Borstvoeding uit flesje

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door kimr1, 11 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    Hallo,
    Mijn dochter is nu bijna 10 weken oud. Ik oefen geregeld met het geven van borstvoeding uit een flesje, omdat ze dit op het kinderdagverblijf ook zal moeten doen.
    Nu heb ik al vanalles geprobeerd, maar ik kan de juiste oplossing niet vinden.
    Ik ben begonnen met een aventfles, maar die had ze in 5 minuutjes leeg. (110 cc)
    Toen heb ik een s-fles gekocht van Difrax. Dat ging iets beter, maar nog niet optimaal. In een minuut of 8 had mevrouw haar flesje leeg.
    Daarna nog een 3 standen speen geprobeerd. Ook dit ging erg snel.
    Het gevolg hiervan is dat ze na de fles erg huilerig is en veel last heeft van krampjes.
    Toen ben ik uiteindelijk nog overgestapt naar een Dental speen 1. Ze doet nu veel langer over haar flesje. Misschien wel te lang. Ze drinkt nu maar 40 cc in een half uurtje. Uiteindelijk valt ze moe van het zuigen in slaap, maar heeft ze na 2 uurtjes weer honger, omdat ze maar zo weinig binnen heeft gekregen.
    Met een dental 2 speen gaat het juist weer erg snel.
    Heb je tips voor me? Het is wel prettig als ze over een paar weekjes haar flesje makkelijk drinkt. Wat kan ik nog proberen?
    groetjes Kim

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik stuur je zo in een PB nog wat tips die ik vaker meestuur bij flesweigeren. Je kan ook letten op de manier van het aanbieden van een flesje. Ik heb dat al eens uitgeschreven. Ik zoek dat even op en stuur je dat nog.

Ilse

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Gevonden,

Is het drinken uit de fles al een beetje gelukt?

Als dat niet zo is dan kan je nog proberen om heel goed op te letten bij het aanbieden van de fles.

* Probeer de fles niet recht in de mond te stoppen maar laat de speen naar de bovenkant van het gehemelte wijzen (zo laat je je kindje ook aanhappen)
    * laat dan de speen als het ware over het gehemelte glijden en zorg dat de top van de speen op de overgang van hard naar zacht gehemelte komt (daar komt de tepel ook)
    * Als je kindje daar een prikkel voelt zal het zuigen gestimuleerd worden. Na zuigen volgt slikken en ademen. Zo krijg je een cyclus.
    * Wanneer die prikkel er niet komt dan wordt alleen de speen gevoeld voor in de mond. Vaak wordt er wat op gekauwd om daarna niets meer te doen..........Dat is geen onwil...ze weten gewoon niet wat ze aanmoeten met een flessenspeen die
    geen juiste prikkel afgeeft.
    * Het drinken uit een flesje vraagt een andere drinktechniek en dat moeten ze leren.

Meid ik wens je heel veel succes!

Ilse

Deel Deze Pagina