Borstvoeding geven na een periode gerookt te hebben

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Avastar, Dec 8, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Avastar

Avastar Actief lid

Sep 25, 2012
    245
    9
    18
    Hallo,

Ik heb een gekke vraag. Ik heb mijn dochtertje 3 weken volledige borstvoeding gegeven en daarna 3 weken gekolfd en dit half om half met fv gegeven.
    Vervolgens ben ik gestopt omdat ik in een postnatale depressie ben geraakt.
    Het gaat nu weer erg goed met me en ik merk dat er nog wel wat melk in mijn borsten zit. Elke keer onder de douche masseer ik wat uit ( heb geen stuwing oid en het lekt ook niet buiten het masseren om dus het is niet veel) en dat vind ik erg zonde.
    Ik heb het er erg moeilijk mee dat ik gestopt ben en vraag mij af of ik mijn dochtertje naast de fv niet weer kan proberen aan te leggen, niet als vervanging maar als ( hele kleine ) aanvulling. En om die mooie momentjes met dochtertje weer te beleven.

Nu is alleen mijn probleem. Na het stoppen met de borstvoeding ben ik weer gaan roken ( om beter met de stress om te gaan, erg slecht maar ik ben ervoor gezwicht)
    tijdens de zwangerschap en bv heb ik uiteraard niet gerookt.

Ik wil graag het roken weer opgeven en vroeg mij af of, als ik dochter weer ga proberen aan te leggen zoals boven beschreven, er dan nog schadelijke stoffen van het roken in de borstvoeding kunnen zitten. En zo ja, hoe lang duurt het voordat deze uit het lichaam zijn?
    Dochter is 15 weken en vanaf dat ze 6 weken is rook ik weer ( 9 weken dus)
    Meestal masseer ik de melk onder de douche eruit maar ik ging het net even opvangen in een bakje en het viel mij op dat het erg stroperig/ plakkerig is, is dit omdat het niet meer op gang is, of door het roken?

kan, wat ik hierboven beschrijf uberhaupt of is dat echt niet aan te raden? Is het niet zo dat elk beetje bv is meegenomen?

Beetje warrig verhaal, hoop dat het duidelijk is.

Ik hoor het graag.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Helemaal geen gekke vraag hoor, heel goede vraag juist!
    Je hebt je best gedaan de eerste weken. Nu wil je graag het nog een kans geven. Altijd proberen zou ik zeggen.
    Houd er rekening mee dat dat wat je masseert het enige is en dat je dit in stand hebt gehouden door steeds te kijken of er nog melk zit...;) In dat geval kan het zijn dat het niet meer zal worden. Ook niet minder, dat is dan het goede nieuws ;) En inderdaad: alle beetjes helpen, immers: met 20 cc borstvoeding geef je nog steeds levende antistoffen!
    Vraag is hoe lang wil je er heel veel moeite voor doen om het te bereiken. En houd je het niet roken vast. Of val je terug op moeilijke momenten. (ik zeg dit niet om streng te zijn, maar het is een reële kans dat je terugval meemaakt, zo gaat dan nu eenmaal)

Wat je kunt doen is terug aanleggen. Lekker samen. En dan zien of ze nog pakt. Ook kun je als ze zo half slaperig ligt te tutten na het drinken van een fles snel wisselen naar je borst. Om te zien of ze instinctief nog aan hapt.
    Natuurlijk kun je ook een lactatiekundige inschakelen. Die heeft veel meer tips en trucs om jullie verder te helpen!

Je kunt ook starten met kolven: kolf op de momenten dat je zou willen voeden, bijvoorbeeld 2, 3 of 4 momenten op de dag. Na een dag of 5 zie je of je lichaam het weer gaat aanmaken.

Kolf volgens schema: masseer, kolf 7 minuten, masseer, kolf 5 minuten, masseer, kolf nog eens 5 minuten.
    Kolf laatste druppels na met de hand. (masseren)
    Masseren tussen het kolven door hoeft niet lang te zijn, halve minuut is voldoende.

Dan over het roken: als je nu niet meer rookt kun je gaan voeden. er zijn ook moeders die wel doorroken en borstvoeding geven. Niet ideaal, maar nog altijd waardevol door juist die antistoffen en levende cellen die er in zitten. Rook niet net voor een voeding, maar liever er na.

Mocht kolven lukken of aanleggen, maar blijft stress en roken een ding, overweeg dan in de ochtend of begin van de dag niet te roken en pak die momenten wel mee in het voeden. Daarna geef je jezelf dan de rust om met de stress om te kunnen gaan.

Heel veel succes!

Share This Page