Borst- of flesvoeding?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Doetie, 21 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.818
    113
    @stier11: er zijn maar heel weinig moeders die geen bv kunnen geven hoor. Nog geen 2% van alle moeders.

En bij mij liep de bv ook niet op rolletjes en volgens mij bij vlinder in het begin ook niet, maar als je het echt wil kun je heel ver komen (met wat goede begeleiding evt!).

2. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    @Vlinder84; wel grappig dat je aangeeft dat je respect verwacht voor het feit dat je bv geeft, maar dat dus totáál niet hebt voor vrouwen die er anders over denken. Het werkt volgens mij twee kanten op.

Iedere vrouw moet doen waar zij zich goed bij voelt, er is hierin geen goed of slecht lijkt me.

3. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Ik vond de borstvoedingsmaffia naast mijn kraambed in het ziekenhuis verschrikkelijk. Ook de manier waarop zij mijn kind aanlegde en hij tenslotte woest was en helemaal net meer wilde drinken vond ik een ramp, uiteindelijk is het helemaal niet meer gelukt. ik heb wel nog een weekje gekolfd maar hier voelde ik mij niet fijn bij.

Daardoor is mijn ervaring met het geven van BV slecht. Mijn instelling bij de volgende is dat ik het probeer maar er dus niemand aan mij en mijn kind zit. Lukt het niet dan is het jammer dan komt er gewoon een fles. Al lukt het de eerste week dan ben ik blij dan heeft hij/zij in ieder geval de colostrum en dus het belangrijkste gehad gehad...

Succes met je keuze!

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.818
    113
    @momfertje: frappant dat je iemand die je kind hardhandig aanlegt bvmaffia noemt, lijkt mij juist dat iemand die dat doet helemaal geen verstand van borstvoeding heeft. Bij mijn oudste werd dat ook gedaan en dat werkt dus idd averechts. Ik heb hem ook niet meer aan de borst gekregen.

5. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    Zuid Holland
    Het voelde voor mij vanaf het moment dat ik in het ziekenhuis kwam voor controles alsof ik te maken had met een soort van bvmaffia. Het werd naar mijn gevoel erg opgedrongen. Daarom was mijn gevoel al wat minder goed en liet ik me eigenlijk ompraten naar iets wat ik misschien helemaal niet wilde. En toen ik eenmaal was bevallen kwam die lactatiedeskundige ook nog eens hardhandig aanleggen. Vandaar de referentie BVMaffia. Zo voelde dat echt voor mij en ben ik er nu klaar mee. Ik bepaal en niemand komt aan mijn borsten en kind. Zover ben ik nu wel;)

6. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    Zuid Holland

Inderdaad ze handelen denk ik naar wat ze geleerd hebben maar kijken niet naar wat prettig is voor het betreffende kind en moeder die ze op dat moment begeleiden. Erg jammer dus....

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Nog zo eentje die mij woorden in de mond legt, het wordt een beetje eentonig :(

Ten eerste: ik zeg niet dat je geen goede moeder bent als je geen bv kunt geven. Ik snap echt niet waar je dat uit haalt. Denk je iets tussen de regels door te lezen? En verder heb ik niet bedacht dat je lichaam kan denken dat je kindje dood is. Net alsof ik dat zeg om te sarren. Kijk eens naar mijn onderschrift joh :x

Overigens liep de bv bij mij alles behalve op rolletjes. Mijn zoon en ik hebben 16 maanden (ja maanden!) spruw gehad. We hebben meerdere behandelingen gehad van dactarin tot gentiaan violet en antibiotica. Ik heb 2 borstontstekingen gehad die lang aanhielden. Ook hebben we veel last gehad van kloven en kapotte tepels omdat mijn zoontje kort na zijn geboorte doodziek werd (en in het zkh opgenomen werd) en niet genoeg kracht had om goed aan te happen. Daarbij heb ik 6 weken fulltime gekolfd. Om de 2 uur. Dag en nacht. Dat wij het, ondanks al die tegenslag, hebben gered ben ik apetrots op. Dus zoek het lekker uit met je vooroordelen en gekat terwijl je geen benul hebt wat zich in ons leven heeft afgespeeld. Dank u wel.

