Borst- of flesvoeding?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Doetie, 21 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Belle1978

Belle1978 Niet meer actief

Na de geboorte van mijn dochter was ik weliswaar niet depressief (godzijdank) maar wel heel onzeker en daardoor ook verdrietig. Ik vond mijzelf gewoon geen goede moeder (nergens op gebaseerd). Ik gaf bv, maar dat liep in het begin heel moeizaam met veel strijd met mijn dochter juist omdat ik zo gespannen was.
    Ik heb vreselijk geworsteld. Als je je zorgen maakt om de depressie en de gevoelens die bv bij jou kunnen oproepen, dan reflecteert dit waarschijnlijk ook op de borstvoeding en op jouw baby. Met als gevolg dat het dan ook niet lekker gaat lopen.

Ik heb doorgezet -vraag niet hoe- en na een tijdje werd het wel heel erg leuk.

Off-topic: ik heb nooit in het openbaar gevoed als in een restaurant. Ik vroeg altijd of er een plekje achteraf was waar ik even rustig kon voeden. Of ik nam afgekolfde melk mee. Of ik ging met mijn rug naar de mensen toezitten ofzo.

2. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Zoals al veel gezegd; er niet een heel issue van maken. Wil je bv geven, prima! Wil je toch liever fv geven, ook even prima ;). Ikzelf heb bij mijn zoontje voor fv gekozen, al was dit meer noodzaak. Na de spoedks kwam mijn voeding niet goed op gang en mijn zoontje wilde niet goed drinken aan de borst. Na 48 uur heb ik de knoop doorgehakt en voor fv gekozen. En daar ben ik echt héél tevreden over!! Hij pakte de fles gelijk goed en groeide er op als kool.

Moet daarbij wel zeggen dat ik ook geen fervente aanhangster ben van bv, het was mij om het even, zeg maar. Ik wilde het proberen, maar toen het niet lukte, ook helemaal prima. Nu voor mijn tweede overweeg ik geeneens bv, ga direct fv geven. Ik krijg hoogstwaarschijnlijk weer een (nu geplande) keizersnee, dus wel zo makkelijk.

Nogmaals, gewoon doen waar jij je goed bij voelt! Dat is het belangrijkste voor jezelf en je kindje.

3. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Je twijfelt, en regel is: bij twijfel, niet doen! Als je bang bent dat je problemen krijgt door gevoelige borsten, als je niet tegen aanrakingen etc. kunt, dan sta je al gestressed tegenover bv en dat werkt averechts en heeft ook zijn uitwerking op je kindje.
    Natuurlijk is bv het beste voor je kindje, maar is dat het ook voor jou? Ik denk dat je die vraag aan jezelf moet stellen en daarop je keuze baseren.

Ps. ik wilde heel graag maar het kwam niet op gang :( na 4 weken aanleggen/kolven/aanleggen/kolven/aanleggen/kolven was ik er helemaal klaar mee.

4. Tulli

Tulli Niet meer actief

Ik twijfelde destijds bij me zoontje al....heb het toen toch geprobeerd, met de afspraak voor mezelf, gewoon borst...en geen afkolven of allerlei andere toeters en bellen.
    Dag 1 werd t al afkolven...later kwamen de tepelhoedjes erbij...en zo ging t dan "goed"
    3 weken bv gegeven en me zoontje bleek niet gegroeid te zijn in de 3e week....wat heb ik staan huilen op het cb. Ik kon het niet meer...ben binnen 3 dagen over gegaan naar de fles. Ik kwam er gewoon helemaal van bij, toen begon het genieten pas echt! Geen onzekerheid meer...maar de zekerheid v.d. flesvoeding.

1 ding...nu twijfel ik weer! Want het is zo intiem, intens, prachtig, fijn etc.etc....zo mooi dat ik er t juiste woord niet voor kan vinden.
    Maar de onzekerheid die het met zich meebrengt en met mijn psygische achtergrond ga ik er dit keer niet aan beginnen! Juist ook omdat er dan nog een peuter is van net 2jr. en ik hem er zoveel mogelijk bij wil betrekken, en niemand in me gezin heeft er iets aan als ik de bv weken als een gestresste kip rond loopt.

Dus ik ga voor de zekerheid die fv heet.

5. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Ik dacht dat ik de enige was die bv gewoon niet zo'n prettig idee vind! Het lijkt mij echt helemaal niks, dat er een baby aan je zuigt....
    Ik ga het toch wel doen, want ik denk wel dat het heel belangrijk is dat hij bv krijgt. Dus daarom hou ik me maar groot, na een paar maanden ben ik het misschien wel vergeten.

Vind het wel fijn om te lezen dat ik niet de enige bent die het niks vind! Ik voel me er wel een beetje een slechte moeder door....

6. Tulli

Tulli Niet meer actief

Dat hoeft toch niet! Ten eerste probeer je BV tenminste...en ookal zo je het niet proberen.
    Je bent pas echt een slechte moeder als je jou kindje GEEN eten geeft!

7. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    ja, maar het is eigenlijk not done om het te vinden...
    Je hoort overal hoe prachtig, natuurlijk en geweldig het is.
    En ik moet er eigenlijk nog niet aan dènken...

8. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Vooral geen slechte moeder gaan voelen hoor.
    Het lijkt mij ook erg vreemd, een baby aan de borst, maar toch ben ik er benieuwd naar.

9. jessi

jessi Fanatiek lid

15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    Lieverd ik heb borstvoeding gegeven en zat na 2 weken aan de fles vind het wel jammer maar wat mij verteld is dat flesvoeding ook prima is. Ik had eerst niet genoeg en daarna gingen mijn tepels stuk. Ik ging zo stressen dat me melk weer terug liep en de baby weer afviel toen overgt op consultatiebureau en ze zeiden dat de fles dan altijd beter is aangezien ik rustiger ben en daarom de baby beter drinkt en relaxter is. Ga dus vooral niets doen tegen je gevoel in want dan lukt het toch niet.

Heel veel succes

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    @stier11: het is helemaal niet not done om dat te voelen hoor, daar is niets mis mee. De meeste moeders die roepen dat het zo mooi is, hebben dat ook eerst zelf zo moeten ervaren. En bv is echt niet (zeker in het begin) alleen maar fantastisch.

Ik vond het eerst ook een heel raar idee, maar wilde het wel persé omdat het gewoon beter is voor je kindje. En ik vond het ook idd heel mooi, maar dat moet je eerst zelf ervaren. En vind je het alsnog niets voor je, kun je alsnog stoppen toch?

11. sanna80

sanna80 Lid

11 jan 2011
    65
    0
    0
    NULL
    NULL
    Persoonlijk goede ervaringen met BV. Ik denk wel dat je er 100% achter moet staan, vooral het begin is moeilijk, het voelt eerst ook wat vreemd, het is iets nieuws natuurlijk.

Ik ben van tevoren naar een cursus BV gegaan, zo wist ik een beetje wat ik kon verwachten. dat de kans dat je te weinig of geen goede BV hebt maar 1% is, in de meeste gevallen is het op te lossen door je kind echt op vraag te geven en dan heb je dagen dat je kind heel vaak komt maar dat zijn maar periodes.

Ik ben bevallen dmv een spoedkeizersnede, heb na 1 dag ook 1 dag gekolft ivm beginnende tepelkloven, de verpleegkundigen op de afdeling reageerde hier goed op door mij te laten kolven, de volgende dag kon ik weer zelf BV geven, in totaal 15 maanden BV gegeven en ik vond deze ervaring super. Maar als je als moeder teveel tegenslagen krijgt dan snap ik echt wel dat je ermee stopt, elke keer kloven of spruw....

Ik voede wel in het openbaar, wel in een hoekje of met de rug naar de mensen toe, want ik snap ook wel dat er mensen zijn die het niet prettig vinden om het te zien, terwijl je iegenlijk niets ziet. Ook vond ik het juist erg makkelijk, altijd zomaar voeding binnen handbereik en op de juiste temperatuur, geen gedoe met flesjes en steriliseren. alleen toen ik weer ging werken moest er gekolft worden natuurlijk maar dat was voor mij 2 dagen per week 2 keer kolven. Ik heb het geluk gehad dat ons meisje makkelijk was en dat zij goed aanhapte etc. Over 3 weken is onze 2e er, met een geplande keizersnede ben heel benieuwd hoe dit zal gaan lopen, hoop dat het weer net zo gaat als de vorige keer maar dat is maar afwachten en anders gewoon de fles, want daar zit ook al het goeds in hoor!

12. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Joh, je moet doen waar jij je goed bij voelt!

Ik wist zeker dat ik borstvoeding ging geven, maar ons kindje bleef maar afvallen. Daarom ging ik aan de borst voeden, vervolgens bijvoeden met flesvoeding om vervolgens te gaan kolven. Dit duurde maar zo anderhalf uur, waarna ze ongeveer weer wakker werd! En dan nog kwam ze nauwelijks aan. Na 10 emotionele dagen heb ik afscheid genomen van de borstvoeding, had het er heel moeilijk mee. Wilde mijn nobele streven niet ten koste laten gaan van mijn kindje en dus overgestapt op de fles. Ze groeit als kool en heeft een hele blije moeder.

Ach en ik zie er nu maar de voordelen van in. Soms slaap ik uit als mn vriend de fles geeft, door de regelmaat van flesvoeding weet ik precies hoe laat ze voor haar voeding komt (slaapt al lekker door) en ik weet wat er in gaat. Feit blijft dat ik nog steeds een voorstander ben van borstvoeding, maar voel me zelf nu heel goed bij de flesvoeding.

13. misa

misa Niet meer actief

@Ts: hoe denk je er nu over? Heeft het topic je geholpen of alleen maar meer warrig gemaakt?
    Ik las dat iemand schreef: maak er niet een al te groot issue van.
    Helemaal mee eens!!

Ik heb getwijfeld zoals ik zei, maar toen de keuze gemaakt was, was ik gerust en wilde ik er ook niet meer over nadenken. Wel zei ik tegen mijn man: als ik de baby op de borst heb en mijn lijf schreeuwt dat ik het wel wil, dan ga ik het uiteraard doen.
    Maar dat kwam niet...! ;)

Meid, laat alles om je heen eens los en wat denk jij. Puur en alleen jij. Dat is waar jij je waarschijnlijk goed bij zal voelen. :)

14. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik zag borstvoeding om meerdere redenen ook echt totaal niet zitten. Er zijn mensen die me inderdaad een slechte moeder daardoor vonden. Echter vond ik dat zelf helemaal niet. Doordat mijn dochter de fles kreeg was ik een veel leukere en uitgerustere mama. Daarnaast vond ik het heel fijn dat als ik in het begin erg moe was, mijn man de fles kon geven!

Ook had ik de keus voor fv gemaakt omdat ik een control freak ben. In mijn werk had ik al vaak meegemaakt dat bv kindjes opgenomen werden omdat ze uitgedroogd waren. Ik wil gewoon zien hoeveel er in gaat. Dat gaat met bv niet, tenzij je gaat kolven.

Ik ben heel blij met deze keuze. En er zijn heel veel kindjes al groot geworden op fv. Ik geloof niet zo dat bv nu zoveel beter is enzo.....

15. misa

misa Niet meer actief

@Angel229: dat zou mijn verhaal kunnen zijn..! Ik voel me er ook zo over. Ik heb me er ook altijd goed bij gevoeld. Natuurlijk wel eens ene gezonde twijfel, maar meer niet. Verantwoorden deed ik al snel niet meer. Als mensen vroegen wat ik ging doen, of al van bv uit gingen, dan zei ik duidelijk en stellig: fles (PUNT). Kwam nooit discussie eigenlijk.

Met kolven zie je trouwens wel wat er in gaat, maar met bv zegt dat natuurlijk helemaal niets...!
    Geef mij ook maar enige controle en rust. :)

16. Djinti2011

Djinti2011 Bekend lid

8 aug 2007
    772
    0
    0
    Medewerkster order fullfillment
    Eindhoven
    Toen ik net wist dat ik zwanger was, en de vk (daar liep ik toen nog bij) aan me vroeg wat ik wilde, zei ik vol enthousiasme: borstvoeding.

Echter, gedurende m'n zwangerschap ben ik er meer over na gaan denken, en heb ik m'n besluit omgedraaid: wij gaan flesvoeding geven.

