borst productie loopt terug

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door boompje, 1 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. boompje

boompje Actief lid

14 feb 2013
    204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een vraag, sinds het begin geef ik borstvoeding en gaat dit goed. Mijn rechterborst heeft altijd meer gegeven dan mijn linker maar nu ineens is mijn linkerborst in staking lijkt het. Mijn zoon is nu 4 maanden en drinkt ook heel onrustig aan deze borst. Het lijkt gewoon op. De andere borst compenseert het redelijk maar hij was de afgelopen nachten ineens veel extra wakker en om de twee uur willen drinken is niet ongewoon (was het ook al niet maar snachts was dit een stuk beter)
    Ik ben nu wat extra mijn linkerborst gaan kolven maar het zet geen zoden aan de dijk. Ik kolf normaal 100-120 ml avonds extra en dan gaf rechts iets meer dan links maar links stopt nu n 20-30ml...:( kan ik dit nog oplossen?
    En is 100-120 ml wel genoeg met kolven want ik hoor om mij heen veel vrouwen die veel meer kolven. Mijn zoon groeit goed ed dus daar twijfel ik niet aan maar zou hij daarom nu zowaar extra willen drinken omdat hij in een keer drinken niet genoeg heeft?

Ik hoor het graag!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Het kan verschillende oorzaken hebben dat je kindje vaker komt. Veel gehoorde redenen zijn dat ze iets onder de leden hebben en voor extra weerstand komen drinken. Ook kan het zijn dat je productie inderdaad een dipje heeft. Bijvoorbeeld omdat je overdag minder voedt, weer aan het werk bent, andere dag indeling,of dat je cyclus weer mee gaat spelen.
    Ook kan het zijn dat je kindje voor een ontwikkelingssprongetje staat. Dan zien we ook vaak even terugval en achteraf zie je ineens dat ze iets nieuws kunnen.

Vaak is het zo dat 1 borst minder geeft, het komt zelfs voor dat kindjes aan 1 borst nagenoeg alle voeding binnenhalen. Zolang je kindje groeit en het zelf oplost (regeldagen mogen een dag of 5 duren zelfs) zou ik niet te veel ingrijpen.
    Wil je wel kolven, dan volgens een vast schema waarbij je beide borsten even veel stimuleert. Heb je een enkelzijdige kolf dan om en om, anders beide borsten tegelijk. Wissel kolven af met kort masseren: kolf bijvoorbeeld 5 minuten en masseer even (halve minuut) en wissel dit 3 a 4 keer af. Kolf je dubbelzijdig dan kost het niet meer dan een minuut of 20.

Succes! Veel bij elkaar en knuffelen helpt ook!

3. boompje

boompje Actief lid

14 feb 2013
    204
    0
    0
    NULL
    NULL
    dank je wel! en fijn dat het erbij kan horen, schrok er best even van. Ik ga veel knuffelen :D

Deel Deze Pagina