met haar broertje of zusje kan drinken.:D
    ik heb ook wel eens gehoord dat bv de baarmoeder stimuleert. wat heel handig kan zijn tijdens de bevalling, wil het allemaal niet lukken dan kun je je oudste kind dus even aanleggen en hoppa! daar komen de weetjes!;)
    ook schijnt het goed te helpen om na de geboorte de placenta uit te drijven. ik ben benieuwd? iemand ervaring hiermee?

2. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ik raakte zwanger toen mijn oudste zoontje bijna een jaar was. Hij dronk net als bij jou nog 's ochtends en 's avonds bij me. Op een gegeven moment gingen mijn tepels heeeeel erg pijn doen en werd het voeden voor mij echt zwaar onaangenaam. Ik wou toch graag door gaan, ook ik wou tandem voeden. Alleen toen wilde mijn zoontje zelf niet meer bij me drinken en ik vond het eerlijk gezegd ook niet heel erg met die pijn in mijn tepels.
    Ik heb nog geprobeerd om hem na de bevalling weer te laten drinken, maar hij wist niet meer hoe hij eraan moest zuigen! :D
    Glaasje afgekolfde melk geprobeerd maar vond hij vies helaas.
    Bij mij dus in de soep gelopen....
    Hoop op een betere afloop voor jou! ;):)

3. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Hier net ontdekt dat ik zwanger ben (ik vermoed zelf 6-7 weken ver te zijn) en ook nog aan de BV. Ik merk dat zoontjelief véél vaker komt voor voedingen (vooral 's nachts, uiteraard!) en soms krijgt hij er zo goed als niets uit terwijl het dan al wel redelijk lang geleden is en soms verslikt hij zich in de melk!
    Ik heb ook een paar dagen een erg lastig gevoel aan m'n tepels gehad (vandaar ook dat ik getest heb, dat was m'n enige aanwijzing) maar dat is nu ook over!

Ik zou ook héél graag verder blijven voeden en tandemvoeden!

De vriend van m'n mama maakte er daarstraks nog een grapje over: 'straks heeft ze aan elke kant een kindje'. M'n mama zei: 'maar nee, gij! Dat kan toch niet'. En ik: 'ja, dat is zeker de bedoeling!!'. Haar gezicht: :$ Zijn gezicht: :)
    Grappig! Mama snapt er helemaal niets van, al niet van het feit dat het uberhaupt mogelijk is om zo lang melk te blijven maken...

4. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

Aug 15, 2008
    914
    1
    16
    ik weet ook nog maar net dat ik zwanger ben, vanochtend een testje gedaan! hoe oud is jouw kindje nu?
    best raar he, dat die melk maar gewoon door gaat! hihi het is toch echt iets heel moois!:D

5. fafje

fafje Niet meer actief

@elke gefeliciteeerd!

sorry offtopic :)

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier nu bijna 9 weken zwanger, so far so good....In het begin merkte ik wel dat mijn melk wat terugliep maar ik ben nu zelf teruggegaan naar 2 voedingen (ochtend en avond) en ik geloof nu niet dat ze er veel minder uitkrijgt....maar denk wel dat het wat minder is geworden. Soms is het pijnlijk en bij de tsr kan het een enkele keer echt even heel gevoelig worden qua baarmoederkrampen maar meestal valt dat ook mee. Drinken is wel gevoeliger maar niet zo dat het niet meer te doen is.

Ik heb niet zo heel veel zin in tandemvoeden dus ik hoop stiekem dat Irem zelf nog gaat afbouwen straks maar ik betwijfel het :)

7. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    @Lalalamanon, gefeliciteerd!!!

8. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ons zoontje is bijna 17 maanden (geboren op 8 maart 2010).
    Het is idd iets heel mooi! Ik vind het ook heel gek allemaal, zeker omdat het bij mij per voeding zo verschilt.

Hoe gaat het voor de rest met je? NIet te veel kwaaltjes?
    Ik ben zooooooooo moe...en dat in combinatie met een klein peutertje...

9. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik lees mee. Hoop over een tijdje misschien ook mee te schrijven :)

Gefeliciteerd, voedende mama's! :D

10. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

Aug 15, 2008
    914
    1
    16
    @elke:
    ik ben ook mega moe, ik kan me van de vorige keer bijna niet herinneren, volgens mij begon dat veel later. ik ga in de middag als mijn meisje ligt te slapen ook even een dutje doen. en dat is me toch lekker! en ik heb nu toevallig twee weken vrij, dus kan ik lekker rustig aan doen.
    maar ik merk wel dat ik het lastig vind met een kleine aandachtstrekkertje om me heen, ze is op het moment ook van alles aan het uitproberen en ze klimt overal op. ik heb het er druk mee...
    hihihi
    verder eigenlijk nergens last van, ook nog niet misselijk ofzo, ik eet wel wat meer. maar dat moet ook want zwanger zijn en bv geven vraagt best veel van je lijf.

@evenstar:
    hoe oud is jouw zoon/dochter en ben je er al een tijdje mee bezig of nog maar net?
    ik werdt pas voor het eerst ongesteld toen mijn dochter net 13 maanden was en nu alweer zwanger. dus ik ben in al die tijd maar 2 x ongi geweest. eerst vond ik het wel eng, want ik was bang dat er wat mis was omdat de ongi uitbleef, terwijl ik nog maar 2 x per dag voed. want ik wilde ook graag een tweede. en hoppa, het lukte heel snel. bij onze eerste deden we er ongeveer een half jaar over.