Laris, jammer dat ook jij blijkbaar iets leest wat ik niet geschreven heb. Ik heb absoluut respect voor moeders die kunstvoeding geven. Maar ik heb geen respect voor excuses, smoesjes en fabeltjes zoals: ik had niet genoeg, ik gaf water en kunstvoeding is net zo goed en borstvoeding heeft geen extra nut etc. Dat zijn fabeltjes. Als je ervoor kiest, kom er dan gewoon voor uit en wees daar trots op.

Missol, elke druppel borstvoeding bevat anti-stoffen. Dus tot en met de laatste druppel (zelfs als dit met 3 jaar is ;) ) krijgt je kindje een sterker immuunsysteem.

Ongeduldje, ik ken via een ander forum 2 mama's die hun tweeling zelf gevoed hebben. Het kan zeker! het is namelijk geen kwestie van hoeveel jij uit jezelf aanmaakt, zo werkt bv niet. Hoe meer vraag er is, hoe meer je lichaam zal produceren. Maar het zal, zeker in het begin, best pittig zijn en wat passen en meten. Maar kunstvoeding lijkt mij dan ook meer werk dan borstvoeding, zeker met een tweeling.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.818
    113
    En dat is ook goed! Maar wat ik wil zeggen is dat iemand die écht van verstand heeft van bv, je kindje niet hardhandig aanlegt. Maar ik snap je wel hoor, hier ging het ook zo en mede daardoor ook heel snel gestopt. Bij de tweede stond ik er net zo in als jij, maar wilde dan wel persé bv geven. Alleen iedereen moest van ons afblijven. Uiteindelijk 26 maanden bv gegeven, dus het kan zeker. Ook zonder "hulp" van "bvmaffia". Het zijn juist die mensen die de bv vaak verpesten door dit soort acties en hun slechte adviezen.

9. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    Zuid Holland

Klopt helemaal wat je zegt! ik sta er nu heel relaxed in als het lukt helemaal goed en zo niet ook goed! En ook zonder hulp dus tenzij het iemand is die echt verstand van zaken lijkt te hebben.:D

10. Vlinder84

Gewoon zorgen dat je zelf verstand van zaken hebt, dan kan niemand je iets wijs maken :)

11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    even een ervaring over bv en depressie.

Zat tijdens de zwangerschap van de tweede slecht in mijn vel..

Werd ook goed in de gaten gehouden op een pop-poli omdat ik eerder een ernstige depressie heb gehad.
    Na de geboorte voelde ik me een stuk beter. Bv liep als een tiet.
    Toen ik ging minderen ging mijn stemming ook onderuit.
    gestart met notrilen wat icm bv kan.
    Toen ik na 14 maanden helemaal stopte wederom een dip.

Bv kan dus heel goed zijn. En lichamelijk contact met je baby( met bv of zonder bv) is harstikke belangrijk om je kindje een veilige basis te geven.

12. jomidi

jomidi Bekend lid

13 okt 2010
    904
    1
    0
    *zucht* toen ik de titel van het topic las wist ik alweer dat het gezeik zou zijn tussen de bv-moeders en fv-moeders.
    jeetje, hou toch eens op met elkaar te jengelen over hoe goed je besluit wel niet is en het onderuit halen van de keuzes van een ander.

on topic: hier bv, uiteindelijk volledig gekolft en toen na een tijd overgestapt op fv.
    verwacht dit met de derde weer te doen.

laat je niks wijsmaken, door niemand. jij moet doen wat jou het beste lijkt/jij en je kindje het meest gelukkig van worden. niet onzeker zijn, je keuze is altijd goed. er is 1 slechte keuze en dat is je kind niet te drinken geven.

13. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    helemaal mee eens!

14. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Huisje Weltevree
    ik heb je geen woorden in je mond gelegd hoor, maar je gewoon gequote ;)

15. Vlinder84

Oh nee? Dus dit:

Stier11: Zeker wel! Er zijn namelijk ook hele goede moeders die om wat voor reden dan ook geen bv kúnnen geven!
    om dan te lezen dat je lichaam "denkt" dat je kindje dood is, is verschrikkelijk.

gelukkig loopt het bij jou op rolletjes, aangezien je zoon al 3 is nog bij je drinkt. Maar het kan ook anders!