Er zijn legio aan redenen, maar ten eerste vind ik het fijn als m'n partner ook gewoon de fles kan geven (ja ik weet, je kan kolven, maar dat spreekt me dus echt niet aan). Ik ga na de bevallig 32 uur werken, en dat zou dan ook veel kolven moeten betekenen, en ik zie mezelf nog niet meerdere malen op een dag op het werk kolven.

Wij gaan dus voor flesvoeding!

Edit: Angel, ik sluit me helemaal bij je aan!

17. Juudje1975

Juudje1975 Actief lid

18 dec 2006
    259
    0
    0
    Secretaresse
    Utrecht
    Ik heb ook geen borstvoeding gegeven, leek me helemaal niks en nog steeds niet. Veel mensen (vooral verloskundige) probeerden me om te praten maar ik had (in overleg met mijn man) de keuze al gemaakt. Ik geloof er niet in dat borstvoeding per definitie beter is. Mijn dochter heeft het altijd geweldig gedaan op flesvoeding.

Daarnaast vonden wij het ook leuk dat mijn man ook gelijk vanaf de geboorte voedingen kon geven.

Ik zag in ieder geval veel meer voordelen aan flesvoeding. Maar ieder zijn keus natuurlijk. Gewoon doen waar je jezelf het prettigst bij voelt.

18. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    doen waar jij je goed bijvoeld!!!!!!!!!!!!!!!!!

ik werk in de zorg en mijn voorkeur ging naar b.v maar ik ben geboren met ontstekingen in mijn borsten deze zijn mijn eerste drie levens maanden opengesneden hierdoor veel litteken weefsel en verklevingen!!
    als ik ons kindje aanleg ging ik door de grond van pijn dit was "normaal"de eerste dagen nou now way ik beval liever dan dat ik mijn kind aan leg dus heb de oudste 6 weken lang gekolfde melk gegeven toen over gestapt op de fles

de tweede heeft 2 dagen bv gehadwou weer kolven maar hier zit zo'n dubbel werk in dat ik vrij snel over gegaan ben op de fles

de derde krijgt eerst melk (ik heb zo veel als de kleine word geboren drupt het melk zo in het mondje) en daarna stap ik op de fles geen geklooi .......

19. guusje99

guusje99 Fanatiek lid

7 jul 2009
    1.238
    1
    0
    Financiële dienstverlening
    Noord Brabant
    ik ga ook geen borstvoeding geven, puur vanwege gevoels en psychische redenen. Je moet doen wat bij jou het beste aanvoelt!! Als je dat doet ben je de beste moeder die je kunt zijn lijkt me.

Tuurlijk, er zijn vast hopen redenen te verzinnen waarom borstvoeding "beter" zou zijn...als jij je er maar goed bij voelt, is dat het beste voor jou en je kind!

20. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Die redenen zijn niet verzonnen. Sorry, maar ik vind het opvallend hoe dit meteen een soort negatief topic over bv is, alsof de redenen die er zijn om bv te geven nep en overtrokken zijn. Het is je eigen keuze, tuurlijk. Maar doe niet alsof bv niet van nature het beste qua voeding is. Dat er redenen zijn om het toch niet te doen, natuurlijk! Als de moeder zich er afgrijselijk bij voelt (dat kan je in weze pas beslissen als je het daadwerkelijk geprobeerd hebt, en niet op basis van een voorgevoel), of als de moeder medicatie heeft die er niet mee samen mag, dan zijn dat belangrijke factoren die zwaarder wegen dan het gezondheidsvoordeel van bv boven fv. Maar om "beter" tussen aanhalingstekens te zetten en er een woord als "verzonnen" aan toe te voegen vind ik iets heel anders.

Ik zal persoonlijk denk ik nooit begrijpen waarom je bij voorbaat al beslist dat je dit niet wil, je weet niet waar je het over hebt als je het nooit gedaan hebt. Dat geldt ook voor de TS, het is niet zo dat je een verleden hebt met een zeer slechte ervaring. Je kunt je er nog niks bij voorstellen, maar je kan het wel proberen. Wie weet is het wel heel anders dan je dacht. En als het je echt tegenstaat, kan je altijd terugvallen op de fles. Omgekeerd is een heel stuk moeilijker.

Deel Deze Pagina