11. Kounelli

Kounelli Actief lid

Dec 4, 2008
    335
    0
    16
    Wat leuk om te zien dat hier meerdere, nog voedende, moeders zijn die weer zwanger zijn! Hoop dat dat hier ook mag gebeuren...

Gefeliciteerd allemaal!

12. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Mijn dochter is bijna anderhalf (over een week), en ik ben al sinds zij 10 maanden is ongesteld. In eerste instantie denk ik dat het menstruaties zonder eisprong waren - licht en erg onregelmatig (46 dagen enzo). Pas sinds vorige maand heb ik duidelijk het idee dat er een eisprong is. Ik ben 1 juni gestopt met kolven (ik was donor voor het mm netwerk). Ik voed nu ongeveer 2-3 keer per dag (avond nacht en ochtend). Mijn laatste cyclus was opeens keurig 28 dagen, en met duidelijke tekenen van voor en na ei zeg maar.

We hebben al een tijdje geen bescherming, maar zijn eigenlijk pas deze maand echt bezig. Ik was ook erg licht en probeer te zorgen dat ik op gewicht kom, straks kan ik weer de eerste maanden amper eten ;). Het is wel moeilijk om niet de hele tijd te denken van 'zou het al?' :) Toch heb ik geen enorme haast, het is meer dat ik net als jij bang ben dat er iets niet goed zit. Nou, bij jou zat het dus wel snor :D

13. Pickle

Pickle Fanatiek lid

May 7, 2010
    1,293
    5
    38
    Gefeliciteerd TS!
    Ik ben ook weer zwanger geraakt terwijl ik nog BV geef, in de tweede ronde al. Merk gelukkig nog niet dat mn productie terugloopt, wel zijn mijn tepels weer behoorlijk pijnlijk helaas. Ik weet nog niet of ik wil tandemen of niet.

14. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

Aug 15, 2008
    914
    1
    16
    gefeliciteerd!
    ik merk nu ook dat mijn tepels gevoeliger zijn. maar het is nog te doen.;)

15. Gerlinda

Gerlinda Niet meer actief

Ik ben ook zwanger geraakt tijdens het geven van borstvoeding (ik gaf mijn dreumes nog 5 voedingen
    toen ik zwanger werd) en heb nog 5 maanden van mijn zwangerschap gevoed :D
    Ik had geen last van productie die terugliep of pijn tijdens het voeden... het was goed te doen :)

16. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

Aug 15, 2008
    914
    1
    16
    productie was eerst wat minder, maar ik heb het idee dat dat nu weer helemaal goed zit. het is even gevoelig met aanhappen, maar eenmaal aan het drinken gaat het prima!

17. Brix

Brix Fanatiek lid

Jan 25, 2009
    1,969
    0
    36
    Hier ook een borstvoedende zwangere. Mijn dochtertje is volgende week een jaar oud. Tot voor kort voedde ik haar een paar keer op een dag, ik weet het niet precies, maar vooral 's avonds/'s nachts en in de ochtend. Sinds een paar weken is mijn productie enorm gekelderd. Aanvankelijk merkte ik dat aan mijn kolfopbrengst op het werk, die keldere in een rap tempo van 200 cc naar 90 cc. Toen ben ik maar met kolven gestopt.

Daarna merkte ik dat mijn dochtertje een hele moeilijke periode kreeg wat betreft inslapen 's avonds. Ik voedde haar altijd voor het slapen gaan, wiegde haar dan in slaap en legde haar in haar bedje. Tot ze ineens met geen mogelijkheid meer goed in slaap kwam 's avonds, ze bleef na het voeden maar huilen en onrustig. Tot ik me bedacht dat ze misschien wel eens niet genoeg voeding kreeg door de zwangerschap. Na een flesje pap sliep ze als een roosje, ze kreeg dus gewoon niet meer genoeg van mij. Dat deed me wel erg zeer, dat ik haar niet meer kon bieden wat ze nodig had, ik heb echt even met pijn in het hart afscheid genomen van het voeden (op verzoek).
    Nu voed ik haar nog maar zo'n 2 à 3 keer op een dag: 1x voor het slapen gaan, 1x 's nachts en 1x 's ochtends. Maar ook dat moeten we aanvullen met flesjes, omdat het overduidelijk niet genoeg voor haar is. Hopelijk gaat ze nog een tijdje door op deze manier, tot aan de bevalling, want het lijkt me super om ze daarna allebei aan de borst te hebben (en het lijkt me ook fijn als ze blijft drinken, zodat mijn tepels aan het voeden gewend blijven, want ik zie op tegen het opnieuw moeten laten wennen van mijn tepels aan bv, want dat deed in het begin zo'n pijn :)!).

We zien wel hoe het loopt....

18. Linda86

Linda86 VIP lid

Leuk topic zeg! Er zijn nog best veel zwangere, borstvoedende mama's hier! :)

Ik heb dus ook tijdens mijn zwangerschap borstvoeding gegeven (zie onderschrift ;)). In het begin van de zwangerschap was 't allemaal wel iets gevoeliger, maar niet pijnlijk ofzo. Vanaf een week of 15 (denk ik) werd het weer als voor de zwangerschap. Ik kreeg toen wel minder melk, maar er was altijd wel genoeg (Milan kreeg er wel ander drinken bij, hij was al ruim een jaar).
    Hij heeft dus ook gewoon heel de zwangerschap doorgedronken en na de bevalling mochten ze samen drinken. Erg handig, want de borstvoeding hoefde niet meer echt op gang te komen ;). En ik denk ook echt dat het bij ons er (mede) voor gezorgd heeft dat Milan helemaal niet jaloers is op zijn zusje.

Enne, gefeliciteerd allemaal! :)

Share This Page