hallo, Omdat mijn dochtertje van 6 maanden zeer systematisch de fles weigert en wel dol is op vast voedsel, ben ik een beetje aan het experimenteren wat ik haar kan geven en hoe ik toch wat melk naar binnen krijg... Nou had ik gelezen dat je van moedermelk ook zelf yoghurt kunt maken hier op ZP. Dat was dacht ik naar "recept" van lactatiekundige Gonneke Veldhuizen. Nou heb ik het gisteren geprobeerd, maar het lukt niet heel goed vrees ik. Ik heb ongeveer 70 ml verse borstvoeding (overdag gekolfd, in de koelkast, s avonds gebruikt) en een halve dessertlepel yoghurt gemend op 40 C ongeveer en in een yoghurt machine gezet (die houdt de temperatuur constant op 40 graden). Na ongeveer 13 uur was het nog steeds heel dun en ziet er een beetje gek uit. Bovenop dreef een dun laagje vet, daaronder een iets grotere laag doorzichtig vocht (wei?) en daaronder wat dikkere, meer stroperige witte laag (yoghurt?). Heb ik iets verkeerd gedaan? Ik heb het nu weer geroerd en weer verder in het yoghurt apparaat gezet. Ik heb een paar vragen: -hoort het te schiften? -had ik de melk eerst moeten verhitten? (dat lees ik veel bij het yoghurt maken met rauwe koeienmelk) -moet ik het gewoon langer laten staan? -zou het yoghurt bakje open moeten staan, zodat het vocht weg kan en hij dikker wordt? Dus... heb jij ervaring met zelf yoghurt maken en/ of moedermelk en kun je me helpen?
Hoi, Ik heb geen idee! Maar kijk eens op eurolac.net, de site van Gonneke zelf? Of vraag op het borstvoedingsforum: via borstvoeding.nl te vinden! Succes!
ps starten met leren drinken (al dan niet met hulp) uit een tuitbekertje een idee? (en dan niet zo'n anti lek ding, dat is vaak erg ingewikkeld)