Doe waar jij je goed bij voelt en wees eerlijk tegen jezelf. Toen ik zwanger was van de eerste wilde ik eigenlijk gelijk flesvoeding geven, bv zag ik gewoon niet zitten. Toch heb ik me om laten praten door de verloskundige en ben begonnen. En ik vond het vreselijk, de tweede dag wilde ik al dat ik toch voor flesvoeding had gekozen, en dus naar mezelf geluisterd had. Derde dag is er een kolfapparaat gekomen en heb ik nog een week gekolfd, daarna flesvoeding. Tweede zwangerschap heb ik gelukkig vanaf het begin al gezegd dat ik fv zou gaan geven, de gynaecoloog en vk begonnen er weer over maar heb alles afgekapt, ik wílde het gewoon echt niet. Direct flesvoeding gaan geven en ik vond de kraamtijd zoveel relaxter. Ik ben vooral pro-eigen keuze. Ik vind bv prachtig, maar niet voor mezelf, en ben blij dat ik de keuze heb gehad.
Niet om het een of ander, maar de eerste tijd is er sowieso geen ritme, in de zin van plannen of op de klok dingen doen. Een baby zet nou eenmaal tijdelijk alles op zijn kop, welke voeding je ook kiest. Ik heb alleen ervaring met BV, maar hier kon ik toch snel een ritme ontdekken. Volledig op verzoek gevoed, maar ook weleens op mijn verzoek als ze overdag te lang slaapt en ik gespannen borsten heb. Om de 3 uur sowieso, komt ze eerder is dat ook prima. 's Nachts sliep ze algauw blokjes van 4 uur en nu zelfs van 5 a 6 uur. Ik houd voorspelbaarheid aan, bijv. als ze wakker wordt eerst een pamper, dan aanleggen, vervolgens vaak weer een pamper, dan weer aanleggen, dan even op schoot kroelen en als ze moe wordt lekker knuffelen en dan in bed. Bij mijn oudste ging het ongeveer ook zo. Nu heb jij ook een andere reden waarom je heel goed moet kijken naar jezelf, maar ik zou zeggen: vlak je hart niet uit. Als je het echt graag wil en goede hulp en ondersteuning krijgt op andere vlakken (in de zin van: stress zoveel mogelijk vermijden) is BV volgens mij ook heel goed te doen voor jou Maar voel je niet schuldig als het niet lukt. Kunstvoeding is ook prima, en voor sommige situaties en gevallen zelfs de betere oplossing. Jij weet hoe ver je kan gaan, dat kan niemand anders voor je bepalen. Succes met je keuze en ik hoop dat je een mooie kraamtijd tegemoet gaat
Klopt dat het zowiezo een aanslag op mijn ritme zal worden. Alleen bij zoon was dit veeel minder als het om voeding ging. Ik had een schema, want fv geef je niet zomaar op verzoek maar kon hierin wel aanpassen, dus een half uurtje eerder of later was geen probleem, paste ik het schema van de rest van de dag weer aan. Maar het gaf ook minder stress omdat ik precies wist hoeveel hij binnen kreeg. Ik had meer controle voor mijn gevoel. Maar nu is het maar eens even heeeel goed bedenken of ik moet hopen op een goede ervaring met bv of toch voor de fv ga.
Niet om het één of ander maar ik geef wel Flesvoeding op verzoek. Kan dus wel. Vaker kleine beetjes (nou ja ook omdat mijn ex bv baby die sloten voeding niet naar binnen krijgt) wanneer mijn zoontje dat aangeeft. Mijn CB is helemaal voor zelfs (ik mocht het schema verscheuren haha) Maar je kunt inderdaad wel makkelijker een schema maken (als je baby dat wil dan, ik kan hier geen schema maken dan krijg ik een zeer ontevreden baby en nee dat had ik van tevoren ook niet gedacht..) Maar ik ken ook mensen waar bv direct in een soort van schema gaat. Ook maar afhankelijk van je kindje dus. Lekker je hart volgen. Misschien kun je in elk geval starten? Wie weet gaat het fantastisch!