En ik zal er alles aan doen om te zorgen dat mijn baby bv krijgt van mij, maar ik zit er niet om te springen, en zéker niet tot dat ie naar de kleuterschool gaat. (einde quote)

jij hebt het opeens over hele goede4 moeders. Ik heb nergens gezegd dat je geen goede moeder bent als je geen bv geeft.

Ik ben slechts de boodschapper geweest en jij doet alsof ik het bedacht heb dat je lichaam kan denken dat je kindje dood is.

Jij gaat ervan uit dat het bij ons op rolletjes loopt.

Waarom reageer je niet op de rest van mijn verhaal? Lijkt mij dat je ergens je gelijk probeert te halen, maar helemaal niet echt wil horen wat mijn ervaringen zijn. Je doet allerlei aannames, maar reageert vervolgens op enkele stukjes en maakt daar weer suggestieve opmerkingen over. Dat maakt deze discussie met jou nogal lastig ;)

Fijn dat de borstvoeding jou zo goed geholpen heeft chrystel!

16. mam1978

mam1978 Lid

20 dec 2011
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben echt een voorstander van borstvoeding. Ik vind persoonlijk dat je het gewoon moet proberen, vind je het niks kan je altijd nog stoppen. Fles voeding is juist niet makkelijker, wat denk je midden in de nacht als je er uit moet om zo'n flesje warm te maken... Succes met je keuze...

17. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Huisje Weltevree
    ik hoef mijn gelijk niet te halen hoor, waarover?
    ik heb je gewoon gequote en mijn mening er over gegeven.
    Daar hoef je niet moeilijk over te doen, toch?

ik heb niet geschreven dat jij zegt geen goede moeder te zijn als je geen bv geeft, eventjes lezen;)

dat je zegt slechts boodschapper te zijn van een hele verkeerde stelling vind ik nogal makkelijk.

Mijn excuses dat ik heb gesuggereerd dat de bv bij jou op rolletjes loopt, dat had ik inderdaad niet kunnen weten.

18. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    ach vind dat altijd ook zo'n gezeik van niks, kijk naar mij ik ben ook groot geworden hoor en wel met de fles...
    ik vind dat een moeder dat zelf moet bepalen ookal zou ze het niet eens proberen NOU EN... en zowel nou ook goed toch? groot gelijk, het is gratis maarja kan ook bets begrijpen als je die polonaise aan je lij fniet wilt...ieder voor zich toch. sommigen praten er zo'n schande over, nou kommop er zijn ergere dingen dan dat hoor!!

ennuh wat betreft flesje warm maken in de nacht?? wat denk je van de warm water kraan... of de flessenwarmer in het contact en ondertussen luier doen, kost niks meer..als je voor en nadelen gaat afwegen ken ik er ook wel een paar... met fles weet je wat erin komt. naja ik bedoel kwa tijd van klaarmaken stelt het echt niet zoveel voor als jij er van maakt

19. mam1978

mam1978 Lid

20 dec 2011
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    O trouwens, als je het van plan bent om wel te gaan doen zou ik wel een bv cursus gaan doen, je kan er absoluut niet vanuit gaan dat alle kraamhulpen weten hoe je een kindje moet aanleggen. Bij mijn schoonzusje lukte de bv niet, huilend, afvallend kindje mijn schoonzusje tepelkloven en pijn... en ze was overstuur dat het niet lukte... Ik heb de kleine toen aan gelegd en ik heb verteld wat de bedoeling was enhet ging als een trein. De kraamhulp is niet meer terug gekomen... echt schandalig en wie weet hoeveel kinderen op die manier geen bv hebben gekregen terwijl de moeders wel wilde geven....

20. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    vlinder jeetje het gebeurd me niet vaak dat ik wurgneigingen krijg van iemand op het forum... wat een irritante houding heb jij zeg... blegh. Verder ga ik mijn abbonement op dit topic maar opheffen, voor ik me druk maak om onzindingen.

O voor de record, ik ben heel erg pro borstvoeding en vind het de beste voeding en heb er zelf altijd veel voor over gehad. Maar ik heb nog altijd respect voor alles en iedereen en kijk niet anders naar iemand die vanaf het begin flesvoeding geeft behalve dat ik het jammer vindt dat diegene niet meemaakt hoe geweldig het kan zijn. Maar dat is diegenes keuze.

Deel Deze Pagina