Iemand verstand van Vergunning dakkapel??

Discussion in 'De lounge' started by keetling, Jun 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. keetling

keetling Actief lid

Feb 3, 2009
    215
    1
    0
    Noord-Holland
    Iemand verstand van vergunningen voor dakkapellen?

Het is zo, bij ons in de gemeente mag je op de voorzijde van je woning een dakkapel van bijv. Maximaal 3 meter breed.
    Nu hebben onze buren aan de voorzijde een dakkapel van 4,5 meter. We hebben meerdere keren bij de gemeente gevraagd maar telkens werd er gezegd dat er voor de buren nooit een vergunning is gegeven.
    Gemeente zegt geen prioriteit te geven aan illegale bouwwerken die er al een tijdje zijn maar alleen recente gevallen. Ze hebben in gezegd dat we een verzoek tot handhaving moeten indienen.
    Aangezien wij ook zo een grote dakkapel willen, hebben wij dit gedaan.
    Nu zegt de gemeente dat er toch wel een vergunning is verleend en dat ze daarbij een foutje hebben gemaakt qua formaat. Tevens zeggen ze ons dat wij geen vergunning gaan krijgen naar alle waarschijnlijkheid en dat we aan de regels moeten voldoen. En dat ze volgens eerdere uitspraken van de raad v state een gemaakt fout niet hoeven te herhalen.
    Buurman loopt al jaren te verkondigen dat hij geen vergunning voor zijn mega dakkapel heeft en vriendjes bij de gemeente heeft.
    Wij denken dat er een spelletje gespeeld wordt bij de gemeente.
    Wat kunnen we doen om ook een vergunning te krijgen voor een mega dakkapel? Ik dacht dat als een dakkapel onder het zelfde dak/ dus rijtje mt huizen de dakkapellen aan dezelfde afmetingen moeten voldoen. En als ze zeggen dat de buren vergunning hebben moeten wij toch ook een vergunning krijgen?

Lang verhaal geworden, sorry! Hoop dat er iemand is die weet hoe het allemaal zit!

2. lin80

lin80 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Ze zijn jullie natuurlijk niet verplicht ook een vergunning te verlenen voor dezelfde grote. Het kan zijn dat de regels zijn aangepast en dan zul je daar aan moeten voldoen. Misschien zou je kunnen vragen of je de vergunning in mag kijken zodat je weet dat die er daadwerkelijk is en het geen smerig spelletje is wat ze spelen. Het is maar een vermoeden wat je hebt, dus weet niet wat je daar mee kunt. Je zou kunnen kijken of je er via de ombudsman iets mee kunt. Maar op zich is het natuurlijk gewoon zo dat je moet voldoen aan de voorwaarden die er op dit moment gesteld worden. Ik acht de kans dus erg klein dat jullie een vergunning gaan krijgen voor deze grote dakkapel. Is het het je waard om de strijd aan te gaan, dan moet je dat vooral doen, maar het lijkt mij dat je dan heel veel energie moet gaan steken in iets waar je waarschijnlijk je gelijk niet in gaat halen wegens de voorschriften. Dat er bij jullie buren een fout gemaakt is en er iets is goedgekeurd zonder dat dat eigenlijk had gemoeten, daar is nu niks meer aan te doen.

3. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,093
    7,843
    113
    Ik snap niet zo goed wat je wilt bereiken. Wil je een brede dakkapel? Of wil je je buren erbij lappen? Het maakt toch niet uit of zij met of zonder vergunning een dakkapel hebben geplaatst? Als jij er eentje wilt plaatsen en ze geven geen vergunning af dan houdt het gewoon op en moet je een smallere plaatsen. Of vind je dan dat de buren die van hun ook af moeten breken of zo? En met een verzoektot handhang krijg jij geen vergunning voor een grotere dakkapel maar probeer je de gemeente te dwingen de buurman te sommeren die van hem af te breken.

Ik snap gewoon niet zo goed wat de eventuele connecties van de buurman met jouw dakkapel hebben te maken, sorry.

4. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Volgens mij wil ts ook een groot dakkapel, en omdat de buren het wel mogen willen zij het ook wat ik goed snap.

aan de voorkant zijn vaak wel vergunningen nodig, de echte ins en outs weet ik niet maar mijn man wel, of kan dat in ieder geval uitzoeken, die vraagt nog wel eens vergunningen aan voor familie of vrienden. het is overgens echt per gemeente weer anders de regels.

5. keetling

keetling Actief lid

Feb 3, 2009
    215
    1
    0
    Noord-Holland
    Aangezien ik in de veronderstelling ben dat dakkapellen onder hetzelfde dakoppervlak aan dezelfde afmetingen moeten voldoen volgens de welstansnota van de gemeente zelf.

Dus als buren voor die afmetingen een vergunning hebben zou ik hem ook moeten krijgen. Alleen al jaren zegt de gemeente dat de buren geen vergunning hebben en dat de dakkapel vd buren illegaal is en na handhavingsverzoek is er wel in ene een vergunning uit de hoge hoed vd gemeente gekomen. Er klopt niets van!

6. keetling

keetling Actief lid

Feb 3, 2009
    215
    1
    0
    Noord-Holland
    Ik wil inderdaad ook zo'n grote dakkapel!

Ik ga de gemeente wel weer een brief sturen en dan vraag ik ze wel even de vergunning en de bijbehorende aanvraag te laten zien.

Ik ben er echt niet op uit dat zij hun dakkapel moeten verwijderen maar de gemeente is hier gewoon niet eerlijk.

Share This Page